Η Σύναψη 2 της Μπιενάλε της Αθήνας με τίτλο «Επαναπροσδιορίζοντας την Κριτική των Θεσμών – Από τη σκοπιά του Νότου» ολοκληρώνεται ολοκληρώνεται το διήμερο 23 και 24 Απριλίου στο «Μπάγκειον» στην Ομόνοια, με ένα πλούσιο πρόγραμμα καλλιτεχνικών δράσεων.

Το Σάββατο 23 Απριλίου, από τις 12.00 – 21.00, στο χώρο του Μπαγκείου θα λειτουργεί μια διαδραστική εγκατάσταση με γραφομηχανές όπου το κοινό καλείται να γράψει πως αντιλαμβάνεται την έννοια της εξουσίας. Στους τοίχους θα είναι αναρτημένο υλικό που έχει προκύψει από μέλη της Lo And Behold. Το project Περί Εξουσίας (Regarding Authority), αφορά τη διερεύνηση της έννοιας και του όρου εξουσία. Τι είναι εξουσία; Ποιες είναι οι διάφορες μορφές της; Ποια τα όριά της; Πως επιδρά στους ανθρώπους και την κοινωνία; Πως μεταλλάσσεται; Με ποιό τρόπο μας καθορίζει;

(Η παραπάνω συμμετοχική δράση επαναλαμβάνεται και την Κυριακή 24 Απριλίου, τις ίδιες ώρες)

Την ίδια ημέρα, από τις 20:30 – 21:30, έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε την θεατρική παράσταση «Η Πανούκλα», του Γρηγόρη Λιακόπουλου, ένα από τα τρία έργα της Πλατφόρμας Νέων Δημιουργών, με θέμα τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο, που παρουσιάζονται σε επανάληψη στα πλαίσια της Σύναψης 2 από την Πειραματική Σκηνή [-1] του Εθνικού Θεάτρου στο Μπάγκειον. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η Κατερίνα Γιαννοπούλου, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία της παράστασης, “Η Πανούκλα είναι ένα νέο ελληνικό έργο, γραμμένο 70 χρόνια μετά την έναρξη του Εμφυλίου πολέμου και αναζητά τα ίχνη του στο σήμερα. Το έργο έχει ως πρώτη του ύλη την τραγωδία Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή καθώς και ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1944-46, αναμεμιγμένα με πραγματικά και φανταστικά γεγονότα από την περίοδο 2014-16. Η Ρόζα Λούξεμπουργκ συναντά τον Οιδίποδα, ο Σλάβοϊ Ζίζεκ ξαπλώνει με τη Γερμανίδα δημοσιογράφο Ούρσουλα. Κι ένας Χορός Αθηναίων ελίσσεται ανάμεσα στα θραύσματα της Ιστορίας.” 

Μπορούμε άραγε να μιλήσουμε για την περίοδο αυτή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας ή εξακολουθεί να είναι θέμα ταμπού, ειδικά στη σημερινή, τεταμένη λόγω της οικονομικής κρίσης, πολιτική συγκυρία; Ποιά αισθητική γλώσσα χρειαζόμαστε για να προσεγγίσουμε τα ιστορικά γεγονότα αυτής της περιόδου, ποιές πτυχές αποκαλύπτουμε, ποιά ερμηνεία τους δίνουμε και τί συμπεράσματα αντλούμε; Πώς μπορεί, τέλος, η τέχνη γενικότερα και το σύγχρονο θέατρο ειδικότερα να συνδράμει στην κατανόηση της ιστορίας και την διαχείριση του συλλογικού τραύματος; (Περισσότερα για τα τρία έργα της Πλατφόρμας Νέων Δημιουργών, με θέμα τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο εδώ)

Την επόμενη ημέρα, Κυριακή, 24 Απριλίου, από τις 13:00 – 16:00, ο Πάνος Σκλαβενίτης σε συνεργασία με τους Playroom οργανώνει τo Locus Exoticus Daysign Workshop, ένα διήμερο εργαστήριο που αποτελεί μέρος του project Daysign, στο πλαίσιο του οποίου έχουν πραγματοποιηθεί από το 2012 μέχρι σήμερα μια σειρά από εργαστήρια, performances και συμμετοχικές δράσεις. H συζήτηση για την εξωτικοποίηση της Αθήνας έχει, εδώ και καιρό, καταστεί κοινός τόπος για τον «κόσμο της τέχνης» στην Ελλάδα. Όμως τι μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο; Μέσω ποιων διεργασιών λαμβάνει χώρα αυτή η εξωτικοποίηση; Ποιες είναι οι διαφορετικές εκφάνσεις αυτού του ‘locus exoticus’; Που τοποθετεί κανείς τον εαυτό του σε αυτή τη νέα(;) γεωγραφία και από ποια θέση την σχολιάζει;

 

Το κλείσιμο της Σύναψης 2, σηματοδοτεί η προβολή της ταινίας «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» (2012) του Έκτορα Λυγίζου, από τις 20:00 – 22:00. Η ταινία παρουσιάζει τρεις μέρες από τη ζωή ενός άνεργου 22χρονου στην Αθήνα, χωρίς δουλειά, χωρίς κοπέλα, χωρίς τίποτα να φάει. Το μόνο που του έχει απομείνει είναι ένα καναρίνι, με το οποίο μοιράζεται κυριολεκτικά ό,τι βρίσκεται στη διάθεσή του. Βασισμένο στο βιβλίο Πείνα του Knut Hamsun.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των τελευταίων δράσεων:

Σάββατο 23/04

12:00 – 22:00 Σύναψη 2 Ώρες Εργασίας
12:00 – 15:00 Φάνης Καφαντάρης | Speleo~ / Σπήλαιο~, εργαστήριο
12:00 – 21:00 Campus Novel | Same Time Tomorrow, προβολή από τους Tatiana Ilichenko & Moritz Metzner
12:00 – 21:00 Lo & Behold | Πέρι Εξουσίας, συμμετοχική δράση
13:00 – 16:00 Playroom | Φαντάσου τον Ξουθ II, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, γονείς αλλά και οποιονδήποτε άλλο
15:00 – 19:00 Playroom | Περιηγητές, ανοιχτό εργαστήριο
15:30 – 19:00 C.A.S.A. | Περφόρμανς από τον Θωμά Διάφα
18:00 – 20:00 Πρωτοβουλία Κατοίκων Μετς σε συνεργασία με την ομάδα Μετάβασης | Εργαστήριο κατασκευής ηλιακού αερόθερμου
19:00 – 20:30 Αυτόνομη Ακαδημία | Incorporeal materialities: Politics of the body, gender, language and rhythm από την Ιουλία Μερμηγκά, ομιλία
19:00 – 20:00 C.A.S.A. | Περφόρμανς από τον Φίλιππο Βασιλείου
20:00 – 20:30 C.A.S.A | Περφόρμανς από την Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου
20:30 – 21:00 C.A.S.A | Περφόρμανς από τον Κώστα Βούλγαρη
20:30 – 21:30 Η Πανούκλα | Θεατρική παράσταση του Γρηγόρη Λιακόπουλου

 

Κυριακή 24/04

12:00 – 21:30 Σύναψη 2 Ώρες Εργασίας
12:00 – 15:00 Φάνης Καφαντάρης | Speleo~ / Σπήλαιο~, εργαστήριο
12:00 – 21:00 Campus Novel | Same Time Tomorrow, προβολή από τους Tatiana Ilichenko & Moritz Metzner
12:00 – 21:00 Lo & Behold | Πέρι Εξουσίας, συμμετοχική δράση
13:00 – 16:00 Πάνος Σκλαβενίτης σε συνεργασία με τους Playroom | Locus Exoticus Daysign Workshop, εργαστήριο
15:00 – 17:00 Πρωτοβουλία Κατοίκων Μετς σε συνεργασία με την ομάδα Μετάβασης | Εργαστήριο κατασκευής ηλιακού αερόθερμου
15:00 – 19:00 Playroom | Περιηγητές, ανοιχτό εργαστήριο
18:30 – 20:00 Ο Έλληνας Γείτονας (1969) του Rainer Werner Fassbinder, προβολή
19:00 – 20:30 Αυτόνομη Ακαδημία | Final Fantasy. 21 translations of purpose in Japanese. Hermeneutics of myth, manga and RPG από τον Hiroshi McDonald Mori, ομιλία
20:00 – 22:00 Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού (2012) του Έκτορα Λυγίζου, προβολή

#AB5to6

#ΟΜΟΝΟΙΑ

#AthensBiennale

Η Μπιενάλε της Αθήνας είναι ένας ανεξάρτητος θεσμός σύγχρονης τέχνης που αναδύθηκε από τη δυναμική και τις ιδιαιτερότητες της καλλιτεχνικής σκηνής της Αθήνας. Από την ίδρυσή της, το 2005, η Μπιενάλε της Αθήνας πρότεινε εναλλακτικά μοντέλα οργάνωσης και παραγωγής λειτουργώντας ως πλατφόρμα όπου δοκιμάζονται νέες εικαστικές και επιμελητικές πρακτικές. Στόχος της είναι η αλληλεπίδραση της καλλιτεχνικής κοινότητας με το κοινό, με σκοπό τη διερεύνηση της επιτελεστικής λειτουργίας της τέχνης σε μια εποχή διαρκών κοινωνικών ζυμώσεων.

Η Μπιενάλε της Αθήνας ιδρύθηκε το 2005 από την Ξένια Καλπακτσόγλου, τον Poka-Yio και τον Αυγουστίνο Ζενάκο. Από το 2011 τη διευθύνουν η Ξένια Καλπακτσόγλου και ο Poka-Yio. Το 2015 τιμήθηκε με το European Cultural Foundation (ECF) Princess Margriet Award for Culture.

 

Διαβάστε επίσης: Athens Biennale 2015-2017 – ΟΜΟΝΟΙΑ: Σύναψη 2 – Το πρόγραμμα