Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Ζαφείρης Νικήτας: Σκηνοθετώντας το Φιλάνθρωπο Όπλο

Ζαφείρης Νικήτας: Σκηνοθετώντας το Φιλάνθρωπο Όπλο

Το Φιλάνθρωπο Όπλο είναι η ιστορία ενός φόνου, μιας οικογενειακής βεντέτας στην Κρήτη. Ένας έμπορος μεταξιού, ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ζερβός, η κόρη του κι ο σύζυγός της εμπλέκονται σε ένα τρίγωνο βίας και στοργής. Ποιο είναι το κίνητρο του φόνου; Πώς αντιμετωπίζεται το πένθος; Πότε αποδίδεται η δικαιοσύνη;

 

Στην σκηνοθεσία αυτή με ενδιέφερε ο συνδυασμός της αφηγηματικής γλώσσας με μια ισχυρή παραστατική πραγματικότητα. Οι ηθοποιοί αφηγούνται με τη φωνή και τις δράσεις τους, με το συναίσθημα και τη λογική τους. Αναπαράσταση και φαντασία διαπλέκονται και συνομιλούν.

 

Ταυτόχρονα η παράσταση αξιοποιεί ένα ισχυρό εικαστικό, μουσικό και φωτιστικό περιβάλλον . Με αφορά η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σκηνικού κόσμου, ενός σύμπαντος ερεθισμάτων. Η μουσική του Σπύρου Εμμανουηλίδη φέρνει στο προσκήνιο ήχους από τα αντικείμενα και τις λέξεις του κειμένου: ήχοι μετάλλων για τα κέρματα και τους φονικούς κάλυκες, το ηλεκτρονικό πριόνισμα για τις βουλιμικές κάμπιες του μεταξιού, πένθιμοι ήχοι ενός βωβού πιάνου και μεταλλικές δοξαριές για την ατμοσφαιρική αγωνία της παράστασης.

 

Στην παράσταση υπάρχει επίσης το μοτίβο της πεταλούδας. Η πεταλούδα συμβολίζει την ψυχή, ταυτόχρονα όμως είναι η κάμπια που γίνεται πεταλούδα, κι η κάμπια συμβολίζει το μετάξι και το κεφάλαιο. Η ψυχή μας διχάζεται ανάμεσα στο πνεύμα και την ύλη, η ψυχή μας είναι μια πεταλούδα διφορούμενη.

 

Όλα στην παράσταση στροβιλίζονται: νοήματα, αισθήσεις, σώματα. Ταυτόχρονα όμως η αφήγηση είναι γραμμική, ώστε ο θεατής να ακολουθεί ένα ασφαλές νήμα. Δημιουργώ με τη σκηνοθεσία μου χώρους λογοκεντρικής παρεκτροπής, αισθητηριακές μήτρες.

 

Η παράσταση είναι ένα σκηνικό εγχειρίδιο ζωής και θανάτου, μια πλάγια επισκόπηση της οικονομικής κρίσης και της οικογενειακής ζωής. Μέσα από μια γοητευτική αφήγηση, γεμάτη δοξασίες και σκηνικές δράσεις, ξετυλίγεται μια περιήγηση στα πάθη της ζωής.

 

Η δραματουργία της παράστασης διασκευάζει το αριστουργηματικό μυθιστόρημα «Ιστορία» του Γιώργη Γιατρομανωλάκη, που τιμήθηκε με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος.

 

Info: Ο Ζαφείρης Νικήτας είναι συγγραφέας και σκηνοθέτης. Σπούδασε Νομική και Θέατρο στο ΑΠΘ. Έκανε μεταπτυχιακό στην Ιστορία, Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία του Δικαίου καθώς και στην Παραστασιολογία και Ιστορία Σκηνοθεσίας.

 

Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς θεατρικούς φορείς σε Ελλάδα και εξωτερικό, όπως η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, τα Δημήτρια, το ΚΕΤ στην Αθήνα, και έχει συμμετάσχει στην πανευρωπαϊκή πλατφόρμα νέων σκηνοθετών του Mozarteum Universität στο Σάλτσμπουργκ, σε συνεργασία με τη σχολή θεάτρου SEAD και το ευρωπαϊκό δίκτυο θεάτρων MITOS.



Το Φιλάνθρωπο Όπλο παρουσιάζεται στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων για 6 μόνο παραστάσεις

Σχετικές ειδήσεις
Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς: Μίχαελ Κόλχαας  - Μια ιστορία που αξίζει να πεις σήμερα
08.11.2016 17:33
H Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς γράφει για την παράσταση «Μίχαελ Κόλχαας, Η ιστορία ενός δίκαιου ανθρώπου» η οποία παρουσιάζεται στο BIOS.
Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος: Το Σεξ Λεξικόν έχει τη δική του ιστορία
11.10.2016 15:24
Το «Σέξ Λεξικόν» έπεσε στα χέρια μου τη δεκαετία του 80. Πρέπει να ήμουν 10-11, τότε που είχα ήδη αρχίσει να αδημονώ για τη μετάβασή μου στον κόσμο των μεγάλων... Ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος γράφει τις σκέψεις του με αφορμή την παρουσίαση του έργου του «Σεξ Λεξικόν-Η Επιστήμη του Έρωτα» στο Θέατρο 104.
Γιούλα Μπούνταλη: Μια ιστορία αφιερωμένη σε κάθε τι ανυπότακτο και βαθιά ελεύθερο...
25.05.2016 11:57
Την Αργοπορημένη: το τραγούδι ενός καουμπόυ (Late: a cowboy song) την πρωτοδιάβασα πέρσι το καλοκαίρι. Παρακολουθούσα ένα σεμινάριο υποκριτικής στο Atlantic theater στην Ν. Υόρκη και τρεις συνάδελφοι είχαν διαλέξει να μας παρουσιάσουν μια σκηνή από ένα άλλο έργο της Σάρα Ρουλ το Cleanhouse. Η γραφή και οι χαρακτήρες της Ρουλ άγγιξαν αμέσως μέσα μου αυτή την αίσθηση ότι η ζωή μας είναι τόσο απίστευτα επαναλαμβανόμενη και κοινότυπη, αλλά με μια μικρή μετατόπιση στην καρδιά μας μπορεί να λουστεί από ένα φως υπερβατικό.
Ανταμαπανταχού: Νόρμα s/n 210113, θέατρο μάσκας και μαριονέτας για ενήλικες
12.02.2016 11:20
Νόρμα s/n 210113. Τρεις ερμηνευτές συνεργάζονται σε ένα σύνθετο σκηνικό χώρο συνδυάζοντας τεχνικές θεάτρου μάσκας και μαριονέτας, με παράλληλη προβολή animation. Μια παράσταση στην οποία ο εκφερόμενος λόγος απουσιάζει παντελώς και η μουσική επένδυση παίζει καθοριστικό ρόλο , καθώς δεν αποτελεί μουσικό χαλί, αλλά εντείνει και διαμορφώνει το δραματουργικό τοπίο . Οι τρεις ερμηνευτές εμψυχώνουν 14 ρόλους αλλάζοντας μάσκες και κοστούμια και χειρίζονται μαριονέτες.
Σεβαστιάνα Αναγνωστοπούλου: Για την «Ιστορία του Γερασμένου Παιδιού»
26.01.2016 11:16
«Αυτό το κορίτσι κάπου το ξέρω!» αναφώνησα όταν πρωτοαντίκρυσα το κορίτσι με τον κουβά του να στέκεται στον εμπορικό δρόμο των σελίδων της Έρπενμπεκ. Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου, η νουβέλα καταχωρήθηκε στα «αγαπημένα μου αναγνώσματα όλων των εποχών» και αντιστοίχως η συγγραφέας του στις σημαντικότατες επιρροές μου. Το κορίτσι πράγματι το ήξερα, το είχα δει, στα πρόσωπα των ανθρώπων στις υπόγειες διαβάσεις του Schöneweide, στις στάσεις της Αλεξάντερπλατς, στα πλακόστρωτα δρομάκια της «ανορθωμένης» Δρέσδης, στα καθίσματα της «Εκεχειρίας» στη Schönehauser.