Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Η Αγάπη είναι το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής

Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Η Αγάπη είναι το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής

Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γράφει για το De Profundis (Εκ Βαθέων), την  αριστουργηματική ερωτική επιστολή  του Όσκαρ Ουάιλντ που «ζωντανεύει» στη β’ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας.

___________

 

«Σου γράφω αυτό το γράμμα όχι για να δικαιολογήσω τις πράξεις μου αλλά για να τις εξηγήσω.»


Το De Profundis (Εκ Βαθέων) είναι η επιστολή που έγραψε ο Όσκαρ Ουάιλντ μέσα από τη Φυλακή του Ρέντινγκ, προς εκείνον που θεωρούσε υπαίτιο για την καταστροφή του: τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας. Δύο χρόνια στη φυλακή του απαγόρευαν να γράφει,  ώσπου, τους τελευταίους δύο μήνες, του έδωσαν χαρτί και πένα υπό τον όρο πως θα γράψει μόνο μια επιστολή! Κι εκείνος, κατέγραψε την απολογία που ποτέ δεν του επιτράπηκε, το παράπονο που ποτέ δεν εισακούστηκε, την εξομολόγηση που ποτέ δεν τόλμησε. Κάθε μέρα του έδιναν λίγες λευκές σελίδες και κάθε βράδυ τις έπαιρναν πίσω. Την επόμενη του έδιναν και πάλι λευκές σελίδες, αλλά ποτέ αυτές που είχε γράψει την προηγούμενη. Ο Ουάιλντ «μονολογούσε» πυρετωδώς μέχρι και την τελευταία ημέρα της κάθειρξης. Κατά την αποφυλάκισή του, του έδωσαν πίσω το μακροσκελές γράμμα κι εκείνος το εμπιστεύτηκε σε αγαπημένο του φίλο. Αυτοεξόριστος στη Γαλλία, πάμφτωχος και ξεχασμένος, πέθανε λίγο μετά την απελευθέρωσή του, έχοντας αφήσει τουλάχιστον αυτή την παρακαταθήκη στον κόσμο: Ένα κείμενο που δικαιώνει τους αδικημένους, παρηγορεί τους πονεμένους και αποκαλύπτει το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής: την Αγάπη.

 

«Ήσουν εχθρός μου. Ο χειρότερος εχθρός που μπορούσε να έχει άνθρωπος. Αλλά δεν είχα άλλη λύση από το να σε αγαπώ.»


Ήταν ζωτική μου ανάγκη να κάνω να ακουστεί η επιστολή αυτή στο κοινό του σήμερα. Ο Νίκος Νίκας αποδείχθηκε ιδανικός ερμηνευτής: Δικηγόρος Υπεράσπισης στην αρχή και, σταδιακά, ο ίδιος ο Αποστολέας, «μιλάει» την ερωτική αλλά και προσωπική εξομολόγηση του Όσκαρ Ουάιλντ, με τρόπο μοναδικό.

 

Ήταν υποχρέωσή μου να τηρήσω πιστά το πνεύμα των λόγων του Ιρλανδού ποιητή και να φωτίσω το «γράμμα» του δικού του νόμου: εκείνου της ομορφιάς και της συγχώρεσης.

 

Τέλος, ήταν χαρά μου να το δω φωτισμένο στη Σκηνή από το Λευτέρη Παυλόπουλο.

 

Στη Δεύτερη Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας, κάθε Τετάρτη, ο Όσκαρ Ουάιλντ επισκέπτεται την Ελλάδα που τόσο αγάπησε.

 

Info: Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Έκανε δύο μεταπτυχιακά (Σκηνοθεσία και Θεατρολογία) στην Αγγλία και στην Ιταλία. Εργάστηκε ως ηθοποιός στο Θέατρο Τέχνης και στο Κ.Θ.Β.Ε. Μεταφράζει για το θέατρο από τρεις γλώσσες και έχει διασκευάσει έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έχει διδάξει Υποκριτική σε τέσσερις Δραματικές Σχολές. Ως Σκηνοθέτης, έχει συνεργαστεί με εξέχοντες Έλληνες ηθοποιούς σε έργα των Ντύρενματ, Άλμπη, Κόνραντ, Αναγνωστάκη, Ζολά κ.ά, σε μεγάλα θέατρα της Αθηναϊκής Σκηνής. Παραστάσεις της, όπως Ο Μαρξ στο Σόχο, Σωτηρία Μπέλλου, Όλη η Βίβλος – λέμε τώρα  κ.ά έκαναν πολυετή επιτυχία.

 

 

◊ Το De Profundis, του Όσκαρ Ουάιλντ, παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στη Β' Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας. Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Σχετικές ειδήσεις
Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς: Μίχαελ Κόλχαας  - Μια ιστορία που αξίζει να πεις σήμερα
08.11.2016 17:33
H Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς γράφει για την παράσταση «Μίχαελ Κόλχαας, Η ιστορία ενός δίκαιου ανθρώπου» η οποία παρουσιάζεται στο BIOS.
Ζαφείρης Νικήτας: Σκηνοθετώντας το Φιλάνθρωπο Όπλο
11.04.2016 16:28
Το Φιλάνθρωπο Όπλο είναι η ιστορία ενός φόνου, μιας οικογενειακής βεντέτας στην Κρήτη. Ένας έμπορος μεταξιού, ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ζερβός, η κόρη του κι ο σύζυγός της εμπλέκονται σε ένα τρίγωνο βίας και στοργής. Ποιο είναι το κίνητρο του φόνου; Πώς αντιμετωπίζεται το πένθος; Πότε αποδίδεται η δικαιοσύνη;
Ελένη Τριανταφυλλοπούλου: Ένα γοτθικό μυθιστόρημα στη σκηνή του θεάτρου
15.03.2016 10:14
570 σελίδες, 154.000 λέξεις, 90 ημέρες εντατικής συγγραφικής δραστηριότητας, πάνω από έξι μήνες μελέτης και έρευνας. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια συνοπτική αποτίμηση της ενασχόλησής μου με τη θεατρική μεταφορά του Καλόγερου. Η θεατρική διασκευή ενός μυθιστορήματος όμως είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο από ένα μαθηματικό άθροισμα.
Ευθαλία Παπακώστα: Δημιουργώντας σε Αμερική και Ελλάδα. Μια προσωπική καταγραφή
24.12.2015 13:15
Αυτό που δούλευα στο πανεπιστήμιο και επαγγελματικά στην Νέα Υόρκη είναι κάτι εντελώς διαφορετικό απο αυτό που καταπιάνομαι τώρα και αυτή είναι η πρόκληση και η δυσκολία.
Ακύλλας Καραζήσης: Αναζητούνται: πίστη, αγάπη, ελπίδα
23.12.2015 16:41
Το Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα αντανακλά πλήρως την εκποίηση όλων των πραγμάτων για χάρη του κέρδους. Η γλώσσα του κειμένου του Χόρβατ στα γερμανικά εκφράζει ακριβώς αυτό το πράγμα: όλα τα κλισέ που πλαισιώνουν, που στοιχειοθετούν μια τέτοια κοινωνία που είναι προσανατολισμένη στο κέρδος, που δείχνει απαξίωση σε οτιδήποτε, ακόμα και στο ανθρώπινο σώμα, μπροστά στα λεφτά. Ο πιο δυνατός επιζεί, ο πιο αδύναμος κυριολεκτικά «ψοφάει». Νομίζω πως το έργο έχει πάρα πολύ σχέση με αυτό που ζούμε σήμερα.