Τα Κυριακάτικα Πρωινά της Κ.Ο.Θ. συνεχίζονται την Κυριακή 10 Απριλίου 2016 με το γνωστό κουαρτέτο xPause, που θα ερμηνεύσει έργα Μπετόβεν και Μπραμς, τα οποία αποτυπώνουν την εξέλιξη της μουσικής δωματίου, από την εποχή του Χάυντν, τα πρότυπα του οποίου χρησιμοποίησε ως βάση ο Μπετόβεν, μέχρι τη Σχολή της Λειψίας της πρώιμης ρομαντικής περιόδου, τα κυριότερα μέλη της οποία συνδημιούργησαν ουσιαστικά μαζί με τον Μπραμς το Κουιντέτο για πιάνο σε φα ελάσσονα, έργο 34, ακολουθώντας τα πρότυπα του πιονέρου αυτής της σχολής, Σούμαν. Οι μουσικοί του κουαρτέτου εγχόρδων xPause υποδέχονται στην παρέα τους για τη συγκεκριμένη συναυλία έναν ακόμη ιδιαιτέρως ταλαντούχο μουσικό της γενιάς τους, τον πιανίστα Νίκο Κυριόσογλου.

Το ‘Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18’ του Μπετόβεν είναι ένα από τα 6 συνολικά κουαρτέτα εγχόρδων Οp. 18 που δημοσίευσε ο Μπετόβεν 1801, ακολουθώντας τη μόδα της εποχής να δημοσιεύονται ανά εξάδες τα αντίστοιχα έργα. Χρειάστηκε δύο ολόκληρα χρόνια για να τα συνθέσει, επειδή ένιωθε βαριά την κληρονομιά του Χάυντν και του Μότσαρτ στα έργα αυτά. Ο Μπετόβεν θεωρούσε ότι οι δύο μεγάλοι συνθέτες είχαν φτάσει στην τελειότητα και γι’ αυτό προσπάθησε να εισαγάγει κάποιες καινοτομίες δικές του, ώστε να προσφέρει κάτι δικό του. Το δραματικό κουαρτέτο σε ντο ελάσσονα είναι το τελευταίο χρονικά έργο αυτής της εξάδας, αλλά πολλοί μελετητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως περιλαμβάνει μουσική που είχε γράψει ο Μπετόβεν νεότερος και την ‘έβγαλε από το ντουλάπι’ για να τη χρησιμοποιήσει εδώ. Παρά τη δραματικότητά του προσφέρει δροσερές πινελιές, όπως μία τσιγγάνικη μελωδία και μία συναρπαστική coda γεμάτη χιούμορ, που φτάνει τα όρια της ειρωνείας.

Το ‘Κουιντέτο με πιάνο σε φα ελάσσονα, έργο 34’ του Μπραμς ολοκληρώθηκε το 1864 μετά από πολλές και περιπετειώδεις συνθετικές διαδρομές. Πάνω στο πρότυπο του κουιντέτου με πιάνο του Σούμαν, ο Μπραμς δημιούργησε ένα ‘έργο ανυπέρβλητης ομορφιάς’, όπως έχει εύστοχα χαρακτηριστεί. Όταν άρχισε να συνθέτει πάντως, είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα κουιντέτο εγχόρδων με δύο τσέλα, συνέχισε ως σονάτα για δυο πιάνα, καταλήγοντας στην τελική του μορφή μετά τις παρεμβάσεις και συμβουλές της Κλάρας Σούμαν και του Γιόζεφ Γιοακίμ. Το έργο εξελίσσεται μέσα σε αριστοτεχνικές ρυθμικές μεταμορφώσεις, εμπεριέχοντας και ένα σπάνιο μελωδικό πλούτο.

Κουαρτέτο xPause

Χριστίνα Λαζαρίδου – βιολί

Μικέλ Μιχαηλίδης – βιολί

Θανάσης Σουργκούνης – βιόλα

Γιάννης Στέφος – τσέλο

Νίκος Κυριόσογλου – πιάνο

Πρόγραμμα:

Ludwig van Beethoven: Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18

Johannes Brahms: Κουιντέτο με πιάνο σε φα ελάσσονα, έργο 34