Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Σπασμένο Βλέμμα: Αναδρομική έκθεση φωτογραφίας του Μισέλ Φάις

Σπασμένο Βλέμμα: Αναδρομική έκθεση φωτογραφίας του Μισέλ Φάις

Η φωτογραφική διάσταση στο έργο του Μισέλ Φάις δεν είναι μια παράπλευρη δράση, ένα δημιουργικό πάρεργο, μια μονομερής εκφραστική δυνατότητα·  είναι μέρος, διαδικασία και αναπόσπαστο κομμάτι του λογοτεχνικού και του θεατρικού εργαστηρίου γραφής του.  Από τις ταφικές φωτογραφίες (Ύστερο βλέμμα, 1996) έως την τελευταία του έκθεση (Κτερίσματα, 2013) ο συγγραφέας, μέσω της φωτογραφικής τους κάμερας, αποδελτιώνει, συμπληρώνει, εμπλουτίζει τη διαδρομή και την ωρίμανση ενός βλέμματος που αποτυπώνεται όχι μόνο στα βιβλία του ή τις θεατρικές παραστάσεις του αλλά διαπερνά και διαμορφώνει αυτό καθαυτό το βλέμμα της γραφής του.

       

Νεκροί, άστεγοι, αυτοβιογραφικά κάτοπτρα (Καίμη, Βιζυηνός),   καλοκαιρινή ραστώνη, σεξουαλικό πένθος. Έξη εκθέσεις σε μια εικοσαετία (υπάρχει και δείγμα από την νέα, έγχρωμη φωτογραφική περίοδο του συγγραφέα), έξη χνάρια μιας “σπασμένης” ιστορίας σε ασπρόμαυρες εικόνες.

     

Το Σάββατο, στις 12.30 π.μ., η Ελένη Παπαργυρίου (διδάκτορας Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης), που μελετά τη σχέση λογοτεχνίας και φωτογραφίας, θα συνομιλήσει με τον Μισέλ Φάις με αφορμή την αναδρομική έκθεση φωτογραφίας του “Σπασμένο βλέμμα” (1996-2016) που φιλοξενείται στην γκαλερί του βιβλιοπωλείου Πλειάδες.

 

Γράφει ο συγγραφέας στον κατάλογο της έκθεσης:

  

“Αναμφίβολα σε ζητήματα αμεσότητας και πιστότητας η φωτογραφία παίρνει κεφάλι, έναντι της λογοτεχνίας και της ζωγραφικής.

 

Γι’ αυτό ακριβώς μ’ ενδιαφέρουν οι φωτογραφίες που έχουν αρρωστήσει από το πάθος της λογοτεχνίας και της ζωγραφικής. Με άλλα λόγια οι φωτογραφίες που πασχίζουν να φανερώσουν κάτι που δεν υπάρχει, ένα νόημα που αναπνέει εξαιτίας της προνομιακής του αδυναμίας να αιχμαλωτιστεί από τα μάτια.

   

Αν δεχτούμε λοιπόν ότι κάθε πρόσωπο, αντικείμενο ή τοπίο στη λογοτεχνία αναπνέει και υπάρχει χάρη στην αδυναμία μας να το δούμε, θα έλεγα, συμμετρικά, ότι κάθε πρόσωπο, αντικείμενο ή τοπίο στη φωτογραφία αναπνέει και υπάρχει όταν χάνει την υλικότητά του, όχι στο όνομα κάποιου συμβολισμού ή τεχνικής εξαΰλωσης, αλλά στο όνομα της αναπαράστασης ενός κάποιου ψυχανεμίσματος, ενός βλέμματος που μεσιτεύει ανάμεσα στο όνειρο, στη λήθη ή στηναπώθηση, μ’ έναν τρόπο όμως αδρό, τραχύ, σχεδόν σωματικό, σαν να ανεβάζουμε κάτι απότομα από τον βυθό της ύπαρξης.

  

Με δυο λόγια πηγαίνουμε από τον ρεαλισμό του αντικειμένου, στον ρεαλισμό της επιθυμίας”.

Σχετικές ειδήσεις
Déjà vu: ομαδική έκθεση φωτογραφίας στο cafe-bar Mob
26.09.2016 12:32
Mία κρυφή αποστολή, 65 φωτογραφίες, άπλετο φως. Το Photoglobe Seminars αναλαμβάνει αυτήν τη φορά μία σημαντική, κρυφή αποστολή: Να «φωτίσει» με φωτογραφίες του έναν όροφο στην πόλη.
Έκθεση φωτογραφίας του Istvan Kerekes στην Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης
09.06.2016 11:40
Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης ΦΕΜ, παρουσιάζει από την Τετάρτη 15 Ιουνίου 2016, στο νέο εκθεσιακό της χώρο στο Κάτω Κάστρο Μυτιλήνης, έκθεση φωτογραφίας του πολυβραβευμένου Ούγγρου φωτογράφου Istvan Kerekes.
Creative Photography: έκθεση φωτογραφίας από το ΙΕΚ ΑΚΜΗ στο Ρομάντσο
06.06.2016 12:51
Για μια ακόμα χρονιά, οι νέοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες του τομέα Φωτογραφίας του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, αναμένεται να κερδίσουν τις εντυπώσεις  στην έκθεση φωτογραφίας, που διοργανώνεται προς τιμήν τους στο Πολιτιστικό Κέντρο ”Romantso”.
17 Νέοι Φωτογράφοι σε μία έκθεση φωτογραφίας στο Cinemarian
28.04.2016 13:00
Η Φωτογραφική Ομάδα Πορτοκαλί Κλείστρο παρουσιάζει στο Cinemarian 17 Νέους Φωτογράφους σε μία κοινή έκθεση φωτογραφίας.
Αστυγραφία: Έκθεση της φωτογραφικής κοινότητας Photomind στο Booze
24.12.2015 14:14
Η φωτογραφική κοινότητα Ρhotomind, επιχειρώντας μια φωτογραφική προσέγγιση στην αισθητική λειτουργία του αστικού χώρου, παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας Αστυγραφία έως 10 Ιανουαρίου 2016 στο BOOZE COOPERATIVA.