Μια σημαντική διοργάνωση που έγινε θεσμός: η Πλατφόρμα Σύγχρονου Ελληνικού Χορού μετά από 6 χρόνια επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών!

Η 5η Πλατφόρμα Σύγχρονου Ελληνικού Χορού συνδιοργανώνεται από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων και πραγματοποιείται από το Σάββατο 22 έως και την Δευτέρα 24 Οκτωβρίου, στις 9:00 κάθε βράδυ, στην αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας.

Η Πλατφόρμα Σύγχρονου Ελληνικού Χορού, που έχει στόχο την προβολή και προώθηση της σύγχρονης ελληνικής χορευτικής δημιουργίας στο εξωτερικό, αποτελεί πεδίο συνάντησης ανάμεσα στο κοινό και τους έλληνες χορογράφους, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διαμόρφωση του τοπίου του σύγχρονου χορού στη χώρα μας.

Όπως σημειώνει ο χορογράφος Πέτρος Γάλλιας, Πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, «Η στήριξη της σύγχρονης ζωντανής δημιουργίας, αποτελεί σπουδαία πολιτική πράξη ευθύνης και ουσιαστική επένδυση για το μέλλον. Η τέχνη εμπεριέχει την πνοή της ζωής, τη φλόγα της ανθρώπινης ψυχής. Η τέχνη έχει τη δύναμη να συνομιλεί με την κοινωνία. Σήμερα χρειαζόμαστε μια τέχνη με κοινωνική διεισδυτικότητα, που να καταδεικνύει τα ζητήματα και να θέτει ερωτήματα».

Τα έργα που θα παρουσιαστούν στη φετινή, 5η Πλατφόρμα Σύγχρονου Ελληνικού Χορού, επέλεξε Διεθνής Επιτροπή, αποτελούμενη από οκτώ διακεκριμένες προσωπικότητες – διευθυντές ευρωπαϊκών φεστιβάλ, οι οποίες κλήθηκαν στην Αθήνα προκειμένου να γνωρίσουν τους Έλληνες δημιουργούς, να προσκαλέσουν ελληνικές ομάδες χορού στα φεστιβάλ που εκπροσωπούν και να τις συστήσουν σε ένα διεθνές κοινό το οποίο πάντοτε τις υποδέχεται με πραγματικό ενθουσιασμό!

(Τα μέλη της Διεθνούς Επιτροπής, με αλφαβητική σειρά):

Assen Assenov, Διευθυντής του One Foundation for Culture and Arts [Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη), Βουλγαρία]
Anneli Binder, Καλλιτεχνική και Διοικητική Συν-διευθύντρια Προγράμματος Χορού και Περφόρμανς, Dampfzentrale (Βέρνη, Ελβετία)
Rolf Dennemann, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Artscenico (Ντόρτμουντ, Γερμανία)
Annelie Gardell, Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Dansens Hus (Στοκχόλμη, Σουηδία)
Donald Hutera, Κριτικός και αναλυτής χορού-τέχνης στην εφημερίδα The Times of London (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο)
Saeed Kabeel, Συντονιστής Καλλιτεχνικού Προγράμματος, Κέντρο Τεχνών, Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας (Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος)
Benjamin Perchet, Διευθυντής Φεστιβάλ Χορού Δουβλίνου, Festival House (Δουβλίνο, Ιρλανδία)
Fatima-Zohra Agabi, Καλλιτεχνική σύμβουλος, Υπεύθυνη Προγραμματισμού, Εθνικό Μπαλέτο Αλγερίας (Αλγέρι, Αλγερία)

10 ομάδες χορού σε 3 μέρες!

Τα έργα που επελέγησαν από την επιτροπή και θα παρουσιασθούν στην 5η Πλατφόρμα Σύγχρονου Ελληνικού Χορού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 22, 23 και 24 Οκτωβρίου 2016:

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

Ομάδα Saltator, με το έργο του Γιάννη Καρούνη «Nature»

Η σχέση του ανθρώπου με την Φύση – Ο άνθρωπος του εικοστού αιώνα γίνεται  ολοένα πιο επιθετικός απέναντι στη φύση, θέλοντας να της αποσπάσει τα μυστικά της, να εκμεταλλευτεί τους πόρους της και να δαμάσει τις πιο επικίνδυνες εκδηλώσεις της. Ο άνθρωπος πληρώνει το τίμημα της αλαζονείας του να γίνει κυρίαρχος, όχι μόνο του πλανήτη, αλλά και του σύμπαντος. Η ευθύνη μας αγκαλιάζει τους ανθρώπους του σήμερα, του τώρα, αλλά και εκείνους του αύριο, εκείνους που δεν έχουν ακόμη γεννηθεί.

Ομάδα Cast, με το έργο της Μπέττυ Βυτινάρου «Όνειρο γυναίκας/A womans dream»

Το Χοροθέατρο ‘’CAST’’ ιδρύθηκε από την Μπέττυ Βυτινάρου το 2010 ,στον Πειραιά και αποτελεί κατά κάποιο τρόπο την συνέχεια του Χοροθεάτρου ‘’Παρουσίες’’ , που είχε ιδρύσει η ίδια το 1990, στη Θεσσαλονίκη και είχε συνεχή δράση για εικοσιπέντε χρόνια.

Το Χοροθέατρο ‘’CAST’’ της Μπέττυ Βυτινάρου έχει ανεβάσει δύο παραγωγές σε πολλά θέατρα της Αθήνας και του Πειραιά και  έχει πολλές συμμετοχές σε διάφορα  φεστιβάλ χορού.

H Σοφία Κονδυλιά, με το έργο της «Human Constructions»

Τo έργο «Ηuman Constructions» είναι μία βιογραφική παράσταση – διάλεξη της αρχιτέκτονος και χορογράφου Σοφίας Κονδυλιά, βασισμένη στη διεπιστημονική έρευνα «Αρχιτεκτονική + Χορός». Το έργο σκιαγραφεί την ίδια την έρευνα και μιλά για την καλλιτεχνική δημιουργία, για τη δημιουργία χώρων μέσα από την κίνηση των σωμάτων. Η παράσταση συνδυάζει λόγο και κίνηση σε όλη της τη διάρκεια, ακολουθώντας φόρμα διαδραστικής διάλεξης. Το κοινό εμπλέκεται στην εξέλιξη του έργου και καλείται να επανεξετάσει βιώνοντας, θέματα όπως η αντίληψη, η κατάληψη και η σύνθεση χώρου.

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

 

Ομάδα Λούνα Παρκ, με το έργο του Κοσμά Κοσμόπουλου «Lessen to the fourth»

Με διάθεση κριτική και συχνά ειρωνική, η ομάδα Λούνα Παρκ στην περφόρμανς “Lessen to the fourth” πραγματεύεται έννοιες βασικές, ουσιώδεις αλλά και κοινότοπες, όπως αυτές της πατρίδας, της θρησκείας και της οικογένειας, πάντοτε με κεντρικό άξονα το άτομο. Το ύφος του έργου είναι μινιμαλιστικό, ενώ κύριο στοιχείο του είναι η διαστολή του χρόνου, μέσα από την οποία δίνεται έμφαση στις λεπτομέρειες και στην δημιουργία μιας αυθεντικής χορευτικής φόρμας. Σημείο εκκίνησης του έργου αποτέλεσε το κείμενο του Samuel Beckett «Χωρίς» (Lessness), Εκδώσεις Νεφέλη 1992, μετάφραση Παύλος Χριστοδουλίδης. Στα τέσσερα τιναγμένα ανάστροφα αληθινό καταφύγιο αδιέξοδο σκόρπια ερείπια. Πάντα μόνο όνειρο οι μέρες και νύχτες καμωμένες από όνειρα άλλων νυχτών καλύτερων ημερών.

Ομάδα Πρόσχημα, με το έργο της Μαρίας Κολιοπούλου «A room (of her own) –[πράξη] 34»

Μία χορογραφική έρευνα για το γυναικείο σώμα και πώς αυτό μπορεί να αποκαλύψει την μυθολογία που φέρει, το γεωγραφικό τοπίο που κατοικεί και την ιστορία που μεταφέρει.

Συνεχίζοντας την μελέτη για την σωματική μνήμη, η χορογράφος επικεντρώνεται στο σώμα ως φορέα μηνυμάτων στον τρόπο με τον οποίο το βιωμένο σώμα διηγείται τις δικές του ιστορίες μέσα από τις δράσεις και τις ποιότητές του.

Ομάδα Κι όμως κινείται, με το έργο της Χριστίνας Σουγιουλτζή «Tο σωματίδιο του Θεού»

Η παράσταση είναι ταυτόχρονα μία διάλεξη αυξανόμενης εντροπίας από τον Δ. Αποστολάκη, ο οποίος έχει απασχοληθεί στο CERN ως ερευνητής,υπότροφος του Πανεπιστημίου Κρήτης, στο πεδίο αναζήτησης του μποζονίου Χιγκς.

Στόχος της ομάδας είναι η διήγηση του πανάρχαιου παραμυθιού της δημιουργίας του σύμπαντος στη σημερινή του μορφή, έτσι όπως μας το διηγείται η επιστήμη της φυσικής με αυτούς τους παράξενους όρους, όπως η μεγάλη έκρηξη, το καθιερωμένο πρότυπο, οι χορδές, η υπερσυμμετρία, τα μποζόνια και τα φερμιόνια, η αντιύλη, η ενοποίηση των δυνάμεων, η σκοτεινή ενέργεια και ύλη, οι μαύρες τρύπες…

Η παράσταση βραβεύτηκε με το βραβείο κριτικών θεάτρου και χορού για το 2014.

 

Ομάδα Λυδία Λίθος, με το έργο της Φένιας Αποστόλου «Twisted Genders»

Ένα transgender χορευτικό ντουέτο για την ανθρώπινη ύπαρξη που υπερβαίνει στο πέρασμα των εποχών τις συνήθειες και την αντιπαλότητα των φύλων, καθώς αναζητά την αγάπη και την συντροφικότητα σε ένα ερωτικό παιχνίδι μακριά από τυποποιημένους ρόλους και κοινωνικά στερεότυπα.

Ομάδα Ήρος Άγγελος

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016

Ομάδα Χορευτές του Βορρά, με το έργο της Τατιάνας Παπαδοπούλου «Insist-Επιμένω»

Οι Χορευτές του Βορρά δοκιμάζουν να ταξιδέψουν σε ένα αλλιώτικο μονοπάτι. Το «επιμένω…» είναι η ανακάλυψη μιας διαδρομής διαφορετικής από αυτήν που έχουν παρουσιάσει  μέχρι τώρα, με νέους αισθητικούς όρους. Μία εικόνα απόλυτα λιτή και καθαρή, απαλλαγμένη από την πολυτέλεια των περίτεχνων μέσων (σκηνικά, κοστούμια, φώτα) με απλότητα στη δομή και στη σύνθεση της. Μοναδικό μέσο επικοινωνίας το σώμα των χορευτών, εστιασμένο στο αναγκαίο και στο απαραίτητο. Οι Χορευτές του Βορρά επιχειρούν να αναδείξουν την ευθεία ματιά πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη, στην πορεία της ζωής, στην ανάγκη να κατορθώσουμε να συναντηθούμε στο απλό και σημαντικό, στην ουσία των πράξεων μας και της ίδιας της ζωής μας.

 

Ομάδα Ήρος Άγγελος, με το έργο του Πέτρου Γάλλια «corpus poeticus»

Το “corpus poeticus” είναι ένα σπονδυλωτό έργο, μια σειρά χορογραφικών “μινιατούρων” – έργα μικρής διάρκειας –  που δουλεύει η ομάδα “Ήρος Άγγελος” τα τελευταία 4 χρόνια, πάνω σε ποιήματα Ελλήνων και Ξένων ποιητών.

Στο “corpus poeticus Ι” ο χορογράφος εμπνέεται από το αριστουργηματικό ποίημα του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”. Το μεγαλείο, η δόξα και η Αλεξάνδρεια που φεύγουν και ο άνθρωπος που μένει πίσω μικρός, ταπεινός αλλά με τον ουσιαστικό πλούτο της μνήμης, του βιώματος. Ο Άνθρωπος που αποχαιρετά την ζωή “σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος…” και  “όχι με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα…” αλλά έτσι σαν που ταιριάζει σε κάποιον που αξιώθηκε μια τέτοια πόλη…
Στο “corpus poeticus IΙ” ο  Πέτρος Γάλλιας εμπνέεται από τον σπουδαίο Πορτογάλο ποιητή Φερνάντο Πεσσόα και διηγείται εκ νέου με τα υλικά της τέχνης του – την όρχηση και το ανθρώπινο σώμα – την ιστορία ενός συμβόλου, του Αντίνοου. Μιας ερωτικής ιστορίας, μιας ιστορίας πόθου και αγάπης, αφοσίωσης και πόνου.  Η νεότητα, το κάλλος και το πάθος που αντιπροσωπεύει ο νεαρός Αντίνοος, ο πόνος, και η οργή του Αδριανού μπροστά στο νεκρό του πόθου του σώμα, βρίσκονται πια για πάντα στη συλλογική μνήμη των αιώνων.

Ομάδα Creo, με το έργο της Πωλίνας Κρεμαστά «απόγειος»

Η παράσταση «απόγειος» παρουσιάζει τη σύνδεση και αλληλεπίδραση του παραδοσιακού με τον σύγχρονο χορό και αποτελεί την πρώτη αποτύπωση της ομώνυμης έρευνας που ήδη διεξάγει η χορογράφος. Επί σκηνής δυο χορευτές και δυο μουσικοί συνθέτουν μια γέφυρα ανάμεσα στο χθες και το σήμερα.

Συμπαραγωγή: Μέγαρο Μουσικής και Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων

 

Photο: Giorgos Vitsaropoulos,Ομάδα Κι όμως κινείται