Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Depression Era: Κατοίκηση

Depression Era: Κατοίκηση

“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.” 1

 

Το Depression Era είναι ένα συλλογικό πείραμα αφήγησης και μια συνεχιζόμενη δημιουργική έρευνα πάνω στο αστικό και κοινωνικό τοπίο της κρίσης. Μια ομάδα 30 καλλιτεχνών αναζητά κοινό έδαφος φτιάχνοντας ένα μωσαϊκό εικόνων και κειμένων και εκπέμποντας λόγο ενάντια στο μιντιακό μοντάζ της Εποχής της Ύφεσης. Αναζητά νέες πολιτικές και καλλιτεχνικές ταυτότητες – πέρα από την εποχή που τα πράγματα είχαν αίσιο τέλος.

 

Σε απάντηση της πρόσκλησης της Μπιενάλε της Αθήνας 2015 – 2017, «ΟΜΟΝΟΙΑ», η οποία ξεκινάει μία διετία δραστηριότητας με περιοδικές κορυφώσεις από τώρα και μέχρι το καλοκαίρι του 2017, έχοντας ως κύριο σημείο αναφοράς το ιστορικό κτίριο του ξενοδοχείου Μπάγκειον στην πλατεία Ομονοίας, ενώ παράλληλα σκοπεύει να επεκταθεί σε πολλές γειτονιές στο κέντρο της Αθήνας, το Depression Era οργανώνει στο εγκαταλειμμένο ξενοδοχείο Μπάγκειον, στην Ομόνοια, μια σειρά σύντομων, αρθρωτών δράσεων και συναντήσεων.

 

Η Ομόνοια και το Μπάγκειον αποτελούν τις πρώτες ύλες μας.

Η Ομόνοια δεν είναι μόνο η πλατεία, αλλά ένα δίκτυο ανθρώπων, χώρων, καταστάσεων. Από μόνη της είναι ένα σύμβολο-αντικείμενο, ιστορικά μη-κατοικήσιμο.  
Η Ομόνοια είναι ο κόσμος που διέρχεται ασταμάτητα μέσα και γύρω από αυτήν. Σήμερα, που εκατομμύρια προσφύγων διασχίζουν ξανά την Ευρώπη, στην Ομόνοια φτιάχνεται μια «ανέστια εστία». 2
Πώς μέσα από έναν μη-τόπο φανταζόμαστε την οικουμενική εστία;
Η Κατοίκηση, είναι ένα έργο που ψάχνει κατάλυμα μέσα στην αγωνία και την αποξένωση των ημερών μας. Ένας έμπρακτος στοχασμός πάνω στο κατοικείν.

 

Οι αρχικές δράσεις στον χώρο υλοποιούνται στο διάστημα μεταξύ της 19ης και της 28ης Νοεμβρίου. Περιλαμβάνουν την εναπόθεση παλιότερων έργων και κειμένων της ομάδας σε ένα νέο πλαίσιο, την κατασκευή μιας μεγάλης, συλλογικής, μεταβαλλόμενης επιφάνειας εργασίας και επικοινωνίας ως αποτύπωση του κτηρίου και της γύρω περιοχής, και την παραγωγή ημερήσιων εκδόσεων. 

Τα μέλη της ομάδας θα αναζητήσουν τις συνθήκες συγκατοίκησης και επικοινωνίας με άλλους καλλιτέχνες του Μπαγκείου και με το κοινό, τους τρόπους καταγραφής του κτηρίου και της ευρύτερης περιοχής της Ομόνοιας, καθώς και δυνατότητες παρέμβασης στους παραπάνω χώρους.  


Info: To Depression Era είναι μία συλλογική πρωτοβουλία 30 καλλιτεχνών σε συνεχή συνεργασία, με σκοπό την άρθρωση δημόσιου λόγου μέσα απο την κατανόηση και καταγραφή του μεταλλασσόμενου κοινωνικού τοπίου της Ελλάδας. To Depression Era δημιουργεί έργα και εκπαιδευτικές δράσεις με βάση την φωτογραφία, την κινούμενη εικόνα, τα ψηφιακά μέσα, την αφήγηση και τον γραπτό λόγο. Το έργο του έχει δημοσιευθεί και εκτεθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, 2015, Μουσείο Μπενάκη , Αθήνα,2014, Mois de la Photo, Παρίσι,2014, No Country for Young Men, Bozar, Βρυξέλλες, 2014, κ.α. Έχει επίσης πραγματοποιήσει μία συλλογική έκδοση και οργανώνει εκπαιδευτικά καλλιτεχνικά εργαστήρια με την χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος .

1 Κ. Δεληγιάννης, Η ψυχολογική πίεση δεν αποτελεί εμπόδιο στην κατοίκηση του Άρη.  Καθημερινή, Επιστήμες, 27/6/2015.
2 Σ. Μιχαήλ. Heimat – Η Ανέστια Εστία. Κατάλογος έκθεσης Depression Era (στο Μουσείο Μπενάκη), Αθήνα, 2014: KOLEKTIV8.

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 34


Λεζάντες έργων:

Φωτό 1: Δημήτρης Μιχαλάκης, Dimitris Michalakis, Burnout, 2010-14.

Φωτό 2: Γιάννης Χατζηασλάνης, Yiannis  Hadjiaslanis, After Dark (courtesy of Kalfayan Galleries), 2012-13.

Φωτό 3: Σπύρος Στάβερης, Spyros Staveris, High Society, 2000-2001



Περισσότερα για την Μπιενάλε της Αθήνας 2015 – 2017, «ΟΜΟΝΟΙΑ» μπορείτε να δείτε εδώ.

Σχετικές ειδήσεις
Steven C. Harvey: Ανταποκρίσεις από το βρώμικο εργοτάξιο του νέου Πύργου της Βαβέλ
11.03.2016 14:53
Το 1963 ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας J. G. Ballard υποστήριζε ότι «Οι κόσμοι των ονείρων, τα συνθετικά τοπία και η πλαστικότητα των μορφών που είχαν επινοηθεί από τους συγγραφείς φαντασίας είναι μορφολογικά ισοδύναμα του εσωτερικού κόσμου της ψυχής».
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»
Δημήτρης Τάταρης: Δημιουργική διαδικασία και μοναχικότητα
12.02.2016 14:38
Αυτό που μου προσφέρει η τέχνη, μέσα από την δημιουργική διαδικασία, είναι η μοναχικότητα και όχι η μοναξιά, η απόλυτη χωρίς περιορισμούς ελευθερία έκφρασης.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».