Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2017

Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών

Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών

"Έχεις εσύ το φως σου, όμως δε βλέπεις σε ποιο κακό είσαι μέσα..."

Οιδίποδας Τύρρανος

 

Ψυχή του δράματος είναι η αφήγηση , λέει ο Αριστοτέλης. Μα πώς μπορεί κανείς ν’ αφηγηθεί σήμερα τις ιστορίες του τότε; Τι μπορεί να είναι εκείνο που λείπει, προκειμένου να κατορθώσουμε να τις κατανοήσουμε βαθιά; Ν’ αφηγηθείς τους μύθους μ’ έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο...έτσι κι αλλιώς ο μύθος είναι τόσο εύπλαστος, που μπορείς να τον αναπλάσεις. Αναπλάθω, δημιουργώ, προσαρμόζω. αποδίδω, ερμηνεύω...αυτό τελικά πραγματοποιούν οι τέσσερεις κωφοί ηθοποιοί, όχι μονάχα με την γλώσσα του σώματός τους, αλλά και με τη δική τους, τη Νοηματική· μαζί με δυο ακούοντες ηθοποιούς που «δανείζουν» την φωνή τους. Δανείζουν δηλαδή, δίνουν ένα δώρο χρέους στους συνοδοιπόρους τους σ’ ένα ταξίδι στον κόσμο των τραγικών καταστάσεων. Η σχέση του ανθρώπου με τον άνθρωπο, με τον ίδιο του τον εαυτό, με τους άλλους γύρω του, με την φύση. Όλα συνθέτουν και ανασυνθέτονται, δημιουργώντας ισχυρούς "κραδασμούς" που προέρχονται όχι μονάχα από τους ήχους των κρουστών οργάνων, μα κυρίως από τους ήχους των ψυχών, προσφέροντας με αυτό τον τρόπο την αίσθηση μίας ξεχωριστής εμπειρίας, μιάς πρωτόγνωρης εμπειρίας που αφορά τόσο τους κωφούς θεατές , όσο και τους ακούοντες.

 

«Από το Σκοτάδι στο Φως» -  Οχτώ αποσπάσματα , τα οποία γλιστρούν αρμονικά το ένα μέσα στο άλλο, με κεντρικό άξονα το Φως και το Σκοτάδι. Οι τραγωδίες Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή, Επτά Επί Θήβας του Αισχύλου, Αντιγόνη του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, Αίας του Σοφοκλή, Ανδρομάχη του Ευριπίδη, Βάκχες του Ευριπίδη, Πέρσες του Αισχύλου με τον δικό τους τρόπο απαντούν: για ποιο λόγο, ο τραγικός ήρωας δεν είναι σε θέση να "δει" το Φως και ζει μέσα στο Σκοτάδι; Γιατί ο χρόνος ο αναρίθμητος και μέγας φέρνει στο φως όλα τα κρύφια κι όταν τα φανερώσει, πάλι τα σκεπάζει...


Η ενασχόληση με το Αρχαίο Δράμα αφορά στο σύγχρονο άνθρωπο που βιώνει στις μέρες μας πολύ πιο έντονα μια πνευματική και κοινωνική πτώση, η οποία τελικά που μπορεί να οδηγεί;

 

Αλήθεια, οι άνθρωποι όταν δουν, πολλά μπορούν να μάθουν όμως κανένας

δεν μπορεί να προφητέψει, προτού να δει, ποια τύχη τον προσμένει...

 

Info: Η Έλλη Μερκούρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Απόφοιτη της Ανώτερης Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (2004), του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Κάλων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης (2011) και του ΠΜ Αρχαίου Δράματος του Κέντρου Αρχαίου Δράματος "Δεσμοί"(2011). Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του προγράμματος Ανθρωπολογία του Χορού της Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως ηθοποιός και θεατρολόγος από το 2004. Είναι υπεύθυνη της Θεατρικής Ομάδας Κωφών "Τρελά Χρώματα".

 

 

Το έργo «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης σε διασκευή- σκηνoθεσία Έλλης Μερκούρη, στις 17- 20/03 & 26, 27/03

Σχετικές ειδήσεις
Έλλη Ιγγλίζ: Όταν η μουσική κι ο λόγος έχουν κοινό τόπο και χρόνο
17.02.2017 13:25
Η Έλλη Ιγγλίζ γράφει τις σκέψεις της για το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, «Τρωάς», που παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου.
Ευαγγελία Βαλσαμα: Είναι μεγάλη μου Τιμή να μ’ έχουν επιλέξει δύο δυνατές προσωπικότητες...
18.03.2016 15:09
<<Η Αποκάλυψη>>, του Ιωάννη του Θεολόγου, η μεταφορά του Ιερού κειμένου της Αποκάλυψης στον Υπαίθριο χώρο του Ιερού Σπηλαίου το 2012 σκηνοθετημένο από τους Barbara Hoffmann & Till Sterzenbach, ήταν η αρχή γι’ αυτό που έρχομαι να παρουσιάσω στις 19 Μαρτίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Αποκαλύφθηκε ένα μονοπάτι που από τότε το περπατώ με σεβασμό.
Ελένη Τριανταφυλλοπούλου: Ένα γοτθικό μυθιστόρημα στη σκηνή του θεάτρου
15.03.2016 10:14
570 σελίδες, 154.000 λέξεις, 90 ημέρες εντατικής συγγραφικής δραστηριότητας, πάνω από έξι μήνες μελέτης και έρευνας. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια συνοπτική αποτίμηση της ενασχόλησής μου με τη θεατρική μεταφορά του Καλόγερου. Η θεατρική διασκευή ενός μυθιστορήματος όμως είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο από ένα μαθηματικό άθροισμα.
Βαρβάρα Δούκα: Stagedoor – μια 'πόρτα' για το μουσικό θέατρο
04.03.2016 12:34
Από παλιά στην εκπαίδευση, είχα μια εμμονή....να καταλαμβάνω τα κενά.... Είναι κοινό μυστικό, ότι πολλές ελλείψεις ελλοχεύουν στη βασική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά και σε όλη τη γκάμα της καλλιτεχνικής παιδείας στη χώρα μας. Λίγο η νοοτροπία του 'χειροποίητου' που έχουμε, λίγο η αφελής εκτίμηση ότι 'μεταδίδοντας την πείρα μας' από γενιά σε γενιά αρκεί, και κυρίως η γενικότερη έλλειψη εξειδικευμένης και στοχευμένης γνώσης σε όλα τα επίπεδα της Παιδείας, δημιούργησαν ένα 'δημιουργικό' καραβάνι καλλιτεχνών, που ζήτησαν στο εξωτερικό αυτή την οργανωμένη γνώση.
Ιωάννα Ρούσσου: Ψάχνοντας μία …«Έξοδο Κινδύνου»
02.03.2016 14:44
Την άνοιξη του 2015, ο αγαπημένος μου φίλος δάσκαλος Μπάμπης Μπαλτάς, μου έφερε την συλλογή διηγημάτων της Ελένης Τσεκούρα, με τίτλο Αδέσποτα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρώτο διήγημα, την Έξοδο Κινδύνου. Το διάβασα κυριολεκτικά χωρίς ανάσα, βιώνοντας την αγωνία και τον πανικό της αντί-ηρωίδας Ελίνας στο υπαρξιακό αδιέξοδο που την εγκλώβιζε. Ένα αδιέξοδο που αναγνώρισα σαν πολύ οικείο.