Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017
33 Στροφές - Canek Sánchez Guevara: Κριτική βιβλίου
Δημοσίευση: Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2017 10:23
33 Στροφές - Canek Sánchez Guevara: Κριτική βιβλίου

Με μια ευρηματική ιδέα ο Κανέκ Σάντσεζ Γκεβάρα διεισδύει στην Ιστορία μιας χώρας που πίστεψε στην ιδέα της επανάστασης και την πραγμάτωσε πριν από κάμποσα χρόνια, περιγράφοντας την τωρινή ζωή των κατοίκων της, την αίσθηση της απογοήτευσης μιας γενιάς και την ελπίδα της να ξεφύγει από τη ρουτίνα μιας χώρας που είδε τις προσδοκίες τα να γκρεμίζονται.


Η ζωή ενός χωρισμένου άνδρα που προσπαθεί να σταθεί όρθιος ξανά αλλά τίποτα γύρω του δεν τον βοηθάει Το πολιτειακό σύστημα τον καταπνίγει, ο φόβος για το μέλλον είναι διάχυτος και η σκέψη του είναι καρφωμένη στην απελπισία όλων όσοι, αυτοεξοριζόμενοι, προσπαθούν να ξεφύγουν ανεβαίνοντας σε σχεδίες και διακινδυνεύουν για τη φυγή τους. Εφιάλτες τον αποδυναμώνουν. Μοιάζει με ήρωα του Κάφκα που φοβάται μια αναίτια σύλληψή του και ατενίζει τη θάλασσα της ελπίδας που ανοίγει μπροστά του η ελπίδα της δικής του αυτοεξορίας.


«Ατενίζει πάλι τη θάλασσα και ξαναπίνει απ’ το μπουκάλι. Πίσω του, η πόλη -βρόμικη και ωραία και χαλασμένη• μπροστά του, η άβυσσος που υποδηλώνει την ήττα. Δεν είναι δίλημμα, δεν είναι καν αντίφαση, αλλά η βεβαιότητα πως αυτή η άβυσσος, αυτή η απομόνωση, μας καθορίζει και μας περιορίζει. Νικάμε την απομόνωσή μας, σκέφτεται, και η απομόνωσή μας μας νικάει. Το τείχος είναι η θάλασσα, το παραπέτασμα που μας προστατεύει και μας εγκλείει. Δεν υπάρχουν σύνορα• αυτά τα νερά είναι κάστρο και συρματοπλέγματα, χαράκωμα και κάτεργο, όρυγμα και καταπακτή. Αντιστεκόμαστε στην απομόνωση. Επιβιώνουμε με την επανάληψη», γράφει ο συγγραφέας σ’ αυτό το μοναδικό βιβλίο που εξέδωσε στη σύντομη ζωή του, αφήνοντας το αποτύπωμα των δικών του σκέψεων για όλα όσα αντιστέκεται η συνείδησή του να αποδεχτεί. Εξαπολύει ένα δριμύ κατηγορώ στην κούβα του Κάστρο και στην απομάκρυνσή της από το όνειρο της παλαιάς εκείνης επανάστασης στην οποία πρωταγωνίστησε ο παππούς του.


Μοιάζει η ζωή όλων να περιστρέφεται ξανά και ξανά γύρω από τις ίδιες δοκιμασίες, όπως περιστρέφεται ένας παλιός, φθαρμένος δίσκος 33 στροφών.


«Βρομιά στη βρομιά. Ένας δίσκος γρατζουνισμένος και βρόμικος. Εκατομμύρια δίσκοι γρατζουνισμένοι και βρόμικοι. Όλη η ζωή είναι ένας δίσκος γρατζουνισμένος και βρόμικος. Ο γρατζουνισμένος δίσκος του χρόνου που γυρίζει και ξαναγυρίζει. Βρόμικος».


Πέρα όμως από την προσωπική πολιτική θέση του συγγραφέα του, η οποία, αναμφίβολα, κυριαρχεί στο βιβλίο—ενδεχομένως κάποιοι άλλοι θα αντιπρότειναν το επίπεδο υγείας και παιδείας που επιτεύχθηκε στην κούβα όλα αυτά τα χρόνια-- αυτό που κάνει το βιβλίο ένα σημαντικό ανάγνωσμα είναι η λογοτεχνικότητά του.


Ο συγγραφέας του με έντονα λυρική διάθεση καταγράφει τη μελαγχολία της ψευδαίσθησης όπως ο ίδιος την ορίζει, το ξεθώριασμα μιας μουσικής που ακούστηκε πριν από πολλά χρόνια μέσα από έναν δίσκο κατεστραμμένο που επιμένει να γυρίζει σε μια καθημερινότητα νωχελική, ομιχλώδη, παραπλανητική. Μέσα από τη μουσική , τη φωτογραφία, το διάβασμα, ο ήρωας προσπαθεί να σπάσει την κρούστα της μονοτονίας στην οποία ζει και να διαρρήξει τον υμένα της μοναξιάς που τον περιβάλλει, ενώ ταυτόχρονα βλέπει να απλώνονται μπροστά του νέοι ορίζοντες για να ακουμπήσουν τα όνειρά του.


Με ποιητικό τρόπο ο Γκεβάρα παρουσιάζει απλές στιγμές από τα ζωή του ήρωά του, τις περιπλανήσεις του, τα όνειρά του, τον τρόπο που σκέφτεται, εργάζεται, περπατάει, συγκλονίζεται από την ακινησία της δικής του ζωής και των συνανθρώπων του, από τη δύναμη της Ιστορίας να αναμοχλεύει το παρελθόν και «να παρασέρνει τις ζωές των ανθρώπων στα ρεύματα της θάλασσας».


«Δεν γράφουμε Ιστορία, σκέφτεται, απλώς την αφήνουμε να μας παρασύρει. Σαν τα ρεύματα της θάλασσας. Ξεμακραίνουμε απ᾽ την κόστα: η Ιστορία μάς παρασέρνει. Μετά από τόσες δεκαετίες εξημέρωση, τώρα εξεγείρεται. Κι επειδή είμαστε ανίκανοι να τη μεταμορφώσουμε, μας στέλνει τον λογαριασμό».


Για μια φορά ακόμα ο Αχιλλέας Κυριακίδης με τη μετάφρασή του μας χαρίζει ένα εξαιρετικό ελληνικό κείμενο και μεταφέρει, χάρη στη γλωσσική του αγωγή, όλη την αισθαντικότητα της ατμόσφαιρας αυτού του βιβλίου.


Το βιβλίο του Canek Sánchez Guevara, 33 Στροφές, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Μαύρο φυλαχτό - Βαγγέλης Μπέκας: Κριτική βιβλίου
13.02.2017 10:12
Μια ηρωική εποχή επέλεξε να αναβιώσει στο νέο του βιβλίο ο Βαγγέλης Μπέκας. Μια εποχή, ταυτισμένη με την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού και παράλληλα με τον αγώνα των Ελλήνων για την παλιγγενεσία και ταυτόχρονα την ανάκτηση της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας. Η ενδελεχής ιστορική έρευνα που έχει κάνει ο συγγραφέας παίζει ένα σπουδαίο ρόλο στην ολοκλήρωση αυτού του έργου και η συγκινητική κινηματογραφική της αποτύπωση μετατρέπει το βιβλίο σε μια κιβωτό καταγραφής της ιστορικής μνήμης που περιστρέφεται γύρω από την ηγετική φυσιογνωμία του βιβλίου, τον Μάρκο και όλους εκείνους τους ήρωες που δορυφορικά κινούνται γύρω του, όπως είναι ο Τζαβέλλας, η μάνα, η Ρίνα, η Δέσπω, η Ελένη κ.ά..
Μετά φόβου - Ελένη Πριοβόλου: Κριτική βιβλίου
24.01.2017 11:44
«Συχνά είναι πιο ασφαλές να είσαι αλυσοδεμένος από το να είσαι ελεύθερος», έγραφε, πριν από κάμποσα χρόνια, ο Κάφκα και η Ελένη Πριοβόλου, στο βιβλίο της «Μετά φόβου» υπογράφει μια ελεγεία για το φόβο της ελευθερίας, για την υποταγή των ονείρων και την εκδίκησή τους, για τις αυταπάτες και τις ψευδαισθήσεις που ποδηγετούν τη ζωή των ανθρώπων και κυρίως την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική τους ελευθερία.
Ο Ελύτης στην Ευρώπη - Paola-Minucci, Χρήστος Μπιντούδης (επιμέλεια): Κριτική βιβλίου
19.12.2016 10:37
«Ο Ελύτης στην Ευρώπη». Πρόκειται για έναν μικρό τόμο που περιλαμβάνει σε επιμέλεια της Paola Maria Minucci και του Χρήστου Μπιντούδη τα Πρακτικά του οµώνυµου Συνεδρίου, που έγινε στο πανεπιστήμιο της Ρώµης το 2006 με αφορμή την συμπλήρωση τότε των δέκα χρόνων από τον θάνατο του Οδυσσέα Ελύτη.
Ο κόσμος ο μικρός ό μέγας! - Οδυσσέας Ελύτης: Κριτική βιβλίου
28.11.2016 10:07
Με την αφορμή της συμπλήρωσης των είκοσι χρόνων από τον θάνατο του νομπελίστα ποιητή κυκλοφόρησε από τις εκδ. Ίκαρος μια ποιητική ανθολογία με αποσπάσματα τόσο από το ποιητικό του έργο όσο και από το πεζογραφικό. Στο πρώτο μέρος του καλαίσθητου αυτού τόμου τα αποσπάσματα είναι στην ελληνική γλώσσα και ακολουθούν αμέσως μεταφρασμένα στην αγγλική, γαλλική, ιταλική και ισπανική γλώσσα.
Ο Τσάρος της αγάπης και της τέκνο - Άντονυ Μάρρα: Κριτική βιβλίου
03.11.2016 10:45
Μετά το εξαιρετικό πρώτο του βιβλίο, τον «Αστερισμό ζωτικών φαινομένων», ένα συγκλονιστικό έργο - που γνώρισε τον έπαινο κριτικών και αναγνωστών παγκοσμίως - για τις βάναυσες πρακτικές που στοχεύουν στην αποδυνάμωση της κοινωνικής ηθικής και τις αξίες που προσπαθούν να επιβιώσουν, ενώ πνίγονται στο αίμα μιας διαστρεβλωμένης Ιστορίας, ο Άντονυ Μάρρα επιστρέφει με το εμβληματικό «Ο τσάρος της αγάπης και της τέκνο», για να επιβεβαιώσει τη συγγραφική του δεινότητα και ταυτόχρονα να δικαιώσει όλους όσοι πίστεψαν από την αρχή, πως πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους πεζογράφους της αμερικανικής λογοτεχνίας.
Έχων σώας τας φρένας και άλλες τρελές ιστορίες - Αργύρης Χιόνης: Κριτική βιβλίου
26.10.2016 13:54
«Έχων σώας τα φρένας & άλλες ιστορίες» τιτλοφορείται η συλλογή εννέα διηγημάτων του Αργύρη Χιόνη που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κίχλη με επιμέλεια και με κατατοπιστικό επίμετρο της Γιώτας Κριτσέλη και σχέδια της Εύης Τσακνιά.
Αστερισμός ζωτικών φαινομένων - Άντονυ Μάρα: Κριτική βιβλίου
04.10.2016 13:51
Με το πρώτο του βιβλίο ο Άντονυ Μάρα υπογράφει ένα συγκλονιστικό έργο για τη βαρβαρότητα και τον πόλεμο, τις βάναυσες πρακτικές που στοχεύουν στην μοιραία αποδυνάμωση της ηθικής μιας κοινωνίας, τις αξίες που αντιστέκονται πνιγμένες στο αίμα μιας διαστρεβλωμένης Ιστορίας. Ο νεαρός Αμερικανός συγγραφέας στήνει το μυθοπλαστικό του σύμπαν στην Τσετσενία και στους πολέμους που τη ρήμαξαν για να εντοπίσει εκεί τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος επιβιώνει ηθικά, πολιτισμικά και κυρίως συναισθηματικά, όταν η ζωή τον παγιδεύσει στη δίνη μιας δεινής μοίρας.
Κατοχή και πείνα - Ιστορίες της κάθε μέρας - Ιουλία Περσάκη: Κριτική βιβλίου
31.08.2016 10:28
Μια νέα ανθολόγηση διηγημάτων της Ιουλίας Περσάκη κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδ. Εστία. Πρόκειται για μια σειρά διηγημάτων που περιγράφουν τις μικρές ιστορίες των απλών, καθημερινών ηρώων τους μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες. Η αφορμή για να γραφτούν αυτά τα διηγήματα είναι πάντοτε ασήμαντα περιστατικά, στα οποία εστιάζει η συγγραφέας, για να φέρει στο φως τις μύχιες σκέψεις των ηρώων της.