Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

«120 Χρόνια Κινηματογράφου 1895-2015» σε 12 Μαθήματα Ιστορίας και Θεωρίας στο Σχολείο του Σινεμά

«120 Χρόνια Κινηματογράφου 1895-2015» σε 12 Μαθήματα Ιστορίας και Θεωρίας στο Σχολείο του Σινεμά

Με αφορμή την συμπλήρωση 120 χρόνων κινηματογράφου στις 28 Δεκεμβρίου 2015 το Σχολείο του Σινεμά οργανώνει ένα σεμινάριο 12 μαθημάτων ιστορίας και θεωρίας του κινηματογράφου που θα τις προσεγγίσει με κύριο άξονα την χρονολογική εξέλιξη.

 

Μέσα από σύντομες εισηγήσεις και την περιπλάνηση με προβολή σχολιασμένων αποσπασμάτων στον βιντεοπροβολέα των πιο σημαντικών ταινιών  των 120 χρόνων κινηματογραφικής ιστορίας οι συμμετέχοντες  θα έρθουν σε επαφή με τα αισθητικά ρεύματα, τα κινήματα, τις σχολές και τα είδη του κινηματογράφου, όπως και με τους πιο σημαντικούς δημιουργούς κάθε δεκαετίας του.

 

Επίσης με τις πιο σημαντικές θεματολογίες του: Λογοτεχνία-Θέατρο και Κινηματογράφος--Το Βιβλίο-Το Κόμικ στον Κινηματογράφο, Ποιητικός Κινηματογράφος-Ποίηση και Κινηματογράφος, Πολιτικός Κινηματογράφος (Πολιτική και Κινηματογράφος), Μουσική και Κινηματογράφος, Ζωγραφική-Εικαστικές Τέχνες-Αρχιτεκτονική και Κινηματογράφος, Φανταστικός  και Επιστημονικής Φαντασίας Κινηματογράφος, Φεμινισμός και Κινηματογράφος- Η Θέση της Γυναίκας στον Κινηματογράφο, Κοινωνιολογία και Κινηματογράφος, Αθλητισμός (Ποδόσφαιρο και όχι μόνο) και Κινηματογράφος- Ομοφυλοφιλία και Κινηματογράφος, Σημειολογία και Κινηματογράφος, Μπρεχτ και Κινηματογράφος, Ψυχανάλυση-Ψυχιατρική και Κινηματογράφος, κ.α. Συμπυκνωμένη αναφορά θα γίνει στους σημαντικότερους θεωρητικούς της αισθητικής του κινηματογράφου και τις θεωρίες τους:  Ριτσιότο Κανούντο, Λουί Ντελίκ-Ζερμέν Ντιλάκ-Ζαν Επστάιν, Μαρσέλ Λ' Ερμπιέ, Ρενέ Κλερ, Μπέλα Μπαλάζ, Ζαν Μιτρί, Λότε Άισνερ, Ζίγκφριντ Κρακάουερ, Λεβ Κουλέσοφ, Σεργκέι Αϊζεσντάιν, Βσέβολοντ Πουντόβκιν, Ρούντολφ Αρνχάιμ, Χανς Ρίχτερ, Ζαν Κοκτό, Άδωνις Κύρου, Μαρσέλ Μαρτέν, Αντρέ Μπαζέν, Αλεξάντρ Αστρίκ, Τσέζαρε Ζαβατίνι, Κρίστιαν Μετς, Νόελ Μπέρτς, Ζιλ Ντελέζ,   Πίτερ Ουόλεν, Λουίτζι Κιαρίνι , Ουμπέρτο Μπάρμπαρο, Γκαλβάνο ντε λα Βόλπε, Γκουίντο Αριστάρκο,  Ντέιβιντ Μπόρντγουελ -Κριστίν Τόμσον κ.α.

 

Το 12ο μάθημα είναι αφιερωμένο στον ελληνικό κινηματογράφο και στην ιστορία του, ενώ θα επιχειρηθεί η διατύπωση κάποιων συμπερασμάτων και διαπιστώσεων αναφορικά με την ιστορία των 120 χρόνων του κινηματογράφου  και τις προοπτικές του.

 

Τα 12 μαθήματα περιλαμβάνουν τα εξής θέματα:

 

1. 1895-1910 Προϊστορία του Κινηματογράφου, Γέννηση του Κινηματογράφου, Αδελφοί Λυμιέρ, Μελιές, Πόρτερ, Σχολή του Μπράιτον, πρώτα έργα του Γκρίφιθ, Γαλλικό Μπουρλέσκ-Μαξ Λίντερ, εμφάνιση του Χόλιγουντ, Κανούντο-Πρώτοι Θεωρητικοί του Κινηματογράφου-Ο Κινηματογράφος ως Τέχνη

1910-1920 Κινηματογραφικά σίριαλ (σύντομη ακμή), εθνικοί κινηματογράφοι (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ρωσία, Δανία, Σουηδία- Σκανδιναβική Σχολή- Κρίστενσεν, Κλέρκερ, Στίλερ, Σιόστρομ), Κινηματογράφος του Κλασικού Χόλιγουντ- Ινς και Γκρίφιθ, Μπουρλέσκ-Σένετ-Τσάπλιν-Κίτον, Κωμωδίες Σλάπστικ και Γουέστερν, Φουτουρισμός, Εμφάνιση Ταινιών Εμψύχωσης

 

2-3. 1920-1930 Βωβή Κωμωδία δεκαετίας του ΄20-Χόλιγουντ δεκαετίας του ’20-Λιούμπιτς, , Γαλλικός Ιμπρεσιονισμός, Γερμανικός Εξπρεσιονισμός- Κάμερσπιλ-Λανγκ και Μουρνάου-Παμπστ και Νέα Αντικειμενικότητα , Ρώσικη Πρωτοπορία (Σχολή του Μοντάζ) Κουλεσόφ, Αϊζενστάιν-Πουντόβκιν, Βερτόφ,Ντοβζένκο, Καθαρός-Πειραματικός Αφαιρετικός Κινηματογράφος-Πειραματικές Αφηγηματικές Ταινίες, Ντανταϊσμός-Σουρεαλισμός-Μπουνιουέλ, Λυρικά Ντοκιμαντέρ: το είδος της συμφωνίας της πόλης, Ταινίες Εμψύχωσης, εμφάνιση του ήχου.

 

4. 1930-1940 Η οργάνωση του συστήματος των στούντιο στο Χόλιγουντ, Ο Κώδικας Hays: Το Χόλιγουντ Αυτολογοκρίνεται, Κωμωδία Σκρούμπολ-Εμφάνιση των Ειδών: Μιούζικαλ , Γκαγκστερική Ταινία, Γουέστερν , Πολεμικές Ταινίες, Γαλλικός Ποιητικός Ρεαλισμός-Ρενουάρ-Καρνέ- Λαϊκό Μέτωπο και Κατοχή, Όζου και Μιζογκούτσι τη δεκαετία του 1930, Ντοκιμαντέρ-Αριστερός και Πειραματικός Κινηματογράφος, Ρόμπερτ Φλάερτι-Ο Άνθρωπος του Αράν, Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός: Η Περίπτωση του Τσαπάγιεφ, Ο Γερμανικός Κινηματογράφος στη Ναζιστική Περίοδο, Πειραματικός και Άβαντ Γκαρντ Κινηματογράφος, Οι ανακρίσεις της HUAC: Επιτροπή Μακάρθι

 

5. 1940-1950 Όρσον Γουέλς: Ο Πολίτης Κέιν, Φιλμ Νουάρ, Ιταλικός Νεορεαλισμός και οι συνθήκες στις οποίες αναπτύχθηκε, Μεταπολεμικός Κινηματογράφος εκτός της Δύσης, Ο Αμερικανικός Κινηματογράφος την μεταπολεμική περίοδο 1945-1960, Ντοκιμαντέρ και Πειραματικός Κινηματογράφος κατά την Μεταπολεμική Εποχή, Αντεργκράουντ Κινηματογράφος: Μάγια Ντέρεν– Stan Brakhage, Ο Καλλιτεχνικός Κινηματογράφος και η Θεωρία του Δημιουργού,

 

6. 1950-1960 Ο Αμερικανικός Κινηματογράφος την μεταπολεμική περίοδο 1945-1960, Οι κωμωδίες των Ealing Studios, Ιταλικός Νεορεαλισμός, Γιαπωνέζικος-Κινέζικος-Ινδικός Κινηματογράφος -Σατζιαζίτ Ρέι, Ισπανικός Νεορεαλισμός; Free Cinema, Εμφάνιση Νουβέλ Βαγκ (Ο ρόλος του Αντρέ Μπαζέν και της Θεωρίας της Κάμερα Στυλό του Αλεξάντρ Αστρύκ στη δημιουργία του καλλιτεχνικού κινηματογράφου και της θεωρίας του δημιουργού), Μεγάλοι Δημιουργοί:  Μπουνιουέλ, Μπέργκμαν, Κουροσάβα, Όζου, Μιζογκούτσι, Ροσελίνι, Φελίνι, Βισκόντι, Παζολίνι, Αντονιόνι, Ντράγιερ, Μπρεσόν, Τατί,  Γκοντάρ, Ρενέ, Φασμπίντερ, Βέντερς, Χέρτσογκ, Χίτσκοκ, Γιάντσο, Ταρκόφσκι, Παρατζάνοφ, Αγγελόπουλος κ.α.

 

7-8. 1960-1970 Νουβέλ Βαγκ, Free Cinema, Το Ιαπωνικό Νέο Κύμα-Οσίμα κ.α, Cinema Novo, Πολιτικοποιημένος Κινηματογράφος των δεκαετιών 1960 και 1970: Μάης 1968 και Κινηματογράφος, Μπρεχτ και Πολιτικός Μοντερνισμός , Τσέχικο Νέο Κύμα, Ιταλία: Κινηματογράφος Πρωτοεμφανιζόμενων Δημιουργών και Σπαγγέτι Γουέστερν, Γερμανικό Νέο Κύμα

 

9-10. 1970-1980 Ντοκιμαντέρ και Πειραματικός Κινηματογράφος από τα τέλη της δεκαετίας του 1960: Ο Φρέντερικ Γουάισμαν και ο άμεσος Κινηματογράφος, Νέοι Κινηματογράφοι-Η Ευρώπη, Ανατολική Ευρώπη και Σοβιετική Ένωση από τη δεκαετία του 1970 Γιάντσο κ.α., Λατινική Αμερική (Βραζιλία, Αργεντινή, Κούβα, Μεξικό), Ασία- Ειρηνικός (Ινδία: Μαζική Παραγωγή και Κινηματογράφος Τέχνης, Ιαπωνία-Κίνα, Νέοι Κινηματογράφοι της Ανατολικής Ασίας (Φιλιππίνες, Ταϊβάν, Χονγκ Κονγκ), Αυστραλία-Ν. Ζηλανδία), Μέση Ανατολή (Ισραήλ, Τουρκία, Ιράν και Ιράκ), Αφρική από τη δεκαετία του 1970 και μετά, Η Ανεξάρτητη Ταινία Εμψύχωσης τη δεκαετία του 1970 και 1980.

 

11. 1980-1990 Κινηματογράφος στην εποχή των Ηλεκτρονικών Μέσων, Αμερικανικός Κινηματογράφος από τη δεκαετία του 1980 και εξής, -Φ.Φ. Κόπολα-Μάρτιν Σκορτσέζε-Ρίντλεϊ Σκοτ, Λούκας, Ντέηβιντ Λιντς κ.α,, Η Νέα Εποχή του Ανεξάρτητου Κινηματογράφου κ.α., Ευρωπαϊκός (Ρομέρ- Βέντερς, Τρίερ και πολλοί άλλοι)-Κινηματογράφος Ανατολικής Ευρώπης-Σοβιετικής Ένωσης (Βάιντα, Ζουλάφσκι, Πολάνσκι, Κισλόφσκι, Ταρκόφσκι, Παρατζάνοφ, Κλίμοφ, Μιχάλκοφ, Ιοσελιάνι, Γιάντσο, και άλλοι) -Αυστραλιανός-Ασιατικός Κινηματογράφος της Δεκαετίας του 1980

1990-2015 Ο Παγκόσμιος Κινηματογράφος την τελευταία εικοσιπενταετία, Προς μια παγκόσμια κινηματογραφική κουλτούρα-Παγκόσμιο Χόλιγουντ; Το τέλος του κινηματογράφου του δημιουργού; Το Δόγμα ΄95: Επιστροφή στα βασικά, Η Ευρώπη και η Ασία στη μάχη του ανταγωνισμού, η είσοδος του διαδικτύου στο κινηματογραφικό προσκήνιο, Ιρανικός Κινηματογράφος: Το πιο ενδιαφέρον κοινωνικό ρεύμα από την εποχή της Νουβέλ Βαγκ: Κιαροστάμι-Παναχί-Μαχαλμπάφ, Φαραλντί, Μαχιντί κ.α. , Αγγλικός Κινηματογράφος Δεκαετίας του 1990-Στίβεν Φρίαρς, Ασιατικός – Κινέζικος Κινηματογράφος: Γουόνγκ Καρ Βάι- Τσαν Γου Παρκ- Κιμ Κι Ντουκ, Κιτάνο, Απίτσατπονγκ Βιρασετάκουν, Ζανγκ Γιμού-Χου Χσιάο Χσεν, Τσεν Καϊγκέ, Άνγκ Λι κ.α. Όψεις του κινηματογράφου του 21ου αιώνα: Χάινεκε-Τρίερ-Σοκούροφ-Ζβιάγκιντσεφ- Γκοντάρ, Μπέλα Ταρ, Αλμοδόβαρ- Αδελφοί Νταρντέν, Κεν Λόουτς-Μάικ Λι-Κλιντ Ισγουντ- Σπίλμπεργκ, Σκορτσέζε, Γκας Βαν Σαντ, Ντέηβιντ Λιντς, Μάικλ Μαν-Αδελφοί Κοέν-Τζάρμους- Γούντι Άλεν, Ιναρίτου-Πολ Τόμας Άντερσον-Γουές Άντερσον, Φίντσερ, Ταραντίνο, Τιμ Μπάρτον, Ρίντλεϊ Σκοτ, Τέρενς Μάλικ, Τέρι Γκίλιαμ, Σόντεμπεργκ, Αρονόφσκι, Αλεξάντερ Πέιν, Λινκλέιτερ, Μάικλ Μουρ, Βέντερς, Χέρτσογκ, Φατίχ Ακίν, Μπερτολούτσι, Σορεντίνο, Ντενίς Αρκάντ, Κρίστοφερ Νόλαν, Κρόνεμπεργκ, Βιλνέβ, Πίτερ Τζάκσον, Μπαζ Λούρμαν, Καουρισμάκι, Γουόλτερ Σάλες, Άρι Φόλμαν,  Κεϊλάν, Τόμας Άλφρεντσον, Βίντεμπεργκ κ.α. Γιαπωνέζικος Κινηματογράφος – Γιαπωνέζικα Anime-Μιγιαζάκι, Σκανδιναβικός, Ρουμάνικος, Τούρκικος, Ισπανικός, Λατινοαμερικάνικος Κινηματογράφος .

 

12. Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου. Συμπεράσματα και Διαπιστώσεις από τα 120 χρόνια ιστορίας του κινηματογράφου- Προοπτικές. Προς τα Που οδεύει ο Κινηματογράφος;

 

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση του Σχολείου του Σινεμά.

 

Συντονιστής Σεμιναρίου: Γιάννης Καραμπίτσος (σκηνοθέτης, μοντέρ, κριτικός κινηματογράφου) 

Σχετικές ειδήσεις
Σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2016-2017 στο Σχολείο του Σινεμά
15.09.2016 15:17
Το Σχολείο του Σινεμά διοργανώνει και μας περιμένει και φέτος στο Σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ.
Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου 2016 -2017 από το Σχολείο του Σινεμά
14.09.2016 17:34
Το Σχολείο του Σινεμά μας προσκαλεί και φέτος στο καθιερωμένο Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου για τη νέα σεζόν 2016 -2017.
121 Χρόνια Κινηματογράφου σε 12 μαθήματα στο Σχολείο του Σινεμά
13.09.2016 17:23
Το Σχολείο του Σινεμά διοργανώνει ένα Συναρπαστικό Ταξίδι στον Μαγικό Κόσμο του Κινηματογράφου - 12 Μαθήματα Ιστορίας και Θεωρίας του Κινηματογράφου για όλους τους λάτρεις της μεγάλης οθόνης.
Σεμινάριο Σκηνοθεσίας, Σεναρίου & Κινηματογραφικής Υποκριτικής 2016 στο Σχολείο του Σινεμά
04.05.2016 13:12
Το Σχολείο του Σινεμά για τον Μάιο-Ιούνιο 2016 οργανώνει ένα νέο κύκλο μαθημάτων, στον οποίο θα διδαχθούν οι βασικές αρχές Σκηνοθεσίας, Σεναρίου & Κινηματογραφικής Υποκριτικής για εκκολαπτόμενους σκηνοθέτες σεναριογράφους και ηθοποιούς, επίσης για εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να εντάξουν το μάθημα κινηματογράφου στα σχολεία τους.
Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου 2016 στο Σχολείο του Σινεμά
15.01.2016 14:44
Το Σχολείο του Σινεμά παρουσιάζει το Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου 2016, το οποίο έχει διάρκεια 24 συναντήσεις και θα πραγματοποιείται 2 φορές την εβδομάδα από 3 ώρες (12 εβδομάδες, 72 ώρες διάρκεια).