Συνεχίζονται οι εκθέσεις στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, που είναι προγραμματισμένες για τη χρονική περίοδο 2010-2011. Η επόμενη

Έκθεση έχει τον τίτλο «Σύγχρονη Εκκλησιαστική Τέχνη. Αρχιτεκτονική – Ζωγραφική» και θα παρουσιαστεί από τις 22 έως τις 28 Νοεμβρίου 2010.

Στα πλαίσια του Β΄ Επιστημονικού Συμποσίου Νεοελληνικής Εκκλησιαστικής Τέχνης, που διοργανώνει το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες-μέλη του Τμήματος Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και άλλων Πανεπιστημιακών Τμημάτων,  αποφασίστηκε να λειτουργήσει στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, έκθεση με έργα σύγχρονων δημιουργών (αρχιτεκτόνων και εικονογράφων), σε μια προσπάθεια να παρουσιασθούν  οι προτάσεις τους στο ευρύ κοινό.

Οι σύγχρονοι δημιουργοί ποτέ δεν έπαψαν να εργάζονται για τον εμπλουτισμό της μακραίωνης παράδοσης των εκκλησιαστικών τεχνών.

Στην έκθεση συμμετέχουν επιλεγμένοι αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες, των οποίων το έργο είναι γνωστό και αναγνωρισμένο στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μέσα από τις καταθέσεις τους ανακεφαλαιώνουν την παράδοση, προσθέτοντας ο καθένας με τη δική του σύνθεση και τεχνοτροπία νέα στοιχεία για τον τρόπο έκφρασης της εκκλησιαστικής τέχνης, σε μια εποχή που καθιερωμένες αρχιτεκτονικές και εικαστικές αξίες συχνά αμφισβητούνται και μεταβάλλονται.

Οι δημιουργοί που συμμετέχουν στην έκθεση, γνώστες της σύγχρονης αρχιτεκτονικής και τέχνης, συνομιλούν με τα ρεύματα και τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις, που αναπτύσσονται διεθνώς. Χωρίς να παραθεωρούν ό,τι έχει μέχρι τώρα κατατεθεί από την παράδοση, έρχονται να την διευρύνουν και να παρουσιάσουν έργο μοντέρνο και ταυτόχρονα παραδοσιακό.

Έτσι καταθέτουν προτάσεις, πειραματικής συχνά μορφής, προκειμένου να ανοίξει ένας διάλογος μέσα στο εκκλησιαστικό σώμα των σημερινών Ορθοδόξων. Ένας ειλικρινής και γόνιμος διάλογος θα μπορούσε να οδηγήσει ξανά σε μία αναγέννηση της εκκλησιαστικής τέχνης, η οποία θα διακρίνεται για τη δημιουργικότητα και τη ζωντάνια της και φυσικά τη λειτουργικότητά της, όσον αφορά τη σύγχρονη λατρευτική πραγματικότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Σειρά έχει η έκθεση «Δούκισσα της Πλακεντίας: Η ιστορία που γέννησε τον μύθο» που θα παρουσιαστεί από τις 15 Δεκεμβρίου 2010 έως 13 Φεβρουαρίου 2011.

Sophie Barbé de Marbois, Duchesse de Plaisance (1785-1854). Πόσοι άραγε γνωρίζουν το πραγματικό όνομα της Δούκισσας της Πλακεντίας; Οι Αθηναίοι στα μέσα του 19ου αιώνα την ονόμαζαν Δουκέσσα της Πιατσέντσας, την αντιμετώπιζαν με φόβο και δέος και ύφαναν γύρω από τη ζωή της ένα πυκνό πλέγμα μύθων.

Αυτό το πλέγμα θα προσπαθήσει να διαπεράσει η έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και να αναδείξει κάποιες από τις άγνωστες πτυχές της προσωπικότητας και της δράσης της Δούκισσας της Πλακεντίας στην Ελλάδα.

Η καταγωγή της από την Αμερική, ο έγγαμος βίος της στη Γαλλία, η εγκατάστασή της στην Αθήνα του Όθωνα, η φιλανθρωπική της δράση και η επιχειρηματική της δραστηριότητα θα παρουσιαστούν μέσα από έργα τέχνης, αρχειακό υλικό και μαρτυρίες συγχρόνων της.

Τέλος, δεν θα μπορούσαν να μην συμπεριληφθούν στην έκθεση αυτή σχεδόν όλες οι μεταγενέστερες μυθιστορηματικές αποδόσεις της ζωής της, που συνέβαλαν όχι μόνο στη διατήρηση της φήμης της, αλλά κυρίως στη διαιώνιση του μύθου της.

Στις 2 Μαρτίου 2011 θα εγκαινιαστεί η έκθεση «Από τη γη στον ουρανό: έργα τέχνης από ημιπολύτιμους λίθους και κοράλλια» από τη συλλογή του Ιδρύματος Ι. & Δ. Πασσά η οποία θα διαρκέσει έως τις 15 Μαΐου 2011.

Αντικείμενα κινέζικης τέχνης από πετρώματα και κοράλλια, που περιλαμβάνονται στη συλλογή του Ιδρύματος Ι. & Δ. Πασσά, παρουσιάζονται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στην περιοδική έκθεση «Από τη Γη στον Ουρανό: έργα τέχνης από ημιπολύτιμους λίθους και κοράλλια από τη συλλογή του ιδρύματος Ι.& Δ. Πασσά».

Πρόκειται για τέχνεργα που έχουν κατασκευαστεί επί το πλείστον στα τέλη του 19ου και στο α΄ μισό του 20ού αι. από ορυκτά και πετρώματα (νεφρίτη, ιαδεΐτη, lapis lazouli, αμέθυστο, ορεία κρύσταλλο, τυρκουάζ, φθορίτη, μαλαχίτη, αβεντουρίνη, κ.α.) αλλά και από κοράλλια.

Στην έκθεση γίνονται αναφορές στη μακραίωνη χρήση των ημιπολύτιμων λίθων στην Κίνα αλλά και σε όλους σχεδόν τους αρχαίους πολιτισμούς, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην χρήση του νεφρίτη, ο οποίος στον κινεζικό πολιτισμό θεωρείται ως το πολυτιμότερο ορυκτό.

Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμα μια ενότητα για τις τεχνικές επεξεργασίας των ημιπολύτιμων λίθων που εφαρμόζονται στην κατασκευή μικρογλυπτών, και άλλες που με αφορμή τα αντικείμενα τέχνης της συλλογής Πασσά πραγματεύονται την αναβίωση αρχαίων σχημάτων, την κινεζική θρησκευτική σφαίρα, τα διακοσμητικά μοτίβα που αποδίδουν περίπλοκους συμβολισμούς, την ιδανική κινεζική γυναικεία ομορφιά.

Η έκθεση «Όψεις του «πνευματικού» Έργα της Συλλογής Θωμά Λιακουνάκου, θα παρουσιαστεί από τις 25 Μαΐου – 28 Αυγούστου 2011.

Έργα ζωγραφικής ελλήνων, ευρωπαίων και αμερικανών καλλιτεχνών των τελευταίων πενήντα ετών από τη Συλλογή Λιακουνάκου θα εκτεθούν στο ΒΧΜ. Η θεματική των έργων συνδέεται με την αποτύπωση της έννοιας του «πνευματικού» στην τέχνη.

Τον Οκτώβριο του 2011 το Μουσείο θα εγκαινιάσει την έκθεση «Συλλογή Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων» από τις 19 έως τις 31 Οκτωβρίου 2011.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ( ΕΤΕπ), οικονομικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την ίδρυσή της το 1958 και παράλληλα με την τραπεζική της δραστηριότητα έχει ασχοληθεί και με την προώθηση της Ευρωπαϊκής σύγχρονης τέχνης, μέσα από τη δημιουργία μιας ιδιαίτερα σημαντικής συλλογής έργων τέχνης.

Η συλλογή της ΕΤΕπ περιλαμβάνει περίπου 500 έργα,  που διαγράφουν το πανόραμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Ευρώπη από το 1958 έως σήμερα, εστιάζοντας τόσο σε καταξιωμένους όσο και νεώτερους καλλιτέχνες και καλύπτοντας όλο το εύρος της εικαστικής έκφρασης (ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, σχέδια, φωτογραφίες).

To 2011, αποτελεί μια σημαντική χρονιά για την συλλογή της ΕΤΕπ. καθώς για πρώτη φορά μεγάλο μέρος της θα εκτεθεί αρχικά στη Γαλλία, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Saint Etienne, στη συνέχεια στη Ρώμη, στο Palazzo Ruspoli, και τέλος στην Ελλάδα, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Η συλλογή παρακολουθεί μέσω των διαφορετικών  καλλιτεχνικών εκφράσεων, τις διαφορετικού χαρακτήρα αλλαγές που πραγματοποιούνται τα τελευταία τριάντα χρόνια στην Ευρώπη και σκοπός της είναι να προσφέρει με αυτήν την παρουσίαση έναυσμα για τη δημιουργία μιας σύγχρονης εικαστικής συνομιλίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τη σκυτάλη θα πάρει το Νοέμβριο η έκθεση Per Kirkeby «Η εσωτερικότητα στη Βυζαντινή και Σύγχρονη Τέχνη», από τις 7 Νοεμβρίου 2011 έως 15 Ιανουαρίου 2012

 

Ο Per Kirkeby (γενν.1938)  είναι ένας από σημαντικότερους σύγχρονους Νέο-Εξπρεσιονιστές ζωγράφους της Δανίας. 

Ο καλλιτέχνης μελετά τις τεχνικές της ζωγραφικής και μέσα από τα κείμενά και τα έργα του προσεγγίζει εικαστικά, φιλοσοφικά και ιστορικά τα θέματα της δημιουργίας και της λειτουργίας της εικόνας στη σύγχρονη τέχνη. Η θεματική του εστιάζει σε ιστορικά και θρησκευτικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα στην περίοδο της Εικονομαχίας στο Βυζάντιο, ενώ προβάλλει τη σύγχρονη διαλεκτική για την «έκφραση» της εικόνας στην τέχνη του 21ου αιώνα.

Ο Kirkeby δημιουργεί τοπία, περισσότερο με συμβολική  παρά με ρεαλιστική διάθεση, και συνδυάζει το χρώμα σε μεγάλες επιφάνειες με πλέγματα γραμμών δημιουργώντας κάθετους άξονες (ιστούς) και βραχώδεις όγκους, με σαφείς αναφορές σε βυζαντινά σχεδιαστικά πρότυπα.