Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.

Το έργο «Νόστος Ι» του Χρήστου Σαμαρά είναι η δική του εκδοχή σ΄ένα «από τα εξόχως ιδιαίτερα -θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε κι από τα πλέον κυρίαρχα αναγνωρίσιμα- «συλλογικά συναισθήματα», που λες και στοιχειώνοντάς τον, καθόρισαν την αέναη εσωτερική πορεία του ελληνικού λαού…». Ο ίδιος σε σχετικό του σημείωμα επικαλείται το Νόστο του Οδυσσέα, έτσι όπως τον περιγράφει ο Όμηρος αλλά και το Νόστο όπως τον αποδίδει ο Γιώργος Σεφέρης μέσα σε λίγες μόνο λέξεις στο «Μυθιστόρημα» («Νοτιάς»): «…Μεγάλα τραπέζια / για να γράφουμε τα γράμματα που σου γράφουμε / τόσους μήνες και τους ρίχνουμε / μέσα στον αποχωρισμό για να γεμίσει».

Ο Τσαϊκόφσκυ έγραψε το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο το 1874, έχοντας κατά νου να το αφιερώσει στο φίλο του, περίφημο πιανίστα, αλλά και συνθέτη και ιδρυτή του Ωδείου της Μόσχας, Νικολάι Ρουμπινστάιν. Ο τελευταίος παρόλα αυτά αποδοκίμασε το έργο με ιδιαιτέρως αρνητικούς χαρακτηρισμούς, εν αντιθέσει προς τον μεγάλο πιανίστα και αρχιμουσικό Χανς φον Μπύλοφ, στον οποίο απευθύνθηκε ο Τσαϊκόφσκυ αμέσως μετά. Ο Μπύλοφ που διέκρινε στο Κοντσέρτο «πρωτοτυπία, δύναμη, μεγαλείο και ωριμότητα», ήταν κι ο πρώτος που το ερμήνευσε τον Οκτώβριο του 1875 στη Βοστόνη, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μπέντζαμιν Τζόνσον Λανγκ.

Παρότι ο Σοστακόβιτς συνέθεσε την Πρώτη του Συμφωνία, σε νεαρότατη ηλικία (μεταξύ του φθινοπώρου του 1924 και του Ιουλίου του 1925), εν όψει της αποφοίτησής του από το Ωδείο της Αγ. Πετρούπολης (τότε Λένινγκραντ), το έργο φέρει την αδιαμφισβήτητη σφραγίδα του δημιουργού του και το δικό του εκλεπτυσμένο μουσικό αισθητήριο, μέσα από το οποίο φιλτράρονται οι επιρροές του, από το χιούμορ του Χίντεμιτ, τον αιχμηρό μοντερνισμό του Προκόφιεφ, το λυρισμό του Τσαϊκόφσκυ, την αισθαντική εσωστρέφεια του Μάλερ και τα «μηχανιστικά» περάσματα του Στραβίνσκυ… Η πρεμιέρα της Συμφωνίας δόθηκε με μεγάλη επιτυχία το Μάιο του 1926 στο Λένινγκραντ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Νικολάι Μάλκο. Ένα χρόνο αργότερα εκτελέστηκε στο Βερολίνο από τον Μπρούνο Βάλτερ και το 1928 στις Η.Π.Α. από τον Λέοπολντ Στοκόφσκι, κάνοντας το όνομα του νεαρού Σοβιετικού συνθέτη γνωστό, διεθνώς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ (γεν. 1956)
Νόστος Ι (2015) για ορχήστρα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906–1975)
Συμφωνία αρ.1 σε φα ελάσσονα, έργο 10

Σολίστ: Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Ekhart Wycik

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Η Έκτη Συμφωνία του Μάλερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
15.02.2017 13:48
Το μεγαλόπνοο σχέδιο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή για την εκτέλεση όλων των Συμφωνιών του Γκούσταβ Μάλερ ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται φέτος με την Έκτη Συμφωνία: Σ΄αυτή την ακαταμάχητη μουσική περιήγηση στις μύχιες πτυχές της ανθρώπινης Ψυχής είναι αφιερωμένη η συναυλία που θα δώσει η Ορχήστρα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.02.2017 13:42
Η συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τον τίτλο «Μυθιστόρημα» και τη μουσική διεύθυνση του έγκριτου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού κρύβει μία μεγάλη έκπληξη για το φιλόμουσο κοινό: την παγκόσμια πρεμιέρα της Συμφωνικής Σουίτας από την όπερα «Η Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VI από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
01.04.2016 16:40
Ο φημισμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 8 Απριλίου (20.30, Μέγαρο Μουσικής), για να βάλει την έγκυρη μουσική του υπογραφή στην ερμηνεία της μυσταγωγικής «Κρύπτης» του Μωρίς Οχανά, καθώς και στην περίφημη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Ένας αιώνας από τη γέννηση του Ανρί Ντυτιγιέ: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
11.03.2016 11:57
Η σπουδαία Γαλλίδα βιολοντσελίστα Εμμανυέλ Μπερτράν επανεμφανίζεται με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 18 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ερμηνεύοντας, υπό τη μπαγκέτα του αρχιμουσικού και διευθυντή της Κ.Ο.Θ. Γιώργου Βράνου, το Κοντσέρτο «Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά» του συμπατριώτη της Ανρί Ντυτιγιέ (1916-2013).