Το Σάββατο 25 Ιουνίου 2016, ολοκληρώνεται ο κύκλος παραστάσεων σύγχρονου χορού «είναι καιρός – δεύτερη περίοδος» στο Μικροσκοπικό Θέατρο. Η δωδέκατη και τελευταία παράσταση του εφετινού κύκλου, έχει τίτλο Πρελούδιο και είναι ένα νέο χορευτικό σόλο της Αναστασίας Λύρα, βασισμένο σε μουσική για πιάνο του Κλωντ Ντεμπυσσύ. Πρόκειται για το δεύτερο βιβλίο των Πρελούδιων του Γάλλου συνθέτη, δώδεκα αισθαντικά και πνευματώδη, χρωματικά στο άκουσμα τους, σχετικά σύντομα μουσικά κομμάτια, των οποίων οι τίτλοι είναι χαρακτηριστικοί του κλίματος και της θεματολογίας της μουσικής: Ομίχλες, Νεκρά φύλλα, Η πύλη του Οίνου, «Οι νεράιδες είναι θεσπέσιες χορεύτριες», Ρείκια, Στρατηγός Λαβίν, Η αυλή των συναντήσεων του φεγγαρόφωτος, Οντίν, Αφιέρωμα στον Σ. Πίκγουικ, Νεκρικό πιθάρι, Οι εναλλασσόμενες τρίτες, Πυροτεχνήματα.

Η αισθησιακή παρουσία της φύσης αποτελεί θεματικό επίκεντρο του μουσικού έργου, ενώ παράλληλα λειτουργεί μεταφορικά για την εκφραστική αποτύπωση της υλικής- σωματικής διάστασης της κίνησης των διαθέσεων και των συγκινήσεων της ανθρώπινης ψυχής. Η εναλλαγή των εικόνων της φύσης αποτυπώνει τις εναλλαγές στο «μικροκλίμα» της ψυχής.

Ο χορός, νευματικός και αυτοσχεδιαστικός, «ενσωματώνει» τη μουσική, παίρνοντας και δίνοντας σχήμα στις μεταμορφώσεις της σχέσης του με τον ήχο. Εκφράζει κάθε φορά τη «μετεωρολογία» της τριγωνικής σχέσης ανάμεσα στη χορεύτρια, το κοινό και τη μουσική. Είναι χορός αφιερωμένος ολοκληρωτικά στη μαγική λειτουργία της στιγμής.

Μουσική: Claude Debussy, Πρελούδια, Βιβλίο 2, ερμηνεία Sviatoslav Richter | Χορός: Αναστασία Λύρα

Το χορευτικό σόλο «προλογίζει» μια χορευτική εγκατάσταση με τον τίτλο GraviDanza II. Είναι ένα κινούμενο γλυπτό σε συνεχή μεταμόρφωση. Ο τίτλος του έργου υποδηλώνει το στοιχείο της γονιμότητας των μορφών του. Gravidanza είναι η ιταλική λέξη για την εγκυμοσύνη που εμπεριέχει συμπτωματικά τη λέξη για το χορό.

Μουσική: Olivier Messiaen

Η χορογραφία, τα κοστούμια και οι φωτισμοί είναι της Αναστασίας Λύρα. Η διάρκεια της παράστασης είναι 50 λεπτά, η είσοδος είναι ελεύθερη αλλά η κράτηση θέσης είναι απαραίτητη λόγω του περιορισμένου χώρου.

Αναστασία Λύρα

Χορογράφος και χορεύτρια. Ο αυτοσχεδιασμός, η κλασική μουσική και ο ανοιχτός δημόσιος χώρος της πόλης είναι τα βασικά ενδιαφέροντά της. Έχει ασχοληθεί με τη σόλο παράσταση όσο και με τις πολυάνθρωπες χορευτικές ομάδες και δράσεις και ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αργή κίνηση. Μαθήτευσε στην Κρατική Σχολή Χορού και σπούδασε χορογραφία με τον Robert Ellis Dunn στην Νέα Υόρκη. Χορογραφεί από το 1984. Συνεργάστηκε με τους Steve Paxton, Sara Rudner, Slava Ganelin, Δόμνα Σαμίου, Άρτεμις Αλκαλάη, Ελένη Μανωλοπούλου, Peter Kowald, Cecil Taylor, Ψαραντώνη, Ηλία Παπαδόπουλο, Ελευθερία Ντεκώ και με μεγάλο αριθμό ελλήνων καλλιτεχνών του χορού. Δημιούργησε και διεύθυνε τη Σχεδία Ομάδα Χορού από το 1996 έως το 2004. Το 2008 εγκαινίασε το Μικροσκοπικό Θέατρο.

Το Μικροσκοπικό Θέατρο

Το Μικροσκοπικό Θέατρο είναι ένας χώρος για τις Τέχνες που σχεδίασε και επιμελήθηκε η Αναστασία Λύρα, στα αρχαία θεμέλια ενός Πλακιώτικου σπιτιού του 19ου αιώνα, σε συνεργασία με τους αρχιτέκτονες Νανά Κουκιάδη και Ανδρέα Δεληβοριά. Περιλαμβάνει δύο σκηνές, στο πρώτο και το δεύτερο επίπεδο του θεάτρου, στα θεμέλια του οποίου συνυπάρχουν τμήματα της Ρωμαϊκής Αγοράς και κτισμάτων του 1ου αιώνα π.Χ. Εγκαινιάστηκε το 2008 στο Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση Tu Αmor Revolucionario και σχεδιάστηκε ώστε μέσα στο πλαίσιό του να διερευνηθούν ο Χώρος και ο Χρόνος και το Σώμα, ως θεμελιώδη συστατικά του Χορού. Το ίδιο το θέατρο εισάγει αυτομάτως το θεατή στο ζήτημα του Χρόνου, καθώς μέσα από τα ιστορικά ευρήματα που το απαρτίζουν, αναδύεται ο διάλογος ανάμεσα στις διαφορετικές χρονολογικές περιόδους της Αθήνας. Η μικρή διάσταση του θεάτρου φέρνει το κοινό σε άμεση επαφή με το ανθρώπινο σώμα, παρέχοντας στο θεατή μια οπτική «κάτοψης» του έργου, τοποθετώντας τις κινήσεις των χορευτών «κάτω από το μικροσκόπιο». Βρίσκεται ανάμεσα στους αρχαιολογικούς χώρους της Ρωμαϊκής Αγοράς και της Βιβλιοθήκης του Αδριανού και η απόστασή του από τη στάση του μετρό στο Μοναστηράκι είναι 150 μέτρα. Η χωρητικότητά του εξαρτάται από τη διάταξη των καθισμάτων που επιλέγεται κάθε φορά και σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει τα 60 άτομα.

Φωτογραφία: Χριστίνα Σαρλάμη, Πρελούδιο, με την Αναστασία Λύρα