Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Περικλής Μουστάκης: Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου

Περικλής Μουστάκης: Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου

Τα «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», μια ιδιαίτερη παράσταση που στήθηκε με αφορμή ένα όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ, παρουσιάζεται και πάλι στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Περικλή Μουστάκη. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο σημαντικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, μας μιλά για την διαδικασία σύνθεσης της παράστασης και τις ενδιαφέρουσες προεκτάσεις της και τους σχολιασμούς που αφορούν την εποχή μας.

 

Συνέντευξη: Αναστασία Ρίζου

 

CultureNow: Φέτος επιστρέφετε στην θεατρική σκηνή της οδού Κυκλάδων, με τον δεύτερο κύκλο της εξαιρετικά πρωτότυπης και εμπνευσμένης παράστασης «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», ένα υπερκόσμιο όραμα του Ιεζεκιήλ. Αρχικά πείτε μας, τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με αυτό;

 

Π. Μ.: Σ' αυτό το όραμα του Ιεζεκιήλ εμπεριέχεται η προσπάθεια του ανθρώπου για την εσωτερική του ανακαίνιση. Αυτή η προφητεία γράφτηκε από τον Ιεζεκιήλ όταν το κράτος του Ισραήλ ήταν αιχμάλωτο από τους Βαβυλωνίους και με αυτήν, ο Ιεζεκιήλ προσέφερε στους συμπατριώτες του παραμυθία και δείχνει την τάση του ανθρώπου προς την ακεραιότητα και την ενοποίησή του.

 

Cul. N.: Μιλήστε μας περισσότερο για την συγκεκριμένη διασκευή. Ποια στοιχεία τονίζονται ιδιαίτερα και ποιες θεωρείτε ότι είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες ή παγίδες του ανεβάσματος;

 

Π. Μ.: Η προφητεία αυτή είναι η αφορμή για το παραστασιακό σώμα . Η παράσταση εστιάζει ακριβώς σε αυτόν τον κατακερματισμό, τη διαστροφή και την αλλοίωση των πραγμάτων που υπάρχουν στις ημέρες που ζούμε και αυτός ο εκφυλισμός, αντιπαρατίθεται στην ακεραιότητα που εμπεριέχει η προφητεία του Ιεζεκιήλ. Η παράσταση είναι αυτό το παιχνίδι, η αντίστιξη των δύο πόλων.

 

 

Cul. N.: Έννοιες όπως η «μνήμη», ο «Θεός» και ο «θάνατος» πώς αναδεικνύονται μέσα στην παράσταση; Η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη δίνουν κατά καιρούς αρκετό υλικό για εμπνευσμένα θεατρικά έργα και ανάλογες διασκευές. Θεωρείτε πως αυτό ενέχει κάποιο ρίσκο ή γενικά τα θρησκευτικά κείμενα περιέχουν μία ανεξερεύνητη και ενδιαφέρουσα θεατρικότητα που δύναται να αναδειχθεί;

 

Π. Μ.: Ενέχουν μία ενδιαφέρουσα σκέψη καταρχήν. Έναν ενδιαφέροντα λόγο. Ένα νόημα πολύ βαθύ, το οποίο λείπει στις ημέρες μας και αυτό είναι το κίνητρο που με κάνει προσωπικά να ασχοληθώ με αυτό. Πιστεύω πως αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί έχουν ασχοληθεί με τέτοιου είδους κείμενα, σε πολλά επίπεδα της τέχνης. Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου, συν το γεγονός ότι αυτός ο λόγος πέρα από το βαθύ του νόημα, παρουσιάζει ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ως προς τη μορφή του, λόγω της ποιητικότητάς της.

 

Cul. N.: Ας αναφερθούμε λίγο και στην προσωπική σας πορεία. Θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για την Εταιρεία Θεάτρου «Άσκηση», της οποίας αποτελείτε ιδρυτικό μέλος; Το βιογραφικό σας είναι γεμάτο ιδιαίτερες και επιτυχημένες συνεργασίες . Μέχρι σήμερα θα λέγατε πως εκπληρώθηκαν ως ένα βαθμό οι καλλιτεχνικές σας αναζητήσεις;

 

Π. Μ.: Η Εταιρεία Θεάτρου Άσκηση έπαιξε έναν καθοριστικό ρόλο στην προσωπική μου ζωή και στη θεατρική μου πορεία, η οποία μέσα από διάφορες οικονομικές αντιξοότητες, με κυρίαρχη αντιξοότητα την έλλειψη επιχορηγήσεων, δεν μπορεί να έχει μόνιμη λειτουργία, ούτε μόνιμο χώρο. Έτσι, από εδώ και πέρα οι παρουσιάσεις της είναι πιο σπάνιες. Όσο για τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, πιστεύω ότι δεν έχουν εκπληρωθεί. Αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο, θα έμοιαζε με έναν μικρό θάνατο. Υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι κάποιες φορές εκπληρώνεται κατάτι από αυτό που έχει κανείς μέσα στο μυαλό του, αλλά  αυτή είναι μια αέναη διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ. Υπάρχει δηλαδή ένα στοιχείο ανεκπλήρωτο και πιστεύω ότι αυτό μπορεί να εκπληρωθεί μόνο από διαδικασίες όπως ήταν αυτές της Άσκησης, που αν και έχει πάψει να έχει έναν μόνιμο χώρο όπως στο παρελθόν, εντούτοις στην ουσία της είναι ακόμη σε ισχύ.

 

 

Cul. N.: Ας κλείσουμε με την προσωπική σας εκτίμηση και οπτική για το «αύριο».

 

Π. Μ.: Δεν μπορεί κανείς να είναι αισιόδοξος, καθώς διαγράφεται ένα ζοφερό πεδίο προοπτικής των πραγμάτων. Όμως πιστεύω ότι πρέπει να αντιστέκεται σε αυτόν τον ζόφο με οποιονδήποτε τρόπο. Πιστεύω πως για εμάς που ασχολούμαστε με το θέατρο, αυτό γίνεται μέσα από την Τέχνη μας και αυτό είναι που μας σώζει εντέλει.  

 

* Φωτογραφίες παράστασης: Γιάννης Μαρμάρας, Σπύρος Αλιδάκης


Σχετικές ειδήσεις
Μπέττυ Αρβανίτη: Πιστεύω στους ανθρώπους, την ομαδικότητα και τις συνεργασίες
22.11.2016 16:51
Η Μπέττυ Αρβανίτη κάνει «Πράξη» το όραμά της για καλές παραστάσεις και εκλεκτές συνεργασίες. Φέτος, συμπληρώνονται τα 30 χρόνια του «Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας» και το γιορτάζει με την Ρούλα Πατεράκη, ανεβάζοντας την παράσταση «Τρωάδες σήμερα». Συζητώντας μαζί της με αφορμή το έργο, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια όμορφη αναδρομή στα τόσα όμορφα θεατρικά χρόνια και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πτυχές προσώπων και παραστάσεων που καθόρισαν την επιτυχημένη πορεία του θεάτρου.
Αλέξανδρος Διαμαντής: Ο Βέρθερος είναι η αισθηματική Βίβλος της επανάστασης
03.11.2016 12:52
Το Θέατρο Σημείο παρουσιάζει την παράσταση "Βέρθερος", ένα έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του J.W. Goethe, "Τα Πάθη του Νεαρού Βέρθερου", σε σκηνοθεσία και σκηνική σύλληψη του Αλέξανδρου Διαμαντή. ο νεαρός δημιουργός, ο οποίος μας μίλησε για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, το περίφημο επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε που αφορά κάθε εποχή, τον έρωτα, την επανάσταση και την ύπαρξη ή όχι της ελευθερίας στη ζωή ενός ανθρώπου.
Αφροδίτη Ματκάρη: Το θέμα της παράστασης
10.06.2016 15:58
Η Θεατρική Ομάδα Σκευή παρουσιάζει την παράσταση "Είδομεν(η) Ξενίου γη", την Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ νέων θεατρικών ομάδων Off off Athens, που επιστρέφει για όγδοη χρονιά φέτος στο Επι Κολωνώ.
Αγλαΐα Παππά: Κάθε παράσταση οφείλει να προκαλεί ένα μικρό ταρακούνημα
20.05.2016 16:14
Όταν μιλάς για την Αγλαΐα Παππά δεν χρειάζονται καθόλου συστάσεις, όσον αφορά την θεατρική διαδρομή, την ερμηνευτική δεινότητα και το σπάνιο ήθος της. Με αφορμή την ιδιαίτερη παράσταση «Μαρμαρωμένες Τρωάδες» της Λουΐζας Κωστούλα, που βασίζεται στις «Τρωάδες» του Ευριπίδη σε μετάφραση του Μιχάλη Κακογιάννη, είχα την χαρά και την τιμή να ακούσω από την άλλη άκρη του ακουστικού μου την καθαρή, θερμή και βαθιά φωνή της Αγλαΐας Παππά, να μιλάει για οικουμενικά ζητήματα, ωραίες ¨συναντήσεις¨, μεγάλα έργα, σπουδαίους συγγραφείς και πολλά άλλα...
Σταύρος Τσακίρης: Ο κόσμος που ζούμε τώρα πεθαίνει σιγά – σιγά
26.02.2016 15:55
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παίζεται αυτόν τον καιρό το γνωστό δράμα του Μπύχνερ, «Βόυτσεκ», για πρώτη φορά ως ενιαία παράσταση. Ο Σταύρος Τσακίρης που σκηνοθετεί αυτό το μεγάλο εγχείρημα, μας εξηγεί τη σημασία μιας τέτοιας παραγωγής, καθώς και διάφορες παραμέτρους του έργου, που αγγίζουν κάθε εποχή και κοινωνία. Ωστόσο, εκτός από το να φωτίσει τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου ανεβάσματος, αποκαλύπτει και μία μεγάλη και ενδιαφέρουσα φιλοδοξία του για το μέλλον, την παρουσίαση του έπους του «Διγενή Ακρίτα».