Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Συμμετοχή του ΚΜΣΤ στην έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα»

Συμμετοχή του ΚΜΣΤ στην έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα»

Διπλή παρουσία για το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αυτές τις μέρες στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Αφορμή αποτελούν τόσο η μεγάλη έκθεση-πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής τέχνης με τίτλο «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» που εγκαινιάζεται στις 30 Νοεμβρίου στο Κρατικό Μουσείο Manege στη ρωσική μεγαλούπολη, αλλά και η ομιλία της διευθύντριας του ΚΜΣΤ Μαρίας Τσαντσάνογλου στο 5ο Διεθνές Πολιτιστικό Φόρουμ την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου.


Η έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα»


Σημαντικές πτυχές της νεώτερης και σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την έννοια του τόπου και τη σημασία του ως πεδίου αισθητικής, καλλιτεχνικής και ευρύτερα πολιτισμικής αναζήτησης, παρουσιάζονται παρουσιαστούν στην έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης από τις 30 Νοεμβρίου 2016 έως τις 9 Ιανουαρίου 2017, στο πλαίσιο του αφιερωματικού «Έτους Ελλάδας - Ρωσίας 2016».


Μέσα από την παρουσίαση 100 δημιουργών και την επιλογή 147 αντιπροσωπευτικών έργων από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης καθώς και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές της χώρας, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη βιωματική και πνευματική σχέση των καλλιτεχνών με τον τόπο, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο, μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης, ο τόπος φορτίζεται με ένα πλήθος νοημάτων και συμβόλων που προβάλλουν την ιδιαιτερότητά του και καθορίζουν το πνεύμα, τον χαρακτήρα και την ψυχή του.


Το ΚΜΣΤ συμμετέχει στην έκθεση με έργα των: Νίκου Αλεξίου, Α. Τάσσου– Λουκίας Μαγγιώρου, Νίκης Καναγκίνη, Λήδας Παπακωνσταντίνου , Στήβεν Αντωνάκου, Λίζης Καλλιγά , Γιώργη Γερόλυμπου, Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, Πάνου Τσαγκάρη, Λυδίας Δαμπασίνα


Η εννοιολογική διάρθρωση των ενοτήτων της έκθεσης βασίζεται στην κατανόηση των φαινομένων, μέσα από τον συσχετισμό, τον σχολιασμό και την αντιπαραβολή τού χθες με το σήμερα, κι έχει ως κεντρικό ζητούμενο το πώς κάθε φορά η ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή συνδιαλέγεται με το παρελθόν και τα διεθνή νεωτεριστικά πρότυπα.


Η έκθεση δομείται εννοιολογικά σε τρεις μεγάλες ενότητες. Η πρώτη πραγματεύεται την έννοια της ταυτότητας και το αίτημα της ελληνικότητας όπως αυτό διατυπώθηκε τη δεκαετία του ‘30 και τη μεταπολεμική περίοδο. Η δεύτερη αναφέρεται στην έννοια της αμφισβήτησης και στην αισθητική και πολιτική ρήξη των δεκαετιών του ’60 και του ’70, ενώ η τρίτη στην έννοια της αναζήτησης και στις μεταμορφώσεις που συντελούνται στη σύγχρονη ελληνική τέχνη σε σχέση με την παράδοση και τη μνήμη, τη διερεύνηση υπαρξιακών πεδίων και τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις από τη δεκαετία του ’80 έως σήμερα.


Η επιλογή των εκθεμάτων έγινε με χρονολογικά, θεματολογικά και μορφολογικά κριτήρια και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών μέσων: από τη ζωγραφική και τη γλυπτική, τη χαρακτική , το σχέδιο και τη φωτογραφία μέχρι τη βίντεο τέχνη και τις εγκαταστάσεις.


Η οργάνωση της έκθεσης


Για την υλοποίηση της έκθεσης συγκροτήθηκε οργανωτική επιτροπή με πρόεδρο τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, και επιστημονική επιτροπή, αποτελούμενη από την καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου, κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, την ιστορικό τέχνης-μουσειολόγο και Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κ. Αικατερίνη Κοσκινά, την ιστορικό τέχνης και Διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κ. Μαρία Τσαντσάνογλου, και τον αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Γεώργιο Τζιρτζιλάκη.


Επιμελητές της έκθεσης είναι οι ιστορικοί τέχνης Έφη Αγαθονίκου, Τίνα Πανδή, Θοδωρής Μάρκογλου και Σπύρος Μάκκας, ενώ τον αρχιτεκτονικό-μουσειογραφικό σχεδιασμό έχει αναλάβει ο αρχιτέκτονας Αλέξανδρος Ξενάκης.


Την ευθύνη για τη διοργάνωση της έκθεσης «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» έχει η Διεύθυνση Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής / Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Σχεδίου της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.


Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες


Αβραμίδης Ιωάννης, Αγγελιδάκης Ανδρέας, Ακριθάκης Αλέξης, Αλεξίου Νίκος, Αληθεινός Δημήτρης, Αντωνάκος Στήβεν, Απάρτης Θανάσης, Απέργης Αχιλλέας, Αστεριάδης Αγήνωρ, Βακιρτζής Γεώργιος, Βαρώτσος Κώστας, Βασιλείου Σπύρος, Βελώνης Κωστής, Βλάχος Βαγγέλης, Γαΐτης Γιάννης, Γερόλυμπος Γιώργης, Γεωργίου Απόστολος, Γουναρόπουλος Γεώργιος, Δαμπασίνα Λυδία , Δανιήλ (Παναγόπουλος), Διαμαντόπουλος Διαμαντής, Δίγκα Κλεοπάτρα, Διοχάντη, Εγγονόπουλος Νίκος, Ευθυμιάδη-Μενεγάκη Φρόσω, Ζογγολόπουλος Γιώργος, Ζούνη (Σαρπάκη) Όπυ, Θόδωρος, Καλλιγά Λίζη, Καναγκίνη Νίκη, Κανιάρης Βλάσης, Καπράλος Χρήστος, Κατζουράκης Κυριάκος, Κατζουράκης Μιχάλης, Κατράκη Βάσω, Κεσσανλής Νίκος, Κοκκινιάς Πάνος, Κοκκινίδης Δημοσθένης, Κόντογλου Φώτης, Κοντόπουλος Αλέκος, Κοντός Δημήτρης, Κουνέλλης Γιάννης, Λαζόγκας Γιώργος, Λάππας Γιώργος, Λοϊζίδου Μαρία, Λογοθέτης Στάθης, Μαγγιώρου Λουκία, Μανουσάκης Μιχάλης, Μόραλης Γιάννης, Μποκόρος Χρήστος, Μπότσογλου Χρόνης, Μπουτέας Γιάννης, Μυταράς Δημήτρης, Ναυρίδης Νίκος, Νικολάου Νίκος, Ντάβου Μπία, Ξαγοράρης Ζάφος, Ξαγοράρης Παντελής, Ξενός Γιώργος, Παπαδημητρίου Μαρία, Παπαηλιάκης Ηλίας, Παπακωνσταντίνου Λήδα, Παπακωνσταντίνου Νίνα, Παπαλουκάς Σπύρος, Παπασπύρου Ρένα, Παρθένης Κωνσταντίνος, Παρμακέλης Γιάννης, Πάστρα Ναυσικά, Πεντζίκης Νίκος Γαβριήλ, Ρόρρης Γιώργος, Ρωμανού Χρύσα, Σαμαράς Λουκάς, Σεμερτζίδης Βάλιας, Σικελιώτης Γιώργος, Σκυλάκος Βασίλης, Σπαχής Άγγελος, Σπηλιόπουλος Μάριος, Σπυρόπουλος Γιάννης, Στάμος Θεόδωρος, Στέρης Γεράσιμος, Σόρογκας Σωτήρης, Σούλου Χριστιάννα, Στραπατσάκη Μαριάννα, Σώχος Αντώνιος, Τάκις (Βασιλάκης Παναγιώτης), Τάσσος Α., Τέτσης Παναγιώτης, Τσαγκάρης Πάνος, Τσαρούχης Γιάννης, Τσιβόπουλος Στέφανος, Τσόκλης Κώστας, Φαϊτάκης Στέλιος, Φασιανός Αλέκος, Χαραλάμπους Πάνος, Χατζηκυριάκος-Γκίκας Νίκος, Χατζημιχάλης Γιώργος, Χριστάκης Τάσος, Χρύσα, Ψυχοπαίδης Γιάννης, Ψυχούλης Αλέξανδρος


Το 5ο Διεθνές Πολιτιστικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης


Η Ελλάδα είναι φέτος, με αφορμή το Αφιερωματικό Έτος Ελλάδας-Ρωσίας, η πρώτη τιμώμενη χώρα στο 5ο Διεθνές Πολιτιστικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης, που πραγματοποιείται 1-3 Δεκεμβρίου 2016. Η ελληνική αποστολή συμμετέχει σε κάθε μία από τις κατευθύνσεις του Φόρουμ, την επίσημη, την επαγγελματική και το πρόγραμμα για το ευρύ κοινό.  Η Διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλού συμμετέχει στη στρογγυλή τράπεζα με γενικό τίτλο “National and Global Contemporary Art” (Το Εθνικό και το Διεθνές στην Τέχνη), την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου στο Μουσείο Ερμιτάζ.


Το 5ο Διεθνές Πολιτιστικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης είναι μια διεθνής πλατφόρμα συναντήσεων, ανοιχτού διαλόγου και ανταλλαγής πείρας, όπου εμπειρογνώμονες στον τομέα του πολιτισμού και της πολιτιστικής πολιτικής, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, πολιτικοί και επιχειρηματίες από διαφορετικές χώρες συναντιούνται για να συζητήσουν τις προκλήσεις και τις τάσεις ανάπτυξης στην παγκόσμια και ρωσική πολιτιστική ζωή, να αναζητήσουν πιθανούς συνεργάτες και επενδυτές στον χώρο του πολιτισμού.


https://culturalforum.ru/en/program

 

Διαβάστε επίσης:


Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα: έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης

Σχετικές ειδήσεις
Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα: έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης
28.11.2016 17:09
Σημαντικές πτυχές της νεώτερης και σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την έννοια του τόπου και τη σημασία του ως πεδίου αισθητικής, καλλιτεχνικής και ευρύτερα πολιτισμικής αναζήτησης, θα παρουσιαστούν στην έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του αφιερωματικού «Έτους Ελλάδας - Ρωσίας 2016».
Υποθετικοί Χοροί: έκθεση του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
08.11.2016 17:15
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης υποδέχεται τον σημαντικότερο εκπρόσωπο του κόμικς στην σύγχρονη ρωσική τέχνη, τον Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι (Georgy Litichevsky, γεν. Dnepropetrovsk 1956, ζει στη Μόσχα και την Νυρεμβέργη).
Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία. Εργαστήριο νέων καλλιτεχνών στο ΚΜΣΤ
07.11.2016 17:09
Πώς μια συλλογή μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης για νέους καλλιτέχνες; Πώς καλλιτέχνες επικοινωνούν μεταξύ τους, ακόμη και αν μεσολαβούν πολλές δεκαετίες; Πώς ορίζεται η έμπνευση και πώς φιλοξενείται και μετουσιώνεται σε έργο τέχνης στη….σοφίτα ενός μουσείου; Αυτό το άκρως δημιουργικό πλαίσιο έρχεται να αναδείξει η νέα έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο «Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία. Εργαστήριο νέων καλλιτεχνών στο ΚΜΣΤ», στη Μονή Λαζαριστών, από τις 9 Νοεμβρίου 2016 έως τις 28 Ιανουαρίου 2017.
Enigami: έκθεση των Ανδρέα Βούσουρα, Αντώνη Παπαδόπουλου, Νίκου Σεπετζόγλου στο ΚΜΣΤ
22.03.2016 16:50
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης την έκθεση των εικαστικών Ανδρέα Βούσουρα, Αντώνη Παπαδόπουλου και Νίκου Σεπετζόγλου, με τίτλο Enigami.
Black and White Stories. 44 Ζωγραφικά Μονοπλάνα: Έκθεση του Μίλτου Σκούρα στο ΚΜΣΤ
16.03.2016 13:00
44 ζωγραφικά μονοπλάνα που μπορούν να χαρακτηριστούν και ως ζωγραφικά καρέ, ασπρόμαυρες ζωγραφικές συνθέσεις ή εικόνες που εκκρεμούν στη μέση μιας διήγησης με διαφορετικά σημεία εκκίνησης όπως ο κινηματογράφος, η ζωγραφική, η λογοτεχνία, η φωτογραφία και το κόμικς, είναι μια εν συντομία περιγραφή των έργων του Μίλτου Σκούρα στην έκθεση “Black and White Stories” που θα φιλοξενηθεί στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών, από τις 19 Μαρτίου έως τις 9 Ιουλίου 2016.