Η Μπιενάλε της Αθήνας διοργανώνει το Factory Trouble, μια παρουσίαση και συζήτηση για τον κινηματογράφο σε επιμέλεια Manuel Ramos την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011 από τις 18:00 έως τις 20:30 στην αίθουσα εκδηλώσεων της Διπλαρείου Σχολής.

Tο “Factory Trouble” εξετάζει την πολυπλοκότητα της σχέσης του κινηματογράφου με το εργοστάσιο ως πολιτικό χώρο μέσα από προβολές αποσπασμάτων ταινιών, παρουσιάσεις και συζήτηση με το κοινό, επιβεβαιώνοντας τη δυνατότητα του κινηματογράφου να παρέμβει στη σύγχρονη συγκυρία.

Ο αποκλεισμός του εργοστασίου από τo ορατό πεδίο και του κινηματογράφου από τα σύγχρονα μέσα αναπαράστασης βρίσκονται στο επίκεντρο των διεργασιών που ευαγγελίζονται μια νέα εποχή ψηφιακής, άυλης ελευθερίας. Η τρέχουσα κρίση έχει θέσει υπό αμφισβήτηση αυτές τις προφητικές ερμηνείες. Στο πλαίσιο αυτής της εξαιρετικά σημαντικής συνθήκης, το “Factory Trouble” εξετάζει το πώς ο σύγχρονος κινηματογράφος έχει αντιμετωπίσει τους βιομηχανικούς μετασχηματισμούς των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και αντίστροφα το πώς έχουν επηρεαστεί από αυτούς οι μορφές και οι στρατηγικές του.

Οι ταινίες των Harun Farocki, Straub και Huillet και του Wang Bing είναι χαρακτηριστικές ενός κινηματογράφου που αντιμετωπίζει την προβληματική της θλιβερής ανεπάρκειας εκπροσώπησης, του μεγέθους του εργοστασιακού χώρου και της δυσαρέσκειας των εργατών απέναντι στα οπτικοακουστικά μέσα.

Πρόθεση του “Factory Trouble” δεν είναι να επιβεβαιώσει την αδυναμία του κινηματογράφου σε σχέση με την πραγματικότητα του εργοστασίου. Εν αντιθέσει, δημιουργείται μια συνθήκη έρευνας και συζήτησης προκειμένου αναστοχαστούμε την πολιτική δυναμική του κινηματογράφου, συγκεντρώνοντας ταινίες που επανακαθιστούν λειτουργική τη ματαιωμένη σχέση του κινηματογράφου με τον χώρο του εργοστασίου, αρθρώνοντας κριτικό λόγο που αντιστέκεται.

Ο Manuel Ramos θα παρουσιάσει το “Factory Trouble” project, προβάλλοντας αποσπάσματα από τις εξής ταινίες: Joris Ivens, “Philips Radio” (1931), Chris Marker and Mario Marret, “Be Seeing You Soon” (1968), Surabhi Sharma, “Jari Mari: Of Cloth and Other Stories” (2001), Sergei Loznitsa, “Factory” (2004), Harun Farocki, “Workers Leaving the Factory” (1994), Jean-Marie Straub and Daniele Huiller, “Too Early, Too Late” (1982), Wang Bing, “West of the Tracks” (2003), Hartmut Bitomsky, “The VW Complex” (1990).

Η Δρ. Μαρία Κομνηνού θα κάνει μια ανασκόπηση της θεματικής στο πλαίσιο του Ελληνικού κινηματογράφου, κοιτάζοντας αποσπάσματα από την ταινία του βωβού κινηματογράφου του Στέλιου Τατασόπουλου “Κοινωνική Σαπίλα” (1932), την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Μέρες του ’36” (1972) και την ταινία “Μοντέλο” (1974) του Κώστα Σφήκα, κλείνοντας με την μετανεωτερική προσέγγιση του Αλέξανδρου Αβρανά στη πειραματική ταινία του “Without” (2008).

Η Γεωργία Kορώση θα εξετάσει την πρόταση του Γερμανού σκηνοθέτη Harun Farocki σχετικά με το θέμα του εργοστασίου ως πάρεργου στην ιστορία του κινηματογράφου, εστιάζοντας στο έργο του Βρετανού πειραματικού σκηνοθέτη και καλλιτέχνη Ben Rivers και στην ενασχόλησή του με περιοχές που περιθωριοποιούνται και παραβλέπονται. Η Κορώση θα παρουσιάσει ένα απόσπασμα από την τελευταία ταινία του Rivers, “Sack Barrow” (2011), που έκανε πρεμιέρα φέτος στο Hayward Gallery Project Space και το 55ο BFI London Film Festival.

Ο Manuel Ramos διδάσκει στο Τμήμα Visual Cultures στο Goldsmiths College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, όπου και εκπονεί την διδακτορική του έρευνα. Εστιάζει στις σύγχρονες κινηματογραφικές πρακτικές που καθιστούν ορατούς και αντιληπτούς πεπερασμένους πολιτικούς όρους/ονόματα, όπως “ο εργάτης”, “ο λαός” και “το εργοστάσιο”. Είναι ανταποκριτής σε διάφορα περιοδικά τέχνης (ArtNotes, Ars) και έχει επιμεληθεί και κινηματογραφικές προβολές και εκδηλώσεις όπως το “Factory Trouble” και το “Five Communes”. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για τον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες σε έγκριτα περιοδικά όπως τα “Parallax”, “The Issues”, “Film/Philosophy” και σε βιβλία όπως το “The Sarai Reader / Frontiers”, εκδ. The Director-Centre for the Study of Developing Societies, Δελχί 2007

Η Δρ Μαρία Κομνηνού είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Διευθύντρια του Οπτικοακουστικού Εργαστηρίου στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέλος Δ.Σ. και Υπεύθυνη Προγραμματισμού της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, είναι επίσης μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της ACE (Association des Cinematheques Europeenes). Το 2005-2006 ήταν Επίτιμος Ερευνητής Υπότροφος στο Τμήμα Ιστορίας της Τέχνης, Κινηματογράφου και Οπτικών Μέσων στο Πανεπιστήμιο του Birkbeck στο Λονδίνο, ενώ για χρόνια επιμελήθηκε τη σειρά «Εικόνα και Επικοινωνία» στις εκδόσεις Παπαζήση. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την Πολιτική Επιστήμη της Επικοινωνίας, την Ιστορία και Θεωρία του Κινηματογράφου, τις Σπουδές Φύλου, τα Κινηματογραφικά Αρχεία και τη διατήρηση της οπτικοακουστικής κληρονομιάς και έχει πάρει μέρος σε πολλά Διεθνή και Ελληνικά Συνέδρια. Κυριότερα έργα: “Από την αγορά στο θέαμα: Η συγκρότηση της δημόσιας σφαίρας και του κινηματογράφου στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία 1950-1996”, εκδ. Παπαζήση, 2001, “Entre Olimpo et la tierra, el cine griego”, Nueva Revista No 94, July-August, 2004, σσ. 123-155, “Ελληνική Κινηματογραφική Βιομηχανία: νέες τάσεις, νέο κοινό”, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Νέες Κατευθύνσεις στα Ευρωπαϊκά ΜΜΕ, Νοέμβριος 2004, Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ-Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Το 2006 επιμελήθηκε την επανέκδοση του βιβλίου «”Ελληνικός Κινηματογράφος της Αγλαΐας Μητροπούλου”, εκδ. Παπαζήση, 2006. “European film archives at the threshold of the digital era: museums or data banks?”, International Journal of Media and Cultural Politics, τεύχος 4, αρ. 1, 2008, σσ. 93-8

Κυριότερες ταινίες: “Καβάλα, Νοέμβρης 1974” (1974), βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1975, “Η Ώρα του Λαού” (1982), “Αντουανέτα Αγγελίδη: Ένα πορτρέτο”, ψηφιακό βίντεο (2003).

Η Γεωργία Κορώση είναι κριτικός κινηματογράφου και επιμελήτρια με έδρα το Λονδίνο και την Αθήνα. Είναι Υπ. Διδάκτωρ σε κινηματογραφικές και πολιτισμικές σπουδές και δημοσιεύει άρθρα στο περιοδικό “KAPUT”, στο “LUX” και στο “Vertigo”. Από το 2006 και για 5 χρόνια εργάστηκε ως συντονίστρια επιμέλειας στο BFI και πρόσφατα διήυθυνε το ψηφιακό πρόγραμμα της σειράς συμπαραγωγής του BFI με το BBC με τίτλο “The Reel History of Britain”. Η δουλειά της επικεντρώνεται στη φιλοσοφία και την πολιτική των κινηματογραφικών αρχείων και των επιμελητικών αφηγήσεών τους στον  τομέα του οπτικού πολιτισμού (visual cultures), εξετάζοντας ζητήματα σχετικά με την παραγωγή, τους νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας, τη μνήμη και την επανάληψη. Η Κορώση ερευνά ταινίες και βίντεο καλλιτεχνών όπως και το ψηφιακό / μηχανικό τοπίο των εικαστικών εγκαταστάσεων βίντεο και ήχου, εξετάζοντας τις έννοιες του χώρου, του χρόνου, της μνήμης και της ισχύος στο πλαίσιο των καλλιτεχνικών πρακτικών και της παραγωγής ντοκιμαντέρ. Τα τελευταία οκτώ χρόνια έχει συνεργαστεί ως συντάκτρια, συντονίστρια προγράμματος και καλλιτέχνης με μια σειρά από projects, γκαλερί και καλλιτεχνικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων των “Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας”, “Vilma Gold”, “The Art Newspaper”, “VELVET”, “BasementArtProject.com”, “This Is Not A Gateway” και “Photo London”.

Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά.
Συμμετέχοντες: Manuel Ramos, Δρ. Μαρία Κομνηνού, Γεωργία Κορώση