Την Κυριακή 3 Απριλίου στις 8 μ.μ. στην Αίθουσα Τέχνης Εστουδιαντίνα, ο γνωστός Καρδιολόγος, Συγγραφέας και Συνθέτης Θανάσης Δρίτσας, παρουσιάζει έναν κύκλο έργων μουσικής δωματίου, υπό τον τίτλο «Αφανής Γεωμετρία».

Στη συναυλία αυτή θα παρουσιαστούν γνωστά αλλά και νέα ανέκδοτα έργα του Συνθέτη, για ντουέτο (πιάνο-βιολί), τρίο (πιάνο-βιολί-βιόλα) καθώς και έργα για κουαρτέτο εγχόρδων.

Συμμετέχουν οι μουσικοί του Ensemble+Κinisis:

Οδυσσέας Κορέλης (βιολί)
Δημήτρης Αγγελίδης (βιολί)
Λιντίτα Νίνα (βιόλα)
Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο)
Αλεξάνδρα Κορέλη (πιάνο)

Ο ίδιος ο Συνθέτης σημειώνει χαρακτηριστικά για τα έργα του που θα παρουσιάσει στην συγκεκριμένη συναυλία:

Έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στη μουσική δωματίου και αυτός είναι ένας ιδιαίτερος κύκλος που άρχισε στο τέλος της δεκαετίας του 90 και φτάνει μέχρι σήμερα. Η μουσική δωματίου αποτελεί ένα δύσκολο μουσικό είδος όπου όλες οι λεπτομέρειες της γραφής ακούγονται, όπως σε μια συζήτηση μεταξύ λίγων προσώπων ακούγονται όλες οι φωνές καθαρά και η συζήτηση αποκαλύπτεται εύκολα σε όλο της το βάθος. Υπάρχει περισσότερος σεβασμός στην ατομικότητα στη μουσική δωματίου ενώ πχ σε μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες ο μεγάλος (μαζικός) όγκος του ήχου καταπνίγει τις ατομικές ιδιαιτερότητες. Είναι κάτι σαν συζήτηση μεταξύ των μελών μιας οικογένειας στη περίπτωση της μουσικής δωματίου σε σχέση με μια μεγάλη κοινωνική εκδήλωση στην περίπτωση της συμφωνικής ορχήστρας. Τα έργα για μικρά σύνολα απαιτούν μεγαλύτερη εμπειρία και δεξιοτεχνία από την μεριά των μουσικών έτσι ώστε να παραχθεί το ιδανικό αποτέλεσμα που ονειρεύτηκε ο συνθέτης.

Στα ντουέτα για βιολί και πιάνο, όπως για παράδειγμα στο έργο μου «Συνεικόνες-Υδατογραφίες», πηγή έμπνευσης υπήρξαν στίχοι ή λέξεις από το έργο του Οδυσσέα Ελύτη που σχετίζονται με το υγρό στοιχείο. Οι λέξεις γεννούν εικόνες και αυτές με τη σειρά τους μουσικές εικόνες. Με απασχολούν οι μικρές λεπτομέρειες, οι ψίθυροι, ο ήχος των μικρών και ασήμαντων δονήσεων, οι εύθραυστες καταστάσεις παρά οι μεγάλες ιδέες και τα μεγαλειώδη νοήματα. Με απασχολεί ο κόσμος ο μικρός ο μέγας που θα έλεγε και ο ποιητής. Πηγή έμπνευσης για εμένα υπήρξαν επίσης οι εικόνες που μου γέννησαν τα ποιητικά θέματα του υπερρεαλιστή ποιητή Μίλτου Σαχτούρη.  Θα επιχειρούσα να πω ότι τα περισσότερα έργα αυτού του κύκλου μουσικής δωματίου ανήκουν σε μια κατηγορία που αποκαλώ «τραγούδια χωρίς λόγια». Το στοιχείο του νερού υπάρχει ως σταθερή αναφορά και πηγή έμπνευσης μέσα στη μουσική μου. Έχω μια ιδιαίτερη αγάπη στη γραφή για κουαρτέτο εγχόρδων, ο ήχος του κουαρτέτου έχει μια ομοιογένεια η οποία παραπέμπει στην αρμονική συνύπαρξη μιας παρέας παλαιών φίλων που γνωρίζει πολύ καλά ο ένας τον άλλον. Το έργο μου για κουαρτέτο εγχόρδων «String Images» παραπέμπει σε νοσταλγικά θέματα και καθοριστικές εικόνες της παιδικής μου ηλικίας που έχουν μάλιστα ιδιαίτερη σχέση με τη φύση (βλ. Η βροχούλα, η Μελισσούλα, ο Κήπος του Παππού), υπάρχει ένα στοιχείο μάλλον κινηματογραφικής μουσικής σε αυτό το έργο. Η σχέση μουσικής και εικόνας είναι πανταχού παρούσα πιστεύω στα περισσότερα έργα μου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Θανάσης Δρίτσας γεννήθηκε στην Αθήνα. Τελείωσε τη Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή και την Ιατρική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύτηκε στην καρδιολογία στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία Guy’s & Hammersmith Hospital, RPMS, London UK. Παράλληλα με τις Ιατρικές του σπουδές μελέτησε Ανώτερα Θεωρητικά και Σύνθεση με τους Κώστα Κυδωνιάτη και Γιάννη Ιωαννίδη και παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης στην Royal Academy of Music του Λονδίνου.

Έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως πρωτοπόρος για την κλινική και ερευνητική του δραστηριότητα στη χρήση της μουσικής ως θεραπευτικού μέσου (music medicine) και αποτελεί διακεκριμένο μέλος της Διεθνούς Εταιρείας Μουσικής στην Ιατρική (ISMM). Αποτελεί επίτιμο μέλος του Ελληνικού Συλλόγου Πτυχιούχων Επαγγελματιών Μουσικοθεραπευτών (ΕΣΠΕΜ). Παραγωγός της εκπομπής Μαγικός Αυλός του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (1999-2001). Η μουσική του χρησιμοποιήθηκε από την χορογραφική ομάδα διεθνούς φήμης Gelabert-Azzopardi Companya de Danca στο Edinburg International Art Festival του 2004, “Arthur’ s Feet”, σε μια πρωτοποριακή παράσταση την οποία παρουσίασαν ως χορευτές άτομα με αναπηρίες.

Το 2008 προσκλήθηκε τιμητικά από τον Prof. Ronald Haas, πρύτανη του Mozarteum University of Austria, να δώσει κεντρική διάλεξη στο πρώτο παγκόσμιο συνέδριο για τις κλινικές εφαρμογές της μουσικής (Mozart & Science, Vienna 2008). Το 2013 τιμήθηκε για την προσφορά του στον τομέα της μουσικής στην ιατρική με το Διεθνές Βραβείο Fontane Di Roma.

Πρόσφατα στο σημαντικό συνέδριο EUROPREVENT 2014 της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας (ESC) βραβεύτηκε η επιστημονική του εργασία με θέμα: Η εφαρμογή της μουσικής για την αντιμετώπιση του πόνου και του άγχους κατά τη διάρκεια ηλεκτροφυσιολογικών επεμβάσεων. Εργάζεται στο Ωνάσειο ΚΚ ως Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Διευθυντής στο Τμήμα Αναιμάκτων Διαγνωστικών Τεχνικών του Καρδιολογικού τομέα.

Έχουν κυκλοφορήσει σε CD τα έργα του: String Images (Musica Viva 2002), Υδατογραφίες (Protasis Music 2004), Δύο Μουσικά Παραμύθια (Lyra 2005), Μορφέας-Θεραπευτικό CD που χρησιμοποιεί εμβρυικούς ήχους για εισαγωγή ύπνου σε συνεργασία με τον αμερικανό αναισθησιολόγο Fred Schwartz (INFOHEALTH 2004), Θεραπευτικοί ήχοι απ’ όλο τον κόσμο (εκδ. Ελευθεροτυπία / Ε-Ιατρικά 2004), CD με συλλογή τραγουδιών πάνω σε ελληνική ποίηση με τίτλο Στην άκρη των παραμυθιών, τραγούδια και Εύθραυστοι ήχοι για φωνή και πιάνο (PROTASIS MUSIC 2008), CD Εικόνες- Κύκλος Ελληνικός (Protasis Music 2015). Επίσης είναι συγγραφέας των βιβλίων: Η Μουσική ως Φάρμακο (ΙΝFO HEALTH 2003), Κωδικός Μπλε-ιστορίες στα όρια ζωής και θανάτου (εκδ. Μπαρτζουλιάνος 2008), Το όνειρο της Αθηνούλας-παραμυθένιες ιστορίες για μικρά και μεγάλα παιδιά (εκδ. Μπαρτζουλιάνος 2009), Η ασθένεια της Υγείας (εκδ. Παπαζήση 2010). Επίσης με
Χορηγία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης είχε την εκδοτική επιμέλεια των βιβλίων Μουσικοκινητικά Δρώμενα ως Θεραπευτική Αγωγή (εκδ. Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών 2003) και η Τέχνη ως Μέσον Θεραπευτικής Αγωγής (εκδ. Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών 2004). Τα μουσικά του έργα έχουν παρουσιαστεί συχνά στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε πολλές συναυλίες βλ. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) και Θεσσαλονίκης (ΜΜΘ), Ιδρυμα Θεοχαράκη, Αίθουσα Συναυλιών Φίλιππος Νάκας, Συνεδριακό Κέντρο Πανεπ. Πάτρας, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Θέατρο Άλεκτον, Θέατρο Κολεγίου Αθηνών κ.α. Αρθρογραφεί τακτικά σε έντυπο (Ελευθεροτυπία, Καθημερινή) και ηλεκτρονικό Τύπο.