Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο , είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.

 

Στην ίδια συναυλία ο Γερμανός αρχιμουσικός Ντάνιελ Χούπερτ, Γενικός Μουσικός Διευθυντής της ιστορικής Ορχήστρας της γερμανικής πόλης Σβερίν, καθοδηγεί για πρώτη φορά την Κ.Ο.Α. στην ερμηνεία της περίφημης «Ιταλικής Συμφωνίας» του Φέλιξ Μέντελσον η οποία πρωτοπαίχθηκε στο Λονδίνο, όπου άλλωστε πολλά χρόνια αργότερα σπούδασε ο εξαιρετικός Έλληνας συνθέτης Κωστής Κριτσωτάκης.

 

Η μουσική του Κωστή Κριτσωτάκη γενικότερα, δεν μπορεί να ενταχτεί με ευκολία σε κάποιο μουσικό είδος ή ιδίωμα. Ο συνθέτης δημιουργεί έναν εντελώς προσωπικό ηχητικό κόσμο που πηγάζει μεν από τη συμφωνική μουσική, αλλά αντλεί έμπνευση κι από άλλες πηγές και είδη μουσικής. Στη συναυλία θα παρουσιαστεί σε πρώτη εκτέλεση η Suite Giocosa του, έργο που, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, έχει εύθυμο χαρακτήρα και γράφτηκε για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2016. Είναι βασισμένη σε μεγάλο βαθμό σε παλαιότερο έργο του συνθέτη, στο μπαλέτο «Χάριν παιδιάς», το οποίο ο Κριτσωτάκης επεξεργάστηκε ξανά, προσθέτοντας νέο υλικό και δίνοντάς του μία εντελώς καινούρια, ολοκληρωμένη μορφή για συμφωνική ορχήστρα .  

 

Το καλοκαίρι του 1918, ο κορυφαίος Άγγλος συνθέτης Έντουαρντ Έλγκαρ, παρά την κλονισμένη του υγεία, βρήκε το ψυχικό σθένος να αφοσιωθεί στη σύνθεση-με την οποία είχε ελάχιστα ασχοληθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Περίοπτη θέση μεταξύ των έργων που συνέθεσε εκείνη την περίοδο (μέχρι και το επόμενο καλοκαίρι του 1919) έχει το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο που έμελλε να είναι η ύστατη, ολοκληρωμένη και μεγαλεπήβολη συμφωνική δημιουργία του. Το Κοντσέρτο παίχτηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο 1919 στο Queen’s Hall από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη και με σολίστ τον Φέλιξ Σάλμοντ. Αν και η  πρεμιέρα δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχής, κυρίως λόγω ελλιπούς προετοιμασίας της ορχήστρας το Κοντσέρτο του Έλγκαρ καθιερώθηκε τα επόμενα χρόνια  ως ένα από τα δημοφιλέστερα του ρεπερτορίου του βιολοντσέλου.

 

Με στόχο τη διεύρυνση των μουσικών του οριζόντων, ο 20χρονος Φέλιξ Μέντελσον ταξίδεψε, από το Μάιο του 1830 και για αρκετούς μήνες, στις σημαντικότερες πόλεις της Ιταλίας (Ρώμη, Βενετία, Νάπολη, Μιλάνο κ.ά.). Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού ξεκίνησε τη σύνθεση της «Ιταλικής» Συμφωνίας, που απηχούσε -κατά τον ίδιο- τις εντυπώσεις του όχι μόνο από την ιταλική τέχνη και φύση αλλά και από τη ζωντάνια των ανθρώπων. Το έργο ολοκληρώθηκε τελικώς το 1833 ώστε, κατόπιν παραγγελίας της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, να παρουσιαστεί στη βρετανική πρωτεύουσα  στις 13 Μαΐου της ίδιας χρονιάς με την Ορχήστρα της Φιλαρμονικής Εταιρείας, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη.  Παρά τη μεγάλη επιτυχία της πρεμιέρας της, η «Ιταλική» Συμφωνία συνέχισε να απασχολεί τον Μέντελσον ως το τέλος της ζωής του – η έκδοσή της έγινε μάλιστα τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, το 1851.


ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

 

ΚΩΣΤΗΣ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ (γεν.1973)
Suite Giocosa, σε α΄εκτέλεση

 

ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΕΛΓΚΑΡ (1857–1934)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 85

 

ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809–1847)
Συμφωνία αρ.4 σε λα μείζονα, έργο 90 «Ιταλική»

 

Σολίστ: Γιάννης Τσιτσελίκης, βιολοντσέλο

 

Μουσική διεύθυνση: Ντάνιελ Χούπερτ

 

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής, η ΚΟΑ σε μια συναυλία αφιέρωμα στη Βιέννη στο Μέγαρο Μουσικής
02.12.2016 17:26
Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής.
Οι πόλεις της μουσικής - Μόσχα: συναυλία από την ΚΟΑ με τον Ούρος Λάγιοβιτς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
31.10.2016 15:47
Ο σπουδαίος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς που ενθουσίασε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στις προηγούμενες συνεργασίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, επιστρέφει και πάλι στο πόντιουμ της Ορχήστρας, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Το Μεγάρο Μουσικής μόνιμη στέγη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
16.12.2015 10:23
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έχουν τη χαρά να σας ανακοινώσουν ότι την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015, υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων.