Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα

12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα
Το 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιεί από τις 12 έως τις 21 Μαρτίου αφιερώματα στον Κριστόφ Κισλόφσκι και στον Γιόρις Ίβενς, έναν από τους «πατριάρχες» του ντοκιμαντέρ .

Στην σύντομη, αλλά πλούσια σε κινηματογραφικό έργο ζωή του, ο Κριστόφ Κισλόφσκι (1941–1996) διερεύνησε σε βάθος το εύθραυστο τοπίο της ανθρώπινης ύπαρξης, κύριο τροφοδότη της ηθικής προβληματικής και της φιλοσοφικής διάστασης, που διατρέχουν όλο το έργο του.

Το 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πραγματοποιεί μεγάλο αφιέρωμα – που συνοδεύεται από ειδική δίγλωσση έκδοση - στα ντοκιμαντέρ του οραματιστή Πολωνού σκηνοθέτη.

Μετά τις σπουδές του στην Κινηματογραφική Σχολή του Λοτζ, φυτώριο για τον πολωνικό κινηματογράφο, ο Κισλόφσκι πειραματίστηκε με τα όρια του ντοκιμαντέρ.

Με τα πρώτα του καρέ σε άσπρο και μαύρο, ο σκηνοθέτης άρχισε να αναπτύσσει το ιδιαίτερο κινηματογραφικό του ύφος, επιλέγοντας να προσεγγίσει θεματικά την αντίξοη καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης, των εργατών και των στρατιωτών.

Στο Ήµουν ένας στρατιώτης (Ι Was a Soldier -1970) επανεξετάζει τις προπαγανδιστικές θέσεις ή απόψεις που ήταν ευρέως διαδεδομένες στην χώρα, απομυθοποιώντας ταυτόχρονα την εικόνα του ήρωα που αποδίδεται στους στρατιώτες.

Το Εργοστάσιο (Factory -1970) αποτελεί μια μεταφορά και την ίδια στιγμή ένα καυστικό σχόλιο για την κομμουνιστική Πολωνία. Το ντοκιμαντέρ του Πριν από το ράλι (Before the Rally -1971) είναι μια αλληγορία για τα βιομηχανικά και οικονομικά προβλήματα της χώρας. Στην Επωδό (Refrain -1972) ταινία για τη γραφειοκρατία στις κηδείες, διαφαίνεται μια λεπτών αποχρώσεων ειρωνεία, αλλά και μακάβριο σχεδόν καφκικό χιούμορ για τη σύγχρονη πολωνική πραγματικότητα.

Στον Χτίστη (Bricklayer -1973), μια από τις πιο πολιτικές του ταινίες, ο Κισλόφσκι παρακολουθεί έναν άνθρωπο που εγκαταλείπει την κομματική του καριέρα, αποφεύγοντας να ταυτιστεί με το σύστημα. Στο Νοσοκομείο (Hospital -1977) η κάμερα καταγράφει τη βάρδια 31 ωρών μιας ομάδας ορθοπεδικών χειρουργών, τοποθετώντας στο χειρουργικό τραπέζι όλο το σύστημα υγείας.

Το τηλεοπτικό του ντοκιμαντέρ Εργάτες \'71 (Workers \'71 -1972), στο οποίο καταγράφει μια παρέα εργατών που αναλύουν τους λόγους της μαζικής απεργίας του 1970, βρέθηκε στο στόχαστρο των Αρχών που επέτρεψαν την περιορισμένη προβολή μιας αυστηρά λογοκριμένης κόπιας.

Στο αφιέρωμα στον Γιόρις Ίβενς θα προβληθούν οι ταινίες: Η γέφυρα (1928), μια δυναμική κινηματογραφική προσέγγιση της μεγάλης σιδερένιας γέφυρας στο Ρότερνταμ, Η βροχή (1929), ένα φιλμικό ποίημα–ωδή σε μια νεροποντή στους δρόμους του Αμστερνταμ.

Θα προβληθούν επίσης τα Borinage, The Spanish earth, The four hundred million, το 12ωρο How Yukong moved the mountains (1976).

Κατέγραψε θαρραλέα τον απελευθερωτικό αγώνα των Ινδονήσιων στο συγκλονιστικό Indonesia calling! (1946). Η ανήσυχη φύση του τον οδήγησε και στο Βιετνάμ, όπου μαζί με την σύζυγό του παρέδωσαν το ντοκιμαντέρ The 17th Parallel (1968).

Με το κύκνειο άσμα του A tale of the wind (1988) ο Γιόρις Ίβενς απευθύνει έναν προσωπικό ποιητικό αποχαιρετισμό, συνθέτοντας την ίδια στιγμή ένα ευφυές φιλμικό δοκίμιο για την σημασία της τέχνης.

Σχετικές ειδήσεις
Aπό το Καστελλόριζο στην Τένεδο: Προβολές ντοκιμαντέρ στο Νέο Πύργο
26.07.2016 12:38
Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Ν.Πύργου 2016 "ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ" έχει την τιμή να φιλοξενεί το ΙΔΡΥΜΑ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ στο Νέο Πύργο για την παρουσίαση δύο εξαιρετικών ντοκιμαντέρ από την κα Ειρήνη Σαρίογλου.
Θερινό «Σινεμά με Θέα» από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
15.06.2016 12:32
Τη λειτουργία του θερινού κινηματογράφου «Σινεμά με Θέα», ο οποίος φιλοξενείται στην οροφή του νέου κτηρίου (Μ2) του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, από τις 20 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου και από τις 29 Αυγούστου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2016, παρουσίασαν την Τρίτη 14 Ιουνίου το βράδυ στους εκπροσώπους του Τύπου οι επικεφαλής των δύο συνεργαζόμενων φορέων, του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΟΜΜΘ) και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ).
Solitaire ou Solidaire?: Προβολή ντοκιμαντέρ στο Σινέ Τριανόν
03.06.2016 13:34
Μετά τις δυο προβολές στο 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το ντοκιμαντέρ “Solitaire ou Solidaire?” (Μόνος ή αλληλέγγυος;) προβάλλεται για πρώτη φορά στην Αθήνα στις 9 Ιουνίου 2016, στις 9 μ.μ. στον κινηματογράφο Τριανόν.
Με τα μάτια ανοιχτά: αφιέρωμα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ στην Τεχνόπολη
01.04.2016 10:18
Η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων και το Exile Room, συνδιοργανώνουν για δεύτερη χρονιά στις 21- 24 Απριλίου 2016 αφιέρωμα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Με τα μάτια ανοιχτά» στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι.
Όταν Γέρνουνε οι Ντάλιες, του Τάσου Γιαπουτζή στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
10.03.2016 13:44
Ο Τάσος Γιαπουτζής, ξεκίνησε την προώθηση του νέου του καλλιτεχνικού εγχειρήματος, με τίτλο Όταν Γέρνουνε οι Ντάλιες (When Dahlias Bend Down) η οποία πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.