Παρασκευή, 2 Δεκεμβρίου 2016

Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.

Το έργο «Νόστος Ι» του Χρήστου Σαμαρά είναι η δική του εκδοχή σ΄ένα «από τα εξόχως ιδιαίτερα -θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε κι από τα πλέον κυρίαρχα αναγνωρίσιμα- «συλλογικά συναισθήματα», που λες και στοιχειώνοντάς τον, καθόρισαν την αέναη εσωτερική πορεία του ελληνικού λαού…». Ο ίδιος σε σχετικό του σημείωμα επικαλείται το Νόστο του Οδυσσέα, έτσι όπως τον περιγράφει ο Όμηρος αλλά και το Νόστο όπως τον αποδίδει ο Γιώργος Σεφέρης μέσα σε λίγες μόνο λέξεις στο «Μυθιστόρημα» («Νοτιάς»): «…Μεγάλα τραπέζια / για να γράφουμε τα γράμματα που σου γράφουμε / τόσους μήνες και τους ρίχνουμε / μέσα στον αποχωρισμό για να γεμίσει».

Ο Τσαϊκόφσκυ έγραψε το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο το 1874, έχοντας κατά νου να το αφιερώσει στο φίλο του, περίφημο πιανίστα, αλλά και συνθέτη και ιδρυτή του Ωδείου της Μόσχας, Νικολάι Ρουμπινστάιν. Ο τελευταίος παρόλα αυτά αποδοκίμασε το έργο με ιδιαιτέρως αρνητικούς χαρακτηρισμούς, εν αντιθέσει προς τον μεγάλο πιανίστα και αρχιμουσικό Χανς φον Μπύλοφ, στον οποίο απευθύνθηκε ο Τσαϊκόφσκυ αμέσως μετά. Ο Μπύλοφ που διέκρινε στο Κοντσέρτο «πρωτοτυπία, δύναμη, μεγαλείο και ωριμότητα», ήταν κι ο πρώτος που το ερμήνευσε τον Οκτώβριο του 1875 στη Βοστόνη, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μπέντζαμιν Τζόνσον Λανγκ.

Παρότι ο Σοστακόβιτς συνέθεσε την Πρώτη του Συμφωνία, σε νεαρότατη ηλικία (μεταξύ του φθινοπώρου του 1924 και του Ιουλίου του 1925), εν όψει της αποφοίτησής του από το Ωδείο της Αγ. Πετρούπολης (τότε Λένινγκραντ), το έργο φέρει την αδιαμφισβήτητη σφραγίδα του δημιουργού του και το δικό του εκλεπτυσμένο μουσικό αισθητήριο, μέσα από το οποίο φιλτράρονται οι επιρροές του, από το χιούμορ του Χίντεμιτ, τον αιχμηρό μοντερνισμό του Προκόφιεφ, το λυρισμό του Τσαϊκόφσκυ, την αισθαντική εσωστρέφεια του Μάλερ και τα «μηχανιστικά» περάσματα του Στραβίνσκυ… Η πρεμιέρα της Συμφωνίας δόθηκε με μεγάλη επιτυχία το Μάιο του 1926 στο Λένινγκραντ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Νικολάι Μάλκο. Ένα χρόνο αργότερα εκτελέστηκε στο Βερολίνο από τον Μπρούνο Βάλτερ και το 1928 στις Η.Π.Α. από τον Λέοπολντ Στοκόφσκι, κάνοντας το όνομα του νεαρού Σοβιετικού συνθέτη γνωστό, διεθνώς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ (γεν. 1956)
Νόστος Ι (2015) για ορχήστρα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906–1975)
Συμφωνία αρ.1 σε φα ελάσσονα, έργο 10

Σολίστ: Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Ekhart Wycik

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VI από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
01.04.2016 16:40
Ο φημισμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 8 Απριλίου (20.30, Μέγαρο Μουσικής), για να βάλει την έγκυρη μουσική του υπογραφή στην ερμηνεία της μυσταγωγικής «Κρύπτης» του Μωρίς Οχανά, καθώς και στην περίφημη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Εμείς κι ο κόσμος V: η 5η συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
26.01.2016 15:45
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υποδέχεται με χαρά τον 20χρονο φλαουτίστα Στάθη Καραπάνο, νικητή του 2ου Διαγωνισμού Φλάουτου «Urs Rüttimann» (Απρίλιος 2015, Ωδείο Αθηνών), στην πέμπτη συναυλία του φετινού θεματικού της κύκλου «Εμείς κι ο κόσμος», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί Ι: Η Ενάτη του Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
03.12.2015 15:37
Tη μεγαλειώδη Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν παρουσιάζει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη συναυλία που θα δώσει υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.