Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η διεθνούς φήμης Κινέζα βιολονίστα Τιάνγουα Γιανγκ, μία από τις ακμαιότερες σολίστ του βιολιού στον κόσμο, η οποία είχε συμπράξει πέρυσι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι, επιστρέφει ξανά για να αναμετρηθεί με ένα ακόμα απαιτητικό έργο του βιολιστικού ρεπερτορίου: Το Κοντσέρτο του Μπέντζαμιν Μπρίτεν.

Το επικό Κοντσέρτο όπως και η Έβδομη Συμφωνία του Μπετόβεν και η «Εισαγωγή, σκέρτσο και φινάλε» του Σούμαν, περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή και με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Έργο «ανάλαφρο και φιλικό» είχε χαρακτηρίσει ο Ρόμπερτ Σούμαν την «Εισαγωγή, σκέρτσο και φινάλε» που αποτελεί τρόπον τινά μία άτυπη συμφωνία χωρίς αργό μέρος. Την συνέθεσε το 1841, μία πολύ δημιουργική χρονιά για τον ίδιο. Η πρεμιέρα δόθηκε από την ορχήστρα Γκεβάντχαους της Λειψίας το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, υπό τη διεύθυνση του Φέρντιναντ Ντάβιντ. Η τελική μορφή του έργου αποκρυσταλλώθηκε το καλοκαίρι του 1845, όταν ο Σούμαν έκανε μικρές διορθώσεις στα δύο πρώτα μέρη του έργου και αναθεώρησε ριζικά το φινάλε.

Το ημιτελές ακόμα τότε Κοντσέρτο για βιολί ήταν στις αποσκευές του Άγγλου Μπέντζαμιν Μπρίτεν στο ταξίδι που έκανε το Μάιο του 1939 προς τις Η.Π.Α. (Λονγκ Άιλαντ) προκειμένου να εγκατασταθεί μονίμως εκεί, μακριά από την Ευρώπη, τον πόλεμο που πλησίαζε απειλητικά και τον καλλιτεχνικό συντηρητισμό της χώρας του. Στη νέα του πατρίδα πια, ολοκλήρωσε τον Σεπτέμβριο του 1939 το έργο- το φινάλε του οποίου είναι ουσιαστικά  ένα ρέκβιεμ για τα θύματα του αιματηρού Ισπανικού Εμφυλίου, που είχε έντονα απασχολήσει και συγκλονίσει τον (αριστερών πολιτικών πεποιθήσεων) συνθέτη. Το Κοντσέρτο εκτελέστηκε για πρώτη φορά το Μάρτιο της επόμενης χρονιάς από τον Ισπανό βιολονίστα Αντόνιο Μπρόσα και τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, υπό τη διεύθυνση του Τζον Μπαρμπιρόλι.

Η Έβδομη Συμφωνία του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν «είναι η Αποθέωση του Χορού: είναι Χορός με την υψηλότατη έννοια, η πιο υψηλή πράξη ανθρώπινης κίνησης, ενσωματωμένη σε μία ιδεώδη ηχητική δομή». Αυτό είχε επισημάνει ο Ρίχαρντ Βάγκνερ ανάγοντας την χορευτική διάσταση της Έβδομης  σε ένα πνευματικό επίπεδο, όπου ο θρίαμβος της ανθρώπινης ύπαρξης εκφράζεται μέσα από τη διαρκή συσσώρευση ρυθμικής ενέργειας.  Ο Μπετόβεν είχε συνθέσει τα πρώτα σχέδια το φθινόπωρο του 1811 κατά την παραμονή του στο Τέπλιτσε, κοντά στην Πράγα. Αργότερα την ίδια χρονιά, στη Βιέννη πια,  συνέχισε να εργάζεται πάνω στην Έβδομη Συμφωνία, που ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 1812. Η πρώτη εκτέλεση του έργου δόθηκε στη Βιέννη το Δεκέμβριο του 1813,  σε μία συναυλία υπέρ της οικονομικής στήριξης των τραυματιών της μάχης του Χάναου.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
Εισαγωγή, σκέρτσο και φινάλε, έργο 52

ΜΠΕΝΤΖΑΜΙΝ ΜΠΡΙΤΤΕΝ (1913–1976)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, έργο 15

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Συμφωνία αρ.7 σε λα μείζονα, έργο 92

Σολίστ: Τιάνγουα Γιανγκ, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό για τους κατόχους εισιτηρίων.

Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί IV: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
05.05.2016 13:42
Πολυσχιδής αρχιμουσικός και παιδαγωγός, ο Γερμανός Κρίστοφ Πόππεν είναι πλέον, όχι μόνον ένας συχνός συνεργάτης, αλλά κι ένας μεγάλος φίλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, η οποία τον ευγνωμονεί για την προσφορά του και την παρουσία του που αναμένεται πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον.
Η Ενάτη του Μπετόβεν για την Ημέρα της Ευρώπης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
05.05.2016 11:55
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζουν μαζί την ‘Ημέρα της Ευρώπης’ στις 9 Μαΐου 2016, με την κολοσσιαία Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν, με την υποστήριξη της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Μπετόβεν-mania από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
08.02.2016 12:24
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής μας προσκαλούν να ζήσουμε μια μοναδική μουσική εμπειρία, μέσα από μία μαραθώνια συναυλία, που αναβιώνει τη θρυλική παρουσίαση των έργων του Μπετόβεν από τον ίδιο στη Βιέννη στις 22/12/1808.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.