Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Unsample- Bέρα Λύνν- Χρήστος Τσάμης: Ο χώρος, ο χρόνος και ένα συν

Unsample- Bέρα Λύνν- Χρήστος Τσάμης: Ο χώρος, ο χρόνος και ένα συν

Το φθινόπωρο του 2014, δύο μουσικοί άρχισαν μια αναζήτηση για μια καινούργια οπτικοαουστική φόρμα, που θα επιχειρούσε να σπάσει κάποια από τα στεγανά της σύγχρονης τέχνης. Ο Μάριος Τσάγκαρης και ο Λευτέρης Παπαδημητρίου (aka Unsample) κάλεσαν κάποιους φίλους και άρχισαν να το συζητούν. Τελικά, η Βέρα Λυνν  από τον χώρο του κινηματογράφου, και ο Χρήστος Τσάμης, από τον χώρο των εικαστικών, συμπλήρωσαν την ομάδα έρευνας.  Συζήτησαν τα προβλήματα της ταυτότητας και της μοναδικότητας του έργου τέχνης, καθώς και τα όρια μεταξύ της ατομικής και της συλλογικής δημιουργίας. Αποτέλεσμα αυτών των συζητήσεων ήταν η ιδέα του +Χωροχρόνου, ενός χρόνου για συγχώρεση, ενός χώρου για συγχρονισμό, όπως τον φαντάστηκαν οι ίδιοι.

 

Ο +Χωροχρόνος είναι ένα οπτικοακουστικό κολάζ που δημιουργείται σε πραγματικό χρόνο από live ηλεκτρονική μουσική και ζωντανό μοντάζ video. Πολλαπλές, ταυτόχρονες προβολές συνδιαλέγονται με ηχητικά γεγονότα πολυσήμαντων μουσικών και ακουστικών σημάτων, στον ίδιο χώρο και στον ίδιο χρόνο. Οι τέσσερις καλλιτέχνες πειραματίζονται πάνω στα σύνορα μεταξύ του αυτοσχεδιασμού και της σύνθεσης καθώς και μεταξύ της προ-οργανωμένης ακολουθίας εικόνων και της στιγμιαίας αφήγησης. Το νόημα είναι οι καλλιτέχνες να νιώθουν πλήρη ελευθερία στις επιλογές τους με μοναδικό όριο τις επιλογές των άλλων καλλιτεχνών που δημιουργούν ταυτόχρονα τις δικές τους οπτικές και ηχητικές ιστορίες.

 

«Αναρωτιόμασταν με ποιον τρόπο η τεχνική του αυτοσχεδιαστικού μοντάζ, τόσο στην εικόνα, όσο και στον ήχο, μπορεί να δημιουργήσει στέρεες μορφές. Κι επίσης, σκεφτόμασταν τι είδους νοηματοδοτήσεις μπορεί να δώσει το κοινό σε έναν τέτοιο καταιγισμό ηχητικής και οπτικής πληροφορίας», λέει ο Λευτέρης Παπαδημητρίου. «Από την στιγμή που οι διαφορετικές αισθητικές του καθενός δεν όφειλαν να «σ2υμμορφωθούν» κάτω από μια σκηνοθετική μπαγκέτα, προέκυψε το στοιχείο της σύγκρουσης. Αυτό, κατά έναν τρόπο, οδηγεί στον καννιβαλισμό μεταξύ των διαφορετικών έργων που δημιουργούμε στον +Χωροχρόνο. Εγώ δίνω το δικό μου νόημα στην μουσική που ακούω και οι μουσικοί δίνουν μια δική τους ερμηνεία στο τί βλέπουν. Το κάθε έργο και τρώει από τα άλλα, και τρώγεται από αυτά», προσθέτει ο Χρήστος Τσάμης. «Η παράσταση είναι ένα πείραμα στο οποίο κάθε φορά εισάγουμε διαφορετικά δεδομένα, χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό αποτέλεσμα, κι αυτό μ’αρέσει πολύ», λέει η Βέρα Λυνν. «Ένα στοιχείο που με κινητοποιεί σε αυτήν την performance, είναι ότι βρισκόμαστε στο κέντρο του χώρου και ο κάθε θεατής μπορεί να έρθει από κοντά και να δει με ποιον τρόπο δημιουργούμε το έργο. Είναι άλλο ένα όριο που αμφισβητείται στον +Χωροχρόνο, το όριο μεταξύ «πεφωτισμένου» δημιουργού και «αδαούς» κοινού», σημειώνει ο Μάριος Τσάγκαρης.

 

Τελικά, ο κάθε θεατής είναι αυτός που θα κάνει την σύνδεση των διαφορετικών μερών και αφηγήσεων και η προσωπική οπτική του καθενός είναι αυτή που θα δώσει σε αυτόν τον χώρο και τον χρόνο, το απαραίτητο και ουσιώδες συν.

 

 

Info

Unsample: Ντουέτο ηλεκτρονικής μουσικής, που αποτελείται από τον συνθέτη ακουστικής και ηλεκτρo-ακουστικής μουσικής Λευτέρη Παπαδημητρίου και τον μουσικό και σεναριογράφο Μάριο Τσάγκαρη. Στο έργο τους συνδυάζουν θραύσματα ήχων, μουσικής και εικόνας δημιουργώντας αφηγηματικές δομές εμπνευσμένες από τις τεχνικές του μοντάζ. 

Βέρα Λύνν: Ασχολείται επαγγελματικά με την κινηματογράφηση, τη φωτογραφία και το μοντάζ .

Χρήστος Τσάμης: Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στο Πανεπιστήμιο Central Saint Martins του Λονδίνου. Στα έργα του χρησιμοποιεί τις τεχνικές του κολάζ, του βίντεο και της performance. 



Οι Unsample, η Bέρα Λύνν και ο Χρήστος Τσάμης παρουσιάζουν την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων τον +Χωροχρόνο

Σχετικές ειδήσεις
Χρήστος Καφτεράνης: Το ζεϊμπέκικο του Μενούση
26.10.2016 12:17
Στίχοι γραμμένοι με λέξεις παλιές. Λέξεις από νυχτέρια αλλοτινών χρόνων, που εκφράζουν τα ανθρώπινα Υπερμάχω αλλά τείνουν να εξαφανιστούν από το τρέχον λεξιλόγιο.
Αρης Γραικούσης: Στην δίνη της μουσικής με τους «Μουσικούς Συσχετισμούς»
05.05.2016 11:39
Στη μουσική μου πορεία, «συναντήθηκα» με όλους τους μεγάλους δασκάλους της μουσικής. Τρέχοντας με τα δάχτυλά μου στα πλήκτρα του πιάνου, συνομίλησα με όλους αυτούς τους εμπνευσμένους δημιουργούς, από τους Bach, Mozart και Beethoven, μέχρι τους Chopin, Ravel, Prokofiev. Οι «συναντήσεις» μου όμως με τους δημιουργούς συνεχίστηκαν και με τους νεότερους. Οι «Μουσικοί συσχετισμοί» απορρέουν μέσα απ’ αυτές τις συναντήσεις.
Echo Train: Κορεσμός στη μουσική και μια άλλη οπτική
22.04.2016 15:46
Μιλάνε χρόνια τώρα για κορεσμό στη μουσική, αλλά και γενικότερα στις τέχνες, στις συνήθειες, στις ιδέες. Αναρωτιέμαι αν αυτό όντως ισχύει ή θα έπρεπε να το δούμε μέσα απο ένα άλλο πρίσμα. Υπάρχει η τάση όταν ακούμε μια μουσική σήμερα να τη χαρακτηρίζουμε ανάλογα με το ποια δεκαετία μας θυμίζει ή σε ποια βασίζεται.
Βαγγέλης Στεφανόπουλος: Πρώτα το μαθαίνεις και ύστερα το ξεχνάς
11.03.2016 16:55
Από όλα τα είδη μουσικής η τζαζ ίσως είναι το πιο ελεύθερο και αφηρημένο. Ο ερμηνευτής ή συνθέτης μπορεί να παίξει ή να γράψει ό, τι θέλει την στιγμή της έμπνευσης του χωρίς να δεσμεύεται από αυστηρούς κανόνες όπως στην κλασσική μουσική ή την ποπ (πολλοί δεν γνωρίζουν ότι και η ποπ μουσική έχει κανόνες και ίσως τους πιο αυστηρούς).
Monsieur Minimal (Χρήστος Τσιτρούδης): Ποιοι είναι αυτοί που θα κρίνουν τηv μουσική και τους δημιουργούς της?
24.12.2015 15:03
Κατά καιρούς διαβάζω βαρύγδουπες κριτικές διαφόρων δισκοκριτικών οι οποίοι στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν χάνουν το πραγματικό νόημα της μουσικής και αναλώνονται άλλοτε σε καλές άλλα τις περισσότερες φορές σε κακόγουστες φαντεζί φρασεολογίες. Αυτό φαντάζομαι ότι γίνεται γιατί με κάποιο τρόπο και αυτοί οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης με τις λέξεις τους με αποτέλεσμα να ξεχνάν το πραγματικό έργο, τη μουσική.