Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Στέφανος Ρόκος: Οι σταθμοί, τα πάρτι και η δεξαμενή του ηλεκτρισμού

Στέφανος Ρόκος: Οι σταθμοί, τα πάρτι και η δεξαμενή του ηλεκτρισμού

Η τελευταία ενότητα των έργων μου που παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου έχει τίτλο «Η Εποχή του Ηλεκτρισμού». Ζούμε σε μια εποχή διάχυτης έντασης παντού, κοινωνικά και πολιτικά, και όλα αντανακλώνται και στην προσωπική μας ζωή. Αυτό το στοιχείο είναι που αποκαλώ ηλεκτρισμό. Είναι μια άλλη λέξη για να περιγραψω την ένταση που βιώνουμε καθημερινά.

Υπάρχουν τρία μοτίβα που επαναλαμβάνονται στα έργα αυτής της έκθεσης και που παίζουν το ρόλο του ηλεκτρισμού που εισβάλλει στην αρμονική εικόνα. Είναι τα περίεργα σχήματα που μοιάζουν με απολιθώματα, οι έντονες σκληρές χρωματιστές γραμμές και οι κορμοί των δέντρων.

Έχω αποβάλει την ωραιοποίηση της εικόνας, αν και γενικά προτιμώ στην τέχνη το όμορφο από το αποκρουστικό. Μου αρέσει που στη ζωγραφική του Ιερώνυμου Μπος οι φρικαλεότητες που συμβαίνουν στις συνθέσεις του είναι αποτυπωμένες εικαστικά με απαράμιλλης ομορφιάς αισθητική.

Η θεματολογία μου, παρ’ ότι συγκεκριμένη και στοχευμένη, είναι ακόμα πιο ανοιχτή σε ερμηνείες, και με ενδιαφέρει λιγότερο το πρόσωπο και περισσότερο το σύνολο στις συνθέσεις μου. Δίνω ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στη λεπτομέρεια, και εξακολουθώ να απολαμβάνω τη διαδικασία της ζωγραφικής σαν να την ανακαλύπτω κάθε φορά από την αρχή.

Κάποια στιγμή είχα αμφισβητήσει την έννοια «έμπνευση», αλλά τελικά αναθεώρησα: έμπνευση υπάρχει. Για μένα, είναι τελικά η ισχυρή πηγαία ιδέα που απαιτεί υλοποίηση. Εμπνέομαι από προσωπικές εμπειρίες, από προβληματισμούς και ανησυχίες, από το παρελθόν ως μορφή απολογισμού, από ενδιαφέρουσες ή ασήμαντες εικόνες που θεωρώ ότι μπορώ να τους δώσω αξία με μιαν άλλη ανάγνωση, από μουσεία και εκθέσεις, από έργα συναδέλφων, από τη μουσική και από τον κινηματογράφο. Θα ήθελα να είχα σκηνοθετήσει το Bad Timing του Nicolas Roeg και να είχα ζωγραφίσει τα Vivian Girls του Henry Darger.

Τα έργα μου είναι πολύ προσωπικά. Είναι καμουφλαρισμένα και δεν έχουν συνειδητά ένα πολιτικό ή κοινωνικό μήνυμα. Αυτή την περίοδο έχω την ανάγκη να αποτυπώνω φιλτραρισμένα –κατά το ήμισυ στύβοντας το μυαλό μου και καλά επεξεργασμένα και κατά το άλλο ήμισυ όσο αυθόρμητα μπορώ– τα πράγματα που αντιλαμβάνομαι να συμβαίνουν μέσα μου και γύρω μου.

 

Η ζωγραφική μου ταυτότητα επιθυμώ να αλλάζει ουσιαστικά, ακολουθώντας το ρυθμό με τον οποίο μεγαλώνω και ωριμάζω ως άνθρωπος. Μου αρέσουν τα μικρά και σταθερά βήματα που διαγράφουν μια πορεία και που στο βάθος του χρόνου παγιώνουν ένα ύφος με ορατές αλλαγές ανά μεγάλες περιόδους, σαν να βλέπει κανείς τον εαυτό του σε φωτογραφίες ανά δεκαετίες.


Info: Ο Στέφανος Ρόκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Από το 1995 έως το 2000 σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήριο του Γ. Μήλιου. Το 2002 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη χαρακτική από το Wimbledon School of Art του Λονδίνου, όπου φοίτησε με υποτροφία του ιδρύματος Προποντίς. Από το 2005 έως το 2007 ήταν υπότροφος του Ι.Κ.Υ. για την εκτέλεση καλλιτεχνικού έργου. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2001 συνεργάζεται με την Αίθουσα Τέχνης Αγκάθι, την οποία εκπροσώπησε τέσσερις χρονιές με ατομική έκθεση στην Art Athina. Έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα δίσκων των: Φοίβου Δεληβοριά, Παύλου Παυλίδη , Piney Gir, Bobby Conn, Krista Muir, Interstellar Overdrive, Sigmatropic και Χρήστου Λεοντή, καθώς και εξώφυλλα βιβλίων, αφίσες για συναυλίες , θεατρικές παραστάσεις και ταινίες.

www.stefanosrokos.gr

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 35

Έργο: Λουλούδια στην εποχή του ηλεκτρισμού

Σχετικές ειδήσεις
Μαρία Φιλοπούλου: Το αντίδοτο του νερού (l'eau comme antidote)
08.06.2016 10:53
Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ´ αυτό, στην προσωπική μου ζωή και στην ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια.
Ανθρώπινα ίχνη & μορφές στο Μουσείο Μπενάκη
25.05.2016 12:15
Στην έκθεση Ανθρωπογραφές. Η έννοια του εκμαγείου στην τέχνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, παρουσιάζονται έργα φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας- Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Τα έργα είναι αποτέλεσμα της μαθητείας τους στο εργαστήριο κατά την τελευταία τριετία, υπό την καθοδήγηση του γλύπτη-επίκουρου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Μάρκου Γεωργιλάκη.
Αχιλλέας Πιστώνης: Αναδιατυπώνοντας ξανά και ξανά
09.05.2016 12:53
Συνήθως, όταν ζωγραφίζω, προσπαθώ να συνεχίσω το προηγούμενο έργο, αυτό συμβαίνει πάντα. Νομίζω ότι είναι ο λόγος που δεν μπορούσα ποτέ (ούτε ως φοιτητής) να κάνω δύο έργα ταυτόχρονα, η ιδέα για το επόμενο έργο έρχεται λίγο πριν τελειώσει αυτό που κάνω εκείνη τη στιγμή. Είναι κάτι που μπορεί να ειπωθεί με τόσο διαφορετικούς τρόπους που τελικά, έργο το έργο, φτάνω σε ένα σημείο να μιλάω για κάτι εντελώς άλλο. Τότε δημιουργείται ένα μονοπάτι για μια επόμενη ενότητα έργων που πάλι θα πρέπει να ειπωθεί με παραλλαγές, αυτό είναι η εμμονή μου, δεν γίνεται να μην το δω, άρα πρέπει να το κάνω.
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».