Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2017

Ο μηχανισμός του δωματίου, του Αριστείδη Αντονά στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Ο μηχανισμός του δωματίου,  του Αριστείδη Αντονά στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

«Έχω την ευθύνη για το χερούλι, για την πόρτα και κατ' επέκταση για το δωμάτιο. Τι συμβαίνει στο δωμάτιο, ξέρεις; Λες ότι ξέρεις...»


Η νεοσύστατη ομάδα Apparatus επέλεξε ως εναρκτήρια δουλειά της, την παρουσίαση του άπαικτου θεατρικού έργου του Αριστείδη Αντονά, «Ο μηχανισμός του δωματίου». Η παράσταση θα παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία Βάσιας Χρονοπούλου, από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων.


Λίγα λόγια για το έργο


Ένα άγνωστο δωμάτιο κρύβεται πίσω από μια πόρτα, με μοναδικό φύλακα τον πορτιέρη που κρατάει το πόμολό της. Δουλειά του ακοίμητου αυτού φρουρού είναι να μην επιτρέψει σε κανέναν να ανοίξει την πόρτα. Το περιεχόμενο του δωματίου παραμένει άγνωστο. Η πόρτα ωστόσο θα παραβιαστεί κατ' επανάληψη και τα γεγονότα θα πάρουν γρήγορα μια εντελώς απρόσμενη τροπή. Τρεις πυροβολισμοί, δύο εξαφανισμένοι νεκροί, δυο αυξήσεις μισθού.

 

Ένα έργο που συνεχώς αποσυναρμολογείται. Στον Μηχανισμό του Δωματίου τί-ποτα δεν είναι δεδομένο. Ο Πορτιέρης δεν είναι ήρωας αλλά ένας σύγχρονος άνθρωπος που αυτοαπαλάσσεται των κοινωνικών ευθυνών. Δεσμευμένος από το συμβόλαιό του, φυλάει ένα δωμάτιο του οποίου το περιεχόμενο, αλλά και τα όσα διαπράττονται εντός αυτού, αγνοεί. Τα γεγονότα τον αφορούν μόνο όταν απειλούν τον ίδιο. Παρόμοια και οι υπόλοιποι χαρακτήρες, ενσαρκωμένοι από δύο ηθοποιούς, μένουν πιστοί στο καθήκον του ρόλου τους, χωρίς ονόματα, αλλά απλώς ιδιότητες: Επισκέπτης, Καντηλανάφτης, Ανακριτής κ.α. Λειτουργούν εξυπηρετώντας μια απόκρυφη εξουσία, στο καλοκουρδισμένο σύστημα της οποίας εντάσσουν και τον Πορτιέρη. Εξαίρεση αποτελεί η Ντάλια. Η γυναίκα αυτή φέρει όλο το συμβολικό βάρος της αντίθεσης και αντίστασης στον «Άνθρωπο-μηχανή», είναι η μόνη που αναλαμβάνει την εξιχνίαση των υποφαινόμενων εγκληματικών ενεργειών πίσω από το δωμάτιο.

 

Σημείωμα σκηνοθέτη

 

«Κλειστοφοβικό σκηνικό, ανώνυμα πρόσωπα, αδιασαφήνιστες ιεραρχίες. Στον Μηχανισμό του Δωματίου κυριαρχεί μια παράλογη δραματική πλοκή, η οποία ξεφεύγει από τον παραδοσιακό τρόπο εξιστόρησης ενός έργου. Η λύση δεν επέρχεται, η αλήθεια γίνεται αδιάφορη, η μοίρα των ηρώων χάνεται. Το φαινόμενο της καθημερινής αποπροσωποποίησης δημιουργεί την εικόνα μιας εξουσίας αποκρυφιστικής και επικίνδυνης σε όλα της τα επίπεδα: πολιτικό, κοινωνικό, θρησκευτικό, οικονομικό. Η αδυναμία της γνώσης των κυρίαρχων μηχανισμών του «Νόμου» καταβροχθίζει την ελευθερία και τη συνείδηση των ανθρώπων, οι οποίοι κινούνται μαρτυρικά στην ανυπαρξία. Όσο κοντά και να πλησιάσει κάποιος στην πηγή της εξουσίας πάντα θα υπάρχει παραπέρα μια κλειστή και δυσπρόσιτη πόρτα. Γεγονός της εποχής μας είναι ο ρόλος που επωμίζεται και στον οποίο προσκολλάται ο καθένας σε αυτόν τον σκοτεινό μηχανισμό λειτουργίας των πραγμάτων. Ο άνθρωπος επαναπαύεται στην πεζή και επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα και εσκεμμένα αίρεται των ευθυνών: υπακούει στην ροή του κόσμου και οποιαδήποτε αντίσταση θα σήμαινε αυτόματα ανυπακοή στους αιωρούμενους θεσμούς του Νόμου. Γίνεται, όμως, η ανθρώπινη συνείδηση να σβήσει τελείως;» [Βάσια Χρονοπούλου]


Σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα

 

Ο Αριστείδης Αντονάς είναι αρχιτέκτονας και συγγραφέας. Σπούδασε αρχιτεκτονική και φιλοσοφία στην Αθήνα και το Παρίσι, ενώ διδάσκει θεωρία, αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και λογοτεχνία σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Το λιμπρέτο του «Η Οργή του Καμβύση» ανέβηκε στη Νέα Υόρκη σε μουσική GlenVelez (1994) και το θεατρικό του έργο «Το γραφείο» παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, στο Παρίσι και στην Αθήνα το 2004 από τους Eclatsd’Etats. Το 2004 συνεκπροσώπισε την Ελλάδα στην 9η Biennale αρχιτεκτονικής της Βενετίας με το συμμετοχικό έργο «Παραδείγματα». Τα λογοτεχνικά του κείμενα που έχουν δημοσιευτεί από το 1986 χαρακτηρίστηκαν εν σμικρύνση φιλοσοφικά μυθιστορήματα, αποκρυφιστικές αλληγορίες, αφηγήματα τρόμου, οικογενειακά χρονικά, μινιμαλιστικές καταγραφές, ηθικές παραβολές.


Συντελεστές


Κείμενο: Αριστείδης Αντονάς
Σκηνοθεσία: Βάσια Χρονοπούλου
Σκηνικά - Κοστούμια: Λένα Λέκκου
Φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς
Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Κοσμίδης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάνθα Καραδήμα
Φωτογραφίες: Αντώνης Λέκκος
Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
Παραγωγή: Apparatus

 

Παίζουν:
Χρήστος Καπενής, Στέλλα Σαμιώτη, Βασίλης Ζώης , Ανδρέας Κανελλόπουλος

 

Apparatus:


Οι Apparatus είναι μια ομάδα δημιουργών στον χώρο του θεάτρου και των εικαστικών τεχνών. Στόχος της ομάδας είναι η έκφραση των μελών της μέσω των διαφόρων μορφών της τέχνης. Όσον αφορά τον χώρο του θεάτρου, τα μέλη των Apparatus έχουν ως σημείο εκκίνησης τη δημιουργία παραστάσεων όπου το ίδιο το έργο (θεατρικό ή μη) και η ανάγκη επικοινωνίας του με τον κόσμο είναι ο πρωταρχικός παράγοντας για την επιλογή του.


[Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τους Apparatus και την παράσταση στο: @apparatus.grκαι στην ιστοσελίδα: http://apparatus.gr/].


*Σε μία σκηνή της παράστασης ακούγονται πυροβολισμοί

Σχετικές ειδήσεις
Play House, του Martin Crimp στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
13.02.2017 10:32
Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων φιλοξενεί το έργο του Martin Crimp, Play House, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Μαργαρίτη.
Ελληνικό Θέατρο στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
04.01.2017 10:32
Το θεατρικό 2017 ξεκινά στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων με τρία έργα σημαντικών Ελλήνων συγγραφέων του νεότερου, και όχι μόνο, ρεπερτορίου: το διήγημα μυστηρίου του Κ.Π. Καβάφη Εις το φως της ημέρας, το άπαικτο έργο του Αριστείδη Αντονά Ο Μηχανισμός του Δωματίου και το διήγημα της Ελεωνόρας Σταθοπούλου Εις Ελευθερίαν.
Childhood Reflections, ένα μουσικό έργο διάδρασης επί σκηνής στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
12.12.2016 15:46
Η Mαρία Πελεκάνου, ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου παρουσιάζουν στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων το έργο Childhood Reflections.
Εις το φως της ημέρας, του Kωνσταντίνου Καβάφη στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
08.12.2016 14:45
Η 33η δράση της Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ εστιάζει στο καβαφικό έργο και παρουσιάζει επί σκηνής και οθόνης το μοναδικό αφήγημα του αλεξανδρινού ποιητή Εις το φως της ημέρας. Μετά τα Ενετικά Τείχη Ηρακλείου και το Κάστρο της Άρτας, ο καβαφικός λόγος πλημμυρίζει το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ) στην Αθήνα από την Πέμπτη 5 Ιανουαρίου και για δέκα παραστάσεις.
Κόλχαας, του Χάινριχ φον Κλάιστ για 2η χρονιά στο ΚΕΤ
03.11.2016 14:35
Η παράσταση που ενθουσίασε τους κριτικούς και αγαπήθηκε από το κοινό, συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων. Ο Michael Kohlhaas καλπάζει ξανά μέσα από τον συγκλονιστικό μονόλογο του Νίκου Αλεξίου.