Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Οι πόλεις της μουσικής - Μόσχα: συναυλία από την ΚΟΑ με τον Ούρος Λάγιοβιτς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Οι πόλεις της μουσικής - Μόσχα: συναυλία από την ΚΟΑ με τον Ούρος Λάγιοβιτς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο σπουδαίος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς που ενθουσίασε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στις προηγούμενες συνεργασίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, επιστρέφει και πάλι στο πόντιουμ της Ορχήστρας, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Αυτή τη φορά υπογράφει τη μουσική διεύθυνση σε μία συναυλία που με τίτλο «Οι πόλεις της μουσικής-Μόσχα» είναι αφιερωμένη στα 400 χρόνια από το θάνατο του Σαίξπηρ: Ο εκ πρώτης όψεως παράδοξος συνδυασμός εξηγείται από το ίδιο το πρόγραμμα που περιλαμβάνει έργα των Τσαϊκόφσκυ και Προκόφιεφ, εμπνευσμένα από δύο κλασικά σαιξπηρικά αριστουργήματα, την «Τρικυμία» και το «Ρωμαίος και Ιουλιέττα», αντίστοιχα.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει όμως και το, γεμάτο νεανική φρεσκάδα, Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σοστακόβιτς, με σολίστ την ανερχόμενη πιανίστα Θεοδοσία Ντόκου- η οποία, με σπουδές στο Ωδείο Αθηνών (τάξη Άρη Γαρουφαλή), στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου (Lazlo  Simon) και στη Νέα Υόρκη (πήρε Μάστερ φοιτώντας με την Οxana Yablonskaya), έχει μέντορες δύο κορυφαίες προσωπικότητες της συμφωνικής μουσικής, το ζωντανό θρύλο του πιάνου Martha Argerich και το διάσημο πιανίστα και αρχιμουσικό Daniel Barenboim.

Η πρώτη ενασχόληση του Τσαϊκόφσκυ με το έργο του Σαίξπηρ καρποφόρησε το 1869 την Εισαγωγή-Φαντασία Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο συνθέτης επέστρεψε στο σαιξπηρικό σύμπαν, παρακινημένος από το γνωστό κριτικό της εποχής Βλαντιμίρ Στάσοφ που όχι μόνον του ενέβαλε την ιδέα για τη σύνθεση ενός συμφωνικού έργου βασισμένου στο περίφημο κύκνειο άσμα του «Βάρδου του Έιβον», την «Τρικυμία» δηλαδή, αλλά, επιπλέον, του υπέδειξε και τη δομή που θα έπρεπε να έχει το υπό διαμόρφωση έργο. Ο Τσαϊκόφσκυ ακολούθησε κατά γράμμα τις προτάσεις του Στάσοφ και συνέθεσε την «Τρικυμία» μέσα σ΄ένα δεκαήμερο, τον Αύγουστο του 1873. Η πρώτη εκτέλεση του έργου δόθηκε με μεγάλη επιτυχία το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, στη Μόσχα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Νικολάι Ρουμπινστάιν.

Γεμάτο νεανική φρεσκάδα, γλυκύτητα και ασυννέφιαστη αισιοδοξία είναι το Δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο που το συνέθεσε ο Σοστακόβιτς το 1957, ως δώρο για τα 19α γενέθλια του γιού του Μαξίμ. Ο Μαξίμ, που σήμερα είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος αρχιμουσικός, έδωσε την πρώτη εκτέλεση του κοντσέρτου ανήμερα στα γενέθλιά του, στις 19 Μαΐου 1957, στο Ωδείο της Μόσχας, με την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Σοβιετικής Ένωσης, υπό τη  μουσική διεύθυνση του Νικολάι Ανόσοφ· χάρη στην εκτέλεση αυτή, ο Μαξίμ έγινε δεκτός ως σπουδαστής στο Ωδείο.

Το 1934 τα «Σοβιετικά Μπαλέτα» του Λένινγκραντ (γνωστά σήμερα ως Μπαλέτα Μαριίνσκι)  πρότειναν στον Προκόφιεφ να γράψει μουσική για ένα μπαλέτο με θέμα την σαιξπηρική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Αν και σύντομα η πρόταση αποσύρθηκε ο συνθέτης αποφασισμένος να γράψει το μπαλέτο, συμφώνησε να ανέβει από τα Μπολσόι της Μόσχας. Μέχρι τον Οκτώβριο του 1935 ο Προκόφιεφ είχε ολοκληρώσει τη μουσική και την ενορχήστρωση αλλά…μάταια: Η υποδοχή του έργου από τα μπαλέτα Μπολσόι υπήρξε κάθε άλλο παρά θετική και έτσι το ανέβασμα του μπαλέτου ακυρώθηκε. Ο Προκόφιεφ σχηματοποίησε τότε (1936-1937) δύο ορχηστρικές σουίτες με αποσπάσματα από το μπαλέτο. Η δεύτερη εξ αυτών παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1937 στο Λένινγκραντ. ενώ και οι δύο έμελλε να γνωρίσουν διαχρονική επιτυχία.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Η τρικυμία, συμφωνική φαντασία, έργο 18

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906–1975)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.2 σε φα μείζονα, έργο 102

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891–1953)
Σουίτα αρ.2 από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», έργο 64b

Σολίστ: Θεοδοσία Ντόκου, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Ούρος Λάγιοβιτς

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής, η ΚΟΑ σε μια συναυλία αφιέρωμα στη Βιέννη στο Μέγαρο Μουσικής
02.12.2016 17:26
Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής.
Οι αυλοί του βασιλιά: Συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
25.11.2016 13:44
Με τίτλο «Οι αυλοί του βασιλιά» η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου, την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο μεγαλοπρεπές εκκλησιαστικό όργανο και σε τρία εμβληματικά έργα γραμμένα γι αυτό.
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.
Εμείς κι ο κόσμος VI από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
01.04.2016 16:40
Ο φημισμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 8 Απριλίου (20.30, Μέγαρο Μουσικής), για να βάλει την έγκυρη μουσική του υπογραφή στην ερμηνεία της μυσταγωγικής «Κρύπτης» του Μωρίς Οχανά, καθώς και στην περίφημη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.