Η Μπιενάλε της Αθήνας συνεχίζει να επικεντρώνει το ενδιαφέρον του αθηναϊκού κοινού. Την όγδοη εβδομάδα της διοργάνωσης το πρόγραμμα είναι αρκετά πλούσιο όπως και τις προηγούμενες εβδομάδες άλλωστε.

Αναλυτικότερα αυτή την εβδομάδα έχουμε να δούμε:

L’Ecran Noir
Ζάφος Ξαγοράρης – L’ Ecran Noir

Προβολές

Το εν εξελίξει αυτό εγχείρημα έχει ως θέμα του τη ματαίωση του Φεστιβάλ των Κανών τον Μάιο του 1968, την ιστορική αυτή πράξη αλληλεγγύης των ανθρώπων του κινηματογράφου προς τους εξεγερμένους κατοίκους του Παρισιού καθώς και άλλων πόλεων της Γαλλίας.

Συνεντεύξεις, κινηματογραφικά αποσπάσματα ή φωτογραφικό υλικό έχουν παρουσιαστεί μέχρι τώρα σε διάφορες εγκαταστάσεις (Θέατρο Εμπρός, 2011, κινηματογράφος Μπρόντγουαιη, «Ανταλλαγή», επιμέλεια Σοφία Ντώνα, 2012).
Αν και έκτοτε όλες οι ταινίες παρουσιάστηκαν σε διαφορετικά κοινά και έτυχαν διαφορετικής αποδοχής, αυτό το οποίο επιχειρείται στo πλαίσιo της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας είναι η αποκατάσταση της αρχικής συνύπαρξης των ταινιών όπως είχε προταθεί για το Φεστιβάλ των Κανών του 1968.

Το εγχείρημα αυτό στοχεύει να εστιάσει στο ίδιο το γεγονός και σε ερωτήματα που αφορούν στον ρόλο της τέχνης ή των ίδιων των καλλιτεχνών σε περιόδους κρίσης και γενικευμένων δράσεων, ενώ επίσης μπορεί να προκύψουν ερωτήματα διλημματικού χαρακτήρα σχετικά με τη συμμετοχή ή την αποχή, την ορατότητα και την αφάνεια ή ακόμα γύρω από τις σχέσεις της τέχνης και της βιομηχανίας του θεάματος.

Το πρόγραμμα των προβολών οργανώθηκε σε συνεργασία με τους: Μάριο Παπαγεωργίου και Λεωνίδα Κακάρογλου.

Πρόγραμμα της δεύτερης εβδομάδας:

Τρίτη, 19/11, 17:00-19:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10
Peppermint Frappé (1967) by Carlos Saura (με αγγλικούς υπότιτλους)-(92΄)

Τετάρτη 20/11, 17:00-19:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10
Je t’aime, je t’aime (Σ’αγαπώ, σ’αγαπώ)-(1968) by Alain Resnais (με ελληνικούς υπότιτλους)-(94΄)

Πέμπτη 21/11, 17:00-19:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10
The Girl on a Motorcycle (Το κορίτσι με τη μοτοσυκλέτα)-(1968) by Jack Cardiff (με ελληνικούς υπότιτλους)-(91′)

Σάββατο 23/11, 14:00-16:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10
Petulia (1968) by Richard Lester (με ελληνικούς υπότιτλους)-(105΄)

Κυριακή 24/11, 14:00-16:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10
Anna Karenina (1967) by Aleksandr Zarkhi (με ελληνικούς υπότιτλους)-(145΄)

Areti Migou
Αρετή Μίγγου και ομάδα Ηπειρώτικου Πολυφωνικού Τραγουδιού

Τραγουδώντας Πολυφωνικά Ηπειρώτικα
εργαστήριο – μουσική

Το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι της πεντατονίας είναι ένα ιδιαίτερο μουσικό φαινόμενο της ελληνικής παράδοσης με ρίζες πιθανότατα αρχαιοελληνικές. Η αυστηρή αλλά αυθεντική δομή του τραγουδιού μαρτυρά το κομμάτι της κοινωνικής δομής της περιοχής που θέλει την ενότητα της ομάδας και την αποδοχή των διαφορετικών ρόλων. Μέσα από τα μαθήματα του Συνεργατικού Καφενείου καλλιεργείται αυτό το κοινό αίσθημα αλλά και πριν απ’ όλα η φωνή που αποτελεί το βασικότερο μέσο. Ακολουθώντας έναν βιωματικό κύκλο, η αναπνοή, η χαλαρή σωματική άσκηση αλλά και οι φωνητικές ασκήσεις, αποτελούν την προετοιμασία για τη συνέχεια στα ίσα, το πάρσιμο, το ρίξιμο, το κλώσιμο…

Η ομάδα Ηπειρώτικου Πολυφωνικού Τραγουδιού του Συνεργατικού Καφενείου θα τραγουδήσει στον κεντρικό χώρο της AGORA στις 20:30. Θα προηγηθεί εργαστήριο πολυφωνικού τραγουδιού στο Μηχανοστάσιο της AGORA που θα ξεκινήσει στις 18:30. Μετά το τέλος του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί η δουλειά των συμμετεχόντων ως έναρξη για τη συναυλία.

Η Αρετή Μίγγου είναι μουσικός και τα τελευταία δύο χρόνια διδάσκει Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι στο Συνεργατικό Καφενείο στην Ακαδημία Πλάτωνος. Από το 1998 παίζει και διδάσκει κρουστά και από το 2003 διδάσκει μουσικοκινητική. Είναι μέλος δύο μουσικών σχημάτων, του Lyre ‘n’ Rhapsody (www.lyrenrhapsody.com) και του «Γη & Θάλασσα» (www.myspace.com/ghithalassa). Η σχέση της με το πολυφωνικό ηπειρώτικο τραγούδι ξεκίνησε από την παιδική της ηλικία ακούγοντας τους παππούδες στο χωριό, και επανήλθε δυναμικά τα τελευταία χρόνια, όταν άρχισε να ψάχνει τρόπο να συνδεθεί με τις ρίζες της.

Τρίτη 19/11, 18:30-20:30, Σοφοκλέους 8-10

Caravan Poject

Another world is here
παρουσίαση

Εδώ και τρία χρόνια μια ομάδα καλλιτεχνών και ερευνητών ταξιδεύει με ένα αυτοκινούμενο στην Ελλάδα, στην πιο δύσκολη καμπή της νεότερης ιστορίας της. Mε όχημα το ντοκιμαντέρ, τη γραφή, την αφήγηση και τη φωτογραφία, φέρνει στο προσκήνιο ανθρώπινες ιστορίες που έχουν τη δύναμη να αφυπνίζουν, να συν-κινούν και να δημιουργούν χώρους αναστοχασμού και μετάπραξης. Στους ταραχώδεις καιρούς που διανύουμε, η μετάδoση προσωπικών ιστοριών είναι μια επαναστατική πρακτική που αυξάνει τις αντιστάσεις μας και στροβιλίζει ξανά τη λαχτάρα μας για ζωή, μεταφέροντάς μας έτσι στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Το Caravan Project αποτελεί μια κινούμενη πλατφόρμα πολιτισμού, μια μικρή κιβωτό ανθρώπινων μαρτυριών με την ονομασία «Ένας Άλλος Κόσμος Είναι Εδώ», όπου μέσα από αυτήν γιορτάζεται η ανθρώπινη ιστορία και η ευεργετική της επίδραση στον ανθρώπινο ψυχισμό. Με πολιτιστική και εκπαιδευτική δράση σε πόλεις, πλατείες και χωριά, σε πανεπιστήμια και σχολεία, σε φυλακές και ευπαθείς ομάδες, επικοινωνεί τις ιστορίες που παράγει, εγκαινιάζοντας ένα νέο είδος δημιουργικού διαλόγου, πραγματώνοντας στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε τη βαθιά μας ανάγκη για συμμετοχή και διάδραση.

Στο αμφιθέατρο της φετινής μπιενάλε οι δημιουργοί του Caravan Project θα παρουσιάσουν τη δράση του, προβάλλοντας φωτογραφίες, κείμενα και υλικό από τα ντοκιμαντέρ που έχουν παράξει και κουβεντιάζοντας παράλληλα με το κοινό για τη σπουδαιότητα των ιστοριών σε καιρούς κρίσης.

Κομμάτι του Caravan Project είναι η συλλογή αφηγήσεων. Με την ερώτηση «πες μου μια ιστορία που σ’ αρέσει να διηγείσαι συχνά» συλλέγουμε αφηγήσεις ανθρώπων που συναντάμε, συνθέτοντας ένα μωσαϊκό ιστοριών. Εμπλέκοντας το κοινό σε μια πιο διαδραστική σχέση με τους δημιουργούς, το Caravan θα απευθύνει την ίδια ερώτηση: «πες μου μια ιστορία που σ’ αρέσει να διηγείσαι συχνά» και θα καταγράψει τις ιστορίες, συνδέοντας τους ανθρώπους που παρακολουθούν στη βάση των δικών τους ανείπωτων ιστοριών.

Η αφήγηση ιστοριών που ζωντανεύει το Caravan Project επιδιώκει μέσα από τη θεραπευτική και ενοποιητική δύναμη των ιστοριών να σπάσει τους αποκλεισμούς, να φέρει τους ανθρώπους κοντά, να συνεισφέρει δημιουργικά σε έναν αναγκαίο διάλογο που θα επαναδιαπραγματευθεί ξανά τις αρχές που μας φέρνουν κοντά σε μια πιο ουσιαστική μορφή του «ευ ζην».
www.anotherworldishere.com

Τρίτη, 19/11, 19:00–20:30, Σοφοκλέους 8-10

OPSIS
ΟΨΕΙΣ

Αντώνης Πίττας, Τετάρτη, 20/11, 17:00-18:00,
Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου και Πέτρος Τουλούδης, 23/11, 17:00-18:00,
Χρυσάνθη Κουμιάκη, 24/11, 15:00-16:00,
Sam Durant, 24/11, 17:00-18:00,
Σοφοκλέους 8-10

Η 4η Μπιενάλε της Αθήνας ενεργοποιεί με τη συμμετοχή του κοινού τα έργα της έκθεσης. Μια σειρά από συναντήσεις μεταξύ κοινού, επιμελητών και καλλιτεχνών θα διεξάγονται μπροστά από συγκεκριμένα έργα με σκοπό την ερμηνευτική προσέγγισή τους. Μέσα από διάλογο θα αναλυθούν οι σχέσεις μεταξύ των έργων, των καλλιτεχνικών πρακτικών, ενώ θα συζητηθούν οι συνδέσεις τους με τις θεματικές της φετινής Μπιενάλε.

Tην Τετάρτη 20 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση της δουλειάς του Αντώνη Πίττα.

Το Σάββατο 23 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση της δουλειάς των Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου και Πέτρου Τουλούδη.

Την Κυριακή 24 Νοεμβρίου στις 15:00 η Χρυσάνθη Κουμιανάκη θα πραγματοποιήσει ένα εργασήριο ώπου τα παιδιά μαζί με την καλλιτέχνιδα θα φτιάξουν τη δική τους μονάδα συναλλαγής και θα μιλήσουν για την ανταλλαγή προϊόντων. Την ίδια αμέρα στις 17:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου του Sam Durant.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου Pre-Institutional Critique Workshop που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ.

Marialena Marouda
Μαριαλένα Μαρούδα

Walking in the City – a Workshop on the Poetics of Space
εργαστήριο

Το εργαστήρι Walking in the City – a Workshop on the Poetics of Space περιλαμβάνει έναν περίπατο στην Αθήνα σύμφωνα με ορισμένους κανόνες και με ένα πάκο post-it στο χέρι για σημειωματάριο. Πιο συγκεκριμένα, η άσκηση περιλαμβάνει την παρατήρηση και την καταγραφή των κινήσεων και των σκέψεων εκείνων που θεωρούμε αυτονόητο μέρος ενός περιπάτου στην Αθήνα. Σκέψεις και κινήσεις, δηλαδή, που συχνά δεν γίνονται συνειδητά αντιληπτές. Όπως, παραδείγματος χάρη, οι ήχοι μιας τηλεόρασης καθώς περνάς κάτω από ένα ανοιχτό παράθυρο (μια καλοκαιρινή νύχτα), μια ασταθής ή σπασμένη πλάκα πεζοδρομίου που σε κάνει να χάσεις την ισορροπία σου, η στιγμιαία μεταμόρφωση μιας βιτρίνας μαγαζιού σε καθρέφτη. Μετά τον περίπατο, το σημειωματάριο αποσυντίθεται για να δημιουργηθεί ο «Χάρτης της Περιπατητικής Ποιητικής», ένας χάρτης που είναι συγχρόνως το ίχνος μας εφήμερης πράξης και ένα αρχείο σωματικών εντυπώσεων.

Πέμπτη, 21/11 και Παρασκευή 22/11, 17:00–19:00, Σοφοκλέους 8-10

Erect like a country
Σε Θέλω σαν Χώρα

συμπόσιο
ΔΙΕΓΕΡΣΗ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ, ΙΕΡΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗ

Ένα αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη, συγγραφέας του Πεθαίνω σαν Χώρα.

Μια πρωτοβουλία της Barbara Polla

Οργάνωση: Μάρω Μιχαλακάκου, Έλλη Παξινού, Barbara Polla
With the kind help of Ντένη Ζαχαρόπουλου

Χρησιμοποιώντας ως φόντο τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, το συμπόσιο με τίτλο Σε θέλω σαν Χώρα, θέτει το ερώτημα της σχέσης ανάμεσα στην ερωτική διέγερση και την ανθρώπινη κοσμοθεωρία. Η διέγερση-στύση νοείται εδώ ως η κύρια εκδήλωση της επιθυμίας, της χαράς και της γονιμότητας, μια αυτούσια ιερή πράξη, ως κατάκτηση και υπερηφάνεια που επεκτείνεται σε ολόκληρη τη χώρα.

Το ερώτημα αυτό αναπόφευκτα οδήγησε στο προφητικό κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη Πεθαίνω σαν Χώρα (1978), στο οποίο περιγράφει μια χώρα όπου οι γυναίκες έχουν σταματήσει να τεκνοποιούν, οι στρατιώτες έχουν καταθέσει τα όπλα τους και έχουν εγκαταλείψει μια χώρα σε εμπλοκή, όπου ακόμη και η γλώσσα της πεθαίνει. Μια χώρα που μαστίζεται από την έλλειψη κάθε είδους διέγερσης.

Οι διοργανωτές εμπνεύστηκαν τον τίτλο Σε Θέλω σαν Xώρα, αντιστρέφοντας το εν λόγω κείμενο-εικόνα. Υπό το φως αυτής της αντιστροφής, θα ερευνηθεί η διέγερση ως το αντίθετο του θανάτου. Η σημασία της επιθυμίας, της έλξης για τους άλλους και της συμβολικής έννοιας της «ερωτικής στύσης», σε σχέση με το μέλλον της Ευρώπης, θα συζητηθεί από τους ομιλητές και τους συμμετέχοντες στο συμπόσιο.

Ομιλητές:

Αριστείδης Αντονάς, αρχιτέκτονας και συγγραφέας, Paul Ardenne, καθηγητής ιστορίας και ιστορίας της τέχνης και της αρχιτεκτονικής (FR), Vincent Cespedes (FR), φιλόσοφος, Μαρία Ευσταθιάδη, συγγραφέας, Γιάννης Χουβαρδάς, θεατρικός σκηνοθέτης, Rodolphe Imhoof, Πρόεδρος του Ιδρύματος για την Ιστορία της Ελβετίας στο Εξωτερικό (CH), Ελίζα Νικολοπούλου, κλινική ψυχολόγος-ψυχαναλύτρια, Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης, καλλιτεχνικός σύμβουλος, Barbara Polla, γκαλερίστα, συγγραφέας (CH), Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός τέχνης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και οι οργανωτές

Στο τέλος του συμποσίου η Μαρία Ευσταθιάδη θα παρουσιάσει τον Δημήτρη Δημητριάδη και το έργο του.

Θα διαβαστεί ένα πρόσφατο αδημοσίευτο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, Λυκάων, περί πόθου απολογητικός και ο Γιάννης Χουβαρδάς θα σκηνοθετήσει μια performance βασισμένη στο παραπάνω κείμενο.

Το συμπόσιο προαναγγέλλει δύο εκθέσεις με το ίδιο θέμα που θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα το 2014.

Πρόγραμμα Συμποσίου

12:30 Καλωσόρισμα και καφές
13:00 ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Μάρω Μιχαλακάκου, εικαστικός και Έλλη Παξινού, ιστορικός τέχνης Συνδιοργανώτριες

1o Μέρος – Τέχνη, Πολιτική και Κοινωνία

13:30 Barbara Polla, πρώην βουλευτής (Ελβετία), γκαλερίστα, συγγραφέαςs
Η διέγερση, η έννοια και το σύμβολο, καλλιτεχνική και ζωτική ανάγκη

14:00 Rodolphe Imhoof, πρώην Πρέσβης, Πρόεδρος του Ιδρύματος για την Ιστορία της Ελβετίας στο εξωτερικό, Château de Penthes
H σημασιολογία της διέγερσης στην πολιτική

14:30 Ελίζα Νικολοπούλου, κλινική ψυχολόγος – ψυχαναλύτρια
Η δυναμική της επιθυμίας και της δημιουργίας- ψυχαναλυτική προσέγγιση

15:00 Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης, καλλιτεχνικός σύμβουλος

Η διέγερση μιας συλλογής ως σύμβολο του μέλλοντος

15:30 Συζήτηση και γεύμα

2o Μέρος – Φιλοσοφία και Αρχιτεκτονική

17:00 Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός τέχνης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Το γεγονός ενάντια στο αντικείμενο: Η στύση ή ο υλισμός του ασώματου

17:30 Vincent Cespedes, φιλόσοφος
Ο ιερός φαλλός, ανάμεσα στον έρωτα και τον θάνατο

18:00 Συζήτηση

18:30 Paul Ardenne, καθηγητής ιστορίας και ιστορίας της τέχνης και της αρχιτεκτονικής Πανεπιστήμιο της Αμιένης, συγγραφέας
Η αρχιτεκτονική διέγερση

19:00 Αριστείδης Αντονάς, συγγραφέας, φιλόσοφος, αρχιτέκτονας
Επιθυμώντας την xώρα

19:30 Συζήτηση και διάλειμμα

3o Μέρος – Αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη

20:00 Παρουσίαση του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη από την Μαρία Ευσταθιάδη:
«Δημήτρης Δημητριάδης, Χόμο Ερέκτους»
Συζήτηση με τον Δημήτρη Δημητριάδη
Ανάγνωση του αδημοσίευτου κειμένου του Δημήτρη Δημητριάδη (Γαλλική μετάφραση Michel Volkovitch)

Λυκάων, περί πόθου απολογητικός.

Επίλογος: Γιάννης Χουβαρδάς, θεατρικός σκηνοθέτης
Performance βασισμένη στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη

21:30 Λήξη του συμποσίου, συζήτηση και κοκταίηλ για όλους τους συμμετέχοντες

School UP

εργαστήριο

Το School UP είναι μια παγκόσμια πρωτοβουλία που έχει στόχο να συνδέσει και να δημιουργήσει γέφυρες μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και ατόμων από όλον τον κόσμο.

Το School UP με τις δραστηριότητές του ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή, τη συνεργασία για την ανάπτυξη μιας παγκοσμιοποιημένης συνείδησης και τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών ξεκινώντας από τη σχολική τάξη προς την κοινωνία.

Το School UP προωθεί την παγκόσμια εκπαίδευση ως ένα εργαλείο για την οικοδόμηση ανεκτικότητας και κατανόησης και του πνεύματος του να “ζούμε μαζί”. Μέσω της “ανεπίσημης εκπαίδευσης”, διοργανώνει εργαστήρια και δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση σχετικά με αξίες ζωτικής σημασίας που μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους.

Στην 4η Μπιενάλε της Αθήνας, το School UP θα διοργανώσει ένα εργαστήριο για την αντιμετώπιση του ζητήματος του εκφοβισμού μέσα και έξω από το σχολείο. Θα παίξουμε όλοι μαζί το «UNITED», ένα βραβευμένο μουσικό βίντεο για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχει εμπνεύσει παιδιά σε όλο τον κόσμο. Θα κάνουμε μια σύντομη συζήτηση για την ιστορία που αφηγείται το βίντεο και μέσα από το παιχνίδι θα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μοιραστούν το μήνυμά τους.

Για ηλικίες 6 με 12 ετών.
Το εργαστήρι θα πραγματοποιηθεί στα ελληνικά και στα αγγλικά. .

Σάββατο, 23/11, 10:30–11:30, Σοφοκλέους 8-10

Pil
Κατερίνα Ζαχαροπούλου

Στην Αγορά επί 4
περφόρμανς

Μπορεί μια συνέντευξη να «αντέξει» έξω από το πλαίσιο των media; Τι είναι μια συνέντευξη στον δρόμο εκτός από ρεπορτάζ ή γκάλοπ; Πόσο μπορεί να εισχωρήσει στο πλαίσιο της τέχνης και των δομών της ένας άνθρωπος της καθημερινότητας, ένας άνθρωπος που ζει, εργάζεται ή δεν εργάζεται μέσα σε αυτή την αντιφατική πόλη; Σε ποιο βαθμό οι καλλιτέχνες μπορούν να διεισδύσουν δυναμικά στην κοινωνία; Τι ακριβώς της υποδεικνύουν με τις εικόνες τους; Μπορούμε να φέρουμε μέσα στην Μπιενάλε της Αθήνας έναν κόσμο ξένο προς αυτήν, που απλά δεν γνωρίζει πώς να την προσεγγίσει; Η νέα σχετικά τάση της τέχνης για δομές δανεικές από άλλες δραστηριότητες, όπως διαλέξεις, διδασκαλία κτλ, είναι εντέλει ικανή να αναμείξει τον κόσμο μέσα και έξω από αυτήν;

Η εικαστικός Κατερίνα Ζαχαροπούλου πραγματοποιεί in situ περφόρμανς-συνεντεύξεις σε τέσσερις αγορές της Αθήνας (λαϊκή αγορά – Βαρβάκειος, αρχαία αγορά – Πλάκα, εμπορική αγορά – Ερμού, αγορά της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας – Σοφοκλέους) επί τέσσερα συνεχόμενα Σάββατα (9, 16, 23 και 30 Νοεμβρίου).
Στις περφόρμανς συμμετέχουν άνθρωποι που είτε εργάζονται είτε συχνάζουν σε αυτά τα σημεία, δίνοντας απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που άπτονται της θεματικής της AGORA, με πρώτο και καλύτερο το «Και τώρα τι;».

Σάββατο, 23/11, 12:00–14:00, Ερμού.

Schedia magazine
Περιοδικό σχεδία

παρουσίαση

Η σχεδία είναι ανεξάρτητο περιοδικό που πωλείται στους δρόμους της Αθήνας, παρέχοντας μια ξεχωριστή ευκαιρία σε άστεγους, άνεργους και ανθρώπους που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας να εξασφαλίσουν αξιοπρεπώς ένα εισόδημα, αλλά και ένα επιπλέον κίνητρο να ξαναχτίσουν τις ζωές τους. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (3,00 ευρώ), το 50% (δηλαδή το 1,50 ευρώ) πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον πωλητή. Όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του κόσμου, η σχεδία πωλείται αποκλειστικά και μόνο από διαπιστευμένους πωλητές σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Οι άνθρωποι της σχεδίας θα συστήσουν στο κοινό της AGORA ένα καθόλου συνηθισμένο εκδοτικό εγχείρημα.

Σάββατο, 23/11, 16:00–18:00, 8-10 Σοφοκλέους 8-10

ΑΞΙΑ

εργαστήριο

Παράγοντας αξία στις εικαστικές τέχνες

Κώστας Χριστόπουλος (εικαστικός, συν-επιμελητής της ΑΒ4) – συντονιστής
Ελίζα Νεοφύτου (αρχιτέκτων, μουσειολόγος): «Περί έργου τέχνης και παραγωγής αξίας»
Poka-Yio (εικαστικός, συνδιευθυντής της Μπιενάλε της Αθήνας): «Απαξία»
Νίκος Σουλιώτης (κοινωνιολόγος): «Ιδιωτικά πολιτιστικά μη-κερδοσκοπικά ιδρύματα και η διαμόρφωση της αξίας των πολιτιστικών αγαθών»
Κώστας Ιωαννίδης (ιστορικός τέχνης): «Με αφορμή το Pre-Institutional Critique Workshop: σκέψεις για την αξία και την αξιολόγηση»

Τι σημαίνει αυθεντικό, πρωτότυπο, μοναδικό έργο τέχνης; Τι είδους αξία του προσδίδει αυτή η ιδιότητά του; Πώς μπορεί κανείς να ανιχνεύσει τις σχέσεις ανάμεσα στους μηχανισμούς της αγοράς τέχνης από τη μία και των πρακτικών των καλλιτεχνών κατά της εμπορευματοποίησης του έργου τέχνης από την άλλη; Πως δημιουργεί η σύγχρονη τέχνη τα δικά της δίκτυα υπεραξίας και πώς αυτού του είδους η αξία συνδυάζεται με τη δημοτικότητα;

Unforgiving Measurements (δρώμενο)
Εύα Μαραθάκη (εικαστικός) – Ηώ Χαβιαρά (γραφίστας – εικαστικός)

Η Καρέκλα Του Φύλακα (εικαστικό project)
Νατάσα Μπιζά (εικαστικός)

ΠΑΤΩΣΗ, ΜΑΡΠΗΣΣΑ, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2013(εικαστικό project)
Άντα Αναστασέα (εικαστικός)

Οικειοποιήσεις: Σύγχρονη Τέχνη και Παράδοση (εικαστικό project)
Νικόλαος Σταθόπουλος (εικαστικός)

Συνδέονται και με ποιους τρόπους οι διάφορες εκφάνσεις της αξίας (οικονομική, ηθική, αισθητική κτλ.) μεταξύ τους; Βιώνεται η παρούσα συγκυρία ως «κρίση αξιών» σε όλα τα επίπεδα; Πώς επαναπροσδιορίζεται σήμερα στην «αγορά» η αξία της ζωής και των πραγμάτων; Στο εργαστήριο ΑΞΙΑ προτείνεται μια συνεργασία δίμηνης διάρκειας εικαστικών καλλιτεχνών, κοινωνικών επιστημόνων και θεωρητικών διαφόρων κατευθύνσεων, οι οποίοι, με κεντρική αναφορά την ανθρωπολογική προοπτική της «ανταλλαγής», θα επιχειρήσουν να κατανοήσουν καλύτερα και να σχολιάσουν με διάφορους τρόπους την «αξία» όπως δημιουργείται και βιώνεται καθημερινά. Οι επισκέπτες της Μπιενάλε της Αθήνας 2013 καλούνται να συμμετέχουν στις εβδομαδιαίες συζητήσεις και συναντήσεις, όπως και στη δημιουργία καλλιτεχνικού έργου από την ομάδα που επιμελείται το εργαστήριο και από προσκεκλημένους καλλιτέχνες και θεωρητικούς. Το πρόγραμμα του εργαστηρίου αναρτάται στη διεύθυνση valueab4.wordpress.com.
Συντονισμός: Ελπίδα Ρίκου (κοινωνική ανθρωπολογία / εικαστικές τέχνες).

Σάββατο, 23/11, 17:00–20:00, Σοφοκλέους 8-10 (Machine room)

Cobra
OKK Aktionsgruppe

Auktions Komittee Wedding / Auction Committee Wedding

Η OKK Aktionsgruppe είναι μια κολεκτίβα με έδρα το Βερολίνο που εργάζεται στο όριο μεταξύ τέχνης και ακτιβισμού. Στην AGORA παρουσιάζει την περφόρμανς Auktions Komittee Wedding / Auction Committee Wedding, μια «δημοπρασία για έμμισθη εργασία». Το κοινό έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει σε μια ανταγωνιστική μειοδοσία, καθώς η AKW δημοπρατεί την ευκαιρία να διαβάσουν οι θεατές νεοφιλελεύθερη πολιτική και οικονομική θεωρία έναντι αμοιβής. Οι τιμές εκκίνησης βασίζονται στα ελάχιστα ημερομίσθια σε 20 (από τις 27) ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες έχουν εφαρμόσει ελάχιστα ημερομίσθια από 9 ευρώ την ώρα (Γαλλία) μέχρι 2,40 ευρώ (Δημοκρατία της Τσεχίας).

Η πλειοδοσία είναι ανοιχτή σε οποιονδήποτε επιθυμεί να συμμετάσχει, να κερδίσει χρήματα και να συμβάλει με την εργασία του/της. Η δημοπρασία διαθέτει προς πώληση αποσπάσματα από το έργο στοχαστών του νεοφιλελευθερισμού της Σχολής του Σικάγου, ενώ το συμβόλαιο περιλαμβάνει τον χρόνο που απαιτείται για να διαβάσει κάποιος αυτά τα αποσπάσματα στο κοινό. Η περφόρμανς συμπίπτει με τις ώρες λειτουργίας του πρώην Χρηματιστηρίου Αθηνών. Η συγκεκριμένη δημοπρασία, ως ένας καθρέφτης της αγοράς, συνοδεύεται από την εκστρατεία προώθησης ενός προϊόντος. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση από την ομάδα εργασίας της OKK.

Συμμετέχουν οι Lisa Glauer (Bauhaus Universität Weimar), Robert Huber (EGFK – Europäische Gesellschaft für Forschung und Kunst), Pablo Hermann (OKK-Berlin).

Σάββατο, 23/11, 18:00–19:30, Σοφοκλέους 8-10

Neil Cummings

Art Auction Transaction Tax (AATT)

Ο Neil Cummings είναι καθηγητής στο Chelsea College of Art and Design στο Λονδίνο, μέλος του Critical Practice, της συντακτικής επιτροπής του Documents of Contemporary Art και της εκστρατείας διαμαρτυρίας για τον Φόρο επί των Συναλλαγών Δημοπρασιών Τέχνης (AATT). Η εκστρατεία αυτή είναι εμπνευσμένη από τον Συνασπισμό Εργαζoμένων στην Τέχνη (AWC), που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1960, τoν ακτιβισμό του Liberate Tate στο Λονδίνο, τα Occupy Economics και τις ιδέες του Stephen Wright για τα δικαιώματα χρήσης. Όπως λέει, η εκστρατεία «στοχεύει στη μικροφορολόγηση της δευτερογενούς αγοράς σύγχρονης τέχνης και στη χρήση των εσόδων που θα προκύψουν για τη στήριξη των πρωτογενών χώρων τέχνης.

Στην AGORA, ο Cummings κάνει μια εισαγωγή στον AATT και ξεκινά την εκστρατεία κάνοντας παρουσιάζοντας την έρευνα.

Σάββατο, 23/11, 19:30–20:30, Σοφοκλέους 8-10

Cobra
Nightshift

μουσική

Τους Νightshift αποτελούν ο Θοδωρής Ζιούτος και ο as11. Δημιουργούν ζωντανά επί σκηνής μουσικά ηχοτοπία χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εικονικά ή μη όργανα. Η μουσική τους μπορεί να χαρακτηριστεί ηλεκτρονική, στηρίζεται στις τεχνοτροπίες των live electronics της concrete music και είναι επηρεασμένη από την αισθητική της ambient και του μινιμαλισμού. Οι Nightshift δημιουργήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2004, έχουν συμμετάσχει σε φεστιβάλ στην Ελλάδα (Electrograph, Synch, 2:13, Βαβέλ), έχουν πραγματοποιήσει ζωντανές εμφανίσεις (Μικρό Μουσικό Θέατρο, KnotArts) έχουν κυκλοφορήσει δύο δίσκους »1904ΕP» (Δεκέμβριος 2004 – phase records) και »Nightshift» (Ιανουάριος 2005 – antifrost) και έχουν επενδύσει ηχητικά πολιτιστικά δρώμενα.

Θοδωρής Ζιούτος: Ο αβάντ γκάρντ θρύλος της πόλης Θοδωρής Ζιούτος σπούδασε μουσική και προγραμματισμό H/Y. Από το 1996 διδάσκει Μουσική Τεχνολογία. Ασχολείται με την σύγχρονη σύνθεση (ηλεκτρονική – ηλεκτροακουστική – πειραματική) και τον αυτοσχεδιασμό χρησιμοποιώντας συνθεσάιζερ, υπολογιστές αλλά και φυσικά όργανα. Έχει δημιουργήσει ή συμμετάσχει σε διάφορα μουσικά σχήματα (Archery Target, Madder, Epsilon 11, Postblue, Lost Bodies). Έχει συμπράξει σε συναυλίες και ηχογραφήσεις ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με έλληνες και ξένους μουσικούς (David Grubbs, Νίκος Βελιώτης, Jerome Noetinger, Christoph Irmer, Martin Kuchen, Αντώνης Λιβιεράτος, Αλέκος Χρηστίδης, Δημήτρης Καμαρωτός, Σωτήρης Δεμπόνος, Βασίλης Παπαβασιλείου, Blaine Reininger, Κωστής Δρυγιανάκης, Bohman Brothers, Απόστολος Σουγκλάκος κ.ά.). Έχει επιμεληθεί μουσικά θεατρικές παραστάσεις του ΔηΠεΘε Βόλου και έχει συνθέσει μουσική για 20 θεατρικά έργα.

as11: Ο κονσεπτουαλιστής as11 ασελγεί στα ηχητικά μέσα από το 2000. Η δισκογραφία του περιλαμβάνει 6 έργα, τα «00:00″ (CD) (2000), 5,000NWR (3″ CD) (2001) «New CD out Now!» (3″ CD) (2002), «Monotheism» (CD) (2006) (Antifrost), «Pneumatik» (CDR) (2007) (Echomusic) και «Altare» (CDR) (2009) (Absurd), ενώ πλέον δημοσιεύει τους ήχους τους στο soundcloud Στο φεστιβάλ ELECTROGRAPH 02 συμμετείχε με την εγκατάσταση «Monotheism» και στην έκθεση suburbia που οργάνωσε ο a-station το 2002 με το έργο «18′». Ο as11 έχει εμφανιστεί ζωντανα στα φεστιβάλ ELECTROGRAPH 01, 03, ELECTROGRAPH JAPAN 04, διαδικτυακά με την Great International Audio Streming Orchestra to 2005 και στο 2nd SHOWCASE OF EXPERIMENTAL SOUND του [un]common sounds στο Arteleku του Σαν Σεμπαστιάν της Ισπανίας το Νοέμβριο του 2006.

Σάββατο, 23/11, 21:00–22:00, 8–10 Σοφοκλέους 8-10

Cobra
Gene Ray

Creative Alternatives to the state of bunkruptcy

Πάνελ ομιλητών με θέμα τρεις συγκεκριμένες “δημιουργικές εναλλακτικές προτάσεις για έξοδο από τη χρεοκοπία”, όπου επισημαίνονται διαδικασίες υποκειμενικοποίησης και “καίριες στάσεις”. Μια συζήτηση προτάσεων σχετικά με το commoning (ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα κοινά), την περμακουλτούρα (μόνιμη καλλιέργεια) και την ιστορία “από τα κάτω”.

Το commoning έχει μακρόχρονη ιστορία στη ριζοσπαστική θεωρία και πρόκειται για έννοια που εξελίχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες από τους Midnight Notes, Retort, George Caffetziz, Silvia Federici, Peter Linnebaugh κ.α. Ποικίλες εφαρμογές αυτής της έννοιας προσφέρουν μια εναλλακτική βάση για τοπικοποιημένη αυτονομία μέσα σε παγκοσμιοποιημένα δίκτυα ανταλλαγής.
Ως βιώσιμο μοντέλο καλλιέργειας τροφής (“δάση κατάλληλα προς βρώση”), η περμακουλτούρα προσφέρει μια εναλλακτική μορφή παραγωγής. Επιπλέον, ως σύνολο μεθόδων, αξιών και προσανατολισμών, υποδεικνύει κατάλληλες συνθήκες και δυνατότητες για “καλλιέργειες βιωσιμότητας”.

Η ιστορία όπως γνωρίζουμε, γράφεται από τους νικητές. Οι νεοφιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές ενισχύονται με περιγραφές του τύπου “το τέλος της ιστορίας” και με την κατακλείδα “δεν υπάρχει εναλλακτική λύση”. Πώς μπορούν διάφορες μορφές καλλιτεχνικής πρακτικής και παραγωγής να συγκεράσουν παρελθόν και παρόν στον επαναδραστηριοποιημένο χρόνο του Τώρα;
Διοργανωτής του πάνελ: Gene Ray

Κυριακή, 24/11, 16:00–17:30, Σοφοκλέους 8-10

kyklos
AGORA – KYKLOS

Αφηγήσεις / Διαδίκτυο
Ομιλίες

Ο Κύκλος αποτελείται από μια σειρά από χαλαρά δομημένες και πλουραλιστικές προσεγγίσεις πάνω σε κρίσιμες προβληματικές που θα λαμβάνουν χώρα στην AGORA κάθε Κυριακή απόγευμα. Προσκεκλημένες στον Κύκλο, ομάδες και πρωτοβουλίες που ψηλαφίζουν ενεργά τα συγκεκριμένα ζητήματα και που θα έχουν χρόνο 10-15 λεπτών για να μοιραστούν τις πρακτικές τους απαντήσεις στο ερώτημα Και τώρα τι;

Την Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, και μετά την αναβολή της προηγούμενης συνάντησης του Κύκλου, θα πραγματοποιηθούν σε συνέχεια οι θεματικές Αφηγήσεις και Διαδίκτυο.

Κυριακή , 24/11, 18:00–20:00, Σοφοκλέους 8-10