Ένα masterclass από έναν απ’ τους σημαντικότερους μουσικούς της jazz manouche παγκοσμίως, τον Tcha Limberger, θα πραγματοποιηθεί στο Baumstrasse τη Κυριακή 8 Μαΐου 2016. Το εργαστήριο είναι ανοικτό σε όλους τους οργανοπαίκτες με γνώσεις του είδους, ειδικά σε κιθαρίστες και βιολιστές, αλλά και στον καθένα που θέλει να έρθει σε ζωντανή επαφή με έναν αυθεντικό εκπρόσωπο αυτής της μουσικής.

“Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μου και της διαδικασίας εκμάθησης, προτιμώ να δουλεύω πάντα  με “το αυτί”, ασχέτως από το είδος της μουσικής. Παρόλο που η παρτιτούρα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, θα επικεντρωθούμε στη βιωματική μουσική εμπειρία που έχουμε με το είδος αυτό και θα δοκιμάσουμε τις πραγματικές καλλιτεχνικές μας δυνάμεις.

 

Θα εργαστούμε επάνω σε ένα οργανικό σύνολο προσπαθώντας να κρατήσουμε όλα τα μέλη του συνόλου μας ενεργά και σε επαφή με το όργανο τους, ανεξάρτητα από το επίπεδο του καθενός, γι’ αυτό και ζητώ την υπομονή σας. Σε εργαστήρια σχετικά με τη σχολή του Django μου αρέσει να εκφράζω και να συζητώ τις προσωπικές μου οπτικές που αφορούν στη ξεχασμένη, αλλά εξαιρετικά σημαντική, σχέση του τελευταίου με τη μαύρη αμερικάνικη jazz. Eπίσης, θα μας απασχολήσει το ευρύτερο ζήτημα της ερμηνείας σε αυτό που σήμερα αποκαλείται “gypsy jazz” σήμερα.

 

Θα δώσω ιδιαίτερη προσοχή στη συνοδεία και, ειδικά, στην αρμονική/ρυθμική δομή της και στον τρόπο αλληλεπίδρασής της με τη μελωδία. Επίσης θα προσφέρω μία σειρά από ασκήσεις και πρακτικές για την αυτοσχεδιαστική ευελιξία επάνω σε αρμονικές ή ρυθμικές αλλαγές φόρμας. Τέλος, θα δώσουμε προσοχή στην ποιότητα του ήχου και στα ηχοχρώματα, κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης”.

Ο Tcha Limberger ανήκει στην οικογένεια “Manouche” η οποία και κατέχει εδώ και πολλές γενιές την ομόνυμη μουσική παράδοση της jazz manouche. Ο παππούς του είναι ο θρυλικός Piotto Limberger. Τόσο ο πατέρας του Vivi, τραγουδιστής και κιθαρίστας, όσο και η φλαμανδή μητέρα του, τον μεγάλωσαν μεταδίδοντάς του την τέχνη του μουσικού.

Σαν παιδί ο Τcha ήταν αποφασισμένος να γίνει τραγουδιστής της flamenco μουσικής. Σε ηλικία 12 ετών ξεκίνησε να παίζει το κλαρινέτο, συμμετέχοντας στην οικογενειακή ορχήστρα “The Piotto’s”. Στο μεταξύ, σπουδάζοντας flamenco κιθάρα, παρακινούμενος από καλούς δασκάλους, στράφηκε στη μελέτη της Django style κιθάρας, μαθητεύοντας δίπλα σε μεγάλους δασκάλους, όπως οι Fapy Lafertin και Koen De Cauter. Ταυτόχρονα, εργάστηκε με τους ‘Het Muziek Lod’ όπου και συνάντησε τον Dick Vanderharst ο οποίος και τον εισήγαγε στη σύγχρονη κλασική μουσική και τη μοντέρνα jazz. Επιπλέον, ο φίλος και συνάδελφος του Herman Schamp τον μύησε ακόμη βαθύτερα στην σύνθεση. Στα 17 του ξεκίνησε να παίζει το βιολί, εμπνεόμενος από τις ιστορίες για τον παππού του και από τις ηχογραφήσεις του Toki Horvath. Στα 21 του έφυγε από το Βέλγιο για να πάει στη Βουδαπέστη όπου και μαθήτευσε κλασικό και τσιγκάνικο βιολί με τον Horvath Bela. Τα τελευταία χρόνια συγκεντρώθηκε στην εκπλήρωση ενός παλιού του ονείρου: την ίδρυση μίας διαπρεπούς Magyar Nota μπάντας. Επίσης, δημιούργησε το Kalotaszeg trio που παίζει μουσική της Τρανσυλβανίας. Τελευταία ασχολείται με το κουιντέτο ‘Les Violons de Bruxelles’, όπου ανταμώνουν πολλοί νέοι jazz βιολιστές.  Σήμερα, ο Tcha βρήκε τη πιο δημιουργική εκδοχή της μουσικής του εμπειρίας, τις συναυλίες με το ‘Gitaar Duo Tcha Limberger-Herman Schamp’. Με αφορμή το ντουέτο αυτό ξεκίνησε να εξερευνεί και να απολαμβάνει τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.

Τέλος πρόσφατη η συνεργασία με το τρίο του κορυφαίου κιθαρίστα της gypsy Jazz, Mozes Rosenberg.

Επιλεγμένη δισκογραφία:

‘Wat vroeger was is nu voorbij’, with Dick Vanderharst

– ‘Deutsche Lieder’, with Patricia Beysens

– ‘Schemer’ and ‘Tussen hemel en aarde’, with Herman Schamp and Bas Cooymans

– ‘Gipsy Passion’, with The Piotto’s

– ‘Romani’, ‘Terug’ and ‘Ombre et Lumière’, with Koen De Cauter

– ‘Rosas, with Lollo Meyer

– ‘Búra termett idő’, with the ‘Budapest Gipsy Orchestra’

– ‘A hajnali csillag ragyog’, with the ‘Kalotaszeg Trio’

– ‘Standards’ and ‘reizigers, with Herman Schamp, the first album of ‘les violins de Bruxelles”