Κυριακή, 22 Ιανουαρίου 2017

Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Η Αγάπη είναι το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής

Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Η Αγάπη είναι το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής

Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γράφει για το De Profundis (Εκ Βαθέων), την  αριστουργηματική ερωτική επιστολή  του Όσκαρ Ουάιλντ που «ζωντανεύει» στη β’ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας.

___________

 

«Σου γράφω αυτό το γράμμα όχι για να δικαιολογήσω τις πράξεις μου αλλά για να τις εξηγήσω.»


Το De Profundis (Εκ Βαθέων) είναι η επιστολή που έγραψε ο Όσκαρ Ουάιλντ μέσα από τη Φυλακή του Ρέντινγκ, προς εκείνον που θεωρούσε υπαίτιο για την καταστροφή του: τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας. Δύο χρόνια στη φυλακή του απαγόρευαν να γράφει,  ώσπου, τους τελευταίους δύο μήνες, του έδωσαν χαρτί και πένα υπό τον όρο πως θα γράψει μόνο μια επιστολή! Κι εκείνος, κατέγραψε την απολογία που ποτέ δεν του επιτράπηκε, το παράπονο που ποτέ δεν εισακούστηκε, την εξομολόγηση που ποτέ δεν τόλμησε. Κάθε μέρα του έδιναν λίγες λευκές σελίδες και κάθε βράδυ τις έπαιρναν πίσω. Την επόμενη του έδιναν και πάλι λευκές σελίδες, αλλά ποτέ αυτές που είχε γράψει την προηγούμενη. Ο Ουάιλντ «μονολογούσε» πυρετωδώς μέχρι και την τελευταία ημέρα της κάθειρξης. Κατά την αποφυλάκισή του, του έδωσαν πίσω το μακροσκελές γράμμα κι εκείνος το εμπιστεύτηκε σε αγαπημένο του φίλο. Αυτοεξόριστος στη Γαλλία, πάμφτωχος και ξεχασμένος, πέθανε λίγο μετά την απελευθέρωσή του, έχοντας αφήσει τουλάχιστον αυτή την παρακαταθήκη στον κόσμο: Ένα κείμενο που δικαιώνει τους αδικημένους, παρηγορεί τους πονεμένους και αποκαλύπτει το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής: την Αγάπη.

 

«Ήσουν εχθρός μου. Ο χειρότερος εχθρός που μπορούσε να έχει άνθρωπος. Αλλά δεν είχα άλλη λύση από το να σε αγαπώ.»


Ήταν ζωτική μου ανάγκη να κάνω να ακουστεί η επιστολή αυτή στο κοινό του σήμερα. Ο Νίκος Νίκας αποδείχθηκε ιδανικός ερμηνευτής: Δικηγόρος Υπεράσπισης στην αρχή και, σταδιακά, ο ίδιος ο Αποστολέας, «μιλάει» την ερωτική αλλά και προσωπική εξομολόγηση του Όσκαρ Ουάιλντ, με τρόπο μοναδικό.

 

Ήταν υποχρέωσή μου να τηρήσω πιστά το πνεύμα των λόγων του Ιρλανδού ποιητή και να φωτίσω το «γράμμα» του δικού του νόμου: εκείνου της ομορφιάς και της συγχώρεσης.

 

Τέλος, ήταν χαρά μου να το δω φωτισμένο στη Σκηνή από το Λευτέρη Παυλόπουλο.

 

Στη Δεύτερη Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας, κάθε Τετάρτη, ο Όσκαρ Ουάιλντ επισκέπτεται την Ελλάδα που τόσο αγάπησε.

 

Info: Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Έκανε δύο μεταπτυχιακά (Σκηνοθεσία και Θεατρολογία) στην Αγγλία και στην Ιταλία. Εργάστηκε ως ηθοποιός στο Θέατρο Τέχνης και στο Κ.Θ.Β.Ε. Μεταφράζει για το θέατρο από τρεις γλώσσες και έχει διασκευάσει έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έχει διδάξει Υποκριτική σε τέσσερις Δραματικές Σχολές. Ως Σκηνοθέτης, έχει συνεργαστεί με εξέχοντες Έλληνες ηθοποιούς σε έργα των Ντύρενματ, Άλμπη, Κόνραντ, Αναγνωστάκη, Ζολά κ.ά, σε μεγάλα θέατρα της Αθηναϊκής Σκηνής. Παραστάσεις της, όπως Ο Μαρξ στο Σόχο, Σωτηρία Μπέλλου, Όλη η Βίβλος – λέμε τώρα  κ.ά έκαναν πολυετή επιτυχία.

 

 

◊ Το De Profundis, του Όσκαρ Ουάιλντ, παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στη Β' Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας. Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Σχετικές ειδήσεις
Δέσποινα Αναστάσογλου - Δημήτρης Αγαρτζίδης: Πώς είναι, άραγε, μια ολόκληρη προσωπικότητα;
06.12.2016 13:43
Η Δέσποινα Αναστάσογλου και ο Δημήτρης Αγαρτζίδης γράφουν για την «Persona», μία από τις σημαντικότερες ταινίες του εικοστού αιώνα, η οποία “ζωντανεύει” στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.
Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς: Μίχαελ Κόλχαας  - Μια ιστορία που αξίζει να πεις σήμερα
08.11.2016 17:33
H Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς γράφει για την παράσταση «Μίχαελ Κόλχαας, Η ιστορία ενός δίκαιου ανθρώπου» η οποία παρουσιάζεται στο BIOS.
Μιλτιάδης Φιορέντζης: Η ασφάλεια της κουίντας
14.07.2016 11:53
Το να κάνεις θέατρο είναι μια ουτοπία. Καταπιάνεσαι με πυριφλεγή ανθρώπινα ζητήματα τα οποία ξέρεις εκ των προτέρων ότι δεν έχουν απάντηση. Τότε γιατί να μπαίνεις στον κόπο; Φέτος, τον Ιούλιο, στην παράσταση Young Lear της Ιόλης Ανδρεάδη, καλούμαι να κοιτάξω την ουτοπία κατάματα. Πώς να παραδεχτείς επί σκηνής την τρωτότητα και την πτώση; Με τι κουράγιο να φλερτάρεις με την απόρριψη και την τρέλα; Όσο και αν η συνθήκη φαντάζει επισφαλής, είναι απείρως ασφαλέστερη από το να μένεις κοκαλωμένος στην κουίντα.
Ζαφείρης Νικήτας: Σκηνοθετώντας το Φιλάνθρωπο Όπλο
11.04.2016 16:28
Το Φιλάνθρωπο Όπλο είναι η ιστορία ενός φόνου, μιας οικογενειακής βεντέτας στην Κρήτη. Ένας έμπορος μεταξιού, ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ζερβός, η κόρη του κι ο σύζυγός της εμπλέκονται σε ένα τρίγωνο βίας και στοργής. Ποιο είναι το κίνητρο του φόνου; Πώς αντιμετωπίζεται το πένθος; Πότε αποδίδεται η δικαιοσύνη;
Ελένη Τριανταφυλλοπούλου: Ένα γοτθικό μυθιστόρημα στη σκηνή του θεάτρου
15.03.2016 10:14
570 σελίδες, 154.000 λέξεις, 90 ημέρες εντατικής συγγραφικής δραστηριότητας, πάνω από έξι μήνες μελέτης και έρευνας. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια συνοπτική αποτίμηση της ενασχόλησής μου με τη θεατρική μεταφορά του Καλόγερου. Η θεατρική διασκευή ενός μυθιστορήματος όμως είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο από ένα μαθηματικό άθροισμα.