Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει μια συναυλία με τίτλο “Άκου … τα χάλκινα!“, με το Ionian Brass Ensemble υπό τον Σωκράτη Άνθη, σε παρουσίαση Νίκου Ξανθούλη, στις 19 Ιανουαρίου 2014.

Το Μέγαρο των παιδιών είναι ένας ολόκληρος νέος κύκλος αφιερωμένος στα παιδιά με προτάσεις που απευθύνονται σε διαφορετικές ηλικίες. Στα Κυριακάτικα πρωινά που είναι πάντα γεμάτες εκπλήξεις, παιχνίδια και ιδέες μουσικές, φέτος τα παιδιά θα παρακολουθήσουν τη σειρά συναυλιών «Άκου… τα όργανα!» με θέμα τις ομάδες οργάνων της ορχήστρας. Αρχή έγινε με το διάσημο ‘A Young Person’s Guide to the Orchestra’ του B. Britten  που παρουσιάστηκε σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Στο κυριακάτικο πρωινό της 19ης Ιανουαρίου το Μέγαρο προτείνει τη γνωριμία με τα χάλκινα στη συναυλία που φέρει τον τίτλο … ‘Άκου … τα χάλκινα!’ με το Ionian Brass Ensemble υπό τον Σωκράτη Άνθη και παρουσίαση από τον Νίκο Ξανθούλη (19/1) και έπεται συνέχεια… :

‘Ακου… τα ξύλινα!’ με το Κουιντέτο ξύλινων πνευστών ‘Αίολος’ σε επιμέλεια Γιάννη Τσελίκα και παρουσίαση Γεράσιμου Γεννατά (2/2), ‘Ακου… τα πλήκτρα!’ με το Χρίστο Παπαγεωργίου στο πιάνο και την παρουσίαση (9/2), ‘Άκου… τα κρουστά!’ με το Σύνολο των κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας και επιμέλεια-παρουσίαση του Μπάμπη Ταλιαδούρου (9/3) και ‘Άκου… τα έγχορδα!’ με την Καμεράτα και μουσική διεύθυνση-επιμέλεια και παρουσίαση από τον Μιχάλη Οικονόμου (30/3)

Τρομπέτα, κόρνο, τρομπόνι, τούμπα… Τα «μέλη» της πιο φασαριόζας οικογένειας οργάνων της ορχήστρας περιμένουν τους νεαρούς μουσικόφιλους να τα …γνωρίσουν από κοντά το Κυριακάτικο πρωινό της 19ης Ιανουαρίου, στις 11.30, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, μέσα από χαρακτηριστικά αποσπάσματα έργων που γράφτηκαν γι’ αυτά από τους Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, Στιούαρτ Τζόνσον, Χάρντι Σνάιντερς, Λιρόι Αντερσον, Μάικλ Μπραντ, το δημοφιλές συγκρότημα των Queen αλλά και τους «δικούς» μας Νίκο Σκαλκώτα και Μάνο Χατζιδάκι. Ερμηνεύει το Ionian Brass Ensemble – σε διεύθυνση Σωκράτη Άνθη. Τα κείμενα και την παρουσίαση της εκδήλωσης υπογράφει ο εξαίρετος τρομπετίστας και καθηγητής τρομπέτας στο Ωδείο Αθηνών Νίκος Ξανθούλης

Η συναυλία – με Χορηγό την Eurobank – εντάσσεται στο πλαίσιο της Σειράς Το Μέγαρο των Παιδιών-Κυριακή Πρωί στο Μέγαρο.

Στην ξεχωριστή αυτή συναυλία τον πρώτο λόγο θα έχουν τα χάλκινα με το χαρακτηριστικό αστραφτερό μεταλλικό σώμα και τη φωνή καμπάνα (λόγω της χοάνης) που κάνουν πάντα αισθητή την παρουσία τους «γεμίζοντας» τον ήχο της ορχήστρας. Αρχίζοντας από το μικρότερο (αλλά με τον ψηλότερο ήχο), την τρομπέτα που στις μεσαιωνικές μάχες έδινε το σήμα της επίθεσης επειδή ακούγεται σε μεγάλη απόσταση, συνεχίζοντας με το κόρνο με το σαλιγκαρίσιο σώμα του που στις ταινίες συνοδεύει άγγλους αριστοκράτες σε κυνήγια αλεπούς και το τρομπόνι (με το κινούμενο τμήμα U για να μακραίνει ή να κονταίνει το σωλήνα του) και φτάνοντας μέχρι την ευγενική, γιγάντια τούμπα.

Τα χάλκινα που δίνουν στη μελωδία μεγάλη ένταση και μπορούν να ξεσηκώσουν το κοινό – γι’αυτό και όλοι οι λαοί που τους αρέσει η φασαρία έχουν πολλές αντίστοιχες μπάντες με τις οποίες συνοδεύουν τις πιο χαρούμενες και τις πιο θλιβερές τους στιγμές – ερμηνεύουν στη συναυλία τα μέλη του Ionian Brass Ensemble. Ενός συνόλου αποτελούμενου από φοιτητές και διδάσκοντες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών καθώς και από μαθητές των Ωδείων και Φιλαρμονικών της Κέρκυρας που δημιουργήθηκε το 1998 – και διευθύνεται μέχρι σήμερα – από τον Σωκράτη Άνθη με σκοπό την ανάπτυξη των χάλκινων πνευστών στην Ελλάδα, την προώθηση της μουσικής δωματίου για χάλκινα πνευστά και τη δημιουργία έργων για χάλκινα πνευστά από Έλληνες..

Το πρόγραμμα της συναυλίας του Ionian Brass Ensemble περιλαμβάνει έργα κλασικά αλλά και σύγχρονα, με αφροαμερικάνικο μπλουζ ηχόχρωμα, τάνγκο και ροκ καθώς και ελληνικά, έντεχνα αλλά και γραμμένα σε παραδοσιακό ρυθμό. Με πρώτο, το περίφημο Bandstand Boogie (1954), μέρος της Bandstand εργογραφίας του σημαντικού βρετανού δασκάλου και συνθέτη μουσικής για χάλκινα Στιούαρτ Τζόνσον (1936 – ).

Ακολουθούν το Italian Capriccio, έργο 45 (1880), μια φαντασία για ορχήστρα που ο κορυφαίος ρώσος ρομαντικός Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893) εμπνεύστηκε από την παραδοσιακή ιταλική μουσική και τα τραγούδια των δρόμων στη διάρκεια του Καρναβαλιού όταν πραγματοποίησε ένα ταξίδι στη Ρώμη, αλλά και η Romanian Rhapsody του ελβετού συνθέτη, μαέστρου, τρομπονίστα και πιανίστα Χάρντι Σνάιντερ (1928 – ), γνωστού και με το ψευδώνυμο Νόρμαν Τέιλορ.

Ο Μαζωχτός (1936) που θα ακουστεί στη συνέχεια, συγκαταλέγεται στους 36 Ελληνικούς Χορούς που έγραψε ο μεγάλος έλληνας συνθέτης του 20ού αιώνα Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949) κατά την πρώτη περίοδο της εργογραφίας του, επηρεασμένος από την κλασική μουσική όσο και από την ελληνική παραδοσιακή. Πρόκειται για έργο που γράφτηκε το διάστημα της επιστροφής του (και της κακής υποδοχής του από τους «συναδέλφους» του) στην Ελλάδα από τη Γερμανία αφού με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, απαγορεύτηκε η μοντέρνα μουσική και ακολούθησε η δίωξη των δασκάλων του συνθέτη, Σαίμπεργκ και Κουρτ Βάιλ, όσο και του ίδιου. Με τον Μαζωχτό, ο Σκαλκώτας «μαζώνεται» στην Ελλάδα μ’ένα τραγούδι που λέει «Χελιδονάκι θα γενώ, στην Αραπιά θα πάω»…

Σειρά έχει το δημοφιλές Blue Tango (1951), δημιουργία του σπουδαίου αμερικανού συνθέτη ελαφράς ορχηστρικής μουσικής Λιρόι Αντερσον (1908-1975) και χαρακτηριστικό έργο του ρεπερτορίου της Boston Pops Orchestra. Όπως και το Rag’n’bone (για σόλο τρομπόνι) του βρετανού συνθέτη και παραγωγού στη δεκαετία του ’80 των Big Band Shows στο ραδιόφωνο του BBC Μάικλ Μπραντ (1952- ).

Τη ροκ νότα στην εκδήλωση δίνει η κορυφαία δημιουργία του βρετανικού συγκροτήματος των Queen Bohemian Rhapsody που το 2002, μετά το θάνατο του δημοφιλούς τραγουδιστή του σχήματος και μουσικού Φρέντι Μέρκιουρι (1946-1991), ανακηρύχθηκε από το Βιβλίο Γκίνες ως το καλύτερο βρετανικό single όλων των εποχών. Ενώ η συναυλία ολοκληρώνεται με μια επιλογή από πασίγνωστες μελωδικές συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι (1925-1994) σε διασκευή του Α. Πρωτοψάλτη.