Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Hippo Theatre Group: Οι αντιδράσεις των παιδιών είναι πάντα αυθόρμητες και αυθεντικές

Hippo Theatre Group: Οι αντιδράσεις των παιδιών είναι πάντα αυθόρμητες και αυθεντικές

Οι Hippo Theatre Group (Φώτης Δούσος και Αλέξανδρος Ράπτης) μετρούν ήδη αρκετά χρόνια ως ομάδα και έχουν ταξιδέψει την έμπνευσή τους και το όραμα πάνω στο παιδικό θέατρο σε αρκετά σημεία του κόσμου, από τον Καναδά μέχρι την Αυστραλία. Φέτος παρουσιάζουν στο Θέατρο 104, την Ωραία Κοιμωμένη², σε διασκευή Καλλιόπης Φύκαρη και στην συνέντευξη που ακολουθεί μας μιλούν για την παράσταση , τον τρόπο που προσεγγίζουν το δύσκολο είδος του παιδικού θεάτρου και μας συστήνουν ακόμα καλύτερα την δραστήρια και δημιουργική ομάδα τους.

 

Συνέντευξη: Αναστασία Ρίζου

 

Cul. N.: Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες της Ωραίας Κοιμωμένης² και πως θα την συστήνατε στους γονείς καi στους μικούς μας φίλους;

 

H. Th. Gr.: Η Ωραία Κοιμωμένη² αποτελεί μια διασκευή της κλασσικής ομώνυμης ιστορίας από την ταλαντούχα Καλλιόπη Φύκαρη. Το κείμενο είναι γραμμένο σε έμμετρο και ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο στίχο με πλούσιο λεξιλόγιο, πολύ χιούμορ, έξυπνους διαλόγους και αφήγηση γεμάτη ανατροπές. Αφουγκραζόμενη τα σύγχρονα αιτήματα, η συγγραφέας απογυμνώνει το παραμύθι από φανταχτερά καλολογικά στοιχεία και εστιάζει σε ένα πλέγμα νοημάτων που έχουν να κάνουν κυρίως με την περιπέτεια της ενηλικίωσης και το πέρασμα από μια ηλικία αθωότητας και ανευθυνότητας σε ένα στάδιο ψυχο-συναισθηματικής ωρίμανσης. Για να πετύχει το στόχο της η συγγραφέας έχει επέμβει πολύ δραστικά στο τέλος - αλλά θα μας επιτρέψετε να μην αποκαλύψουμε κάτι παραπάνω!

 

Από πλευράς σκηνοθεσίας, η όλη διαπραγμάτευση γίνεται με κωμικό και φιλοπαίγμονα τρόπο. Κινητήριος μοχλός της παράστασης γίνεται το σωματικό θέατρο, ένα είδος θεάτρου που δίνει πρωτοκαθεδρία στο σώμα και την φωνή του ηθοποιού, ενώ υπάρχουν διάσπαρτα μουσικές και τραγούδια που υπογραμμίζουν ή σχολιάζουν το συναισθηματικό βαρόμετρο της δραματουργικής εξέλιξης.

 

Όλοι οι ρόλοι ερμηνεύονται από δύο μόνο ηθοποιούς (Γιώργος Σοφικίτης και Βαλεντίνα Κάντα) που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας όλους τους ρόλους, χρησιμοποιώντας το σώμα τους, την φωνή, μάσκες, δισδιάστατες κούκλες και ευφάνταστα κουστούμια. Πρόκειται για μια παράσταση με πολύ γρήγορους ρυθμούς, κέφι, γέλιο, περιπέτεια, συγκίνηση και έντονο διαδραστικό χαρακτήρα.

 

Cul. N.: Τι είναι αυτό που σας έχει κερδίσει στο παιδικό θέατρο ώστε να το επιλέξετε για την καλλιτεχνική σας εξέλιξη;

 

H. Th. Gr.: Το παιδικό θέατρο διαθέτει μια ιδιάζουσα αυτονομία απέναντι σε άλλες μορφές τέχνης: συνδιαλέγεται με ένα κοινό που δεν είναι διατεθειμένο να κρύψει ή να καλλωπίσει τις αντιδράσεις του απέναντι σε αυτό που παρακολουθεί. Αντιμετωπίσαμε αυτή την πρόκληση με σεβασμό και μπήκαμε στον χώρο κάνοντας προσεκτικά βήματα, αλλά χωρίς να χάσουμε τον αυθορμητισμό μας. Στην πορεία είδαμε ότι το στυλ θεάτρου που προτείνουμε είχε και έχει μεγάλη απήχηση στο ανήλικο ακροατήριο και στους εκπαιδευτικούς και αυτό μας έδωσε ώθηση να συνεχίσουμε. Δεν σταματάμε να δοκιμάζουμε νέα πράγματα έκτοτε. Μας ενδιαφέρει ο πειραματισμός, η ποικιλία στην έκφραση, η σύνθεση ετερόκλητων και αντιφατικών παραστατικών στοιχείων. Έτσι τα τελευταία χρόνια έχουμε προσανατολιστεί σε ένα στυλ σωματικού θεάτρου που το ονομάζουμε χαριτολογώντας «kinemo» (η λέξη προέρχεται από το kinetic και emotional). Με αυτό το εργαλείο εξετάζουμε τη σουρεαλιστική σχέση που μπορεί να έχει το σωματικό θέατρο με μια ελεύθερη περιγραφικότητα.

 

 

Cul. N.: Έχετε δώσει πολλές παραστάσεις σε Ελλάδα αλλά και εξωτερικό. Μιλήστε μας περισσότερο για αυτή σας την εμπειρία.

 

H. Th. Gr.: Τα ταξίδια και η παρουσίαση της δουλειάς μας σε διάφορα μέρη του κόσμου μας βοήθησαν να βγάλουμε κάποια πολύτιμα συμπεράσματα για το παιδικό θέατρο, την Τέχνη και τη ζωή γενικότερα. Κάτι που μας έχει κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι ενώ έχουμε παίξει μέχρι τώρα σε πολύ διαφορετικά ακροατήρια, με αλλότριο κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο, οι αντιδράσεις του κοινού είναι κατά κανόνα όμοιες: τα παιδιά γελούν με τα ίδια αστεία, συγκινούνται στα ίδια σημεία και ενθουσιάζονται διαρκώς. Αυτό αφενός μας κάνει να συμπεραίνουμε ότι η γλώσσα του θεάτρου έχει παγκόσμια και καθολική εμβέλεια και αφετέρου ότι τα παιδιά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης δεν υπόκεινται στους νόμους της αποξένωσης που χαρακτηρίζουν εμάς τους ενήλικες. Οι αντιδράσεις τους είναι πάντα αυθόρμητες και αυθεντικές.

 

Cul. N.: Μετά την παράσταση σχεδιάζετε και ένα εκπαιδευτικό δράμα. Πείτε μας δυο λόγια σχετικά με την βιωματική εμπειρία ενός παιδιού στο θέατρο.

 

H. Th. Gr.: Από συστάσεως της ομάδας θέλαμε να συνδυάσουμε την ψυχαγωγία με το εκπαιδευτικό κομμάτι. Οι δραστηριότητες που ακολουθούν τις παραστάσεις μας δεν παίζουν απλώς συμπληρωματικό ρόλο, αλλά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτών. Προκύπτουν από τεχνικές του εκπαιδευτικού Δράματος και του θεατρικού παιχνιδιού και είναι φυσικά διαδραστικές και βιωματικές. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες γίνεται μια αναψηλάφηση κομβικών θεμάτων που αναδεικνύονται από το εκάστοτε έργο και δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να εμβαθύνουν λίγο περισσότερο στην αισθητική και νοητική τους εμπειρία.

 

 

Cul. N.: Μιλήστε μας για την μεταξύ σας συνεργασία, όσο και την σύσταση της ομάδας Hippo.

 

H. Th. Gr.: Ο κομβικός πυρήνας της ομάδας Hippo είναι ο Φώτης Δούσος και Αλέξανδρος Ράπτης. Είμαστε φίλοι και συνεργάτες από τα φοιτητικά μας χρόνια και προέκυψε πολύ φυσικά η δημιουργία της ομάδας μετά από δημιουργικές περιπλανήσεις που είχε ο καθένας μας σε άλλους καλλιτεχνικούς τομείς (μουσική, κινηματογράφος, συγγραφή). Γύρω από τον πυρήνα όμως υπάρχει μια ομάδα πολύ σημαντικών συνεργατών όπως η Κατερίνα Χατζοπούλου στην σκηνογραφία και κουστούμια, η Μάρθα Φωκά στην κατασκευή μάσκας, ο Χάρης Πεχλιβανίδης στην κίνηση, η Καλλιόπη Φύκαρη στο Εκπαιδευτικό Δράμα και την συγγραφή και πολλοί άλλοι.

 

Cul. N.: Τα επόμενα σχέδιά σας τι περιλαμβάνουν;

 

H. Th. Gr.: Εκτός από την «Ωραία Κοιμωμένη²» που θα παίζεται κάθε Κυριακή στις 12 μ.μ. στο θέατρο 104 στο Γκάζι έχουμε άλλες τρεις παραστάσεις: «Η Αυγή και ο Ανθός» του Θωμά Βελισσάρη θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη κάθε Σάββατο στις 5 μ.μ. στον πολυχώρο ΕΝΩ και σε περιοδεία σε σχολεία της βόρειας Ελλάδας, το «Μια Φορά Κι Ένα Φτερό» θα περιοδεύει σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα (2ος χρόνος), ενώ σε νηπιαγωγεία της Αττικής θα παρουσιάζουμε το οικολογικό διαδραστικό παραμύθι με τίτλο «Ο Γιάννης και το Πεύκο».

 

______________

◊ Η διεθνής ομάδα Ηippo παρουσιάζει την «Ωραία Κοιμωμένη²» στο Θέατρο 104, από 9 Οκτωβρίου. Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Σχετικές ειδήσεις
Σύλβια Δελικούρα: Το bullying είναι πλέον είναι πιο προσωπικό, ενώ παλαιότερα πιο ομαδοποιημένο
10.11.2016 14:11
Η Σύλβια Δελικούρα μπαίνει στο ρόλο της Ρόζας, ενός ζωηρού αλλα πολύ γλυκού κοριτσιού, και πρωταγωνιστεί στην παράσταση Ολόγυρα, Ολότελα, Ολόιδιοι, η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Άνεσις για δεύτερη χρονιά.
Patari Project: Πόση μαγεία χωράει πάνω σε ένα πιάνο;
18.10.2016 15:31
Το “Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο”, βασισμένο σε μια ιδέα του Θωμά Μοσχόπουλου, ανεβαίνει και πάλι στο ΠΟΡΤΑ από τους Patari Project υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Σοφίας Πάσχου. Διαβάστε τη ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησαν οι Patari Project και σπεύσατε να δείτε την παράσταση!
Λευτέρης Ελευθερίου: Ο κύριος ΚΙΧ και το μυστικό κουτί των ήχων
29.12.2015 11:18
Ο Λευτέρης Ελευθερίου τα τελευταία χρόνια απολαμβάνει μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Συνταυτισμένος κυρίως με την κωμωδία και με συμμετοχές σε επιτυχημένες παραστάσεις, έχει διαμορφώσει ένα δικό του κοινό από μικρούς και μεγάλους θεατές. Αυτήν την εποχή, εκτός από το «Δοξαπατρή» στο Μικρό Παλλάς, τον συναντάμε σε μία ξεχωριστή παιδική παράσταση, τον «Κύριο Κιχ και το μυστικό κουτί των ήχων». Με αφορμή το έργο αυτό, μας μιλάει για το παιδικό θέατρο, τις νέες προκλήσεις που θα ήθελε να δοκιμαστεί και την παράδοση του νησιού του, που επιθυμεί να αναδείξει περισσότερο μελλοντικά.