Την έκθεση φωτογραφίας της Χρύσας Νικολέρη, με τίτλο «Diaries» φιλοξενεί το Ίδρυμα Ευγενίδου από τις …

31 Ιανουαρίου έως 18 Φεβρουαρίου 2012.

H έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες που ελήφθησαν με ερασιτεχνική Polaroid  μηχανή και με το αντίστοιχο φιλμ, ενώ στη συνέχεια σαρώθηκαν και εκτυπώθηκαν με ιδιαίτερη έμφαση στην πιστότητά τους ως προς το πρωτότυπο.
 

To συγκεκριμένο μέσο καταγραφής επιλέχθηκε συνειδητά, καθώς η υφή της Polaroid  έχει ιδιαίτερη σημασία για τη φωτογράφο. Τα ξεθωριασμένα χρώματα, το τετράγωνο format και η αισθητική τους παραπέμπουν σε άλλες εποχές.

 

Κοινός παρονομαστής όλων το ταξίδι στον χρόνο και το ζήτημα της μνήμης. Αυτές οι φωτογραφίες θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί οπουδήποτε και οποτεδήποτε – δεν έχουν πατρίδα και ημερομηνία – παρ’ όλα αυτά όμως – και γι αυτόν ακριβώς τον λόγο, διακατέχονται έντονα από την αίσθηση του γνώριμου. Το γεγονός ότι έχουν ληφθεί σε διάφορες χώρες ενισχύει τα παραπάνω.

Περιγράφοντας το έργο της η Χρύσα Νικολέρη διευκρινίζει: «Σκοπός μου δεν ήταν να αποτυπωθούν ταξιδιωτικές αναμνήσεις – το οικείο μπορούμε να το συναντήσουμε παντού – η ταύτιση με το χώρο είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον χρόνο. Είναι περισσότερο, μία φράση του Mark Francis, που με εκφράζει απόλυτα: «Images were recalled from memory, then mutated to evolve a language: Οι εικόνες ανακλήθηκαν από την μνήμη και τότε μεταλλάσσονται για να εξελίξουν μία γλώσσα». Ακριβώς περί αυτού πρόκειται: ανάκληση μνήμης».

Για το έργο της φωτογράφου ξεχωρίζουμε επίσης ένα απόσπασμα του Xavier Canonne, Διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας του Charleroi.: «…Στο τέλος, ελάχιστη σημασία έχει το ίδιο θέμα καθώς τούτες οι προσωπικές ματιές φαντάζουν να μην εμπεριέχουν καμία άλλη εξιστόρηση παρά μόνο εκείνη που ο θεατής επιλέγει να τους προσδώσει.
Η απάντηση στο αίνιγμα πρέπει να αναζητηθεί στην προσωπικότητα της φωτογράφου, σαν απόηχος της ψυχής.
Να συλλάβει μία τυχαία στιγμή και να την καταστήσει ταυτόχρονα σημαντική και αξιομνημόνευτη: τούτη είναι η πρόκληση που έχει αναλάβει η Χρύσα, σαν να περιγράφει τη σιωπή δίχως να προφέρει ούτε καν μια λέξη.»

Η Χρύσα Νικολέρη σπούδασε Φωτογραφία στο Μόναχο. Τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκε και εξειδικεύτηκε στο πορτραίτο, την αρχιτεκτονική φωτογραφία και το ρεπορτάζ.

Έχει συνεργαστεί με πολλά έντυπα, περιοδικά και εφημερίδες. Έως σήμερα έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα την Θεσσαλονίκη, το Μόναχο και το Λονδίνο, ενώ συμμετείχε και στην Biennale Nέων Καλλιτεχνών. Φωτογραφίες της έχουν αποσπάσει διεθνή βραβεία και έργα της βρίσκονται στην Συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου καθώς και σε  ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Master στη φωτογραφία στην Bayerisches Staatslehranstalt fur Photographie, Μόναχο.
Ειδικεύεται στο πορτραίτο, την αρχιτεκτονική φωτογραφία και το ρεπορτάζ. Είναι συνεργάτης του ένθετου ρεπορτάζ της εφημερίδας Έθνος και γενικά συνεργάζεται με διάφορα έντυπα της Ελλάδας, όπως Vogue, Paper, Homme, Vmen, ΒημαDonna κ.λπ., καθώς και του εξωτερικού.

Οι σημαντικότερες εκθέσεις και παρουσίες είναι οι εξής:

2010: «Diaries ΙΙ», ομαδική, γκαλερί Λόλα Νικολάου στα πλαίσια της   
Photobiennale, Θεσσαλονίκης.
2008: «Diaries Ι», ατομική, γκαλερί Λόλα Νικολάου στα πλαίσια της
Photobiennale- Θεσσαλονίκης.
2007: «Memories», ομαδική, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη.
2004: «Diaries», ομαδική γκαλερί The Apartment, Αθήνα.
2003: «The Flesh Made Text» ,ατομική, οργανώθηκε από το ΑΠΘ.
2003: Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, καθώς και η Τράπεζα UBS αποκτούν έργα της.
2001: «UL» ατομική, γκαλερί Καλφαγιάν, Θεσσαλονίκη
2001: «UL» ατομική, The Hellenic Centre, Λονδίνο.
1997: Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, Αθήνα.
1996: Φωτο Συγκυρία, ομαδική,Θεσσαλονίκη.
1987: Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, Αθήνα.
1986: Βiennale Νέων Καλλιτεχνών, Θεσσαλονίκη