Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Δημήτρης Λιόλιος: Το κίνημα in yer face, αποτέλεσε τομή για τη σχέση θεάτρου και θεατή

Δημήτρης Λιόλιος: Το κίνημα in yer face, αποτέλεσε τομή για τη σχέση θεάτρου και θεατή
Με αφορμή την παράσταση «Το προϊόν» που ανεβαίνει στο Bios στις αρχές του Οκτώβρη, o Δημήτρης Λιόλιος, που ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, μιλά στο Culturenow.gr, για το έργο , το «in-yer-face» theatre - είδος στο οποίο ανήκει το έργο - αλλά τις αντιδράσεις του κοινού σ’ ένα θέατρο που δεν φοβάται να προκαλέσει σοκ …


CultureNow: Στις 6 Οκτωβρίου κάνει πρεμιέρα στο Bios το έργο του Mark Ravenhill, «To προϊόν». Πείτε μας δυο λόγια για το έργο και το ρόλο που ερμηνεύετε.

 

Δημήτρης Λιόλιος: Το έργο «Το προϊόν», πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδας Νάνσυ Μπινιαδάκη να ανέβει στην Ελλάδα, αποτελεί ένα από τα λίγα έργα του Ravenhill που δεν πραγματεύεται με ευθύ τρόπο το σεξ και τη βία, αλλά αντιθέτως τα προβάλλει στον θεατή, μέσω των ιδεών ενός κινηματογραφικού παραγωγού, μέσω του προϊόντος του δηλαδή, που είναι μια μελλοντική ταινία. Αυτό τον παραγωγό καλούμαι να ερμηνεύσω. Πρόκειται για έναν ρόλο πολύ απαιτητικό, που προϋποθέτει μεγάλη ειλικρίνεια, γιατί έχω να πείσω όχι μόνο το κοινό, αλλά και τη νεαρή ηθοποιό (την οποία ερμηνεύει η Ηλιάνα  Γαϊτάνη) που έχω καλέσει για πρωταγωνίστρια της ταινίας μου. Η δυσκολία του ρόλου φαίνεται άλλωστε και από το γεγονός ότι ο πρώτος του τον ερμήνευσε είναι ο ίδιος ο συγγραφέας του, ο Ravenhill.


Cul.N.:Ο Βρετανός συγγραφέας Mark Ravenhill θεωρείται εκπρόσωπος του κινήματος του «in-yer-face» theatre. Το ελληνικό κοινό έχει έρθει σε επαφή με το θεατρικό αυτό είδος, ήδη από το 1997, όταν παρουσιάστηκε στο Θέατρο Αμόρε το Shopping and Fucking σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Τι εκφράζει με δυο λόγια το κίνημα του «in-yer-face» theatre και πώς οι σκέψεις – οι «αρχές» του είδους «φτάνουν» στον θεατή μέσω του συγκεκριμένου έργου;

 

 "Αυτό που βλέπεις δεν συμβαίνει εδώ ή εκεί, αλλά σε εσένα που το βλέπεις!"


Δ.Λ.: Το κίνημα «in yer face» αποτέλεσε τομή για τη σχέση θεάτρου και θεατή. Ο νέος ρεαλισμός που έφερε τη δεκαετία του ’90, ήταν σε έναν βαθμό το σχόλιο μιας γενιάς συγγραφέων όπως ο Ravenhill, η Sarah Kane και ο Jez Butterworth, απέναντι στην πρωτοφανή βία όχι μόνο των κοινωνιών, αλλά κυρίως στο πόσο καθαρά η βία αυτή μεταδιδόταν από την τηλεόραση . Η βασική αρχή αυτού του είδους, που είναι να ταρακουνήσει τον θεατή, φτάνει μέσα από ένα ή περισσότερα σοκ. Στα μούτρα του καθενός μας! Αυτό που βλέπεις δεν συμβαίνει εδώ ή εκεί, αλλά σε εσένα που το βλέπεις!


Cul.N.: Πόσο πιστεύετε πως έχει αλλάξει το κοινό από το 1997 (που παρακολούθησε το Shopping and Fucking) μέχρι το 2010 που θα έρθει να παρακολουθήσει το «Προϊόν»; Ποια στοιχεία του συγκεκριμένου θεατρικού είδους παραμένουν κατά τη γνώμη σας ζωντανά και επίκαιρα και ποια, ίσως έχουν ξεπεραστεί;

 

"Το κοινό σοκάρεται πιο δύσκολα. Η πρόσβαση σε όλα τα μέσα, το διαδίκτυο, η ροή της πληροφορίας, έκαναν τον κόσμο, πιο κυνικό, πιο μπλαζέ."

 


Δ.Λ.: Από το 1997 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά, τόσο στο θέατρο όσο και στο κοινό. Το κοινό σοκάρεται πιο δύσκολα. Η πρόσβαση σε όλα τα μέσα, το διαδίκτυο, η ροή της πληροφορίας, έκαναν τον κόσμο, πιο κυνικό, πιο μπλαζέ.  Είναι νομίζω αυτή η εποχή, περισσότερο από κάθε άλλη, που έχει ανάγκη ένα θέατρο “in yer face”. Το αν έχει λόγο αυτό το θέατρο και αν θα αντέξει θα το δείξει ο χρόνος. Το σχόλιο του κινήματος πάντως πάνω στην ωμότητα, δεν έχει αλλάξει – αντιθέτως έχει γιγαντωθεί. 

 

 

"Το προϊόν": Στο: Bios, Πειραιώς 84, από τις 6 - 24/10, Παραστάσεις: Τετάρτη έως Κυριακή στις 21.15

Διαβάστε επίσης: http://www.culturenow.gr/Theatre/Προϊόν_του_Mark_Ravenhill.html#panel-4 

Σχετικές ειδήσεις
Μπέττυ Αρβανίτη: Πιστεύω στους ανθρώπους, την ομαδικότητα και τις συνεργασίες
22.11.2016 16:51
Η Μπέττυ Αρβανίτη κάνει «Πράξη» το όραμά της για καλές παραστάσεις και εκλεκτές συνεργασίες. Φέτος, συμπληρώνονται τα 30 χρόνια του «Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας» και το γιορτάζει με την Ρούλα Πατεράκη, ανεβάζοντας την παράσταση «Τρωάδες σήμερα». Συζητώντας μαζί της με αφορμή το έργο, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια όμορφη αναδρομή στα τόσα όμορφα θεατρικά χρόνια και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πτυχές προσώπων και παραστάσεων που καθόρισαν την επιτυχημένη πορεία του θεάτρου.
Κίττυ Παϊταζόγλου: Η όποιας μορφής «εξουσία» μήπως έχει επιβληθεί με τη δική μας συναίνεση και ενοχή;
15.11.2016 14:00
Το Θέατρο Πόρτα παρουσιάζει από 18 Νοεμβρίου την παράσταση «Η Δίκη του Κ.», η οποία είναι βασισµένη στο εµβληµατικό µυθιστόρηµα «Η δίκη» του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου. η νεαρή ηθοποιός Κίττυ Παϊταζόγλου, με αυτή την αφορμή απάντησε στις ερωτήσεις μας δίνοντας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες αλλά κυρίως ουσιαστικές απαντήσεις, αναφορικά με την έννοια της τύχης και της ενοχής, το σύστημα που μας ξεπερνά, το σημερινό αδιέδοξο που υπάρχει σε διεθνές επίπεδο, καθώς και τον ενεργητικό ρόλο του θεατή.
Χρίστος Στυλιανού: Ο κάθε πολίτης έχει ευθύνη για τη σωστή και ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας
11.07.2016 13:07
Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία, είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Χρίστος Στυλιανού, που ερμηνεύει –σε διπλή διανομή με τον Γιάννη Στάνκογλου- τον ρόλο του Ετεοκλή, μας μίλησε για την επίκαιρη τραγωδία του Αισχύλου, τον ήρωά του, τη συνεργασία με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τη σκηνική συνύπαρξή με τον Γιάννη Στάνκογλου, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή του για τα χρόνια προβλήματα των απλήρωτων εργαζομένων και τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος τα οποία «πρέπει να αφήσει πίσω του» το σπουδαίο Κρατικό Θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
Δημήτρης Μυλωνάς: Νιώθω τυχερός και ευτυχής που πραγματοποιώ το όνειρό μου
28.03.2016 16:48
Το «Διασκεδάζοντας με τον κύριο Σλόουν», ένα από τα ιδιαίτερα, σαρκαστικά κείμενα του Τζο Όρτον («Τι είδε ο Μπάτλερ», «Loot») παρουσιάζεται στο Αγγέλων Βήμα, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά, ο οποίος κρατά και έναν από τους ρόλους του έργου. Στην συνέντευξη που ακολουθεί, μας περιγράφει το τι πρέπει να περιμένουμε από την παράσταση και πόσο επίκαιρη φαντάζει σε κάθε κοινωνία και εποχή. Ωστόσο, δεν παραλείπει να αναφερθεί στο πόσο τυχερός αισθάνεται για όσα δημιουργεί καλλιτεχνικά μέσα στα χρόνια της κρίσης και σε ποια σημαντικά πρόσωπα του θεάτρου μας, χρωστά ευγνωμοσύνη για τα όσα του δίδαξαν.
Γιάννης Καπελέρης: Η ζωή μας ζητάει να προσγειωθούμε επιτέλους
04.02.2016 14:34
Έπειτα από τις περσινές επιτυχημένες παραστάσεις του «Ταρτούφου» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, οι This Famous Tiny Circus theater group παρουσιάζουν αυτή την περίοδο τη μαύρη κωμωδία του Σέρτζι Μπελμπέλ, «ΟΦΣΑΪΝΤ -Εκτός Παιδιάς», στο Από Μηχανής Θέατρο. “Το «ΟΦΣΑΪΝΤ - Εκτός Παιδιάς» είναι ένα έργο τόσο ελληνικό αν και ισπανικό, τόσο οικείο σαν να βλέπεις είδηση στο δελτίο των 8”, όπως μας λέει ο ηθοποιός Γιάννης Καπελέρης που υποδύεται επί σκηνής τον Ρίκυ, έναν λατινοαμερικανό οικονομικό μετανάστη.