Η ηθοποιός και βραβευμένη σεναριογράφος Μαρία Μαλλούχου διασκευάζει και μεταφέρει στη σκηνή για πρώτη φορά στην Ελλάδα το θεατρικό έργο: «Η Θεωρία των Παιγνίων». Μια ιδέα, βασισμένη στο θεατρικό έργο «Games», του Ivan Klima. Μαζί της, έξι ταλαντούχοι ηθοποιοί και εξαιρετικοί συνεργάτες.

Στο έργο «Games», που γράφτηκε το 1975 και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1980 στο Touchstone Theater, στο Βανκούβερ του Καναδά, ο Ivan Klima (γνήσιο τέκνο της «Άνοιξης της Πράγας»), καταδεικνύει τα κακώς κείμενα της πολιτικής κατάστασης στη χώρα του. Με αφορμή το παιχνίδι, εντοπίζει τις σαρκοφαγικές σχέσεις εξουσίας που αναπτύσσονται μεταξύ των ατόμων μιας μικρής ομάδας φίλων ή γνωστών και την ηθική με την οποία περιβάλλονται και νομιμοποιούνται. Ξεκινώντας από συγκρούσεις, ηθικές και φιλοσοφικές, καταβυθίζεται στον υπαρξιακό στοχασμό πάνω στην ελευθερία και στο θάνατο.

Η «Θεωρία των Παιγνίων»

Στη διασκευή της Μαρίας Μαλλούχου παρακολουθούμε την ιστορία μιας παρέας έξι ατόμων, που συμμετέχει σ’ ένα reality show, στα πλαίσια του σύγχρονου καπιταλιστικού περιβάλλοντος. Με την καθοδήγηση ενός παρουσιαστή, οι γνωστοί μεταξύ τους εν λόγω παίκτες διεκδικούν ένα χρηματικό έπαθλο μέσα από μία σειρά παιχνιδιών – προκλήσεων. Σε κάθε παιχνίδι οι παίκτες βαθμολογούνται. Αυτός που θα συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη βαθμολογία στο σύνολο, κερδίζει τα χρήματα. H πρωτοτυπία στην όλη υπόθεση έγκειται στο ότι οι κανόνες του reality show είναι στηριγμένοι στη «θεωρία των Παιγνίων». Πρόκειται για μια κυρίως οικονομική θεωρία,  που ερεύνησε και θεμελίωσε αρχικά ο Τζον φον Νόιμαν (John von Neumann) και ο Όσκαρ Μόργκενστερν (Oskar Morgenstern). Αργότερα, βρήκε ανταπόκριση σε όλους τους επιστημονικούς κλάδους. Η χρήση της θεωρίας βοηθά στην ανάδειξη των σχέσεων που αναπτύσσουν οι παίκτες, ενώ οι καταστάσεις που δημιουργούνται είναι εξωφρενικές και ξεφεύγουν από τον έλεγχο.

Δίνοντας έμφαση στην κωμική πλευρά των διαφόρων καταστάσεων, η Μαρία Μαλλούχου σκηνοθετεί μία παράσταση πάνω στις υπαρξιακές συγκρούσεις που στο βάθος τους δεν είναι κωμικές ούτε δραματικές. Είναι απλά ανθρώπινες.

Η χρησιμοποίηση ενός κειμένου, που φαινομενικά αναφέρεται σε διαφορετικές συνθήκες, και οι αντανακλάσεις της κριτικής που ασκεί ο Κλιμά στη «σοσιαλιστική» πολιτική εξουσία του τόπου του, δημιουργούν ενδιαφέρουσες αντιστοιχίες ως προς το νόμιμο και το ηθικό. Ο στόχος και ο λόγος συνάμα που έγινε η διασκευή αυτή και επελέγη το συγκεκριμένο έργο (πέρα από την καθαρά λογοτεχνική και καλλιτεχνική του αξία), είναι να ερευνηθεί το κατά πόσο τελικά αυτό (το νόμιμο και ηθικό), εξυπηρετεί την εκάστοτε κοινωνία και τις δομές της ή μάλλον τη διατήρηση αυτών των δομών, ασχέτως πολιτικού ή οικονομικού συστήματος – πλαισίου.

Άλλωστε, από μόνο του το «Παίγνιο» και η «Θεωρία» του (η Θεωρία των Παιγνίων) είναι ένας συνδυασμός, που προτείνει την ευφυέστατη λύση της ισορροπίας «Νας» (του Τζον Νας).  Μια πρόταση, αφενός συνεργασίας που ωφελεί και τις δύο πλευρές και αφετέρου συμβάλλει στην ορθή λήψη αποφάσεων σε καταστάσεις με στρατηγικές αλληλεξάρτησης.

Συντελεστές

Διασκευή – Σκηνοθεσία: Μαρία Μαλλούχου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Ζαχαριουδάκη, Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος
Δραματουργική επιμέλεια: Μαρια Μαλλούχου, Αναστασία Κατσιναβάκη
Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία – Αναΐς Κώνστα
Μουσική Σύνθεση: Γιάννης Μαλλούχος
Χορογραφία: Δάφνη Μαρκάκη
Σχεδιασμός φωτισμού: Μαρία Μαλλούχου, Κωνσταντίνος Χατζής
Παραγωγή: Μαρία Μαλλούχου, Αγγελική Γκαλμπένη
Φωτογραφίες: Θωμάς Αρσένης
Graphic Designer: Στέφανος Καμπέρης

Ηθοποιοί:
(με σειρά εμφάνισης)
(ΚΟΜΠΕΡ): Μαρία Μαλλούχου
(ΉΡΙΝΝΑ): Μάμιλυ Μπαλακλή
(ΣΟΒΑ): Χρήστος Ασλανίδης
(ΠΕΤΡΑ): Αναστασία Κατσιναβάκη
(ΝΤΕΜΛ): Χρήστος Πίτσας
(ΕΥΑ): Κέλυ Γιακουμάκη
(ΦΙΛΙΠ): Χρύσανθος Παύλου