Την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 8 μ.μ. εγκαινιάζεται στον εκθεσιακό χώρο «Φωκίωνος Νέγρη 16», έκθεση ζωγραφικής με τα έργα του Γιώργου Ρόρρη που ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.

Τα 33 αυτά έργα, που χρονολογούνται από το 1990 μέχρι σήμερα, αποτελούν ένα σύνολο απολύτως αντιπροσωπευτικό της ζωγραφικής διαδρομής του Γιώργου Ρόρρη (γ. 1963), από τους ελάχιστους καλλιτέχνες που ζωγραφίζουν με μοντέλο σήμερα. Το νήμα που συνδέει τα έργα της έκθεσης στη «Φωκίωνος Νέγρη 16» προσφέρει επίσης τη δυνατότητα να διακρίνει κανείς τη ματιά του συλλέκτη που τα ξεχώρισε μέσα από μια κοινή πορεία με τον καλλιτέχνη, από τα πρώτα ζωγραφικά του βήματα.

Η δομή της έκθεσης, η οποία αποτελεί ουσιαστικά μια μικρή αναδρομή σε όλο το έργο του Γιώργου Ρόρρη, ακολουθεί μια χαλαρή χρονολογική πορεία. Κύριος στόχος όμως της παρουσίασης αυτής είναι να αναδείξει τις κοινές αναζητήσεις που διατρέχουν όλη τη θεματική του Ρόρρη και αποτελούν τα βαθύτερα γνωρίσματα της ζωγραφικής του:

Τα πρώιμα εσωτερικά, τα πρώτα αστικά και αγροτικά τοπία, οι νεκρές φύσεις, ο κόσμος του εργαστηρίου, το ντυμένο και το γυμνό μοντέλο, η προσθήκη των τελάρων στο αρχικό τελάρο του κάθε πίνακα, η σημασία του χώρου, η πίστη στον ρεαλισμό και παράλληλα η σχέση με την αφαίρεση, η απόδοση του ορατού μέσα από μια ψυχική ενόραση που υπερβαίνει το πεδίο της πραγματικότητας, είναι μερικές από τις πτυχές του έργου του Γιώργου Ρόρρη στις οποίες επικεντρώνεται η έκθεση αυτή.

Την έκθεση και τον κατάλογό της έχει επιμεληθεί η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, ενώ ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σταμάτη Ζάννο.

Η έκθεση συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) κατάλογο, ο οποίος περιλαμβάνει κείμενα του Σωτήρη Φέλιου, της Ελισάβετ Πλέσσα, του Μισέλ Φάις και του Γιώργου Ρόρρη, καθώς και φωτογραφίες του ζωγράφου και του εργαστηρίου του από τον Jean-François Bonhomme.

Στο κείμενό της, η Ελισάβετ Πλέσσα σημειώνει:

Αν πορτρέτο είναι η πάλη με την απόδοση του ορατού ενάντια στη φθορά του χρόνου, τότε στο έργο του Ρόρρη όλα είναι πορτρέτο, μια και γι’ αυτόν ο ζωγράφος είναι «διερμηνέας του ορατού». Μοντέλα του δεν είναι μόνο οι ανθρώπινες μορφές που ποζάρουν στη σκηνή του εργαστηρίου του. Είναι, εξίσου, το τσίγκινο βαρέλι της πρώτης του έκθεσης, οι κεφαλές των σφαγίων και οι καρποί των νεκρών του φύσεων, οι πορτοκαλιές των τοπίων, η παλιά μοτοσικλέτα, που έχει όνομα όπως όλα τα γυναικεία μοντέλα του, το συνεργείο της γειτονιάς, τα έπιπλα του εργαστηρίου, το είδωλο στον καθρέφτη, τα ακουμπισμένα αντικείμενα στο τραπεζάκι, οι φθαρμένοι τοίχοι, ο γκρεμός της σκάλας, το χώμα της αλάνας στον Κοσμά και το ξύλινο πάτωμα της Τροφωνίου, οι λάμψεις και οι σκιές, το έξω και το μέσα ίδιο. Μοντέλο του Ρόρρη είναι ό,τι ακινητοποιεί η ματιά του και το φέρνει πρωταγωνιστή στο τελάρο του.

Ο Μισέλ Φάις γράφει στο δικό του κείμενο:

Ο χώρος, ο εικαστικός χώρος, είναι κάτι προς υπερνίκηση. Ο Ρόρρης, ως αιχμάλωτος του ορατού, έχει επείγουσα ανάγκη από μοντέλα –συγγενικά πρόσωπα ή κοπέλες– που στήνονται επί μήνες απέναντί του και κάποια στιγμή αγνοούν το βλέμμα του, την παρουσία του, μέχρις ότου χάσουν το βάρος της ύπαρξής τους, το σχήμα τους, την αυτοεικόνα τους, μέχρις ότου μεταρσιωθούν στον μουσαμά.
Γι’ αυτό το μοντέλο για τον Ρόρρη είναι ένας μεσίτης του αόρατου – ένα άτυπο μέντιουμ που ανακαλεί τη «μυρωδιά των αντικειμένων», όπως θα έλεγε κι ο Σεζάν.

Μανιώδης της εικόνας, ο Γιώργος με τις ζωγραφιές του κυκλώνει, ζαλίζει κι εντέλει διεμβολίζει το νόημα μιας αναπαράστασης που έλκεται από τον ρεαλισμό της επιθυμίας κι όχι του αντικειμένου. Γι’ αυτό βυθίζεται στο μοριακό των πραγμάτων, εκεί όπου το μόνο που υπάρχει είναι ψυχανεμίσματα, σκιές σκιών, σβησίματα ήχων.

ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ο Γιώργος Ρόρρης θα πραγματοποιήσει 3 ξεναγήσεις στην έκθεση, στις 12.30 μ.μ., τις εξής ημερομηνίες:

• Σάββατο 13/02
• Σάββατο 27/02
• Κυριακή 20/03

Επίσης, στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί σειρά εκδηλώσεων (συνομιλία με τον καλλιτέχνη, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, κ.ά.) το ακριβές πρόγραμμα και οι λεπτομέρειες των οποίων θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα.

Διοργάνωση: Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»

Έργα: Σπουδή πορτρέτου, 1998-2000 
λάδι σε μουσαμά 
35 x 45 εκ.

Ο κύριος Τάκης, 2010 λάδι σε μουσαμά 40 x 49,5 εκ.

Γιάννα, 2004-2005 λάδι σε μουσαμά 176 x 215 εκ.