Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2017

Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών

Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών

"Έχεις εσύ το φως σου, όμως δε βλέπεις σε ποιο κακό είσαι μέσα..."

Οιδίποδας Τύρρανος

 

Ψυχή του δράματος είναι η αφήγηση , λέει ο Αριστοτέλης. Μα πώς μπορεί κανείς ν’ αφηγηθεί σήμερα τις ιστορίες του τότε; Τι μπορεί να είναι εκείνο που λείπει, προκειμένου να κατορθώσουμε να τις κατανοήσουμε βαθιά; Ν’ αφηγηθείς τους μύθους μ’ έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο...έτσι κι αλλιώς ο μύθος είναι τόσο εύπλαστος, που μπορείς να τον αναπλάσεις. Αναπλάθω, δημιουργώ, προσαρμόζω. αποδίδω, ερμηνεύω...αυτό τελικά πραγματοποιούν οι τέσσερεις κωφοί ηθοποιοί, όχι μονάχα με την γλώσσα του σώματός τους, αλλά και με τη δική τους, τη Νοηματική· μαζί με δυο ακούοντες ηθοποιούς που «δανείζουν» την φωνή τους. Δανείζουν δηλαδή, δίνουν ένα δώρο χρέους στους συνοδοιπόρους τους σ’ ένα ταξίδι στον κόσμο των τραγικών καταστάσεων. Η σχέση του ανθρώπου με τον άνθρωπο, με τον ίδιο του τον εαυτό, με τους άλλους γύρω του, με την φύση. Όλα συνθέτουν και ανασυνθέτονται, δημιουργώντας ισχυρούς "κραδασμούς" που προέρχονται όχι μονάχα από τους ήχους των κρουστών οργάνων, μα κυρίως από τους ήχους των ψυχών, προσφέροντας με αυτό τον τρόπο την αίσθηση μίας ξεχωριστής εμπειρίας, μιάς πρωτόγνωρης εμπειρίας που αφορά τόσο τους κωφούς θεατές , όσο και τους ακούοντες.

 

«Από το Σκοτάδι στο Φως» -  Οχτώ αποσπάσματα , τα οποία γλιστρούν αρμονικά το ένα μέσα στο άλλο, με κεντρικό άξονα το Φως και το Σκοτάδι. Οι τραγωδίες Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή, Επτά Επί Θήβας του Αισχύλου, Αντιγόνη του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, Αίας του Σοφοκλή, Ανδρομάχη του Ευριπίδη, Βάκχες του Ευριπίδη, Πέρσες του Αισχύλου με τον δικό τους τρόπο απαντούν: για ποιο λόγο, ο τραγικός ήρωας δεν είναι σε θέση να "δει" το Φως και ζει μέσα στο Σκοτάδι; Γιατί ο χρόνος ο αναρίθμητος και μέγας φέρνει στο φως όλα τα κρύφια κι όταν τα φανερώσει, πάλι τα σκεπάζει...


Η ενασχόληση με το Αρχαίο Δράμα αφορά στο σύγχρονο άνθρωπο που βιώνει στις μέρες μας πολύ πιο έντονα μια πνευματική και κοινωνική πτώση, η οποία τελικά που μπορεί να οδηγεί;

 

Αλήθεια, οι άνθρωποι όταν δουν, πολλά μπορούν να μάθουν όμως κανένας

δεν μπορεί να προφητέψει, προτού να δει, ποια τύχη τον προσμένει...

 

Info: Η Έλλη Μερκούρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Απόφοιτη της Ανώτερης Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (2004), του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Κάλων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης (2011) και του ΠΜ Αρχαίου Δράματος του Κέντρου Αρχαίου Δράματος "Δεσμοί"(2011). Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του προγράμματος Ανθρωπολογία του Χορού της Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως ηθοποιός και θεατρολόγος από το 2004. Είναι υπεύθυνη της Θεατρικής Ομάδας Κωφών "Τρελά Χρώματα".

 

 

Το έργo «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης σε διασκευή- σκηνoθεσία Έλλης Μερκούρη, στις 17- 20/03 & 26, 27/03

Σχετικές ειδήσεις
Δημήτρης Μπασλάμ: Για «Τα παπούτσια του βαρύτονου»
19.02.2016 16:00
Η ιδέα της παράστασης βασίζεται στη νοητή ύπαρξη ενός καθρέφτη. Στo είδωλo που βλέπει ο Κύριος Χαρίτονος να αντικατοπτρίζεται σ΄ αυτόν. Κάποιες φορές κοιτάζει με ευχαρίστηση, κάποιες φορές το βλέμμα του αναγκάζεται να αλλάξει διαδρομή. Να κρυφτεί. Από τον φόβο της αποτυχίας. Από το μεγάλο βαρίδιο ενός πιθανού λάθους που ίσως κάνει.
Μάνος Βαβαδάκης: Ο έρωτας πάντα έχει τέλος, αυτό που πρέπει να κερδίσουμε είναι το μετά
16.02.2016 15:42
Η παράσταση δημιουργήθηκε σαν βάλσαμο στις πληγές ενός περασμένου έρωτα. Το υλικό από τις δίκες των Μαγισσών του Σάλεμ παρουσιάστηκε μπροστά μου εκείνη τη περίοδο της ζωής μου και η Abigail Williams με τις πράξεις της πριν από 300 χρόνια, έπαιρνε ξανά εκδίκηση για όλους εμάς. Η τέχνη λειτουργεί πάντα σαν καθαρτήριο για τις νευρώσεις των καλλιτεχνών και μακάρι αυτή η παράσταση να βοηθήσει να κατανοήσουμε αυτό το μύχιο, σκοτεινό και ανεξερεύνητο κομμάτι του εαυτού μας.
Ανταμαπανταχού: Νόρμα s/n 210113, θέατρο μάσκας και μαριονέτας για ενήλικες
12.02.2016 11:20
Νόρμα s/n 210113. Τρεις ερμηνευτές συνεργάζονται σε ένα σύνθετο σκηνικό χώρο συνδυάζοντας τεχνικές θεάτρου μάσκας και μαριονέτας, με παράλληλη προβολή animation. Μια παράσταση στην οποία ο εκφερόμενος λόγος απουσιάζει παντελώς και η μουσική επένδυση παίζει καθοριστικό ρόλο , καθώς δεν αποτελεί μουσικό χαλί, αλλά εντείνει και διαμορφώνει το δραματουργικό τοπίο . Οι τρεις ερμηνευτές εμψυχώνουν 14 ρόλους αλλάζοντας μάσκες και κοστούμια και χειρίζονται μαριονέτες.
Σεβαστιάνα Αναγνωστοπούλου: Για την «Ιστορία του Γερασμένου Παιδιού»
26.01.2016 11:16
«Αυτό το κορίτσι κάπου το ξέρω!» αναφώνησα όταν πρωτοαντίκρυσα το κορίτσι με τον κουβά του να στέκεται στον εμπορικό δρόμο των σελίδων της Έρπενμπεκ. Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου, η νουβέλα καταχωρήθηκε στα «αγαπημένα μου αναγνώσματα όλων των εποχών» και αντιστοίχως η συγγραφέας του στις σημαντικότατες επιρροές μου. Το κορίτσι πράγματι το ήξερα, το είχα δει, στα πρόσωπα των ανθρώπων στις υπόγειες διαβάσεις του Schöneweide, στις στάσεις της Αλεξάντερπλατς, στα πλακόστρωτα δρομάκια της «ανορθωμένης» Δρέσδης, στα καθίσματα της «Εκεχειρίας» στη Schönehauser.
Δημήτρης Μακαλιάς- Μίνως Θεοχάρης: Smiley, γιατί απέναντι στον έρωτα είμαστε όλοι ίσοι!
21.01.2016 16:21
Smiley. Έμαθες τα νέα; Από emoticon το έκαναν θεατρική παράσταση. Στο θέατρο Άβατον στο Γκάζι. Κατάλαβες; Η κίτρινη φατσούλα που γελάει. Εν συντομία...είμαι χαρούμενος. Για να μην γράφουμε και πολλά! Τα λέμε όλα με άνω και κάτω τελεία, διάστημα, παρένθεση που κλείνει.