Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Ευθύμης Θέου: Τη δουλειά των Vasistas χαρακτηρίζει μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα

Ευθύμης Θέου: Τη δουλειά των Vasistas χαρακτηρίζει μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα

Η διακεκριμένη θεατρική ομάδα Vasistas (φεγγίτης, στα γαλλικά) παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου «Απολογίες 4&5», στις 20 και 21 Ιουνίου.

 

Από την Ερριέττα Μπελέκου

 

"Πρόκειται για ένα προσωπικό έργο, το οποίο βασίστηκε σε μαρτυρίες κάποιων από τα μέλη της ομάδας σε σχέση με τη μνήμη και δεδομένα του παρελθόντος που καθόρισαν την πορεία του καθενός. Θέμα του είναι η προκαθορισμένη πορεία μας σε άμεση και απόλυτη σχέση με το περιβάλλον στο οποίο βρεθήκαμε και μεγαλώσαμε", μας λέει η Αργυρώ Χιώτη, σκηνοθέτις και ιδρυτικό μέλος των Vasistas.

 

Στην Πειραιώς 260 θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε ένα βιογραφικό σκηνικό ποίημα που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. "Σε μια σκηνική συνθήκη που μοιάζει με μια εξέταση ή δίκη, δύο άνθρωποι κρίνονται για το αν είναι ικανοί να ενταχθούν στο χορό που επι σκηνής τραγουδά καθ’ όλη τη διάρκεια το ίδιο πολυφωνικό τραγούδι ξανά και ξανά. Ο ένας δεν καταφέρνει να μπει, ο άλλος το καταφέρνει αλλά καλείται πριν να αλλάξει κάτι πολύ πυρηνικό ιδιαίτερο δικό του. Το έργο αυτό μοιάζει με μία προσωπική στιγμή αυτοπροσδιορισμού και έχει έντονα στοιχεία μας ιδιότυπης τελετής", αναφέρει χαρακτηριστικά η σκηνοθέτις.

 

Η ομάδα των Vasistas, με κέντρα την Αθήνα και την Μασσαλία, κινείται ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση. Ποιά είναι όμως η στάση του Ελληνικού κράτους απέναντι σε ομάδες και καλλιτέχνες  που επιχειρούν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους εκτός συνόρων, εν συγκρίσει με ομότεχνους άλλων ευρωπαϊκών χωρών; 

 

"Το Ελληνικό σύστημα είναι εχθρικό απέναντι στη σύγχρονη δημιουργία. Δεν την γνωρίζει, δεν την αναγνωρίζει και  δεν την στηρίζει. Απουσιάζει η χάραξη αυτού που ονομάζουμε πολιτιστική πολιτική. Για να δημιουργηθεί κάτι τέτοιο φυσικά χρειάζεται κατάλληλους ανθρώπους, γνώστες του χώρου και της λειτουργίας του, με όραμα και θέληση", υποστηρίζει η Αργυρώ Χιώτη. "Σε ένα τέτοιο σύστημα μόνη μας διέξοδος είναι η σχέση με το εξωτερικό. Πουθενά δεν είναι εύκολα τα πράγματα, για κανέναν καλλιτέχνη. Όμως τουλάχιστον τα πράγματα κινούνται λίγο περισσότερο από εδώ. Η σχέση μας με το εξωτερικό μας επιτρέπει καταρχάς να επιβιώνουμε σαν ομάδα και να μπορούμε να συνεχίζουμε με τον τρόπο που επιλέγουμε και είναι ορθός για μας".

 

Λίγο πριν παρακολουθήσουμε την παράσταση των Vasistas, ας δούμε τι μας είπε ο ηθοποιός Ευθύμης Θέου, ο πιο παλιός και σταθερός συνεργάτης της ομάδας, για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν, την καλλιτεχνική τους «συνύπαρξη» με τον Ευθύμη Φιλίππου και τα μελλοντικά τους σχέδια...

 

Υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές σύμφωνα με τις οποίες δουλεύετε; Μπορείτε να αναγνωρίσετε μερικά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην σκηνική σας «γλώσσα»;

 

Νομίζω αυτό που χαρακτηρίζει τη δουλειά μας είναι μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα στα εκφραστικά μέσα. Όλες οι σκηνικές επιλογές γίνονται με βασικό κριτήριο την άμεση και καθαρή επικοινωνία των προσώπων πάνω στην σκηνή και των προσώπων αυτών με το κοινό. Στην πραγματικότητα δεν δημιουργούμε ρόλους με τη συμβατική έννοια ή αναπαραστάσεις αλλά συνθήκες επικοινωνίας. Προσπαθούμε να σχεδιάζουμε για τους θεατές εμπειρίες που μέσα από την έντονη παρουσία της μουσικής και την έκφρασή της στο λόγο και την κίνηση των σωμάτων στοχεύουν κυρίως στις αισθήσεις και λιγότερο στη σκέψη.   

 

 

Ο Ευθύμης Φιλίππου μετά τα «Αίματα» -που έχουν μία εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία μέχρι τώρα- γράφει ένα ακόμη θεατρικό έργο αποκλειστικά για τους  Vasistas. Περιγράψτε μας τη συνεργασία, την καλλιτεχνική  «συνύπαρξη» μαζί του;

 

Με τον Ευθύμη μας συνδέει ένας κοινός τρόπος να βλέπουμε τα πράγματα και πια μια ουσιαστική φιλία. Στην ομάδα πάντα δουλεύαμε με τον λόγο, κυρίως με κείμενα που προέκυπταν μέσα από τις πρόβες, άλλα κάποια στιγμή αισθανθήκαμε την ανάγκη να συνεργαστούμε με έναν άνθρωπο που να σκύβει με αγάπη πάνω από τις λέξεις και να εμβαθύνει προσωπικά μέσα από αυτές. Έτσι δουλέψαμε για πρώτη φορά μαζί για τα Αίματα και συναντήσαμε έναν λόγο επί σκηνής που λειτουργεί με αμεσότητα και μουσικούς όρους όπως και ο δικός μας σκηνικός κώδικας. Στις Απολογίες 4&5 πήγαμε αυτή τη συνεργασία ένα βήμα παραπέρα με ένα έργο που βγήκε μέσα από κάποιες συνεντεύξεις που έκανε ο Ευθύμης από μέλη της ομάδας αλλά και μέσα από την πιο σταθερή παρουσία του στη διαδικασία δημιουργίας της παράστασης.

 

Τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν ήδη και για τις τρεις παραστάσεις του έργου! Πώς εισπράττετε την μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου, ειδικά σε αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε; 

 

Είναι περίεργο δεν είναι; Σε κάνει να σκέφτεσαι τι είναι τελικά το απαραίτητο για τον άνθρωπο και τι όχι. Ίσως είναι το απλό ότι σε μία περίοδο στενότητας με κάθε έννοια χρειαζόμαστε μία διέξοδο. Αλλά νομίζω ότι η τέχνη παίζει πολύ πιο σημαντικό - σχεδόν βιολογικό - ρόλο στη ζωή του ανθρώπου από ότι πιστεύουμε. Σκεφτείτε τη διαρκή παρουσία της μουσικής στη ζωή μας και τη δραστικότητά της. Ίσως η ανταπόκριση στο δικό μας έργο να έχει ακριβώς να κάνει με το μπόλιασμα που κάνουμε με τη μουσική και την πρόταση για ένα θέατρο που απευθύνεται και λειτουργεί μέσα από τις αισθήσεις.

 

 

Κλείνοντας, υπάρχουν βλέψεις να συνεχίσει η παράσταση «Απολογίες 4&5» το «ταξίδι» της την χειμερινή θεατρική σεζόν; Έχετε κάποια άλλα καλλιτεχνικά σχέδια που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;

 

Η δουλειά για τις Απολογίες 4&5 κράτησε κοντά ένα χρόνο επομένως το καλοκαίρι θα είναι μία περίοδος ανάπαυλας - με ένα διάλειμμα για ένα εργαστήριο στον Κινητήρα τον Ιούλιο πάνω στις βασικές αρχές και τα εργαλεία με τα οποία δουλέψαμε το έργο αυτό. Από το Σεπτέμβριο συνεχίζουμε την περιοδεία με το Domino, τα Aίματα και τις Απολογίες 4&5 με πρώτες στάσεις την Πολωνία, την Πορτογαλία και τη Γαλλία, που αποτελεί για μας δεύτερη βάση. 

 

vas.eu.com

facebook.com/vasistastheatregroup

 

Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου

___________________________________

~ Το έργο «Απολογίες 4&5» παρουσιάζεται στις 20 και 21 Ιουνίου 2016, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016Περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ

Σχετικές ειδήσεις
Αμαλία Καβάλη: Η προσδοκία της συνάντησης και η ανάγκη της ολοκλήρωσης
03.10.2016 16:35
Η Ιώ Βουλγαράκη, μετά την «Μισαλλοδοξία», καταπιάνεται με το αριστουργηματικό έργο της Βιρτζίνια Γουλφ «Ορλάντο», το οποίο παρουσιάζεται από 30 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Skrow σε δική της διασκευή και σκηνοθεσία, με την Αμαλία Καβάλη στον ομώνυμο ρόλο. Η ταλαντούχα και πολλά υποσχόμενη ηθοποιός, που ζωντανεύει επί σκηνής την συναρπαστική διαδρομή αυτού του παράξενου πλάσματος, του Ορλάντο, μας μίλησε για το έργο, τον σχεδόν υπεράνθρωπο χαρακτήρα που ενσαρκώνει, την προσδοκία της συνάντησης και την ανάγκη της ολοκλήρωσης…
Γεωργία Μαυραγάνη: Δουλειά μου είναι να αναδείξω την τέχνη που μαρτυρεί η ίδια η ζωή
26.09.2016 17:26
Η επιτυχημένη παραγωγή του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου «Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά», μετά από μια σειρά παρουσιάσεων με μεγάλη αποδοχή σε Αγρίνιο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επανέρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ. Με αυτή την αφορμή, η Γεωργία Μαυραγάνη μας μίλησε «από πρώτο χέρι» για τους βασικούς θεματικούς άξονες της παράστασης που «χτίστηκε» με υλικά πραγματικές μνήμες και πολύτιμες εμπειρίες, για τις παιδικές αναμνήσεις της από την πατρογονική γη που «μυρίζουν» καπνό, καθώς και για τις πρώτες αντιδράσεις του κοινού του Αγρινίου, τις οποίες δεν θα ξεχάσει ποτέ.
Αφροδίτη Ματκάρη: Το θέμα της παράστασης
10.06.2016 15:58
Η Θεατρική Ομάδα Σκευή παρουσιάζει την παράσταση "Είδομεν(η) Ξενίου γη", την Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ νέων θεατρικών ομάδων Off off Athens, που επιστρέφει για όγδοη χρονιά φέτος στο Επι Κολωνώ.
Αγλαΐα Παππά: Κάθε παράσταση οφείλει να προκαλεί ένα μικρό ταρακούνημα
20.05.2016 16:14
Όταν μιλάς για την Αγλαΐα Παππά δεν χρειάζονται καθόλου συστάσεις, όσον αφορά την θεατρική διαδρομή, την ερμηνευτική δεινότητα και το σπάνιο ήθος της. Με αφορμή την ιδιαίτερη παράσταση «Μαρμαρωμένες Τρωάδες» της Λουΐζας Κωστούλα, που βασίζεται στις «Τρωάδες» του Ευριπίδη σε μετάφραση του Μιχάλη Κακογιάννη, είχα την χαρά και την τιμή να ακούσω από την άλλη άκρη του ακουστικού μου την καθαρή, θερμή και βαθιά φωνή της Αγλαΐας Παππά, να μιλάει για οικουμενικά ζητήματα, ωραίες ¨συναντήσεις¨, μεγάλα έργα, σπουδαίους συγγραφείς και πολλά άλλα...
Νίκος Χατζόπουλος: Αγάπη με στόχο την κοινή συνύπαρξη
27.01.2016 10:10
Ορμώμενη από τη Μισαλλοδοξία (Intolerance), τη μνημειώδη, σπονδυλωτή, βωβή ταινία του D.W. Griffith, η σκηνοθέτις Ιώ Βουλγαράκη συνθέτει, με σημερινούς θεατρικούς όρους, ένα βωβό μουσικοθεατρικό έπος, πολιτικο- κοινωνικής και υπαρξιακής αυτογνωσίας, το οποίο παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Με αφορμή την παράσταση στη Στέγη, ο Νίκος Χατζόπουλος, χαμηλών τόνων καλλιτέχνης που μιλάει όμως «ηχηρά» μέσα από την δουλειά του, μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση, την ανθρώπινη μισαλλοδοξία που «δυναμιτίζει τη συνύπαρξη» και το αντίθετό της που θα μπορούσε να είναι η αγάπη.