Την Τετάρτη 27 Απριλίου στις 19:00, σας προσκαλούμε στις τελικές παρουσιάσεις παραστάσεων των συμμετεχόντων του εργαστηρίου σκηνοθεσίας της Αργυρώς Χιώτη, στο πλαίσιο του 1ου Γυμνάσιου Σκηνοθεσίας Θεάτρου (Νοέμβριος 2015 – Απρίλιος 2016).

14 επιλεγμένοι συμμετέχοντες δούλεψαν μαζί για 6 μήνες, και ο καθένας τους θα παρουσιάσει τη δική του σκηνοθεσία μιας σύντομης παράστασης. Το θέμα δόθηκε στην αρχή και ήταν κοινό για όλους: δύο ραψωδίες από την Ιλιάδα του Ομήρου, η Π και η Ρ. Παροτρύνοντας ακραία διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις, προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε και να αναδείξουμε το προσωπικό στίγμα του καθενός. Κυρίως, αναπτύξαμε βήμα –βήμα κάποια απαραίτητα τεχνικά εργαλεία για μια ολοκληρωμένη σκηνική δημιουργία. Ο κάθε ένας επέλεξε τη δική του προσέγγιση, τους ηθοποιούς και άλλους συντελεστές, την αισθητική και το περιεχόμενο της πρότασης του. Κατά το τέλος του σχολείου,  έγιναν συναντήσεις με καλεσμένους καλλιτέχνες από το χώρο της σκηνογραφίας, της ενδυματολογίας, των φωτισμών, του ήχου, οι οποίοι μας βοήθησαν πρακτικά στην δημιουργία μιας  ολοκληρωμένης εμπειρίας σκηνοθεσίας στη σφαίρα του μετα-δραματικού θεάτρου.

Το Bios, ενθαρρύνοντας το έργο των νέων δημιουργών, θα εξετάσει το ενδεχόμενο να εντάξει κάποια ή κάποιες από αυτές τις παραστάσεις, στον προγραμματισμό του για την επόμενη θεατρική περίοδο, 2016-17.

Οι παραστάσεις

Μικρή Fuga

Τι σκέφτεται, τι νιώθει, πώς αντιδρά και δρα ο αγγελιοφόρος θανάτου μέχρι να αναγγείλει το γεγονός; Πώς διαπραγματεύεται ο ίδιος το φορτίο της αναγγελίας αλλά και το αμετάκλητο του θανάτου; Πώς διαχειρίζεται το αμετάκλητο, το μη αναστρέψιμο;

Γέλα. Γέλα. Γέλα.

Στη σκηνή ένα χάρτινο χαλί, ένας τσιμεντόλιθος και ένα μικρόφωνο ορίζουν την χωρίς επιστροφή διαδρομή.

Σύλληψη-σκηνοθεσία-ερμηνεία: Φωτεινή Παπαχριστοπούλου
Μοντάζ ήχου : Βασίλης Τζαβάρας

Post mortem ή τί νομίζουμε ( ή μας βολεύει να νομίζουμε) ότι περιμένουν οι σκοτωμένοι από εμάς.

Η χρησιμοποίηση του ονόματος, της εικόνας ή αυτού που συμβολίζει ο νεκρός, από τους ζωντανούς. Η αντίθεση ανάμεσα στο μετά-χαμό και την απόλυτη ησυχία του θανάτου. Η εξουσία των ζωντανών απέναντι στον ‘σιωπηλό’ νεκρό.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Ηλέκτρα Αγγελοπούλου
Ερμηνεία: Αντώνης Αντωνόπουλος, Ηλέκτρα Αγγελοπούλου

Patroclus’ Anatomy  

Τα δάχτυλα του αριστερού μου ποδιού είναι θαμμένα μέσα στην λάσπη. Η αέναη κατάρρευση και ανασυγκρότηση του εαυτού, στο πέρας των αιώνων.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Δημήτρης Φούτσιας
Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Πατεράκης
Ερμηνεία: Νικολέτα Γιαλελάκη

Ο μύλος: μία πιθανότητα

Δύο άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με το παρόν, την πραγματικότητα. Υπάρχει η πιθανότητα μιας άλλης ζωής στο εδώ και στο τώρα; Μπορεί αυτή η πιθανότητα να πραγματοποιηθεί χωρίς καμία σύγκρουση; Και τι θα συγκρουστεί με τι; Ένας ατσάλινος μύλος αλέθει τις ζωές όλων.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Παντελής Φλατσούσης
Παίζουν: Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Φοίβος Συμεωνίδης, Γιώργος Σύρμας

My daily workout

Τι υπέροχος καιρός σήμερα! Δεν μπορώ να αποφασίσω: να φτιάξω τσάι ή να κρεμαστώ; – Άντον Τσέχωφ

Όταν όλα μοιάζουν μάταια, τότε τι; …
Ισορροπώντας ανάμεσα στα θέλω, τα πάθη, τα συμπλέγματα, τα ένστικτα μας. Μία προσπάθεια για νοηματοδότηση της καθημερινότητας, των επιλογών μας και εν τέλει της ιδίας της ζωής…

Σύλληψη – σκηνοθεσία – ερμηνεία: Ιάκωβος Μολυμπάκης

R16: A War Project

Σκηνές πολέμου ή ερωτικής σχέσης; Προσεγγίζοντας την στιγμή όπου θάνατος και οργασμός συναντιούνται.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κεσσίδης
Παίζουν: Αλέξανδρος Παπαϊωάννου, Εύη Ψάλτου, Γιολάντα Σοφούλη, Πωλίνα Λεσνέβσκαγια

Ο γενναίος

Η αναμέτρηση με τα προσωπικά όρια ως αναζήτηση της αλήθειας ως απόπειρα αποδοχής του εαυτού και του τέλους του.
Μια ιστορία πτήσης και πτώσης με οδηγό την Πατρόκλεια ραψωδία.

Σύλληψη – σκηνοθεσία – ερμηνεία: Βιβή Πέτση

Χούς εις χούν (;)

Δεν μπορώ να ορίσω το πως θα πεθάνω, μήπως όμως μπορώ να ορίσω το τι θα γίνει με εμένα αφού πεθάνω; Σώματα που καταπατήθηκαν, που αποθεώθηκαν, που χρησιμοποιήθηκαν. Η’ που έγιναν κάτι άλλο, σε ένα ύστατο ξεγέλασμα, μια ζαβολιά απέναντι στο θάνατο. Κι ένα κυνήγι χαμένου θησαυρού για το τι θα απογίνει το δικό μας σώμα.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Ξανθή Σπανού
Παίζουν: Βίκυ Λέκκα, Δανάη Ντέμου, Ξανθή Σπανού
Σκηνογραφία: Δάφνη Παπαϊωάννου
Μίξη ήχου: Βασίλης Ηπειρώτης

Πάτροκλος, μια περφόρμανς

Το σώμα υπακούει σε νόμους και θεσμούς, βγαίνει στη μάχη και κουρδίζεται στο ρυθμό των δοράτων. Η εσωτερική φωνή αντιμάχεται και ξεσπά σ’ ένα χορό αυτόνομο. Το άτομο διαχωρίζεται, το σώμα πληγώνεται και η φωνή πληγώνει. Το ένα μισό χαιρετά το άλλο. Είμαστε όλοι δολοφόνοι.  Ο θάνατος καταλύει την φωνή. Η ανυπαρξία ισοπεδώνει την αντίσταση. Ε, και τι, σκότωσα απλά έναν άνθρωπο.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Έφη Χριστοδουλοπούλου
Παίζουν: Κατερίνα Μαυρογεώργη, Αναστάσης Καραχανίδης
Σκηνική επιμέλεια -κοστούμια: Αλεξία Χρυσοχοϊδου

The P.atroklo.S.ol.dIE.R.apsody

Το εγώ στη μάχη. στη μάχη του πέφτω και σηκώνομαι. Κάθε φορά με μία φθορά παραπάνω.
Μία μάχη με τους εσωτερικούς εχθρούς. Και ο τελικός προορισμός ο θάνατος στα πάτρια εδάφη.

Σύλληψη – σκηνοθεσία – ερμηνεία: Θοδωρής Τριφύλλης.
Σχεδιασμός ήχου: Μαρία Παπαδάκη, Θοδωρής Τριφύλλης

Ο άνθρωπος άγαλμα

Ο στρατιώτης πολλών χιλιετηρίδων, αυτός με τον οποίο έγινε η ιστορία, αυτός που είναι μολυσμένος με τη φοβερή λέπρα της υπομονής, υποσκαμμένος από την αγιάτρευτη αρρώστια της αναισθησίας στέκει μπροστά μας, θαμμένος ζωντανός. Είναι άραγε η αρρώστια του τόσο ανίατη;

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Κατερίνα Γιαννοπούλου
Ερμηνεία: Μπλερίμ Δαμπιράι, Κατερίνα Γιαννοπούλου

Αβγών ἔπαρσις

Αβγά χωριού, αβγά από κοτέτσι, αβγά πασχαλινά, αβγά χρυσά, αβγά Βλαχάκη. Άλλοι πολεμούν για μία τιμή, άλλοι για δικαιοσύνη και άλλοι γιατί απλά έχουμε πόλεμο. Σήμερα πολεμώ τη δόξα με σκοπό τη δόξα. Όπως και να’ ‘χει είναι απλά αβγά. Και θα φαγωθούν. Και άμα σπάσουν θα πάνε χαμένα. Και τί έγινε; Θα βγουν κι άλλα.

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Νεφέλη Ευταξιάδη
Παίζουν: Αγγελος Σπαντιδέας, Μαρία Κορρέ και Αχμεντ Αμπντελαζίζ

Αλαζών και τρομερός βασιλιάς

Η εξομολόγηση της διασωθείσας μέσα από μονολόγους του έργου Στάχτες στα χέρια του L. Gaudet και στοιχεία της φιλοσοφίας του De Maistre και της ραψωδίας Π της Ιλιάδας του Ομήρου.

Σύλληψη, σκηνοθεσία: Στεφανία Σαμαρά
Ερμηνεία: Άρτεμις Γρύμπλα

Πηνελόπες  

Ποιος πηγαίνει στη μάχη και ποιος μένει πίσω; Τί διακυβεύεται σε αυτόν τον πόλεμο; Θα γυρίσω ποτέ πίσω; Και αν γυρίσω θα έχει μείνει κάτι να με περιμένει; Ένας χορός πολεμιστών μιλάει για τη μάχη, τραγουδάει, χορεύει, γλεντάει, πολεμάει, κάτι κερδίζει , κάτι χάνει. Και η ζωή συνεχίζεται…

Σύλληψη – σκηνοθεσία: Αφροδίτη Μητσοπούλου
Παίζουν: Ευαγγελία Αστρίδου, Ειρήνη Γλαμπεδάκη και τα μέλη της Χορωδίας Εξαρχείων Elena Andreas, Θεοδώρα Αντωνιάδου, Δέσποινα Κολατσιδάκη, Απόστολος Λαγαρίας, Εύα Μυλωνά, Όλγα Συντυχάκη  Ξένια Χρυσοχόου
Νταούλι: Ιάκωβος Μολυμπάκης
Κοστούμια: Μάνος Τσιχλής

1ο Γυμνάσιο Σκηνοθεσίας Θεάτρου


Μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο θεατρικό τοπίο, με την Αθήνα να είναι γεμάτη από εκατοντάδες παραστάσεις σύγχρονου θεάτρου, αλλά και από νέους δημιουργούς που προσπαθούν να βρουν το δικό τους στίγμα, είναι καθαρή η ανάγκη μιας σοβαρής και οργανωμένης εκπαίδευσης πάνω στη σκηνοθεσία.

Το Bios, κάνοντας ένα πρώτο βήμα για την κάλυψη μίας τέτοιας ανάγκης, δημιούργησε το 1ο Γυμνάσιο Σκηνοθεσίας Θεάτρου. Με άξονες τη συλλογικότητα και την ομαδική δουλειά, το σεβασμό στην ιδιαιτερότητα, την έρευνα και το ρίσκο, προσφέρει έναν τόπο πρακτικής μάθησης για τη σκηνοθεσία και τις σύγχρονες τάσεις της, ενθαρρύνοντας τους νέους δημιουργούς να παράξουν έργο πρωτότυπο, αυθεντικό, που να συνομιλεί με το σήμερα.