Στους Joseph Constable και Rebecca Edwards απονεμήθηκε το Βραβείο Επιμελητή Τέχνης ΝΕΟΝ 2015, του θεσμού που έχει καθιερώσει ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ σε συνεργασία με τη Whitechapel Gallery του Λονδίνου, από το 2012. Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που επιλέγονται δύο υποψήφιοι για το βραβείο.

Το Βραβείο Επιμελητή Τέχνης ΝΕΟΝ εντάσσεται στο πρόγραμμα Γνώση του Οργανισμού ΝΕΟΝ και απευθύνεται σε νέους επιμελητές τέχνης από την Ελλάδα και την Αγγλία. Το πρόγραμμα έχει στόχο τη δημιουργία δεσμών μεταξύ της πολύπλευρης βρετανικής και της ελληνικής καλλιτεχνικής σκηνής και την προαγωγή νέων ιδεών σχετικά με την παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης. Οι συμμετέχοντες διαγωνίζονται πάνω στην καλύτερη επιμελητική πρόταση για την εικονική επιμέλεια της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου, που αποτελείται από 500 έργα 170 διεθνών και ελλήνων καλλιτεχνών.

Οι προτάσεις κατατέθηκαν από ανερχόμενους επιμελητές τέχνης από την Ελλάδα, καθώς και φοιτητές και απόφοιτους των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Curating the Contemporary, London Metropolitan University and Whitechapel Gallery; Curating the Art Museum, Courtauld Institute of Art; Curating Contemporary Art, Royal College of Art, and Curating, Goldsmiths College.

Οι δύο καλύτερες επιμέλειες βραβεύθηκαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Whitechapel Gallery, την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου.

Οι κριτές για την απονομή του Βραβείου Επιμελητή Τέχνης ΝΕΟΝ προέρχονται από τα London Metropolitan University, PEER Λονδίνου και Royal Academy of Arts, ενώ συντονίζονται από εκπρόσωπο της Whitechapel Gallery.

Ο Joseph Constable επιλέχθηκε για την πρότασή του The Laboursο τίτλος δανείστηκε από μια φωτογραφία της βρετανίδας καλλιτέχνη Helen Chadwick, που απεικονίζει το γυμνό σώμα της καλλιτέχνιδας να σηκώνει μια κολώνα που αναπαριστά το ίδιο το σώμα της. Η ομαδική έκθεση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έργα των Joseph Beuys, José Damasceno και Pierre Huyghe και εξετάζει το πώς οι καλλιτέχνες και τα έργα τους δημιουργούν τις συνθήκες ρήξης τις απαραίτητες για την ανάδειξη νέων τρόπων υποκειμενικότητας. Ο Constable «βλέπει» τους άδειους χώρους του ΕΜΣΤ στην Αθήνα ως το σκηνικό για την πρότασή του, ένα συμβολικό χώρο, προς το παρόν αδιαμόρφωτο, όπου ‘ο εσωτερικός μόχθος μετατρέπεται σε αφηρημένη γραφειοκρατία’.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, «η πρόταση του Constable αποτελεί έναν καυστικό σχολιασμό της ελληνικής κρίσης, αξιοποιώντας έναν ανενεργό ακόμα χώρο, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας, αναφερόμενος σε θεωρίες που υπόσχονται ένα φιλόδοξο δημόσιο πρόγραμμα».

Ο Joseph Constable είναι απόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος Curating Contemporary Art στο Royal College of Art και εργάζεται ως επιμελητής στη l’étrangère Gallery στο Λονδίνο και συνεργάζεται με τον παραγωγό και επιμελητή Jacqui Davies.

Η Rebecca Edwards επιλέχθηκε για την πρότασή της The Ear And the Eyeμια έκθεση σε δύο μέρη που θα παρουσιαστεί ταυτόχρονα στο Λονδίνο και την Αθήνα. Η έκθεση στην Αγγλία (στη γκαλερί ANDOR στο Αν. Λονδίνο) θα περιλαμβάνει μια πολυκαναλική ηχητική εγκατάσταση όπου θα ακούγεται το άλμπουμ του συνθέτη Alex Tyrrell Memories We Made in The Computer Age, ενώ η εγκατάσταση της Karla Black Stop Counting θα παρουσιαστεί στη γκαλερί State of Concept στην Αθήνα. Ένας διάλογος θα αναπτυχθεί μεταξύ των δύο έργων μέσω ζωντανών ηχογραφήσεων και προβολών στα δύο σημεία. Το φυσικό και το μη-φυσικό θα βρεθούν σε ‘συγχρονισμό’ μέσω της τεχνολογίας. Η έκθεση πραγματεύεται την ιδέα του χώρου και ό,τι σημαίνει για την τέχνη και τη σημερινή πραγματικότητα.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, «η πρόταση της Edwards συνδέει με επιτυχία το έργο τέχνης, το χώρο, την εμπειρία. Δίνει μια υλική μετάφραση, τη συγχώνευση εικόνας και ήχου μέσω μιας απλής αλλά μεταμορφωτικής διαδικασίας».

Η Rebecca Edwards είναι ανεξάρτητη επιμελητής τέχνης και συγγραφέας με έδρα το Λονδίνο. Απόφοιτη του The Cass, London Metropolitan University, πρόσφατα επιμελήθηκε εκθέσεις όπως: MWMITCA, Lewisham ArtHouse, (2015), A Statue Is Present: Stories of Melancholy and Raving Madness, Royal College of Psychiatrists, London (2015) και A Sense of Things: συνεπιμέλεια σε ομαδική έκθεση, Zabludowicz Collection, London (2014).

Υπενθυμίζεται ότι το 2014, το Βραβείο Επιμελητή Τέχνης ΝΕΟΝ είχε λάβει η Ελίνα Αξιώτη για την πρότασή της Civilisation Lost, και το 2013 η Γαλήνη Νόττη για την πρότασή της Now, bring me that horizon.



*Λεζάντα φωτογραφίας: [από αριστερά] οι δύο βραβευθέντες, Rebecca Edwards και Joseph Constable, η Νάγια Γιακουμάκη Curator Archive Gallery της WhitechapelGallery, η Ελίνα Κουντούρη Διευθύντρια του Οργανισμού ΝΕΟΝ, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος ιδρυτής του Οργανισμού ΝΕΟΝ και η Iwona Blazwick Διευθύντρια της Whitechapel Gallery.