Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017

Paolo Colombo: H συνάντηση των μαθηματικών, της φύσης και της πολιτικής στο έργο του Merz

Paolo Colombo: H συνάντηση των μαθηματικών, της φύσης και της πολιτικής στο έργο του Merz

Ο επιμελητής Paolo Colombo μίλησε στο Culturenow για την έκθεση Mario Merz: Numbers are prehistoric που επιμελήθηκε ο ίδιος και φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, στην Αθήνα. Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ,, σε συνεργασία με το Fondazione Merz, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μουσειακό χώρο την έκθεση έργων του Iταλού καλλιτέχνη, του οποίου το όνομα και το έργο έχει συνδεθεί με το κίνημα της Arte Povera.

 

Συνέντευξη: Στρατής Πανταζής

 

Culturenow.gr: Πως ξεκίνησε η ιδέα της έκθεσης;

 

Paolo Colombo: Ήταν μία πρόταση του ΝΕΟΝ, την οποία δέχτηκα με πολύ χαρά.

 

Cul.N: Τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα έχουν γίνει εκθέσεις διαφόρων καλλιτεχνών της Arte Povera. Πιστεύετε ότι το έργο τους και συγκεκριμένα του Mario Merz είναι επίκαιρο στις μέρες μας;

 

P. C: Το έργο του Mario Merz δεν ήταν ποτέ επίκαιρο με την έννοια ότι δεν αντικατοπτρίζει τις ειδήσεις της εποχής του όπως ακριβώς συνέβησαν. Ωστόσο αναφέρεται βαθιά στις σαρωτικές αλλαγές της δεκαετίας του 1960 και του 1970. Από την άποψη αυτή το έργο του είναι ιδιαίτερα πραγματικό και αληθινό στις μέρες μας, όταν σημαντικές αλλαγές λαμβάνουν χώρα. Στο βιβλίο The ABC of Reading, ο Ezra Pound έγραψε ότι η λογοτεχνία αποτελεί είδηση που παραμένει ειδήση. Νομίζω ότι αυτό  ισχύει επίσης  και για την τέχνη.

 

Cul.N: Ποιο είναι το κοινό σημείο των μαθηματικών, της φύσης και της πολιτικής που συναντώνται στο έργο του Merz;


P. CΝομίζω ότι ο Merz αντιμετώπισε τα μαθηματικά και την ακολουθία Fibonacci ως εργαλεία για να κτίσει ένα πλαίσιο μέσω του οποίου μπορεί κανείς να αντιληφθεί το χάος που είναι το σύμπαν. Ο Merz κοιτάζει τον κόσμο ανοιχτά και γενναιόδωρα, δεν φοβάται την κλίμακα και το μέγεθός του. Η φύση είναι φοβερή, όμορφη και προκαλεί δέος. Η πολιτική είναι το βασίλειο των ανθρώπων. Τα μαθηματικά κυβερνούν τη κρυμμένη δομή του σύμπαντος.

 

Cul.N: Ο Sol Lewitt στο κείμενο του “Sentences on Conceptual Art” (1969) γράφει: «Εάν οι λέξεις χρησιμοποιούνται, και προέρχονται από ιδέες για την τέχνη, τότε είναι τέχνη και όχι λογοτεχνία, και οι αριθμοί δεν είναι μαθηματικά». O Merz, τον οποίο γνωρίζατε προσωπικά, συμμεριζόταν αυτή τη θέση;


P. CΔεν μπορώ να πω. Στη δεκαετία του 1960 και του 1970 ο Sol LeWitt και ο Mario Merz ήταν σε δύο αντίθετους πόλους της αβάν-γκαρντ: ο ένας έλεγχε κάθε γραμμή στο έργο του, και ο άλλος είχε μία ζωγραφική, συχνά αυτοσχεδιατική και επεκτατική προσέγγιση για τον κόσμο.Ο Mario Merz βασίστηκε στην έμπνευση και το πάθος, ενώ ο Sol LeWitt συτηματικά προγραμμάτιζε κάθε έργο που δημιουργούσε. Υπήρχε εκτίμηση μεταξύ των δύο καλλιτεχνών, αλλά όχι στενές σχέσεις.

 

Cul.N: Γιατί διαλέξατε το συγκεκριμένο χώρο για να παρουσιάσετε την έκθεση;


P. C: Ο χώρος είναι όμορφος, και αυτή η έκθεση αποτελεί μία από τις σε εξέλιξη συνεργασίες του ΝΕΟΝ με διάφορους φορείς στην Αθήνα. Το Μέγαρο Σταθάτου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης ήταν η τέλεια λύση για μια έκθεση του Mario Merz.

 

Cul.N: Γιατί ο Merz στράφηκε προς τη χρήση της ακολουθίας Fibonacci και συνέχισε να δουλεύει με αυτή ως το τέλος;


P. C: Μέσω της ακολουθίας Fibonacci μία ισχυρή κεντρική ιδέα διαπερνά το έργο του Merz, και ανταποκρίνεται απόλυτα στο όραμά του για τον κόσμο.

 

Cul.N: Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Τα κείμενα αυτά δεν έχουν εκτεθεί ξανά. Γιατί δεν παρουσιάστηκαν ποτέ, και ιδιαίτερα στη χώρα του, και πως το ιδρύμα Merz δέχτηκε να παρουσιαστούν στην Αθήνα για πρώτη φορά, που έχει περιορισμένο κοινό σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες;

 

P. C: Λοιπόν, νομίζω ότι η Αθήνα είναι μία από τις σπουδαίες πόλεις, και ο Merz έχει μια ιστορία εκθέσεων εδώ. Είναι χαρά και τιμή για όλους να παρουσιάσουν τα γραπτά του στην Αθήνα. Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει έργα τέχνης, αλλά και να παραθέσει τη διαδικασία της σκέψης του καλλιτέχνη.

 

Cul.N: Στο κείμενο και στην παρουσίασή σας λέτε «πως τα έργα του Merz είναι σαν τελείες: Τις ενώνει ο ίδιος ο θεατής. Με το βλέμμα, τη ψυχική του διάθεση, τη φόρτιση αυτού που ζει, ο κάθε επισκέπτης δημιουργεί και προσλαμβάνει το τελικό έργο». Ο Umberto Eco υποστηρίζει το ίδιο για το ρόλο του θεατή στο βιβλίο του opera aperta (1962), το οποίο είχε επίδραση στους καλλιτέχνες της Arte Povera. Ο Merz συμμεριζόταν αυτή τη θέση;

 

P. C:   Θέλω να φαντάζομαι οτι το έκανε!

 

 

Η έκθεση Mario Merz: Numbers are prehistoric, την οποία επιμελείται Paolo Colombo, φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Σχετικές ειδήσεις
Mary Cox: Ο πειραματισμός φέρνει την αλλαγή
17.01.2017 16:02
Η εικαστικός Mary Cox, η οποία διαχειρίζεται αυτή την περίοδο το χώρο τέχνης FoKiaNou 24/7 στο Παγκράτι, μας μίλησε για την έκθεση που παρουσιάζεται αυτή τη περίοδο στο χώρο με τίτλο This is not normal, την οποία επιμελήθηκε η ίδια και συμμετέχει και ως καλλιτέχνης.
Ζάφος Ξαγοράρης: Οι δημιουργοί οφείλουν να παρατάσσονται σε κοινές διεκδικήσεις και αγώνες
09.12.2016 17:21
Στα πλαίσια του προγράμματος του ΝΕΟΝ ‘ΕΡΓΟ ΣΤΗ ΠΟΛΗ’ και με αφετηρία την ιστορική παράσταση Το Μεγάλο μας Τσίρκο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο Ζάφος Ξαγοράρης δημιούργησε την εγκατάσταση Παράσταση στο υπαίθριο πάρκινγκ πίσω από το εγκατελειμμένο θέατρο Αθήναιον, στο οποίο ανέβηκε το έργο πριν από την εξέγερση στο Πολυτεχνείο κατά της χούντας το 1973, και με πρωταγωνιστές την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο. Η παράσταση θεωρήθηκε μια από τις σημαντικότερες πράξεις καλλιτεχνικής αντίστασης και κριτικής κατά της δικτατορίας.
Κωνσταντίνος Στεφανής - Ειρήνη Μαρινάκη: Ο Κάλας είναι ένας διανοούμενος με διαχρονικό λόγο
03.11.2016 17:32
Με αφορμή την έκθεση Restructuring the Mirrors of The Mind by Nicolas Calas, η οποία φιλοξενείται στη γκαλερί Ζουμπουλάκη και επιμελήθηκαν η Ειρήνη Μαρινάκη, ο Κύριλλος Σαρρής και ο Κωνσταντίνος Στεφανής, το Culture Now μίλησε με τους δύο από τους τρεις επιμελητές. Η έκθεση αποτελεί μια παρουσίαση εκ νέου της ιστορικής έκθεσης Mirrors of the Mind του Νίκόλαου Κάλας, η οποία παρουσιάστηκε στη γκαλερί Ζουμπουλάκη τον Μάιο του 1977, και που σήμερα είναι εμπλουτισμένη και με αρχειακό υλικό.
Gary Carrion-Murayari: Οι νέοι καλλιτέχνες δείχνουν επιδεξιότητα και αυτοπεποίθηση στην εξισορρόπηση
05.08.2016 17:05
Η έκθεση “The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές” είναι μια συνεργασία του New Museum της Νέας Υόρκης, του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και του Μουσείου Μπενάκη, με την ευκαιρία της 33ης επετείου από την ίδρυση του ΔΕΣΤΕ. Ένας από τους επιμελητές της ο Gary Carrion-Murayari (επιμελητής του New Museum) μίλησε στο Culture Now.
Κυριάκος Κουτσομάλλης: Ο Ζογγολόπουλος με τις προτάσεις του ενσυνείδητα αλλάζει τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης
16.06.2016 16:39
Τo Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου γι’ αυτό το καλοκαίρι την αναδρομική έκθεση στο έργο του διακεκριμένου γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου, με τίτλο Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του μουσείου στην Άνδρο, κύριος Κυριάκος Κουτσομάλλης μίλησε στο Culture Now σχετικά με την έκθεση και το έργο του Έλληνα καλλιτέχνη.