Σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει μια αντιπροσωπευτική διαδρομή στον μεγαλειώδη μουσικό κόσμο του Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883) με αφορμή την 200η επέτειο από την γέννηση του μεγάλου Γερμανού συνθέτη, αρχιμουσικού και ποιητή.

Η συναυλία θα πραφματοποιηθεί την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου, στις 20.30, στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, με σολίστ τρεις διεθνώς καταξιωμένους βαγκνερικούς ερμηνευτές.

Η μουσική διεύθυνση είναι του Βασίλη Χριστόπουλου.

Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με δύο γνωστές συμφωνικές εισαγωγές από τα μουσικά δράματα του Βάγκνερ Λόενγκριν και Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης, εν είδει ιδανικής προετοιμασίας για την ακρόαση της Α’ Πράξης από την Βαλκυρία, μίας από τις πιο λυρικές και συναισθηματικά φορτισμένες στιγμές ολόκληρης της κολοσσιαίας Τετραλογίας «Δαχτυλίδι του Νίµπελουνγκ». Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν ο Γερμανός τενόρος Κρίστιαν Έλσνερ (Ζήγκμουντ), η ελβετικής καταγωγής μεσόφωνος Υβόν Ναιφ (Ζηγκλίντε) και ο Γερμανός μπάσος Ράινχαρντ Χάγκεν (Χούντινγκ).

Ρομαντική όπερα σε τρεις πράξεις, ο Λόεvγκριν γράφτηκε μέσα στην τριετία 1845-1848 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βαϊµάρη τον Αύγουστο του 1850, υπό την μουσική διεύθυνση του Φραvτς Λιστ, στενού φίλου του Βάγκνερ-ο οποίος, εξόριστος στην Ελβετία, δεν μπόρεσε να παραστεί στην πρεμιέρα του έργου του.

Το ποιητικό κείμενο του Βάγκνερ είναι εμπνευσμένο από τον μύθο του Λόενγκριν, όπως τον συνάντησε στα ποιήµατα «Πάρτσιβαλ» και «Τίτουρελ» του Βόλφραµ φον Έσενµπαχ, καθώς και σε ανώνυμο μεσαιωνικό έπος.

Η υποβλητική Εισαγωγή, ξεκινά µε τα έγχορδα να εναλλάσσονται µε τέσσερα σόλο βιολιά, φλάουτα και όμποε, περιγράφοντας, όπως είχε εξηγήσει ο ίδιος ο Βάγκνερ, την κάθοδο απ’ τον ουρανό αγγέλων που φέρουν το Άγιο Δισκοπότηρο.

Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Μόναχο, το 1868, υπό την μουσική διεύθυνση του Χανς φον Μπύλοφ, είναι ουσιαστικά η μοναδική λυρική κωμωδία στην εργογραφία του Βάγκνερ. Ο συνθέτης τοποθέτησε τη δράση του έργου στη Νυρεμβέργη κατά τον 16ο αιώνα, τότε που αναδύονταν δυναμικά τα νέα αστικά στρώματα διεκδικώντας πρωταγωνιστικό ρόλο και προκαλώντας ανατροπές στις παραδοσιακές κοινωνίες. Δραματικό πλαίσιο του έργου είναι οι μουσικοί διαγωνισμοί που οργάνωναν οι συντεχνίες των τραγουδιστών, με σκοπό τη διαφύλαξη αλλά και τη συνέχιση της παραδοσιακής γερμανικής τέχνης. Η μεγαλειώδης και τρυφερή Εισαγωγή με την χαρακτηριστική αντιστικτική γραφή συνοψίζει, κατά κάποιον τρόπο, ολόκληρο το έργο.

Ο Βάγκνερ συνέλαβε την αριστουργηματική Τετραλογία Δαχτυλίδι του Nίµπελουνγκ σε μια εποχή που πίστευε πως θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο συμμετέχοντας σε επαναστάσεις στο πλευρό του Ραίκελ και του Μπακούνιν. Με το Δαχτυλίδι, που απαρτίζεται από τρία τρίπρακτα μουσικά δράματα («Η Βαλκυρία», «Ζήγκφρηντ», «Το λυκόφως των θεών») και ένα προλογικό έργο («Ο χρυσός του Ρήνου»), θέλησε να ασκήσει δριμύτατη κριτική στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα της πρωτοκαπιταλιστικής Ευρώπης. Καθώς οι συνθήκες δεν το επέτρεπαν, όμως, ο συνθέτης επέλεξε να μιλήσει για όλα αυτά μέσα από μύθους κατανοητούς σε όλους. Η σύνθεση των τεσσάρων έργων τον απασχόλησε από το 1853 ως το 1857 και στη συνέχεια από το 1869 ως το 1874. Η πρώτη πράξη της «Bαλκυρίας» ολοκληρώθηκε το 1856. Η όπερα ακούστηκε πλήρης για πρώτη φορά στο Μόναχο το 1870, έξι χρόνια πριν από την πρώτη παρουσίαση ολόκληρης της Τετραλογίας στο Μπαϋρόυτ, τον Αύγουστο του 1876.

ΡΙΧΑΡΝΤ ΒΑΓΚΝΕΡ (1813 – 1883)
Εισαγωγή από τον «Λόενγκριν»
Εισαγωγή από τους «Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης»
«Η Βαλκυρία», Α’ Πράξη (σε συναυλιακή μορφή)

Σολίστ: Κρίστιαν Έλσνερ (Ζήγκμουντ), Υβόν Ναιφ (Ζηγκλίντε), Ράινχαρντ Χάγκεν (Χούντινγκ) 

Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.