“Τὴν ἀγάπη μου γιὰ ὅ,τι ἀποτελεῖ μία καταφρόνεση τῆς στεγνῆς λογικῆς, μία περιπέτεια τοποθετημένη πέρα ἀπὸ τὰ σύνορα τοῦ φρόνιμου καὶ τοῦ γνώριμου, τὸ κέντρισμα γι’ αὐτὸ τὸ κυνήγι τοῦ «θαυμαστοῦ», ποὺ λέω νὰ μὴν τὸ σταματήσω ποτέ μου, δὲν μπορῶ νὰ ξεχάσω, μοῦ τὄδωσε πρώτη φορά, ὁ Pedro Cazas τοῦ Κόντογλου..”

Οδυσσέας Ελύτης

Το θρυλικό διήγημα Pedro Cazas, που γράφτηκε από τον Φώτη Κόντογλου στο Παρίσι το 1918 επιβάλλοντάς τον αμέσως στους λογοτεχνικούς κύκλους, παρουσιάζει η Ηωάννα Σπανού στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Μαζί της ταξιδεύουμε ακόμη πιο πίσω στο χρόνο για να παρακολουθήσουμε την εξωτική περιπέτεια του Πορτογάλου ήρωα που γυρνάει σε μακρινά μέρη για να καταλήξει σε ένα ερημικό νησί του Ινδικού Ωκεανού.

Εκεί, μαζί με τον σύντροφό του, τον αλλόκοτο και σιωπηλό Όσο, ζει μια ειρηνική ζωή που καταλήγει στην αποκάλυψη ενός φρικτού μυστικού από το παρελθόν. Η λύση δίνεται μέσα από έναν φόνο που λυτρώνει τον απέθαντο Πέδρο Καζάς και σφραγίζει τη μοίρα ενός κόσμου που βασανίζεται από την δίψα του χρυσαφιού και την περιέργεια.

Η παράσταση

Η Ηωάννα Σπανού, έχοντας για περιουσία ένα ξύλινο κιβώτιο και φορτωμένη με ένα φτυάρι κι έναν κασμά, αναζητάει το χαμένο νησί. Με οδηγό τη φωνή και την λυρική γλώσσα του Φώτη Κόντογλου ζωντανεύει την απίστευτη ιστορία του Πέδρο Καζάς, του Βρυκόλακα που θέλει να εξιλεωθεί και να αποδράσει από τα βάσανα της ζωής. Για να τον σκοτώσουμε όμως, πρέπει πρώτα να τον αγαπήσουμε. Αυτή η μυσταγωγική και λιτή τελετή συντελείται σ’ αυτόν το θεατρικό μονόλογο που είναι η πρώτη δραματοποίηση της σπουδαίας αλληγορίας του Φώτη Κόντογλου.

Δραματοποίηση-ερμηνεία: Ηωάννα Σπανού

Σύντομο βιογραφικό

Η Ηωάννα Σπανού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο θέατρο στην Αγγλία (Royal Academy of dramatic art & King’s College) και εργάστηκε στην Ελλάδα στο Εθνικό Θέατρο με την Λυδία Κονιόρδου και κατόπιν στο Κέντρο Αρχαίου Δράματος Δεσμοί. Πρωτότυπη καλλιτεχνική της εργασία παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, στο Ίδρυμα Κατακουζηνού, στο Μουσείο Παπαδιαμάντη και τώρα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η επιτυχημένη περσινή της παράσταση «Ο Σημαδιακός» αποτέλεσε μια ξεχωριστή περίπτωση σύνδεσης του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τον Σαίξπηρ.