Με το έργο Άγγελοι στην Αμερική του Τόνυ Κούσνερ, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη αλλά και τη συναυλία του Ψαραντώνη στο Ηρώδειο, κάνει πρεμιέρα στις 2 Ιουνίου το Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου. Στο πρόγραμμά του, που παρουσιάστηκε τη Δευτέρα 22 Μαρτίου, περιλαμβάνονται – παρά τις ακυρώσεις λόγω οικονομικής κρίσης – πολλά και σημαντικά ονόματα, όπως o Warlikowski, o Ostermeir, ο Peter Stein, o Θόδωρος Τερζόπουλος, ο Λευτέρης Βογιατζής αλλά και η Λένα Πλάτωνος!

Αναμφισβήτητα, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, κ. Γιώργος Λούκος, ενδυνάμωσε το θεσμό, του έδωσε πνοή και ανέδειξε το ρόλο που πρέπει να έχει ένα φεστιβάλ, ρόλος ζύμωσης των διεθνών πολιτιστικών πραγμάτων με την εγχώρια πολιτιστική δραστηριότητα.

Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών  – Επιδαύρου 2010, ξεχωρίζουμε την παράσταση του Krzysztof Warlikowski, Ένα λεωφορείο, βασισμένο στο Λεωφορείο ο Πόθος του Tennessee Williams, με την Isabelle Hyppert, στο ρόλο – θρύλο της Μπλανς Ντυμπουά, η οποία είχε μείνει αλησμόνητη στο ελληνικό κοινό από την ερμηνεία της στο Κουαρτέτο του Χάινερ Μύλλερ σε σκηνοθεσία Μπομπ Ουίλσον. (2, 3, 4 & 5 Ιουλίου, Πειραιώς 260 – Η – ).

Μεγάλη όμως είναι και η ανυπομονησία για τη δωδεκάωρη παράσταση (από τις 11 το πρωί έως τις 22.30 το βράδυ), του Peter Stein, Δαίμονες, έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι. Η τάση των πολύωρων παραστάσεων ανθεί τα τελευταία χρόνια αφού όλο και περισσότεροι σκηνοθέτες στήνουν ολοήμερες ή και ολονύκτιες παραστάσεις, ενώ το κοινό που περιμένει με περιέργεια, εύχεται το αποτέλεσμα να αποζημιώσει την αναμονή! (3 & 4 Ιουλίου, Πειραιώς 260 – Δ – ).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο Κύκλος Προμηθέας. Η μυθική μορφή του Προμηθέα, προσεγγίζεται από την καλλιτεχνική συνεργασία τριών θεάτρων από την Ελλάδα, τη Γερμανία και την Τουρκία, το Θέατρο Άττις, τους Rimini Protokoll και το Studio Oyunculari και τον Γιάννη Κουνέλλη. Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στην Αθήνα, στο Έσσεν και στην Κωνσταντινούπολη.

Επιστρέφει στην Επίδαυρο το Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου με την κορυφαία σοφόκλεια τραγωδία, τον Οιδίποδα Τύραννο, με αξιόλογους ηθοποιούς όπως την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη. (9 & 10 Ιουλίου – Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου).

Για μία ακόμη χρονιά το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει παραστάσεις της Schaubühne σε σκηνοθεσία φυσικά του αμφιλεγόμενου για πολλούς, τολμηρού για όλους πάντως, Thomas Ostermeier. Πρόκειται για την παράσταση στο έργου του Ίψεν, Τζων Γαβριήλ Μπόρκμαν, παράσταση η οποία φτάνει στην Ελλάδα με εξαιρετικές κριτικές από τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπου έχει ήδη παρουσιαστεί. (24, 25, 26 & 27 Ιουνίου – Πειραιώς 260 – Δ – ). Η Schaubühne πάντως θα παρουσιάσει και στην Επίδαυρο δουλειά της, σε σκηνοθεσία του Ostermeier. Πρόκειται για τον Οθέλλο του Σαίξπηρ, παράσταση η οποία αξίζει να σημειωθεί πως θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελλάδα. (6 & 7 Αυγούστου – Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου).

Το νέο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, που τιτλοφορείται Τόκος, θα σκηνοθετήσει ο Λευτέρης Βογιατζής. Ο Δημήτρης Δημητριάδης ήταν τιμώμενος συγγραφέας στην παρισινή σκηνή την περίοδο 2009-2010, όπου μεταξύ άλλων παραστάσεων συμμετείχε και η παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, Πεθαίνω σαν χώρα από το Theseum Ensemble. (12, 13, 14 & 15 Ιουλίου – Πειραιώς 260 – Δ – ).
 
Από τον χορό ξεχωρίζουμε τις δύο παραστάσεις του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ. Το Φεστιβάλ Αθηνών τιμά τη μνήμη της Πίνας Μπάους, της ιδρύτριας και επικεφαλής του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ η οποία έφυγε ξαφνικά πριν περίπου ένα χρόνο, αλλά άφησε πίσω της ένα τεράστιο έργο: τη δημιουργία μιας νέας μορφής θεάματος, του Χοροθεάτρου. (Água, 7, 8 & 9 Ιουλίου και Nefés 13, 14 & 15 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη). 

Μουσικό καλειδοσκόπιο θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τον κύκλο συναυλιών του Φεστιβάλ: Μαρία Φαραντούρη, Ορχήστρα Νέων Σιμόν Μπολιβάρ της Βενεζουέλας, Ντέμης Ρούσος, Active Member, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και Ορχήστρα των Χρωμάτων, Καετάνο Βελόζο από τη Βραζιλία αλλά και ο τούρκος Φαζίλ Σάυ με την Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ είναι μερικές από τις επιλογές των μουσικόφιλων. Ιδιαίτερες βραδιές θα είναι σίγουρα η – χρόνια αναμενόμενη – παρουσία του Ψαραντώνη στο Ηρώδειο αλλά και η συναυλία της Λένας Πλάτωνος στη Μικρή Επίδαυρο. Ο μοναδικός λυράρης Ψαραντώνης ο οποίος έχει παίξει σε κάποια από τα μεγαλύτερα μουσικά φεστιβάλ του κόσμου, θα χαρίσει μαζί με τον Γιάννη Αγγελάκα μια αξέχαστη – σίγουρα – βραδιά στον γεμάτο ενέργεια χώρο του Ηρωδείου. (2 Ιουνίου – Ωδείο Ηρώδου Αττικού). Όσο για τη Λένα Πλάτωνος, μετά την προπέρσινη θριαμβευτική αλλά και συγκινητική συναυλία της στο Ηρώδειο, μεταφέρει τον πρωτοπόρο ήχο της στο μικρό αρχαίο αργολικό θέατρο. Παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη το καινούργιο ηλεκτρονικό κομψοτέχνημα της βασισμένο σε ποίηση Κωνσταντίνου Καβάφη, καθώς και μία επιλογή από τραγούδια – σημεία αναφοράς της καλλιτεχνικής της πορείας. (9 & 10 Ιουλίου – Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου).

Πλούσιο και φέτος το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, φτωχότερο και φέτος το budget… Οι λόγοι; Έλλειψη χρημάτων, οικονομική κρίση και όλα τα γνωστά οικονομικά δεδομένα που μας κατακλύζουν τον τελευταίο καιρό. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης όμως, δεν θα πρέπει να στηρίζονται οι τομείς του κράτους που έχουν τη δυνατότητα να φέρουν κέρδη; Αλήθεια πόσες αξιοποιήσιμες πηγές έχει η χώρα μας; Τον τουρισμό και τον πολιτισμό! Η ένωση των δύο Υπουργείων, θα πρέπει και στην πράξη να σηματοδοτεί μια πιο εξωστρεφή αντιμετώπιση του πολιτισμού μας. Η τόνωση ενός φεστιβάλ που ξαναγεννήθηκε και έφερε στην Ελλάδα, διεθνή ενημέρωση αλλά και διεθνή προβολή, θα πρέπει να λαμβάνεται ως μέτρο καταπολέμησης της κρίσης και όχι ως πολυτέλεια σε δύσκολους καιρούς.