Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

To σχολείο, αυτή η εμπειρία του Άλλου: Διάλεξη του Philippe Lacadée στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

To σχολείο, αυτή η εμπειρία του Άλλου: Διάλεξη του Philippe Lacadée στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Την Παρασκευή 20 Μαΐου 2016 στις 19.00 το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδoς θα φιλοξενήσει στο Auditorium Theo Angelopoulos τον Γάλλο ψυχίατρο και ψυχαναλυτή Φιλίπ Λακαντέ [Philippe Lacadée], ο οποίος θα μιλήσει για το θέμα: «To σχολείο, αυτή η εμπειρία του Άλλου». Σύμφωνα με τον Φ. Λακαντέ, το σχολείο δεν είναι οργανωμένο για να ικανοποιεί τις ενορμήσεις του παιδιού, γεγονός που προκαλεί συχνά εντάσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, αλλά και επιθετικότητα, ύβρεις, σκασιαρχείο, αποκλεισμό, απόσυρση.

 

Ποια εργαλεία προσφέρονται στον εκπαιδευτικό για να κινητοποιήσει την επιθυμία για γνώση και το άνοιγμα στη διαφορετικότητα; Τι κρύβει η βία στο σχολείο; Γιατί το παιδί δεν αγαπάει το σχολείο; Πώς να διαχειριστούμε τους λεγόμενους «δύσκολους» μαθητές; Πώς να προσφέρουμε κίνητρα τους μαθητές; Με ποιον τρόπο η ψυχανάλυση μπορεί να βοηθήσει στο πλαίσιο του σχολείου;

 

Θα προβληθούν αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ Quelle classe, ma classe ! του Philippe Troyon που γυρίστηκε στο Γυμνάσιο Pierre Sémard στο Bobigny της Γαλλίας. Το ντοκιμαντέρ περιγράφει ένα σχολείο, στο οποίο η μαθησιακή διαδικασία τοποθετείται στο επίκεντρο της γλώσσας, του πολιτισμού, του ταξιδιού και του σώματος. Ταυτόχρονη μετάφραση. Θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης.

 

Την Πέμπτη 19 Μαΐου 2016 στις 19.00 διοργανώνεται ένα εργαστήριο στα γαλλικά υπό την επιμέλεια του Φ. Λακαντέ σχετικά με τη μελέτη περιπτώσεων μαθητών με δυσκολίες το οποίο απευθύνεται στους γονείς και στους επαγγελματίες της εκπαίδευσης και της υγείας.

O Philippe Lacadée

…είναι μέλος της Σχολής του Φροϋδικού Αιτίου (ECF, Γαλλία), της Παγκόσμιας Εταιρείας Ψυχανάλυσης (AMP) και της Νέας Λακανικής Σχολής (NLS). Ασκεί στο Μπορντώ και εργάζεται εδώ και 35 χρόνια ως ψυχίατρος στο Νοσοκομείο ημέρας για εφήβους «la Demi-Lune» στο Villenave d’Ornon. Διδάσκει στο Παράρτημα Κλινικών Σπουδών του Μπορντώ και της Γενεύης και είναι αντιπρόεδρος του CIEN (Διεπιστημονικό Κέντρο για Παιδιά) της Γαλλίας και της Βραζιλίας. Επί έξι χρόνια ήταν επικεφαλής του εργαστηρίου «Συμβούλιο καθηγητών» στο Γυμνάσιο Pierre Sémard σε προάστιο του Παρισιού. Συμμετέχει σε ερευνητικά εργαστήρια με θέμα το σχολείο και τη διεπιστημονικότητα αλλά και σε συζητήσεις με μαθητές και καθηγητές. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα και βιβλία για την εφηβεία, τον ρόλο του σχολείου, τον αυτισμό ή την πρακτική σε ιδρύματα κ.ά.

 

Τα ενδιαφέροντά του επικεντρώνονται στα ζητήματα των παιδιών και των εφήβων που βρίσκονται σε ψυχανάλυση, στον ρόλο του σχολείου, της γλώσσας, της λογοτεχνίας και του κοινωνικού δεσμού.

 

Έρχεται στην Αθήνα για να παρουσιάσει στο ακροατήριο τις εμπειρίες του από την τριανταπεντάχρονη ενασχόλησή του με παιδιά και εφήβους και να μιλήσει με καθηγητές και μαθητές, γονείς και ειδικούς της ψυχικής υγείας. Θα απαντήσει στις ερωτήσεις του κοινού σχετικά με τον ρόλο του σχολείου και τις δυσκολίες που συναντούν σήμερα στο σχολείο γονείς, καθηγητές και παιδιά.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

La vraie vie à l’école : la psychanalyse à la rencontre des professeurs et de l’école (Éditions Michèle, 2013). [Η πραγματική ζωή στο σχολείο: όταν η ψυχανάλυση συναντά τους καθηγητές και το σχολείο]

Vie éprise de parole (Éditions Michèle, 2012) [Ζωή συνεπαρμένη από λόγια]

Le malentendu de l’enfant. Que nous disent les enfants et les adolescents d’aujourd’hui (Éditions Michèle, 2010) [Η παρερμηνεία του παιδιού, τι μας λένε τα παιδιά και οι έφηβοι σήμερα;]

L'éveil et l'exil. Enseignements psychanalytiques de la plus délicate des transitions : l'adolescence (Cécile Defaut, 2007). [Το ξύπνημα και η εξορία. Ψυχαναλυτικά διδάγματα της πιο ευαίσθητης μετάβασης: η εφηβεία]

 

Οι στρογγυλές τράπεζες, οι διαλέξεις και τα εκπαιδευτικά εργαστήρια…

…που φιλοξενούνται στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για τρίτη χρονιά, φέρνουν κοντά έλληνες και γάλλους επαγγελματίες της εκπαίδευσης και αποτελούν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό ραντεβού για τους καθηγητές και τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, αλλά και τους ειδικούς της ψυχικής υγείας, τους γονείς, τους φοιτητές και μαθητές.

 

Οι συναντήσεις τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και διοργανώνονται σε συνεργασία με τον Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.

Σχετικές ειδήσεις
Πληροφορία και επικοινωνία. Η μολυσμένη επιστήμη: διάλεξη του Henri Altan στο Γαλλικό Ινστιτούτο
07.11.2016 12:17
Στο πλαίσιο του κύκλου «Σύγχρονη σκέψη», το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος δίνει το λόγο σε έναν κορυφαίο Γάλλο επιστήμονα, σε ένα ελεύθερο πνεύμα που εξετάζει αντικειμενικά και απαρεγκλίτως τη θέση της ηθικής στο σύγχρονο κόσμο και, ειδικότερα στον χώρο της διανόησης και της επιστήμης.
Οι πρωτοπόροι της κοινωνικής καινοτομίας: διάλεξη στο Γαλλικό Ινστιτούτο
06.06.2016 16:13
Το Γαλλικό Ινστιτούτο διοργανώνει την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2016 μία διάλεξη με τίτο "Οι επιχειρηματίες της αλλαγής, πρωτοπόροι της κοινωνικής καινοτομίας" στο πλαίσιο του κύκλου Η νεολαία που καινοτομεί.
Διάλεξη τoυ Alain Badiou στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
22.04.2016 14:19
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος ανανέωσε το ραντεβού του με τον Γάλλο φιλόσοφο, Alain Badiou, ομότιμο καθηγητή της l’École normale supérieure, στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων «Σύγχρονη σκέψη, που αφιερώνεται, για το 2016, στο ζήτημα «Ας επανεξετάσουμε την πολιτική».
Διάλεξη του Dominique Wolton στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
12.04.2016 15:14
Ο Dominique Wolton, θεωρητικός της πολιτικής επικοινωνίας, Διευθυντής Ερευνών στο γαλλικό Εθνικό Κέντρο Επιστηµονικής Έρευνας (CNRS) ανοίγει στο Γαλλικό Ινστιτούτο τον νέο κύκλο Σύγχρονη Σκέψη, ο οποίος είναι αφιερωμένος στο θέμα «Ας επανεξετάσουμε την πολιτική».
Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος: Συνοπτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων 2016
19.01.2016 16:40
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου τον γενικό προγραμματισμό του για τα έτη 2016, 2017 και 2018.