Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Impromptus: Ρεσιτάλ του Χαράλαμπου Αγγελόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Impromptus: Ρεσιτάλ του Χαράλαμπου Αγγελόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μετά το πρόσφατο ρεσιτάλ της σοπράνο Λένιας Ζαφειροπούλου, με φωνητικές μικρογραφίες του Φραντς Σούμπερτ, σειρά έχουν οι πιανιστικές μινιατούρες του σπουδαίου αυστριακού συνθέτη, οι Impromptus, έργα 142 και 90. Θα τις παρουσιάσει ο διακεκριμένος σολίστ Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, την Τρίτη 1 Μαρτίου στις 8:30 το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του Κύκλου Σούμπερτ.

Tο πρόγραμμα του ρεσιτάλ περιλαμβάνει επίσης το Σκέρτσο σε σι ύφεση μείζονα, αρ. 1 και το Valse-caprice αρ. 6 από τις Soirées de Vienne των Σούμπερτ-Λιστ. Προλογίζει ο Τίτος Γουβέλης.    

Ελεύθερες συνθέσεις αυτοσχεδιαστικού χαρακτήρα, οι Ιmpromptus αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα της συνθετικής δεινότητας του Φραντς Σούμπερτ (1797 – 1828), στα οποία ο κορυφαίος ρομαντικός μουσουργός εκφράζει τα συναισθήματά του μέσα από «μια μορφή απόλυτης μουσικής». Φαίνεται πως ο Ρόμπερτ Σούμαν υπήρξε ένας από τους πρώτους ομότεχνους του μεγάλου συνθέτη που αντιλήφθηκαν ότι αυτές οι μικρές δημιουργίες του για πιάνο έμοιαζαν με τραγούδια χωρίς λόγια. Ο Σούμαν έγραφε για τις Impromptus: «Όλα πηγάζουν από το κλαβιέ σαν να προέρχονται από απύθμενα βάθη. Εδώ, σε αυτά τα κομμάτια, αποκαλύπτεται στο σύνολό του ο λυρισμός του Σούμπερτ, ένας λυρισμός που τόσο θαυμάζουμε. Από αυτόν αντλούσε ο συνθέτης, ακόμα και όταν δεν βρισκόταν ποίημα ικανό να εμπνεύσει τη φαντασία του […]».  

Στο ρεσιτάλ του στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος (1/3), ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος θα ερμηνεύσει τις Impromptus (Αυτοσχεδιασμοί), D. 899, έργο 90 και D 935, έργο 142. Και οι δύο ομάδες συνθέσεων αποτελούνται από τέσσερα κομμάτια. Από το έργο 142 θα ακουστούν οι Impromptus αρ. 1 σε φα ελάσσονα, αρ. 2 σε λα ύφεση μείζονα, αρ. 3 σε σι ύφεση μείζονα και αρ. 4 σε φα ελάσσονα. Ακολουθεί το έργο 90, με τους Αυτοσχεδιασμούς αρ. 1 σε ντο ελάσσονα, αρ. 2 σε μι ύφεση μείζονα, αρ. 3 σε σολ ύφεση μείζονα και αρ. 4 σε λα ύφεση μείζονα.  

Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ περιλαμβάνει επίσης το Σκέρτσο σε σι ύφεση μείζονα, D 593, αρ. 1. Πρόκειται για μια μικρής διάρκειας σύνθεση που ο Σούμπερτ έγραψε τον Νοέμβριο του 1817, όταν είχε πλέον ολοκληρώσει κάποιες από τις σονάτες του για πιάνο, με τις οποίες είχε καταπιαστεί το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς. Έχοντας στο μυαλό του μερικά μουσικά θέματα που δεν είχε αξιοποιήσει στις σονάτες αυτές, αποφάσισε να τα αποτυπώσει στο χαρτί με τη μορφή δύο Σκέρτσων για πιάνο. Και τα δύο κομμάτια εκδόθηκαν μόλις το 1871, περισσότερα από 40 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Ο επίλογος της βραδιάς ανήκει στο Valse-caprice αρ. 6, σύνθεση του Σούμπερτ σε μεταγραφή Φραντς Λιστ από τις Soirées de Vienne (Βραδιές στη Βιέννη). H συλλογή αποτελείται από εννέα κομμάτια που έγραψε ο λαμπρός βιρτουόζος του πιάνου και δεινός συνθέτης, εμπνεόμενος από αυθεντικές συνθέσεις με έντονα βιεννέζικο άρωμα του Φραντς Σούμπερτ, σε μια προσπάθεια να ξαναθυμίσει στο κοινό τις υπέροχες μελωδίες του πρόωρα χαμένου μουσουργού. Στις μεταγραφές αυτές, ο Λιστ, ενώ διατήρησε το ύφος των συνθέσεων του Σούμπερτ, τους προσέθεσε τις δικές του κομψές δεξιοτεχνικές πινελιές.

Ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου μελέτησε με τις Ι. Σημηριώτη (ΚΩΘ) και Δ. Ευνουχίδου. Με υποτροφία του Ιδρύματος «Λ. Βουδούρη» σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Κολωνίας και στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής και Δραματικής Τέχνης της Σκωτίας.

Έχει εκπροσωπήσει επανειλημμένα την Ελλάδα σε διεθνείς συναντήσεις (Αλγέρι, Βερολίνο, Λουξεμβούργο, Νόβισαντ κ.ά.) και έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς (Γ. Θυμής, Governor’s Recital, Helexpo κ.ά.).

Το ρεπερτόριο του, το οποίο εκτείνεται χρονικά από τον Μπαχ μέχρι τους συνθέτες του 21ου αιώνα, περιλαμβάνει 25 κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα , πλήθος έργων για σόλο πιάνο και έργα μουσικής δωματίου.

Οι εμφανίσεις του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το ΜΜΘ, το Centre Cultural Portugal Paris, το Κendal Town Hall, το Wells Concert Hall, το Musashino Center του Τόκυο καθώς και η συμμετοχή του σε διεθνή φεστιβάλ έχουν αποσπάσει θερμές κριτικές.

Ως σολίστ έχει συμπράξει με την ΚΟΘ, την ΚΟΑ, την Apollon Orchestra Berlin, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα , την Ορχήστρα των Πατρών, την Ορχήστρα Δωματίου Αθηνών, την Ορχήστρα Contra Tempo, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, τη Συμφωνική RSAMD, την ΑΣΟΝ και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Εμφανίζεται τακτικά με τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη σε ρεπερτόριο για δύο πιάνα και τέσσερα χέρια. Είναι ιδρυτικό μέλος του συνόλου Piandaemonium (6 πιάνα, 12 πιανίστες). Έχει ηχογραφήσει τα έργα του Ν. Κωνσταντινίδη για σαξόφωνο και πιάνο, με τον σαξοφωνίστα Θ. Σωτηριάδη.

Είναι οργανωτής του Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης (www.thessalonikipianofestival.gr).

Σχετικές ειδήσεις
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Γιάννης Κωνσταντινίδης / Κώστας Γιαννίδης: ένας συνθέτης, δύο μουσικοί κόσμοι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.11.2016 15:51
Με ένα ιδιαίτερο ρεσιτάλ αφιερωμένο στον Γιάννη Κωνσταντινίδη/Κώστα Γιαννίδη, τον μεγάλο συνθέτη του 20ού αιώνα που υπηρέτησε με πάθος και συνέπεια δύο διαφορετικά είδη μουσικής, συνεχίζεται την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ ο νέος Κύκλος εκδηλώσεων του Μεγάρου «Η ανθρώπινη φωνή» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Sette Donne Dell' Opera: Ρεσιτάλ όπερας στη Μουσική Βιβλιοθήκη
13.05.2016 12:37
Στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «ΛΙΛΙΑΝ ΒΟΥΔΟΥΡΗ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα πραγματοποιηθεί ρεσιτάλ όπερας από τη σοπράνο Χριστίνα Τσιμπρή και τον πιανίστα Γιάννη Τσανακαλιώτη.
Τρία έργα του Μίκη Θεοδωράκη στο πλαίσιο του Κύκλου Adagio Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
18.04.2016 16:42
Τρία συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη με ιδιαίτερο συμβολισμό: το Τροπάριο της Κασσιανής, το πρώτο συμφωνικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, η «Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα», κατά τον ίδιο τον συνθέτη το «κύκνειο άσμα» του, και ο κύκλος τραγουδιών «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν», έργο με μεγαλειώδη αντιπολεμικό χαρακτήρα που θεωρείται παγκοσμίως από τα πλέον σημαντικά έργα του συνθέτη, θα παρουσιαστούν την Κυριακή των Βαΐων 24 Απριλίου (ώρα 20.30), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μουσικοί συσχετισμοί: Ρεσιτάλ του Άρη Γραικούση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
31.03.2016 17:01
Ο πιανίστας Άρης Γραικούσης στις 14 Μαΐου 2016 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Σύλλογος οι φίλοι της μουσικής - Mεγάλη Bιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» και ώρα 20:30, παρουσιάζει ένα ρεσιτάλ αντιθέσεων και εναλλαγών, με διαχρονικά "κλασσικά" κομμάτια και επιλεγμένα τραγούδια, με τίτλο «Μουσικοί Συσχετισμοί».