Σπάνια παιγμένα όσο και ιδιαίτερα δεξιοτεχνικά πιανιστικά Τρίο και Κουαρτέτα του Γιοχάνες Μπραμς όπως και το περίφημο

Κουϊντέτο για πιάνο του Ρόμπερτ Σούμαν που αποτέλεσε από μόνο του μια επανάσταση στο χώρο της μουσικής δωματίου, συνθέτουν το μοναδικό πρόγραμμα της συναυλίας του δραστήριου Artis Piano Trio τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Για τις ανάγκες αυτής της βραδιάς, όπου θα παρουσιαστούν το Τρίο για πιάνο σε ντο μείζονα, έργο 87 και το Κουαρτέτο για πιάνο σε σολ ελάσσονα, έργο 25 του Μπραμς καθώς και το Κουιντέτο για πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 44 του Σούμαν, τα μέλη ενός από τα σημαντικότερα σύνολα μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, η Αννη Τότσιου (πιάνο), ο Γιάννος Μαργαζιώτης (βιολί) και ο Ρενάτο Ρίπο (βιολοντσέλο) θα συμπράξουν με δύο καταξιωμένους μουσικούς της Τουρκίας, μέλη του γνωστού Borusan String Quartet: τον Ολγκού Κιζιλάι(Olgu Kizilay) και τον Εφντάλ Αλτούν(Efdal Altun), πρώτο βιολί και πρώτη βιόλα, αντίστοιχα, στην Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra.

Η συναυλία του Artis Piano Trio εντάσσεται στο πλαίσιο της Σειράς Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.

Το Τρίο για πιάνο σε ντο μείζονα, έργο 87 σχετίζεται με τη λιγότερο γνωστή πλευρά της δημιουργικότητας του κλασικιστή κι ακαδημαϊκού αλλά και μεγάλου ανανεωτή της μουσικής γλώσσας Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897). Ενός συνθέτη ριζοσπαστικού ως προς την αρμονική τόλμη και την εκφραστική του δεινότητα αλλά συντηρητικού στη χρήση των παραδοσιακών ή και αρχαϊκών ακόμη μουσικών δομών. Στα πιανιστικά Τρίο του, ο Μπραμς χρησιμοποίησε τα Κουαρτέτα του Μπετόβεν και του Σούμπερτ, συνθέτοντας ωστόσο έργα μουσικής δωματίου με έντονα προσωπικό ύφος.

Έργα που δίνουν την αίσθηση της δημιουργίας ορχηστρικού βάθους και χρώματος παρότι εκτελεσμένα από τρεις σολίστ που καλούνται να φτάσουν το κάθε όργανο ξεχωριστά στα όριά του. Όσο για το έργο αυτό, αξίζει να σημειωθεί η άποψη του ίδιου του Μπραμς  – απρόσμενη, αν αναλογιστεί κανείς το πόσο μετριόφρων και επιφυλακτικός ήταν σχετικά με την ποιότητα των συνθέσεών του – στο κείμενο που συνόδευσε την αποστολή του στον εκδότη του: «Μέχρι τώρα δεν έχεις λάβει κανένα τόσο όμορφο Τρίο από εμένα και πιθανότατα δεν έχεις εκδώσει κανένα αντάξιό του τα τελευταία δέκα χρόνια». Η επιτυχία του Τρίο αποτυπώνεται και στα λόγια της Κλάρα Σούμαν η οποία το χαρακτήρισε «μια πραγματική μουσική τόνωση».

Η συνέχεια ανήκει στο Κουιντέτο για πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 44 του Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856), γραμμένο το 1842 από τον κορυφαίο Γερμανό ρομαντικό που πρώτος αποπειράθηκε να συνδυάσει το πιάνο με κουαρτέτο εγχόρδων (το παράδειγμά του ακολούθησε και ο Μπραμς λίγα χρόνια αργότερα, με το Κουϊντέτο σε φα ελάσσονα, έργο από κάθε άποψη βαρυσήμαντο και βαθυστόχαστο, που εμπεριέχει ταυτόχρονα συμφωνική μεγαλοπρέπεια και εσωτερική αισθαντικότητα). Με το αριστουργηματικό αυτό έργο που αποτελεί μία από τις λαμπρότερες αποδείξεις του δημιουργικού του πνεύματος, ο Σούμαν έδωσε στο πιάνο – το αγαπημένο του όργανο – την ώθηση που χρειαζόταν για να αντιμετωπίσει και να κερδίσει έδαφος στο χώρο της σύνθεσης έργων μουσικής δωματίου.

Το δεύτερο μέρος της βραδιάς αφιερώνεται σ’ ένα δεύτερο έργο μουσικής δωματίου του Μπραμς, το Κουαρτέτο για πιάνο σε σολ ελάσσονα, έργο 25, σύνθεση που σπάνια παίζεται καθώς απαιτεί ιδιαίτερη τεχνική κι εκφραστική ισορροπία ανάμεσα σε πιάνο και έγχορδα.

Το Artis Piano Trio ιδρύθηκε το 2002. Θεωρείται σήμερα ως ένα από τα σημαντικότερα σύνολα μουσικής δωματίου στην Ελλάδα. Έχει παρουσιάσει πλήθος έργων σε διάφορα φεστιβάλ και αίθουσες, όπως, μεταξύ άλλων, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Carnegie Hall (Weil Recital Hall) της Νέας Υόρκης, στη Schoenberg-zaal της Χάγης, στο φεστιβάλ Anneberg της Δανίας, στο Ίδρυμα Τεχνών Β. & Μ. Θεοχαράκη, στα Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Κυκλάδων, Ναυπλίου και Μουσικού Μαΐου της Πάτρας, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Κέντρο Τεχνών Χαλανδρίου ενώ συνεχίζει την παρουσία του στον χώρο της κλασσικής μουσικής μετακαλούμενο σε φεστιβάλ του εξωτερικού και σε ποικίλες καλλιτεχνικές συναντήσεις. To Artis Piano Trio ερμηνεύει ένα ευρύ ρεπερτόριο ξεκινώντας από τον Haydn και τον  Mozart και διαμέσου των Beethoven, Schubert, Brahms, Ravel και Schostakovich καταλήγει σε συναρπαστικά έργα σύγχρονων συνθετών. Το Artis Ρiano Τrio έχει συνεργαστεί με σπουδαίους μουσικούς όπως  οι Vladimir Mendelssohn, Fabio Di Casola, Ellen Jewett, Efdal Altun, Olgu Kizilay κ.ά. ‘Ηχογραφημένα έργα από συναυλίες του Artis Ρiano Τrio έχουν μεταδοθεί μέσω της E.B.U και του 3ου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο Ολγκού Κιζιλάι ξεκίνησε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Dokuz Eylül της Σμύρνης και συνέχισε με τον Joshua Epstein στο Strasbourg National Conservatoire απ’ όπου πήρε το δίπλωμά του. Στη διάρκεια της παραμονής του στην Γαλλία, ηχογράφησε πλήθος cds με έργα μουσικής δωματίου όπως και σύγχρονων συνθετών και εμφανίστηκε ως σολίστ με την Strasbourg Philharmonic, την Mulhouse Symphonic και τις Bas-Rhin Opera Orchestras. Με την επιστροφή του στην Τουρκία συνέπραξε με μεγάλες ορχήστρες της πατρίδας του. Σήμερα είναι πρώτο βιολί στην Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra και μέλος του Borusan String Quartet. Ο Ολγκού Κιζιλάι παίζει σε βιολί Νικολό Αμάτι του 1662, προσφορά του Borusan Center for Culture and Arts.

Γεννημένος το 1970 στην Άγκυρα της Τουρκίας, ο Εφντάλ Αλτούν αποφοίτησε από τη σχολή βιόλας του Κρατικού Ωδείου του Πανεπιστημίου της Άγκυρας το 1992 όντας μαθητής του καθηγητή Koral Çalgan. Από το 1999 έως το 2008 εργάστηκε στο Τμήμα Βιόλας και Βιολιού του Κρατικού Ωδείου Μουσικής του Παν/μίου ΙΤU της Κωνσταντινούπολης. Στη διάρκεια της καριέρας του, ο Αλτούν έχει δώσει πλήθος κονσέρτων στην Τουρκία και το εξωτερικό ως σολίστ, συμπράττοντας με σημαντικές ορχήστρες της Τουρκίας (Ankara University Chamber Orchestra, Mersin Chamber Orchestra, MIAM Chamber Orchestra, Istanbul Chamber Orchestra, Eskisehir Municipality Symphonic Orchestra, Eskisehir Academy Symphonic Orchestra, Çukurova State Symphonic Orchestra, Istanbul State Symphonic Orchestra). Ενώ έχει εμφανιστεί ως μέλος των ορχηστρών Mediterranean Youth Orchestra, Pommersfelden Symphonic Orchestra, Das Treffen Opera, International Turkish Symphonic Orchestra, Istanbul State Symphonic Orchestra και Presidential Symphonic Orchestra. Σήμερα παίζει πρώτη βιόλα στην Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra ενώ είναι μέλος του Borusan String Quartet. Ο Εφντάλ Αλτούν παίζει σε βιόλα Κάρλο Αντόνιο Τεστόρε του 1725, προσφορά του Borusan Center for Culture and Arts.