Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου

Αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου, ενός από τους σημαντικότερους ζωγράφους της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης. Η έκθεση αποτελεί την μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική του καλλιτέχνη και παρουσιάζει περισσότερο από 170 έργα.

Τα έργα περιλαμβάνουν ζωγραφική, σχέδια, γλυπτική, κατασκευές, χαρακτικά, ψηφιακές εικόνες, εικονογραφήσεις, αντικείμενα, που εκτείνονται χρονικά από τη δεκαετία του \'50 μέχρι και σήμερα και συγκεντρώνονται για πρώτη φορά από ένα μεγάλο αριθμό Μουσείων, Ιδρυμάτων, Πινακοθηκών και ιδιωτών συλλεκτών.

Το πλούσιο και πολυδιάστατο έργο του Χρόνη Μπότσογλου χαρακτηρίζεται από τη συνεχή αναζήτηση πάνω στην ανθρώπινη μορφή και ιδιαίτερα το γυμνό σώμα . Για περισσότερο από πέντε δεκαετίες η καλλιτεχνική του δραστηριότητα επικεντρώθηκε σε μια βιωματική, υπαρξιακή ζωγραφική, μέσω της παρατήρησης και της συγκινησιακής προσέγγισης του εαυτού του και των οικείων του πρόσωπων.

Από το κριτικό αναπαραστατικό ιδίωμα στο οποίο ασκήθηκε τις δεκαετίες 60 και 70, ο Μπότσογλου οδηγήθηκε από τη δεκαετία του 80 σε μια ανοιχτή ζωγραφική με απτικό χαρακτήρα, που προκαλεί με τη δονούμενη υλικότητα της το θεατή.
 
Με άξονα το ανθρώπινο σώμα που διατρέχει το σύνολο σχεδόν της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, η έκθεση ιχνηλατεί τη θέση του Χρόνη Μπότσογλου απέναντι στην κριτική διάσταση της αναπαράστασης και τον κοινωνικό ρόλο του δημιουργού, την αναμέτρηση του με διαχρονικά ερωτήματα, όπως η αβεβαιότητα και η τρωτότητα  της ανθρώπινης ύπαρξης, ο κύκλος της ζωής και του θανάτου και ο φόβος της φθοράς, η έννοια του βιωμένου χώρου, ο ρόλος της μνήμης, αλλά και τη σχέση του έργου του με το ίδιο παρελθόν και την ιστορία της τέχνης.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν τα σημαντικότερα έργα των βασικών ενοτήτων της καλλιτεχνικής του δημιουργίας: έργα των δεκαετιών \'60 και \'70, οι ενότητες Η εικόνα του σώματος (1979-1992), Λιοτριβιά (1978-1986), Σελίδες ημερολογίου (1980-1990), η πολύπτυχη μνημειακή ζωγραφική εγκατάσταση Νέκυια (1993-2000), καθώς επίσης για πρώτη φορά η τελευταία σημαντική ενότητα του καλλιτέχνη με τίτλο Αναφορές (2002-2009), μια σειρά φανταστικών πορτρέτων πέντε καλλιτεχνών του Φρ. Μπέικον, του Β. Βαν Γκογκ, του Α. Τζιακομέτι, του Γ. Μπουζιάνη και του Γ. Χαλεπά, που επέδρασαν καταλυτικά στη ζωγραφική σκέψη του.

Eπιμέλεια έκθεσης: Τίνα Πανδή.