Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2017

Συμπέθεροι από τα Τίρανα: 3oς χρόνος

Συμπέθεροι από τα Τίρανα: 3oς χρόνος
Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, η Βίκυ Σταυροπούλου, ο Δημήτρης Μαυρόπουλος και η Τζόυς Ευείδη είναι οι πρωταγωνιστές της

μεγάλης επιτυχίας των Ρέππα – Παπαθανασίου, «Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα» που επαναλαμβάνεται για 3η χρονιά στο θέατρο Λαμπέτη .


Η Πένη και ο Λυκούργος είναι ένα ευκατάστατο ζευγάρι που ζει σε μια μεγάλη επαρχιακή πόλη της κεντρικής Ελλάδας. Έχουν μια μοναχοκόρη τη Λίζα η οποία σπουδάζει στο Λονδίνο.

Όλα τους τα προβλήματα μοιάζουν λυμένα. Ζουν σε ένα περιβάλλον νεοπλουτίστικης πολυτέλειας και το όνειρο τους είναι, τι άλλο; Να δουν την κορούλα τους αποκατεστημένη με έναν καλό γαμπρό. Σχεδόν δίπλα απ’ το σπίτι τους, έχουν τη μονοκατοικία τους η Πωλίνα, αδερφή  της Πένης και ο άντρας της Βασίλης, οι οποίοι ζουν σε ένα αντίστοιχα εύπορο περιβάλλον.


Λίγο πριν το Πάσχα, η Λίζα έρχεται από το Λονδίνο με το αγόρι της, ένα νεαρό φοιτητή που γνώρισε στο Λονδίνο, τον Άλφρεντ. Το γεγονός ότι η κορούλα έχει φίλο, είναι ένα σοκ για μια τέτοια οικογένεια, αλλά ευχάριστο σοκ. Ο Άλφρεντ είναι πανέμορφος και πολύ ευγενικός.


Οι δυο αδερφές αλλά και οι δυο μπατζανάκηδες ενθουσιάζονται όταν γνωρίζουν το γαμπρό απ’ το Λονδίνο, αλλά πέφτουν απ’ τα σύννεφα όταν μαθαίνουν ότι ο Άλφρεντ δεν είναι Άγγλος. Είναι Αλβανός. Τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα με την άφιξη των γονιών του Άλφρεντ. Της Κλαμπέτας και του Μπουκουράν.


Όταν καταφθάνουν και οι συμπέθεροι από τα Τίρανα ξεκινάει μια δίνη κωμικών εξελίξεων. Πέφτουν οι μάσκες και οι τέσσερις Έλληνες συμπέθεροι δίνουν ρεσιτάλ υποκρισίας, ξιπασιάς, ανοησίας, πονηριάς και διαπλοκής. Μιας διαπλοκής που περιλαμβάνει όλο τον κοινωνικό περίγυρο της επαρχιακής πόλης, που εκπροσωπείται στο έργο από ένα νεαρό και φιλόδοξο βουλευτή της περιοχής, που είναι και υφυπουργός πολιτισμού, τον Νικήτα Λαλαμπίρδα

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ  ΤΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ

Η Ελλάδα, από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του ‘70 υπήρξε μια χώρα εκροής μεταναστών. Τα σημάδια της μετανάστευσης είναι ακόμα νωπά στην κοινωνία μας. Οι φωνές του Στέλιου Καζαντζίδη και του Στράτου Διονυσίου , που ήταν οι τελευταίοι που τραγούδησαν τη νοσταλγία και τον πόνο του γκαστερμπάιντερ, είναι ακόμη ζωντανές στ’ αυτιά μας.

Και ξαφνικά από παρίες του δυτικού κόσμου βρεθήκαμε να είμαστε μια «εύπορη» χώρα υποδοχής μεταναστών. Το σοκ ήταν τεράστιο και το ερώτημα αυτόματο. Είμαστε θεσμικά, πολιτιστικά και ηθικά έτοιμοι   να δεχτούμε ξένους;
Από το 2000, την εποχή που γράφαμε το έργο «ο Έβρος απέναντι», μας δημιουργήθηκε η ιδέα να γράψουμε μια κωμωδία με το ίδιο ακριβώς θέμα, το ρατσισμό, όπως διαμορφώθηκε στην Ελλάδα τα είκοσι τελευταία χρόνια.


Το αποφασίσαμε πέρσι. Επτά  χρόνια αργότερα, το χειμώνα του 2007 προς 2008 γράψαμε τους «συμπέθερους», ενώ στις τηλεοράσεις παιζόταν το σκάνδαλο Ζαχόπουλου, το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων, οι Ινδοί στο αναψυκτήριο του Μαγγίνα και η δακρύβρεχτη ιστορία της Ρούλας Βροχοπούλου με τον ωραίο αδιάφορο Φραν. Θέματα με την πρώτη ματιά άσχετα με το έργο μας, που ξαφνικά άρχισαν να παρεισφρύουν  στις σκηνές και να διαποτίζουν τους διαλόγους χωρίς να το θέλουμε. Το έργο άρχισε να απορροφά την επικαιρότητα με έναν τρόπο αυτόματο και σίγουρα πέρα από τις προθέσεις μας.


Γιατί η κωμική μυθοπλασία δεν έχει στόχο να σχολιάσει την τρέχουσα επικαιρότητα, αλλά να εκφράσει και να αποκαλύψει το βαθύτερο αίσθημα της κοινωνίας διαχρονικά. Η επικαιρότητα είναι το πεδίο της επιθεώρησης. Αλλά όταν η επικαιρότητα ξεπερνά κάθε μυθοπλασία και παράγει πλοκές και ήρωες τόσο πυκνωτικά αντιπροσωπευτικούς της κοινωνίας, όταν οι μηχανισμοί εξουσίας, αλλά και οι μηχανισμοί ελέγχου της εξουσίας ταυτίζονται και αυτοαποκαλύπτονται τόσο κωμικά και ξεδιάντροπα, όταν η ειδησεογραφία γίνεται φάρσα, η κωμωδία δεν έχει παρά να «μαγνητοφωνήσει» και να «υποκλέψει» το υλικό της από την πραγματικότητα. 


Έτσι με κεντρικό άξονα το μεταμοντέρνο ρατσισμό μας, που έχει  ταυτίσει τη λέξη «Αλβανός» με τη λέξη «ύποπτος», άρχισε να προκύπτει από μόνο του ένα έργο που αφομοίωσε όλο αυτό το κομφούζιο της διαπλοκής και του λαϊκισμού, που εκ πρώτης όψεως είναι άσχετα με τον ρατσισμό,  αλλά αποτελούν συμπτώματα της ίδιας παθογένειας.


Σεισμικές δονήσεις που έρχονται από τα ίδια γεωλογικά ρήγματα.  Ρήγματα σε ένα υπέδαφος που κινείται πολλές φορές επικίνδυνα και βίαιες ανακατατάξεις σε μια επιφάνεια όπου τα όρια του  Έλληνα και του Ελληνάρα συγχέονται καταστροφικά. Γι’ αυτό εδώ πρέπει να δηλώσουμε ότι τα πρόσωπα και οι καταστάσεις του έργου μας είναι μεν φανταστικά αλλά κάθε πιθανή  ομοιότης  με πραγματικά ήταν σίγουρα ακούσια αλλά οπωσδήποτε αναπόφευκτη.

                   Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας 

 

Η παράσταση Συμπέθεροι από τα Τίρανα κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Λαμπέτη την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010.

 


Πρωταγωνιστούν:
Χρήστος Χατζηπαναγιώτης,  Βίκυ Σταυροπούλου, Τζόυς Ευείδη, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Κώστας Καζάκας, Νατάσσα Κοτσοβού, Νίκη Λάμη, Χρήστος Τριπόδης, Μάνος Ιωάννου


Σχετικές ειδήσεις
H Χαμένη Αθωότητα της Άννας Φρανκ, από την Ομάδα Entremosotros
03.01.2017 13:37
Το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και η Θεματική Αντιπεριφέρεια Τουρισμού και Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας διοργανώνουν στo πλαίσιο του θεσμού Ανοιχτό Θέατρο, την παράσταση «H Χαμένη Αθωότητα της Άννας Φρανκ» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαλούχου από την Θεατρική Ομάδα Entremosotros - Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.
Μία μέρα και Ενάμισης χρόνος στο BlackBox
29.12.2016 10:48
Η παράσταση «Μία μέρα και Ενάμισης χρόνος» είναι εμπνευσμένη από την ιστορία Εκείνος κι Εκείνη του Ταϊβανού εικονογράφου και συγγραφέα Jimmy Liao. Η πρωτότυπη δουλειά του Eilon Morris και της Ζωής Κατσιλέρου που έκανε πρεμιέρα στην Σκωτία τον Σεπτέμβρη του 2016, έρχεται στο BlackBox στη Θεσσαλονίκη, για τρεις μόνο παραστάσεις στις 4, 5 & 6 Ιανουαρίου 2017.
Phone home: Μία θεατρική παράσταση σε Αθήνα, Λονδίνο και Μόναχο
20.09.2016 17:32
Τρία θέατρα σε τρεις ευρωπαϊκές πόλεις (Αθήνα, Λονδίνο και Μόναχο) δημιουργούν μια κοινή σπονδυλωτή παράσταση, η οποία παίζεται την ίδια στιγμή στις τρεις πόλεις, με τους θεατές κάθε θεάτρου να βλέπουν ένα μέρος της κάθε ιστορίας.
Δύο νέες παραγωγές από το Urbn Theatr σε Λονδίνο και Φεστιβάλ Εδιμβούργου
31.05.2016 12:20
Το Urbn Theatr ανακοινώνει την καλλιτεχνική του δραστηριότητα, σε διεθνές περιβάλλον με τις 2 νέες του παραγωγές, στο Λονδίνο και το Φεστιβάλ Εδιμβούργου αντίστοιχα.
Συμπέθεροι απ' τα Τίρανα, από την ομάδα Ευ(φ)ορία στο θέατρο Σοφούλη
11.05.2016 11:02
Η Θεατρική ομάδα Ευ(φ)ορία του πολιτιστικού τμήματος του Συλλόγου εφοριακών, Ν. Θεσσαλονίκης, Ν. Κιλκίς και Ν. Χαλκιδικής παρουσιάζει από τις 20 Μαΐου 2016 στο θέατρο Σοφούλη, την εξαιρετική κωμωδία των Μ. Ρέππα – Θ. Παπαθανασίου «Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα», που γνώρισε τεράστια επιτυχία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.