Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Μαριλίτα Λαμπροπούλου: Μερικές σκέψεις για τη Σκακιστική Νουβέλα

Μαριλίτα Λαμπροπούλου: Μερικές σκέψεις για τη Σκακιστική Νουβέλα

Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου γράφει για την γοητευτική Σκακιστική Νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ που ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή .

_________

 

Διαβάζοντας τη Σκακιστική Νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ, σου αποκαλύπτεται ένα υπέροχο λογοτεχνικό κείμενο , παρόλο που ο τίτλος είναι εν μέρει παραπλανητικός. Όχι ότι δε μιλάει για σκάκι, το σκάκι είναι συνέχεια παρόν, ωστόσο θίγονται θέματα όπως ο αγώνας για τη διατήρηση της ταυτότητας του ατόμου μέσα σε συνθήκες ολοκληρωτισμού, η σύγκρουση με τον εαυτό,  η απομόνωση, ο ξεριζωμός, η από-πνευματικοποίηση  του ανθρώπου και η ψυχολογία της μάζας.  Κι όλα αυτά, απαλά, με λεπτό και πυκνό τρόπο, με την αφαιρετικότητα του παιχνιδιού που δίνει τον τίτλο στη νουβέλα. Γιατί εδώ το παιχνίδι γίνεται μηχανισμός επιβίωσης, χάνοντας έτσι την παιγνιώδη του διάσταση. Θα μπορέσουμε ποτέ να ξαναβρούμε την ελαφράδα του παιχνιδιού, πηγαίνοντας πέρα από τα τραύματά μας; Θα μπορέσει ο ήρωας να ξεπεράσει το παρελθόν του και να ζήσει; Θα μπορέσει να παίξει έναν απλό αγώνα σκακιού;   Αυτό το κείμενο έχει μια υπόγεια δύναμη που σε συνεπαίρνει.

 

Στη σκηνοθεσία , θέλησα να διατηρήσω αυτή την κόψη, ανάμεσα στο παιγνιώδες και το δραματικό, παίζοντας με τις κλίμακες και τα σχήματα, με αντικείμενα που αλλάζουν ρόλο, όπως η φαντασία αλλά και η γεωμετρία ορίζει. Και κυρίως θέλησα να δώσω στον ηθοποιό τις γραμμές επικοινωνίας του πάνω στη σκηνή, όντας μόνος του, να ζωντανέψει τις διαφορετικές προσωπικότητες που συνθέτουν το έργο , με διακριτό τρόπο, σε διαφορετική αναλογία την καθεμιά, ώστε να αναδείξει το κεντρικό πρόσωπο του έργου σε βάθος που να αφορά όλους μας. Μουσική και φωτισμοί, συνδράμουν στην ίδια κατεύθυνση. Η αναζήτηση του ήρωα της νουβέλας, το ανοιχτό του δίλημμα, μας παρασέρνει σε μια ατμόσφαιρα ταξιδιού που αφορά την ίδια την ύπαρξη.

 

© Vassia Anagnostopoulou

 

Η παράσταση κάθε χρονιά που περνάει (πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013 και πέρυσι επαναλήφθηκε στο Θέατρο Πορεία), μοιάζει να αφομοιώνει καινούριους συνειρμούς από το περιβάλλον , από την πραγματικότητα γύρω μας και μέσα μας, κάνοντας εγγύτερη τη σχέση με το θεατή.               

                                                                           

Info: Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση . ‘Εχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως: Μ. Μαρμαρινό, Γ. Χουβαρδά, Θ. Παπαγεωργίου, Σ. Ουνκόφσκι, Στ. Τσακίρη, Σ.Τζουμέρκα, σε θέατρα όπως Αμόρε, Εθνικό, Θησείον κ.ά. Για το ρόλο της στην ταινία Ο Βασιλιάς του Ν. Γραμματικού κέρδισε το Shooting Stars Award. Στην τηλεόραση έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές γνωστές σειρές. ‘Εχει σκηνοθετήσει κείμενα Ροΐδη, Πίντερ, Μολιέρου. κ.ά. στο Αμόρε, στην Πειραματική του Εθνικού και αλλού. Επίσης μεταφράζει για το θέατρο και διδάσκει υποκριτική.



◊ Η Σκακιστική Νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ επιστρέφει στη σκηνή του θεάτρου Πορεία, για έξι παραστάσεις. Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Σχετικές ειδήσεις
Κλήμης Εμπέογλου: Προσπαθώντας να βρω απαντήσεις, βρέθηκα με περισσότερα ερωτήματα
02.12.2016 16:43
Ο Κλήμης Εμπέογλου γράφει τις σκέψεις του σχετικά με το ζήτημα της ανθρώπινης βίας, με αφορμή την παράσταση Μάουζερ που θα παρουσιαστεί από 5 Δεκεμβρίου στο Θέατρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος: Το Σεξ Λεξικόν έχει τη δική του ιστορία
11.10.2016 15:24
Το «Σέξ Λεξικόν» έπεσε στα χέρια μου τη δεκαετία του 80. Πρέπει να ήμουν 10-11, τότε που είχα ήδη αρχίσει να αδημονώ για τη μετάβασή μου στον κόσμο των μεγάλων... Ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος γράφει τις σκέψεις του με αφορμή την παρουσίαση του έργου του «Σεξ Λεξικόν-Η Επιστήμη του Έρωτα» στο Θέατρο 104.
Χριστίνα Σαμπανίκου: Είστε έτοιμοι να «Γυρίσουμε Πίσω»;
07.10.2016 12:11
Η Χριστίνα Σαμπανίκου γράφει τις σκέψεις της με αφορμή την παρουσίαση του έργου της «Γύρισε Πίσω», ενός κωμικού μελλοντολογικού θρίλερ που εκτυλίσσεται σε μια αγνώριστη Αθήνα στο μέλλον. Είστε έτοιμοι λοιπόν να γυρίσουμε πίσω; Με σημείο εκκίνησης, το Θέατρο Άβατον και ημέρες αναχώρησης Παρασκευή και Σάββατο, από τις 30 Σεπτεμβρίου και για 10 μόνο (φευγάτες) παραστάσεις.
Πειραματική Σκηνή - «Θέμα Εμφύλιος»: Βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες
30.03.2016 11:48
Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, που άνοιξε ξανά τις πόρτες της για να δώσει βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες, με καλλιτεχνικούς διευθυντές τους άξιους Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη, διοργανώνει κατά το διάστημα 30 Μαρτίου έως και 3 Απριλίου 2016 ένα Θεματικό φεστιβάλ για τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, από την έναρξη του οποίου συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια. Νέοι και ανήσυχοι δημιουργοί (ή συνδημιουργοί), που επιλέχθηκαν για να παρουσιάσουν την δουλειά τους στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, μοιράζονται μαζί μας τις σκέψεις τους για το θέμα «Εμφύλιος» και τις ποικίλες αποτυπώσεις του στο σήμερα…
Σεβαστιάνα Αναγνωστοπούλου: Για την «Ιστορία του Γερασμένου Παιδιού»
26.01.2016 11:16
«Αυτό το κορίτσι κάπου το ξέρω!» αναφώνησα όταν πρωτοαντίκρυσα το κορίτσι με τον κουβά του να στέκεται στον εμπορικό δρόμο των σελίδων της Έρπενμπεκ. Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου, η νουβέλα καταχωρήθηκε στα «αγαπημένα μου αναγνώσματα όλων των εποχών» και αντιστοίχως η συγγραφέας του στις σημαντικότατες επιρροές μου. Το κορίτσι πράγματι το ήξερα, το είχα δει, στα πρόσωπα των ανθρώπων στις υπόγειες διαβάσεις του Schöneweide, στις στάσεις της Αλεξάντερπλατς, στα πλακόστρωτα δρομάκια της «ανορθωμένης» Δρέσδης, στα καθίσματα της «Εκεχειρίας» στη Schönehauser.