Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Δύο άπαιχτα έργα του Καμπανέλλη σε πρώτη παρουσίαση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη

Δύο άπαιχτα έργα του Καμπανέλλη σε πρώτη παρουσίαση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη

Δύο συνταρακτικά έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Ο Κρυφός Ήλιος» (1952) και «Σιλωάμ» (1951), από τα πρώτα θεατρικά έργα του συγγραφέα, με νωπές μνήμες, παραστάσεις και βιώματα από τον εγκλεισμό του στο χιτλερικό στρατόπεδο συγκέντρωσης Mauthausen, θα ανέβουν για πρώτη φορά στη σκηνή , από τον ερχόμενο Οκτώβριο 2016, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.

 

Δύο νεανικά έργα του Καμπανέλλη αποδεικνύονται διαχρονικά και απόλυτα σημερινά, αγγίζοντας κατευθείαν το βάθος της ανθρώπινης φύσης και των επιλογών που θα ορίσουν τελικά το ποιόν του καθενός μας, που θα ορίσουν τον Άνθρωπο. Το ταλέντο και η ευαισθησία επιτρέπουν στο νεαρό Καμπανέλλη να πάει πέρα από τους πραγματικούς χαρακτήρες με τους οποίους μοιράστηκε τον εγκλεισμό και να δημιουργήσει αιώνιες φιγούρες. Οι ήρωές του είμαστε όλοι σε μια εποχή επαναπροσδιορισμού των αξιών, όπου κάθε πράξη αναπόδραστα διαμορφώνει το μέλλον της κοινωνίας μας.

 

«Ο Κρυφός Ήλιος» είχε χαθεί για πολλά χρόνια και ανακαλύφθηκε στην αποθήκη του σπιτιού του συγγραφέα από τον καθ. Γιώργο Πεφάνη (δημοσιεύθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2005). Το «Σιλωάμ» αποτελεί την πρώτη γραφή του μονόπρακτου του Καμπανέλλη «η Οδός» και τα χειρόγραφα βρέθηκαν πρόσφατα από την κόρη του συγγραφέα Κατερίνα Καμπανέλλη.

 

Τα δύο μονόπρακτα ανεβαίνουν με ενιαίο τίτλο «Σιλωάμ», σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου, σκηνικά-κοστούμια από την Λαλούλα Χρυσικοπούλου, μουσική του Κώστα Μαντζώρου, φωτισμούς από τον Αργύρη Θέο και επιμέλεια κίνησης από τον Δήμο Αμπράζη, ενώ τους συγκλονιστικούς ρόλους επωμίζονται ο Γιώργος Γιαννούτσος, ο Δημήτρης Κανέλλος, ο Ερρίκος Λίτσης, ο Ευθύμιος Ξυπολυτάς, ο Κωνσταντίνος Πλεμμένος και ο Κώστας Φαλελάκης.

 

Στον «Κρυφό Ήλιο», έργο ευρύ και πυκνό, με λεπτομερή περιγραφή του χώρου δράσης (κελιού του Μαουτχάουζεν), της κατάστασης και των προσώπων, οι ανατριχιαστικές περιγραφές εναλλάσσονται με ψυχολογικά παιχνίδια μεταξύ των κρατούμενων (ο Γιαπωνέζος, ο Κλέφτης, ο Γιατρός, ο Φαγιάς, ο Καλόγερος, ο Επιθεωρητής), που ψάχνουν ανάμεσά τους τον Προδότη.  Ποιος πρόδωσε; Όλοι; Κανείς; Αθώοι, ένοχοι, συνένοχοι.

 

Με την αναζήτηση του προδότη ως βασικό μοχλό της δράσης, ο Καμπανέλλης περιγράφει τα πρόσωπά του με αδυναμίες και αρετές, σκοτεινές και φωτεινές στιγμές, μέσα σε ένα περιβάλλον ασφυκτικού εγκλεισμού και μεγάλων διλημμάτων και με κεντρικό ερώτημα όχι το «ποιος», αλλά τα αίτια, το περιεχόμενο και την ηθική βάση των πράξεων του ανθρώπου, όταν αυτός βρίσκεται σε ακραίες καταστάσεις φόβου και απελπισίας.  Σκιαγραφεί το πρόσωπο του ύπουλου αλλά και τρομαγμένου ανθρώπου για να ‘σκάψει’ ακόμα βαθύτερα στην ίδια την ουσία της ύπαρξης, της ανθρώπινης κρίσης και εν τέλει, να αναδείξει την αξία του διλήμματος στην περιπέτεια της συγκρότησης συνείδησης. 

 

Στο «Σιλωάμ» (απεσταλμένος), τέσσερις σκιώδεις τραγικές υπάρξεις, ανώνυμοι (ο Πρώτος, ο Δεύτερος, ο Τρίτος, ο Τέταρτος), δηλαδή κανείς και όλοι, ζουν στην συντέλεια του κόσμου, σε ένα κελί όπου κανείς δεν μπαίνει.  Ούτε οι δεσμοφύλακες.  Εκεί, στα έσχατα της απελπισίας, καταφεύγει ένας κρατούμενος (ο νοσοκόμος), για να κερδίσει λίγη ακόμη ζωή. Η απεγνωσμένη αναζήτηση της ελευθερίας συνοδεύεται από ένα ξέσπασμα για τον απόντα Θεό και μια έκρηξη εκδίκησης για την δολοφονική μηχανή.

 

Ο κορυφαίος Έλληνας μεταπολεμικός θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανέλλης (1921-2011) αιχμαλωτίστηκε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου από τους Ναζί το 1943, σε ηλικία είκοσι ετών, και παρέμεινε κρατούμενος στο στρατόπεδο Μαουτχάουζεν της Αυστρίας.  Οποιαδήποτε ώρα θα μπορούσε να εκτελεστεί.  Στην Αθήνα επέστρεψε το 1945, στη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου.  Μετά από την τρίχρονη έγκλειστη ζωή στην κοινότητα των χιλιάδων μελλοθανάτων, μετά από το βίωμα της έσχατης ανθρώπινης αποκτήνωσης, αλλά και τις πράξεις αλληλεγγύης, γενναιότητας και σοφίας των κρατούμενων, ο συγγραφέας δεν θα μπορούσε παρά να δώσει φωνή σε υπάρξεις και χαρακτήρες με τους οποίους είχε μοιραστεί μια ακραία πραγματικότητα.

 

Στρατόπεδο Μαουτχάουζεν: Αθώοι, ένοχοι, συνένοχοι.

Τόσο μεγαλύτερη η πράξη, όσο πιο ασφυκτικό το δίλημμα.

 

Γιώργος Γιανναράκος, Λαλούλα Χρυσικοπούλου, Κώστας Μαντζώρος, Αργύρης Θέος, Δήμος Αμπράζης.

Γιώργος Γιαννούτσος, Δημήτρης Κανέλλος, Ερρίκος Λίτσης, Ευθύμης Ξυπολυτάς,

Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Κώστας Φαλελάκης

 

Παραγωγή: GoodHeart Productions

 

Οι φωτό είναι της Ερμινέ Αλεξάνδρας Τζαρουγκιάν

Σχετικές ειδήσεις
«Σιλωάμ»: Δύο άπαικτα έργα του Καμπανέλλη σε πρώτη παρουσίαση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
11.10.2016 12:59
Δύο συνταρακτικά έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Ο Κρυφός Ήλιος» (1952) και «Σιλωάμ» (1951), από τα πρώτα θεατρικά έργα του συγγραφέα, με νωπές μνήμες, παραστάσεις και βιώματα από τον εγκλεισμό του στο χιτλερικό στρατόπεδο συγκέντρωσης Mauthausen, θα ανέβουν για πρώτη φορά στη σκηνή, από τις 18 Οκτωβρίου 2016, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
Ταρτούφος ή Οι Απατεώνες στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
20.09.2016 12:35
Η αρτivities και η Κιβωτός Θεαμάτων παρουσιάζουν από τις 7 Οκτωβρίου 2016 στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» τη σκοτεινή κωμωδία του Μολιέρου «Ταρτούφος ή Οι απατεώνες», σε διασκευή και σκηνοθεσία των Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια.
Το Μεγάλο Μας Τσίρκο του Ι. Καμπανέλλη στο Θέατρο Φαργκάνη
28.03.2016 14:38
«Το Μεγάλο Μας Τσίρκο» του Ι. Καμπανέλλη, ένα έργο γεμάτο Ελλάδα, μετά την επιτυχία που σημείωσε στον Πολυχώρο Nodo Junior, θα παρουσιαστεί για 4 μοναδικές παραστάσεις στο Θέατρο Φαργκάνη στις 15-16-17-18 Απριλίου 2016, στις 21:15, από την Εταιρεία Θεάτρου Λαμπιόνι.
12 ανδρικοί μονόλογοι στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
23.03.2016 17:02
Ο πολιτιστικός οργανισμός Sound & Picture Theatre Production κλείνει την επιτυχημένη φετινή θεατρική χρονιά με το φεστιβάλ ανδρικών μονολόγων "Οι άνδρες απαντούν στις γυναίκες με ψηλά το κεφάλι", από τις 15 έως τις 26 Απριλίου, στο θέατρο Τζένη Καρέζη.
Ασκητική, του Ν. Καζαντζάκη: νέα παράταση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
18.02.2016 12:42
Η επιτυχημένη θεατρική παράσταση, Ασκητική, του Ν. Καζαντζάκη, συνεχίζει την πορεία της στο Θέατρο Τζένη Καρέζη, σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου και μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου.