Με την παράσταση του έργου του Τόνυ Κούσνερ, Άγγελοι στην Αμερική σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη αλλά και τη βίντεο-εγκατάσταση του διάσημου

Νοτιοαφρικανού εικαστικού καλλιτέχνη Ουίλλιαμ Κέντριτζ, το Φεστιβάλ Αθηνών κάνει πρεμιέρα την Τρίτη 1η Ιουνίου και εγκαινιάζει – παρά την οικονομική κρίση και τις περικοπές – μια σειρά σημαντικών εκδηλώσεων, καταξιωμένων αλλά και υποσχόμενων καλλιτεχνών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

Συγκεκριμένα από την 1η έως τις 7 Ιουνίου, παρουσιάζεται στην ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ), η παράσταση του έργου του Τόνυ Κούσνερ, Άγγελοι στην Αμερική. Το έργο γράφτηκε το 1991 και είναι ίσως το πιο πολυβραβευμένο έργο της εποχής μας. Τα σημαντικότερα από τα πολυάριθμα βραβεία του είναι το National Arts Club Award το 1991, το βραβείο της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου του Λονδίνου το 1992, το βραβείο της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου της Νέας Υόρκης το 1993, καθώς και τα Pulitzer Prize και Tony Award το 1993. Ο 54χρονος  σήμερα Κούσνερ έγραψε και το σενάριο της ομώνυμης ταινίας, που γυρίστηκε μερικά χρόνια αργότερα.

Ιδιαίτερα τολμηρό, το Άγγελοι στην Αμερική, αρχίζει με μία σκηνή-σοκ: ένας από τους πρωταγωνιστές, μαθαίνει ότι ο εραστής του έχει AIDS. Στις σκηνές που ακολουθούν, οι ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με διλήμματα που έχουν να κάνουν με την ομοφυλοφιλία, τη σεξουαλικότητα την ηθική τους ακεραιότητα, με τον φόβο του θανάτου, τη μοναξιά, τη συντροφικότητα. Τελικά με την αναζήτηση νοήματος στη ζωή.

Συντελεστές
Μετάφραση Γιώργος Δεπάστας
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία – Μουσική επιμέλεια Νίκος Μαστοράκης
Σκηνικά – Κοστούμια Μανόλης Παντελιδάκης
Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης
Επιμέλεια κίνησης Κώστας Τσιούκας

Ερμηνεύουν Ζέτα Δούκα (Χάρπερ Άματυ Πιτ), Θανάσης Ευθυμιάδης (Τζόζεφ Πόρτερ Πιτ), Δημήτρης Λιγνάδης (Ρόυ Μάρκους Κον), Χρήστος Λούλης ) Πράιορ Γουώλτερ), Μάγια Λυμπεροπούλου(Χάννα Πόρτερ Πιτ, Ραβίνος Ίσιντορ Κέμελβιτς, Χένρυ, Εθελ Ρόζεμπεργκ), Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Λούις Άιρονσον), Σοφία Σεϊρλή (Ο Άγγελος, Η Φωνή, Έμιλυ, Η Γυναίκα στο Νότιο Μπρονξ), Νίκος Χατζόπουλος(Πράιορ Ι, Ο Άντρας στο Πάρκο, Κύριος Ψέμα, Μπελίζ).

Συμμετέχουν και οι Γιώργος Κουτλής και Αλέξανδρος Ψυχράμης.

Όσο για τη βίντεο-εγκατάσταση με τίτλο, I am not me, the horse is not mine του William Κentridge, που παρουσιάζεται από την 1η μέχρι 15 Ιουνίου στην ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Αποθήκη), περιλαμβάνει εγκατάσταση με 8 βιντεοπροβολές και συνδυάζει συνδυάζει αφήγηση, βίντεο και ηχητικές εγκαταστάσεις.

Το I am not me, the horse is not mine (2008) βασίζεται στο σατιρικό διήγημα Η μύτη (1837) του Ρώσου συγγραφέα Νικολάι Γκόγκολ, ο οποίος ακολουθεί τις ωδίνες ενός ξιπασμένου Ρώσου γραφειοκράτη που ξυπνά μια μέρα και συνειδητοποιεί ότι η μύτη του έχει δραπετεύσει από το πρόσωπό του έχοντας αποκτήσει μεγαλύτερο ανάστημα από τον ίδιο.

Η 15λεπτη βιντεοεγκατάσταση αποτελείται από ένα σύνολο 8 παράλληλων βίντεο-προβολών με ηχητικό σάουντρακ. Αντανακλά το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για την ακμή και την πτώση του ρώσικου μοντερνισμού και αποτέλεσε πρόπλασμα για την παραγωγή της ομώνυμης όπερας του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, την οποία ο Κέντριτζ σκηνοθέτησε το Μάρτιο του 2010 στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης.

Ο Ουίλλιαμ Κέντριτζ – λευκός με γονείς εβραϊκής καταγωγής – γεννήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ, στη Νότια Αφρική το 1955. Καλλιτέχνης που ασχολείται με το σχέδιο, τις ταινίες κινουμένων σχεδίων, τη γλυπτική και την τυπογραφία, δεν διστάζει ακόμη να σκηνογραφεί και να σκηνοθετεί θεατρικά έργα και όπερες.

Το 1997, συμμετείχε στην έκθεση μοντέρνας τέχνης Dokumenta X στη Γερμανία. Έκτοτε έργα του έχουν παρουσιαστεί σε μουσεία σε ολόκληρο τον κόσμο. Του έχουν απονεμηθεί τα βραβεία Carnegie Medal (1999/2000), Goslar Kaisserring (2003) και Oskar Kokoschka Award (2008).

Τον Απρίλιο του 2005, σκηνοθέτησε τον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ στο Théâtre de la Monnaie στις Βρυξέλλες. Τον Οκτώβριο του 2005, το Ίδρυμα Γκούγκενχαϊμ του παρήγγειλε το έργο Black Box / Chambre Noire, ένα θεατρικό έργο σε μικρογραφία με μηχανοκίνητες μαριονέτες, προβολές και πρωτότυπη μουσική από τον συνθέτη Φίλιπ Μίλερ, για τον εκθεσιακό χώρο Deutsche Bank Guggenheim στο Βερολίνο.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης φιλοξένησε στα τέλη Φεβρουαρίου την αναδρομική έκθεση με animation, σχέδια και σκηνικά από όπερες του Νοτιοαφρικανού καλλιτέχνη.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Κινούμενο σχέδιο – Φωτογραφία William Kentridge, Μοντάζ Catherine Meyburgh, Μουσική σύνθεση Philip Miller

Να σημειώσουμε πως η πρεμιέρα για το εικαστικό κομμάτι του Φεστιβάλ Αθηνών, έχει ήδη πραγματοποιηθεί στις 12 Μαΐου με την έκθεση της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδας Louise Bourgeois, Personages που παρουσιάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Πρόκειται για μεγάλων διαστάσεων γλυπτά με σουρεαλιστική αναφορά και τοτεμική εμφάνιση, που σκαλίστηκαν το 1947-1953, αρχικά σε ξύλο, για να αποδοθούν αργότερα σε μπρούντζο.

Η δεύτερη έκθεση που εγκαινιάστηκε στις 12 Μαΐου είναι η έκθεση, Nuds με έργα της Βρετανής καλλιτέχνιδας Sarah Lucas που παρουσιάζεται επίσης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη στο έργο της Lucas, μια αυτοβιογραφική σειρά που κινείται πέρα από την κριτική των δύο φύλων, η οποία χαρακτήριζε τη δουλειά της τη δεκαετία του ’90. Προχωρά έτσι τα πρωιμότερα παρασταστικά γλυπτά της σε πιο αφαιρετικές μορφές. Και οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010.