Η έκθεση Στο φως της Ύδρας που φιλοξενείται στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής

Β & Μ Θεοχαράκη και θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Οκτωβρίου, εξερευνά για πρώτη φορά το κοινό ταξίδι των εικαστικών Timothy Hennessy και Ιωάννη Καρδαμάτη, αναδεικνύοντας μέσα από 60 περίπου έργα τη μακρόχρονη φιλία και τις επιρροές τους από το βίωμα του υδραίικου τοπίου.

Με διαφορετικά γνωρίσματα και ετερόκλητη αισθητική παιδεία, οι δύο καλλιτέχνες επέλεξαν την Ύδρα ως κοινό τόπο για τη δημιουργική τους εξέλιξη. Κοινά σημεία οι ανατολικές επιρροές, το Βυζάντιο και ένας ξεχωριστός θαυμασμός για το κλασικό ιδεώδες της αρχαίας Ελλάδας.

O Hennessy (San Francisco 1925) γεννήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Σπούδασε με καθηγητή τον André Lhote στο Παρίσι και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας. Το έργο του χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία έκφρασης και περιλαμβάνει γλυπτά, έργα ζωγραφικής, αντικείμενα και κοστούμια για happenings (ponchos).

Η δουλειά του Hennessy αφομοιώνει τα φορμαλιστικά στοιχεία των μοντερνιστών της εποχής του, ωστόσο διαφοροποιείται μέσω της πληθωρικής επανάληψης ανατολικών και μεσαιωνικών μοτίβων. Ζωγραφίζει κατά κανόνα σε ατελάρωτους καμβάδες ή υφάσματα που ράβει μόνος του.

Αφήνει το μοτίβο να αιωρείται αυτοτελές στο χώρο εκμεταλλευόμενος και τις δυο επιφάνειες του έργου. Σαν δύο έργα σε ένα ή σαν ένα παιχνίδι για την ανθρώπινη μνήμη, που τείνει να εξομοιώνει και να διαγράφει επαναλαμβανόμενες φόρμες. Άλλωστε, η ιδέα ενός πίνακα που στέκεται γλυπτικά στο χώρο εξερευνώντας τη σχέση μεταξύ του έργου και του χώρου που το περιβάλλει, ήταν καίρια θέματα της εποχής και του κύκλου του Hennessy.

Η απομάκρυνση πινάκων από τον τοίχο ήταν από τις βασικές πρωτοπορίες του οραματιστή Frederick Kiesler όταν σχεδίαζε τις εκθέσεις στην γκαλερί «Art of This Century» της Peggy Guggenheim στη μεταπολεμική Νέα Υόρκη. Η διάσημη συλλέκτρια είχε πει, μεταξύ άλλων, για τον Hennessy ότι «ήταν ο τελευταίος μεγάλος καλλιτέχνης που είχε ανακαλύψει».

Ο Καρδαμάτης (Βερολίνο 1915 – Αβινιόν 2009) γεννήθηκε στη Γερμανία και μεγάλωσε στην Ελλάδα και την Αυστραλία. Καταγόταν από εύπορη οικογένεια, η οποία του χάρισε βαθιά κουλτούρα. Η ζωγραφική του εντάσσεται στο πλαίσιο της ανθρωπομορφικής παράδοσης των μεγάλων αναγεννησιακών ζωγράφων, από το οποίο απελευθερώνεται στις επίχρυσες γλυπτές δημιουργίες του.

Το σπίτι τους στην Ύδρα μεταμορφώθηκε σε μια πλατφόρμα σκέψης και δημιουργίας, όπου ως άνθρωποι του πνεύματος τηρούσαν το αναγεννησιακό πρότυπο της καθολικής γνώσης. H χαρακτηριστική τεχνοτροπία του Hennessy είχε καταλάβει κάθε επιφάνεια του αρχοντικού, αποκαλύπτοντας την πεποίθηση του σε μια τέχνη, που ομορφαίνει την καθημερινότητα και παραβαίνει ελιτίστικες νόρμες. Στα δάπεδα του σπιτιού ενσωματώθηκαν σελίδες με κείμενα του Πλάτωνα και του Προυστ, οι οποίες σκίζονταν και σχηματοποιούνταν, όχι με σκοπό την αλλοίωσή τους, αλλά για να υπογραμμιστεί η πνευματική τους αξία, έναντι της υλικής. Η σημειολογία της  πράξης αυτής είναι ταυτόσημη με τη χρήση κειμένων, υπό μορφή κολάζ, στην ατομική δουλειά του Hennessy.

Σε πολλά έργα είχαν δουλέψει μαζί διαδοχικά: ο Καρδαμάτης στις φιγούρες, ο Hennessy στα υφάσματα, ο Καρδαμάτης προσθέτοντας χρυσό στα τελειωμένα έργα του Hennessy. Έργα τους έχουν εκτεθεί στις γκαλερί του Αλέξανδρου Ιόλα, του Carlo Cardazzo και της Peggy Guggenheim, μεταξύ άλλων.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.

Επιμέλεια έκθεσης: Μάγδα Μπαλτογιάννη