Η documenta 14 συνεχίζει το πρόγραμμα των δημόσιων δράσεων και μας καλεί 10 έως 13 Δεκεμβρίου 2016 να παρακολουθήσουμε performace, παρουσιάσεις και συζητήσεις στο Πάρκο Ελευθερίας.

Αναλυτικά:

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2016
In Between
Image and Movement
Μια βραδιά περφόρμανς
Με την Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή και τη Λενιώ Κακλέα
7:30-10 μ.μ., Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας

Η εκδήλωση αυτή επικεντρώνεται στη διαδικασία της μεταμόρφωσης σε σώμα που χορεύει και στο παράδοξο της επινόησης μιας αυτόνομης γλώσσας από χειρονομίες. Σε αυτό το πλαίσιο η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή παρουσιάζει το πρώτο της έργο με τίτλο Perfect, το οποίο συνέλαβε πριν από δεκαπέντε χρόνια, και μας εισάγει στη χορογραφική πρακτική της Λενιώς Κακλέα. Η Κακλέα στη συνέχεια παρουσιάζει μια νέα εκδοχή του πρώτου της σόλο έργου με τίτλο Arranged by Date, την οποία διαμόρφωσε σε συνεργασία με τον Lou Forster.

Μετά τις παραστάσεις ακολουθεί διάλογος μεταξύ των καλλιτεχνών και συζήτησή τους με το κοινό.

Το έργο Perfect (2001) της Αλεξάνδρας Μπαχτσετζή εξάγει χορογραφικά σενάρια από ποικίλες κινηματογραφικές ή φωτογραφικές σκηνές (από τα βίντεο γυμναστικής της Jane Fonda, μέχρι την πειθαρχία της γυναικείας συμπεριφοράς), μετατρέποντας τις πολιτισμικά κωδικοποιημένες χειρονομίες σε μια αφηρημένη γλώσσα που αποσυντίθεται και επανασυναρμολογείται, επαναλαμβάνεται και διακόπτεται, προκειμένου να δημιουργήσει μια νεά γραμματική της κίνησης.

Το έργο Arranged by Date, a Practice (2016) της Λενιώς Κακλέα διερευνά τη σχέση μας με τη μνήμη και τη γλώσσα, καθώς και τη σύνδεσή τους με τον άυλο χρηματοπιστωτικό κόσμο. Σε αυτή τη χορογραφική διαδικασία εν εξελίξει, η Κακλέα χρησιμοποιεί εικόνες τις οποίες ενσαρκώνει, μεταγράφοντας τις κινήσεις της σε ένα νέο παραστατικό λεξιλόγιο, και αντιπαραβάλλοντας τα σύμβολα αυτού του λεξιλογίου με νέες εικόνες, διαφορετικές από τις πρωτότυπες.

Η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή είναι χορογράφος και εικαστική καλλιτέχνις. Το έργο της εκτυλίσσεται στην τομή μεταξύ χορού, περφόρμανς, εικαστικών τεχνών και θεάτρου. Χαρακτηρίζεται από τη συνεργατικότητα, τη μεταβίβαση, ζωντανές εκπομπές βίντεο και μία πολλαπλότητα φωνών και σωμάτων. Έχει εκθέσει έργα της σε ποικίλους χώρους σύγχρονης τέχνης και μουσεία, μεταξύ των οποίων τα Stedelijk Museum (Άμστερνταμ, 2015 και 2013), Jumex Museum (Πόλη του Μεξικού, 2014), Tate Modern (Λονδίνο, 2014) και Kunsthalle Basel (Βασιλεία, 2008), καθώς και σε αρκετές διεθνείς εκθέσεις, όπως η (d)OCUMENTA 13 (Κάσελ, 2012) και η 5η Μπιενάλε του Βερολίνου (Βερολίνο, 2008).Το τελευταίο έργο της με τίτλο Massacre: Variations on a Theme (Σφαγή: Παραλλαγές ενός θέματος) θα κάνει πρεμιέρα στο MoMA, Museum of Contemporary Art, στη Νέα Υόρκη τον Ιανουάριο του 2017. Η Μπαχτσετζή έχει ως έδρα της την Ελβετία και την Αθήνα.

Η Λενιώ Κακλέα είναι χορογράφος και περφόρμερ. Με τη δεύτερη ιδιότητά της συνεργάζεται με τους Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή, Gerard & Kelly, Claudia Triozzi και Boris Charmatz, μεταξύ άλλων. Από το 2009 έχει δημιουργήσει χορογραφικά έργα όπως τα Arranged by Date, A Guided Tour (2016), Margin Release f/f (2015), Deux • L (2013) σε συνεργασία με τη Lucinda Childs, Arranged by Date (2012), Fluctuat nec Mergitur (2010), και Matter of Act (2009). Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε θεσμούς και φεστιβάλ όπως τα Centre Pompidou, ImpulsTanz, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Quartz-Scène National de Brest, Latitudes Contemporaines, Ίδρυμα Ωνάση και La Ménagerie de Verre. Η Κακλέα έχει ως έδρα της το Παρίσι.

Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2016
Η Κοινότητα Φίλων του Ulises Carrión
Encountering: Gesture as Event, or The Conceptual Body
Με τους Hendrik Folkerts, Amelia Jones και Arnisa Zeqo
Συντονισμός: Arnisa Zeqo
7-10 μ.μ., Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας

Σας προσκαλούμε θερμά στην πρώτη συνάντηση της Κοινότητας Φίλων του Ulises Carrión. Με αφετηρία το έργο και την πρακτική του Μεξικανού καλλιτέχνη Ulises Carrión (1941-89), αυτή η Κοινότητα διερευνά τις πολιτισμικές στρατηγικές και πρακτικές στα σημεία τομής μεταξύ λογοτεχνίας, περφόρμανς, εννοιολογικής τέχνης και ζωής. Η Κοινότητα διανοίγει νέους δρόμους έρευνας και σκέψης σχετικά με την τέχνη, τον πολιτισμό και τις ιστορίες που κυκλοφορούν μέσω αδιάβαστων σελίδων, στο πλαίσιο τακτικών συναντήσεων με καλλιτέχνες, θεωρητικούς, επιμελητές τέχνης και το ευρύ κοινό. Προχωρώντας πέρα από τη συζήτηση για το έργο του καλλιτέχνη, οι συναντήσεις αυτές προσπαθούν να δοκιμάσουν την πολιτική φαντασία κατά το παράδειγμα του Carrión. Σε αυτήν την πρώτη συνάντηση, τα μέλη της ομάδας της documenta 14 Hendrik Folkerts και Arnisa Zeqo διαβάζουν από το έργο του Carrión και ακολουθεί η διάλεξη με τίτλο Encountering: Gesture as Event, or The Conceptual Body από την ιστορικό τέχνης και περφόρμανς Amelia Jones.

Ανάγνωση έργων του Ulises Carrión
Με τους Hendrik Folkerts και Arnisa Zeqo
7-7:45 μ.μ.

Encountering: Gesture as Event, or, The Conceptual Body
Διάλεξη της Amelia Jones και συζήτηση
8-10 μ.μ.

Η Amelia Jones συζητά πώς σε εξιστορήσεις της δυτικής σύγχρονης τέχνης η εννοιολογική τέχνη έχει αναφερθεί ως ένα κίνημα ξεχωριστό από την τέχνη του σώματος ή της περφόρμανς, δύο τρόπων παραγωγής που θεωρείται ότι διαπνέονται από διαφορετικούς προβληματισμούς. Επικεντρώνοντας στη διαδικασία της συνάντησης που εφαρμόζεται σε ορισμένες πρακτικές της τέχνης, όπως αυτή του Ulises Carrión, η Jones εξηγεί πώς, από την οπτική γωνία της εποχής μας, στο πλαίσιο της οποίας ξανασκεφτόμαστε την αξία των ριζοσπαστικών κινημάτων για τα δικαιώματα στις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Υποστηρίζει πως τα πιο περίπλοκα και δημιουργικά έργα της περιόδου διασταυρώθηκαν με την εννοιολογική τέχνη και ενσωμάτωσαν προβληματισμούς της με τρόπους που άρχισαν να αλλάζουν το θεμελιώδες ερώτημα για την αξία, το νόημα και τον ρόλο της τέχνης στην κοινωνία. Ο προβληματισμός σχετικά με τις εντάσεις μεταξύ έννοιας, σώματος, εκδήλωσης και «τέχνης», οι οποίες αναδύθηκαν στη δεκαετία του 1960 στη Δύση, οδηγεί σε βαθύτερη κατανόηση του πώς η εννοιολογική τέχνη, η επιτελεστικότητα και το σώμα αλληλοεπηρεάζονται σε μια τέχνη που σκηνοθετείται ως «event».

Μετά τη διάλεξη, οι Hendrik Folkerts και Arnisa Zeqo συντονίζουν μια συζήτηση με την Amelia Jones.

Η Amelia Jones είναι καθηγήτρια στην έδρα Robert A. Day στη Roski School of Art and Design, University of Southern California. Είναι επιμελήτρια, θεωρητικός και ιστορικός της τέχνης και της περφόρμανς, και οι πρόσφατες δράσεις της περιλαμβάνουν την έκθεση Material Traces: Time and the Gesture in Contemporary Art (2013), την επιμέλεια της ανθολογίας Sexuality (2014), τη συνεπιμέλεια της ανθολογίας Otherwise: Imagining Queer Feminist Art Histories (2016) και το τεύχος «On Trans/Performance», ειδική έκδοση του Performance Research (2016). Η Jones ζει και εργάζεται στο Λος Άντζελες.

Ο Hendrik Folkerts είναι επιμελητής της documenta 14. Από το 2010 έως το 2015 ήταν επιμελητής των Προγραμμάτων Περφόρμανς και Φιλμ στο Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ. Σπούδασε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, ειδικευόμενος στη σύγχρονη τέχνη και θεωρία, στη φεμινιστική πρακτική και την περφόρμανς. Έχει συνεπιμεληθεί την έκδοση The Shadowfiles #3: Curatorial Education (Amsterdam: de Appel arts centre, 2013) και τον τελευταίο τόμο της επιθεώρησης Stedelijk Studies με τίτλο The Place of Performance (Amsterdam, Stedelijk Museum, 2015). Ο Folkerts έχει ως έδρα το Κάσελ.

Η Arnisa Zeqo είναι εκπαιδεύτρια και ιστορικός τέχνης στο πρόγραμμα «μια εκπαίδευση» της documenta 14. Σπούδασε ιστορία της τέχνης και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Εκεί, το 2011, ήταν συνιδρύτρια του rongwrong, ενός χώρου αφιερωμένου στην τέχνη και τη θεωρία. Το 2015 ήταν Curator in Residence στο Center for Curatorial Studies του Bard College, όπου μελέτησε τις περφόρμανς του Ulises Carrión και έγραψε το εννοιολογικό δοκίμιο «Let’s spit on Szeemann» (2015). Η Zeqo ζει και εργάζεται στην Αθήνα.