Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Δάφνη Αγγελίδου: Η άλλη όψη της πόλης

Δάφνη Αγγελίδου: Η άλλη όψη της πόλης
Οι απεικονίσεις των πόλεων είναι ένα θέμα που πάντοτε με απασχολεί στη ζωγραφική μου, είτε με τις φωτεινές προσόψεις κτιρίων και καφενείων μέσα στη νύχτα, είτε ως περιπλάνηση του βλέμματος μέσα στο εσωτερικό χώρο των πόλεων και στην ατμόσφαιρα τους.

Οι διαβάτες – περαστικοί με γκρίζα ομοιόμορφα ενδύματα, προστατεύονται από πολύχρωμες ομπρέλες και περιφέρονται σε δρόμους πόλεων με κυρίαρχο το γκρίζο χρώμα και ώχρα στους τοίχους των σπιτιών. Η μονοτονία διακόπτεται από τις δεντροστοιχίες και τις φωτισμένες προσόψεις των καφενείων.
Η ουσία του θέματος βρίσκεται στη συμβολική σημασία των ομπρελών, που προστατεύουν τους κατοίκους από μία αόρατη βροχή. Με τα διαφορετικά έντονα χρώματα στις ομπρέλες, η πρόθεση μου είναι να κάνω τον θεατή να διαισθανθεί την διαφορετικότητα και να μεταφερθεί στην ατομικότητα των χαρακτήρων.

 

Οι μοναχικοί διαβάτες και η παρουσία των δέντρων στους γκρίζους ορθογωνισμένους χώρους, μου γέννησαν την επιθυμία να αντιμετωπίσω το ίδιο θέμα με ένα διαφορετικό υλικό, το ψηφιδωτό. Προσπάθησα το υλικό να αντιμετωπίσει τις ανάγκες του έργου μου και να αξιοποιήσω τις ιδιότητές του. Χρησιμοποίησα ψηφίδες κυρίως από φυσικές πέτρες, μάρμαρα ή γρανίτες και ψηφίδες υαλόμαζας. Το παίξιμο του χρώματος της φυσικής πέτρας και η έντονη αντιπαράθεση με τις ψηφίδες του σμάλτου, δημιουργούν συχνές και ρυθμικές απότομες μεταβάσεις που προσπαθώ να χαρίζουν στην επιφάνεια μια δυναμική οπτική δόνηση.

 

Επάνω σε αυτή την ρυθμική βάση της σύνθεσης, θέλησα να ξαναβρώ τους ρυθμούς και τις κινήσεις της φόρμας των ανθρώπινων μορφών και των ομπρελών. Η ύλη και η τεχνική – παρά την αφαιρετική και σύγχρονη διαπραγμάτευσή της – μαρτυρά τις συγγένειες με τα βυζαντινά ψηφιδωτά . Οι ομπρέλες μετατρέπονται σε ανάλαφρο συνεχιζόμενο μοτίβο που θυμίζει ένα πολύχρωμο ρυθμικό πλοχμό, ενώ οι ορίζοντες με τις μεγάλες ψηφίδες, οι πολύχρωμες ομπρέλες και το γεωμετρικό πλέγμα των διαβάσεων χαράσσουν κρυφές αναλογίες.

 

Για έναν ζωγράφο, η αδρή επιφάνεια του ψηφιδωτού είναι μία επί πλέον δυνατότητα να πλουτίσει την υφή του έργου, και πολλά πλαστικά προβλήματα μπορούν να βρουν απάντηση στο ψηφιδωτό. Η καθαρότητα της φόρμας ευνοείται, επιτρέπονται οι έντονες αντιθέσεις και το διαφορετικό υλικό θέτει τους δικούς του όρους πειθαρχίας.

 

Ως εκφραστικό υλικό, με τις ιδιομορφίες και τους περιορισμούς του, το ψηφιδωτό είναι ένα πολύτιμο μέσο για τον εικαστικό καλλιτέχνη και μπορεί να εκφράσει κάθε είδους εικαστικές αναζητήσεις και πειραματισμούς.


Info: Η Δάφνη Αγγελίδου γεννήθηκε στην Αθήνα το  1962. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών  Τεχνών (1980-1986) με Δασκάλους τους Γιάννη Μόραλη και Δημήτρη Μυταρά και Ψηφιδωτό με τον Γιάννη  Κολέφα. Διδάσκει στην Α.Σ.Κ.Τ., στο τμήμα του ψηφιδωτού από το 1987 μέχρι σήμερα. Έχει πραγματοποιήσει  10 ατομικές εκθέσεις και πολλές ομαδικές , στην Αθήνα και στο εξωτερικό. Έργα της υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, μουσεία και πινακοθήκες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

 

Photo: Οδυσσέας Βαχαρίδης

Σχετικές ειδήσεις
Στέφανος Ρόκος: Οι σταθμοί, τα πάρτι και η δεξαμενή του ηλεκτρισμού
12.10.2016 11:49
Η τελευταία ενότητα των έργων μου που παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου έχει τίτλο «Η Εποχή του Ηλεκτρισμού». Ζούμε σε μια εποχή διάχυτης έντασης παντού, κοινωνικά και πολιτικά, και όλα αντανακλώνται και στην προσωπική μας ζωή. Αυτό το στοιχείο είναι που αποκαλώ ηλεκτρισμό. Είναι μια άλλη λέξη για να περιγραψω την ένταση που βιώνουμε καθημερινά.
Σίμων Συλαΐδης: Η τέχνη της Καλλιγραφίας σε αρμονία με τη Φύση
22.07.2016 16:33
Η καλλιγραφία είναι και εικόνα και γράμματα. Θεωρείται το απόλυτο είδος τέχνης. Ο τρόπος με τον οποίο παίρνεις έναν απλό χαρακτήρα και τον μεταμορφώνεις, δίνοντάς του ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε μία πινελιά, το κάνει να φαίνεται σα να μην υπάρχουν όρια στη δημιουργία. To «Urban Calligraphy» είναι η καλλιγραφία που βρίσκεται στο αστικό περιβάλλον. Είναι η καλλιγραφία που δεν παραμένει μόνο σε μία κόλλα χαρτί αλλά αυτή που μπορεί να διαφύγει σε κάποιο μεγαλύτερο καμβά.
Μαρία Φιλοπούλου: Το αντίδοτο του νερού (l'eau comme antidote)
08.06.2016 10:53
Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ´ αυτό, στην προσωπική μου ζωή και στην ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια.
Νατάσσα Πουλαντζά: Ανασκευάζοντας τον χρόνο
27.05.2016 12:47
Το κύριο εκφραστικό μου μέσο είναι η ζωγραφική, χωρίς να τη δεσμεύω πάντα στις δύο διαστάσεις και στη χρήση κλασικών υλικών και τεχνικών. Συνήθως, ως πρώτη ύλη στη δουλειά μου, χρησιμοποιώ φωτογραφικό υλικό που προέρχεται είτε από «σκηνοθετημένες» λήψεις στον χώρο του εργαστηρίου μου είτε από υλικό το οποίο συλλέγω από τον Τύπο και το διαδίκτυο.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.